Handboogschieten, wie nog meer

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 09:47

Het is mijn bovenarm.....
Maandag hoor II hopelijk meer over mijn revalidatie procedure!

Ashley5

Re: Handboogschieten, wie nog meer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 14:45

Zes maanden is een lange tijd, zeg!! Heb je het zo naar gebroken?
Heel veel succes en beterschap!

Pikkepor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-15 19:50

Gatsie Timbers, dat is ontzettend balen!
Hoe heeft t kunnen gebeuren?

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 10:03

Succes ermee maandag Timbers. Bovenarm is natuurlijk onwijs lastig, kon het nog gegipst worden?

Gisteren super geschoten, helemaal tevreden. Keurige groepjes steeds binnen de 8! *\o/*

Ik kreeg dit filmpje doorgestuurd en vond het een bijzonder effectieve en supersimpel te hanteren tip: het gebruiken van een 'point of focus'!

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-15 12:07

renskep schreef:
Gatsie Timbers, dat is ontzettend balen!
Hoe heeft t kunnen gebeuren?

Lang verhaal, maar in het kort met ski training hier in Nederland ;) nadat het met 3 dagen wintersport wel goed was gegaan :P

En nee kan niet in het gips....ook niet opereren maar in een sling uithangen en vorige week 9x per dag morfine tegen de pijn :o

Maar het gaat al wat beter. Ik hoop na maandag met het begin van de revalidatie te kunnen starten :j

Gelukkig hebben we onze 16 ponds flatbow nog niet verkocht, want daar ga ik maar mee beginnen zodra ik weer kan en mag schieten :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-15 22:57

Dat is zuur zeg, als je wintersport dan prima gaat en je breekt dan toch thuis nog wat!
En jemig, 9 keer per dag morfine… zullen wat 'wazige' dagen zijn denk ik zo!
Succes nogmaals voor morgen, hopen dat je daarna vlot aan de revalidatie mag starten. :)

Athelas

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-15 19:32

Ik meld me hier ook :D
Ik zit niet op boogschieten maar doe het wel (geen les ofzo). Ik maak ook zelf mijn bogen dus super goed zijn ze niet :+ maar het is wel leuk :Y)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:42

Ik denk dat veel schutters ooit zo begonnen zijn Paardaap. :j Omdat ik me ertoe verplicht voel zeg ik het toch maar even: wees er wel voorzichtig mee. :)

[Geek-modus B-) ]Op zoek naar de ideale pijl ben ik ben een middag aan het werken met de Stu Miller Dynamic Spine Calculator.
Wat een fantastische programma!! Echt een aanrader: handleiding en programma zijn gratis te vinden op http://www.heilakka.com/stumiller/

Mijn huidige pijlen hebben zoals ook wel verwacht een wat te hoge dynamische spinewaarde voor mijn boog, een F.O.C. aan de lage kant en ze zijn best zwaar. Na wat finetunen lijkt het beter om schachten te nemen van:
- nog steeds 5/16 inch,
- vurenhout (ik gebruik nu Northern pine, die hebben een bijna 10% hogere gpi),
- een statische AMO spine van 27 (ik heb nu 30 -35),
- ze aardig in te korten (BOP lengte is nu 31,7, ideaal lijkt 30)
- geen cresting meer toe te passen vanwege het gewicht (dit vind ik echt heel jammer :') ),
- wat kortere veren te nemen,
- punten van 100 grain (gebruik ik nu ook).
Nadeel: de pijlen blijven best zwaar. Aanbevolen voor 3D-schieten wordt 8 - 9 GPP, op basis van het bovenstaande kom ik uit op 12,3. Al wel een verbetering ten opzichten van mijn huidige 13,6 overigens. Ik heb geprobeerd uit te vinden of ik ook punten van 70 grain zou kunnen nemen, omdat dat veel gewicht scheelt. Maar hoe ik de calculator dan ook invul, als de dynamische spine dan binnen 2 pond van de boogwaarde komt, dan ligt de FOC tegelijk in de buurt van 5%. Dat is volgens de handleiding sowieso al minimaal en voor 3D wordt 8 - 12% aanbevolen. En dat lukt me alleen met een 100 grains punt. 8)7 Als iemand nog suggesties mocht hebben om de GPP omlaag te brengen: ik houd me aanbevolen.
[/einde geek modus -:) :Y) ]

Wil iemand trouwens alsjeblieft de regen uitzetten? :+

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:48

Poeh he...ik moet er echt even voor gaan zitten om dat programma te snappen. Zo ver gaat mijn kennis namelijk nog (lang) niet! :wow:

Als ik straks klaar op mijn werk ben, zal de regen stoppen! Dan gaat het zonnetje weer naar buiten toe! :')

Ylvy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-15 16:59

Zal die site eens aan mijn vriend doorsturen,
Die is daar wel in geinteresseerd :)

25 april koningsschieten hier :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:41

Inmiddels als tip gekregen om nog wat kleinere veren te nemen en pijl iets langer te maken. Met een iets hogere spinewaarde kan het puntgewicht dan omlaag. Morgen maar eens wat verschillende dingen uitproberen, inclusief een lesje paper tuning.

Gisteren voor het eerst 3,6 km aan eens stuk door hardgelopen. Conditioneel zit er al echt wel meer in, maar ik durf niet te snel te veel omdat ik bang ben dat ik anders meteen al m'n pezen/banden overbelast. Ik houd me dus braaf aan mijn schema, maar was toch leuk dat het zo lekker ging. Ik ben ook de hele tijd bang dat ik te hard van start ga. Dus als ik dan na de warming up ga lopen is het de hele tijd: rustig! Niet te snel! Kalm! Denk aan het ritme! Niet versnellen! Voorzichtig! Bij de laatste have kilometer denk ik dat steeds: hee, ik ben er bijna en heb nog zat over! :') Even een eindsprintje inzetten… :D
Afbeelding
Maar goed, ik heb er inmiddels vertrouwen in dat ik in elk geval niet hoef te stranden voor de eindstreep bij de eerste runarchery wedstrijd. :') Dat vind ik al heel wat. :D

Ik wil eigenlijk nog even een paar keer gaan trainen met boog… Maar dan loop je dus wel, euh, te hardlopen met je handboog "in het wild". Enfin, zonder pijlen moet het kunnen toch?

Afgelopen week trouwens voor het eerst zelf staan coachen bij een van de jeugdleden, die had een nieuwe ruiterboog. Gewerkt aan rust in de opbouw, tijd nemen om te ankeren en recht naar achteren lossen. Ging hartstikke leuk.

Zin in training morgen! Yay! *\o/*

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Elanor op 02-04-15 20:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 20:57

Denk eraan dat je goed schiet...de strafrondjes zijn killing en nekken je echt :P dus hoe beter je schiet hoe minder km je hoeft te maken. En ja hardlopen met boog moet kunnen toch.

Ik doe niet mee....ben ff uitgerend voorlopig mag over een maand of 3 pas weer gaan trainen (hoop ik)

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:26

:(:) Ben je wel van die zware pijnstilling af inmiddels? Gaat dat goed en mag je momenteel al wat revalideren?

Thanks voor de tip: beter wat extra tijd investeren om drie keer rustig te schieten dan tijd proberen te winnen door zo snel mogelijk drie pijlen weg te jakkeren met kans op slordige missers dus. Ben wel benieuwd hoe jij dat hebt ervaren, hoe was het om te het schieten na twee/drie rondjes hardlopen?

Timbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-15 21:37

Elanor schreef:
:(:) Ben je wel van die zware pijnstilling af inmiddels? Gaat dat goed en mag je momenteel al wat revalideren?

Thanks voor de tip: beter wat extra tijd investeren om drie keer rustig te schieten dan tijd proberen te winnen door zo snel mogelijk drie pijlen weg te jakkeren met kans op slordige missers dus. Ben wel benieuwd hoe jij dat hebt ervaren, hoe was het om te het schieten na twee/drie rondjes hardlopen?

Ik ben sinds deze week weer aan de slag.....nieuwe baan dus ik kan niet opbouwen helaas. Dus deze week weer wel wat ibuprofen geslikt, maar verder gaat het redelijk.

Wat mij vooral nekte waren de strafrondjes sus inderdaad neem de tijd, adem in en uit en dan schieten, ook geknield moet je schieten. Ronde een 1, dan na ronde 2 geknield en dan na ronde 3 staand.
Ik heb twee ronden volgehouden en ben toen uitgestapt :o maar echt die strafrondjes :oo :=
Nog een tip, train op gevarieerd terrein....de strafrondjes bij het NK waren bijv, over gras en in het parcours moest je ook heuvel op en heuvel af......

Ja en hoge hartslag doet wat met je schieten, het wordt er niet makkelijker op. Maar neem de tijd voor je schot is het enige dat ik kan zeggen, de rest moet je ervaren denk ik (zal ook voor eenieder anders zijn )

Het is wel super leuk om te doen :j

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-15 22:48

Oef, heb nu al strafrondjesvrees. :)) Ik stel me maar gewoon in op 4 x 1.100 in plaats van 4 x 800 meter lopoen, en dan hoop ik dat het meevalt. Bij trainingen loop ik al een deel van mijn route door het bos, dus een beetje gevarieerd terrein zou moeten lukken. Zal eens kijken of ik m'n route ook over twee heuveltjes kan laten gaan!

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:04

Suuuperfijn getraind afgelopen vrijdag. Geoefend op korte afstand met ogen dicht - wat doet dat veel goed voor het opbouwen van rugspanning en controle over het schot, niet gedacht.

Er kan weer worden ingeschreven voor het Kersentoernooi! http://www.kersentoernooi.nl Supermooie wedstrijd. :j
Deze keer niet handboog vergeten bij het inpakken van de auto. :')
Schrijf je in, wellicht is ook deze er weer :D :

Afbeelding

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-15 23:13

Dat is weer eens wat anders met ogen dicht schieten!!
Helaas is het Kersentoernooi toch best wel ver weg voor mij...

Voor mij is het deze week hopelijk eindelijk zo ver en ga ik voor het eerst vanaf het paard schieten! :D
De bak is eindelijk droog, goed weer deze week en een geschikte Fjord tot mijn beschikking!

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 21:49

Sorry dat ik binnen val.

Ik heb al lange tijd niet meer geschoten. En vanwege het mooiere weer ook van plan om ter paard te gaan schieten.

Ik wil er dit jaar mee beginnen en mijn paard kent het dus niet. Alle tips zijn welkom om hem er aan te laten wennen.
Langs de bak schieten is bij ons niet mogelijk. Met hem bij in de bak schieten vind ik niet een optie.

Als er weer eens een meeting is zou ik wel mee willen gaan als het voor mij in de buurt is.
Ik kom hier op omdat het leuk is mensen met een dubbele hobby te treffen. (Schieten en paarden).

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 22:39

Ah ja, dat is wel heel ver zuidelijk voor jou inderdaad Ashley. Ben benieuwd naar de ervaringen met paard, leuk!!

Leuk dat je het weer wat wilt gaan oppakken Gothico! Een heel eind terug geleden schreef ik in dit topic:
Citaat:
Leuk dat je wat meer ruimte hebt! Aanleren van schieten vooral stapje voor stapje. Het kan niet te langzaam, wel te snel. Alleen naar de volgende stap als de huidige stap goed is bevestigd. Eerst wennen aan overal langs het lijf met de boog wrijven. Als dat goed gaat, boog rustig over de hals en rug heen en weer zwaaien (je staat hierbij zelf op de grond). Volgende stap is wrijven en zwaaien met pijlen. Laat er ook eens een paar op de grond vallen. Dan wennen aan het geluid van het nokken (met name de tik van pijl tegen de boog bij het terughalen). Eerst naast je paard, dan overal rond en boven je paard. Next is naast het paard een paar pijlen schieten. Vervolgens vanaf een verhoging over de rug. Gaat dat alles goed? Dan herhaal je al deze stappen terwijl je op je paard zit in stilstand. En dan in stap. En dan...
Eenmaal oefenend op de track ook aandacht besteden aan stilstaan bij aanvang en finish.
Ik werk overigens altijd met een bridge. Kalm blijven is bridge en belonen. :)

Ik doe gewoon steeds voor en/of na het rijden even wat heen en weer wapperen met de boog. Kalm = bridge en beloon. Zo bouw je het als vanzelf uit.

Ik heb zelf nog drie handboogevenementen op de korte termijn. Als die zijn geweest, zal ik eens peilen of er animo is om nog een keertje te meeten in Anrhem. Wel een aanbeveling als je ook mee wil schieten: zorg dat je dan dat je je training weer echt hebt opgepakt. Het is geen moeilijk parcours, maar ook weer net niet een uitje om te doen als het bij wijze van spreken een jaar geleden is dat je langer dan een uur achter elkaar heb staan schieten. :)

Morgen zelf weer trainen. Laat het droog zijn, ik wil de buitenbaan op!! :D

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-15 23:46

Bedankt voor de tips. Ik ga van de week zeker kijken of er wat te regelen valt. Dit omdat mijn paard alleen in de bak staat. En dus meerdere mensen hier over gaan.

Ik schiet zoiezo niet heel veel. Maar als ik ga schieten doe ik dat eerst een uur of twee. De keer erop alleen de ochtend of middag. En de derde keer schiet ik rustig de hele dag door.
Dit doe ik eigenlijk al langere tijd zo. En dan komt het richten ook snel weer terug.

Met mooi weer sta ik vaker in de achtertuin te schieten. Dat is maar tien meter. Ik heb ook al eens op het land van de boer mogen schieten en dan is het de uitdaging zo ver mogelijk toch het doel raken. (Dat kan tot zo ver de pijlen kunnen komen. +- 50M is al te ver om een beetje leuk te kunnen schieten.).

Cindequil

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 15:12

Hai! mag ik mij melden?

Ik hoor al vaker over handboogschieten en ben wel nieuwsgierig.
Net als in de OP zag ik de waterlandschutters in Purmerend(ik woon er zelf ook, lekker makkelijk)
En nou lijkt het mij gewoon super tof om eens te doen, les is niet heel duur voor zover ik weet en ja.
Wat zijn de echte musts en do's en don'ts?
Wat moet ik weten als ik wil beginnen en wat moet ik hebben? Ik zag dat ik vanalles kon lenen van de club maarja, jullie zijn de pro's hier natuurlijk haha

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-15 18:06

Cindeeh schreef:
Hai! mag ik mij melden?

Ik hoor al vaker over handboogschieten en ben wel nieuwsgierig.
Net als in de OP zag ik de waterlandschutters in Purmerend(ik woon er zelf ook, lekker makkelijk)
En nou lijkt het mij gewoon super tof om eens te doen, les is niet heel duur voor zover ik weet en ja.
Wat zijn de echte musts en do's en don'ts?
Wat moet ik weten als ik wil beginnen en wat moet ik hebben? Ik zag dat ik vanalles kon lenen van de club maarja, jullie zijn de pro's hier natuurlijk haha

Ik ben zelf eerst naar de open dag van een vereniging geweest. Aangezien het daar zo leuk was, heb ik mij gelijk voor de beginnerscursus ingeschreven (was ook verplicht als je wilde beginnen daar).
Op de cursus heb ik heel veel geleerd over het materiaal en het schieten zelf natuurlijk. Tegen het einde van de cursus heb ik mij gericht op het traditionele en dan kom je vanzelf in gesprek met de al gevorderde schutters die je graag willen helpen.
Zo is het bij mij gegaan! :D

Vandaag heb ik eindelijk iets nieuws gedaan! :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ons Fjordje was enorm braaf. Ik was namelijk vergeten om haar eraan te laten wennen en ben er dus gelijk op gegaan en gaan schieten. Ze heeft gewoon gelopen zonder een kik te geven, maar zo is zij altijd geweest!
Dus we zijn in stap begonnen, maar al snel heb ik het ook maar gelijk in draf en galop gedaan. Het was vandaag ook gewoon een kwestie van eens proberen. Ik heb heel erg gezocht naar hoe ik mijn houding het beste kan houden, wat is slim qua pijlen enz. Tegelijkertijd moest ik ook enorm aansporen, want helaas staat zij erg snel stil! :')

In ieder geval hebben we al veel geleerd en ga ik mij even goed op de technieken inlezen! :D

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:49

Gaat wel goedkomen in dat geval Gothico, leuk als je meekan t.z.t.! :)

Leuk dat je interesse hebt in handboogschieten Clindeeh! Ik sluit me helemaal aan bij het advies van Ashley. Een keertje kijken en als de vereniging je aanspreekt een introductiecursus volgen is meestal gebruikelijk. Op zo'n cursus wordt je wegwijs gemaakt in het handboogschieten: wat houdt het precies in, hoe ga je veilig met pijl en boog om, hoe onderhoudt je materiaal, en natuurlijk de basistechniek voor een goed schot! Vaak kun je ook daarna nog een poos gebruik maken van materiaal van de vereniging, zodat je ruim de tijd hebt om te bedenken welke richting je graag op wilt - traditioneel, recurve of misschien wel compound. Aankomen met je eigen handboog voordat je weet wat de boven- en onderkant is, is een " don't", rondkijken en zoveel mogelijk vragen en uitproberen is een "do"! :j Schutters vinden het vaak hartstikke leuk om te vertellen over hun hobby en je wegwijs te maken. :)

Wat tof Ashley! En wat een superleuke foto's ook, bedankt voor het delen!!
Doe mij ook zo'n fjord zeg, fantastisch, alsof hij nooit anders heeft gedaan! :)) * Denkt aan alle uren voorwerk om te desensibiliseren, ik stuur m'n paarden voortaan wel naar jou. :')
Een kilometer terug in dit topic heb ik geloof ik nog een filmpje gepost over pijlen in de booghand houden, vast wel te vinden als je interesse hebt.

Ik heb afgelopen weekend m'n eerste (ruime!) 5 km hardgelopen - en dat met handboog ook nog. Gemiddeld 5.50 min/km. Supertrots! Heeeel veel zin in zaterdag:D
Laatst bijgewerkt door Elanor op 20-04-15 20:33, in het totaal 3 keer bewerkt

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 19:57

Ik had jouw filmpje inderdaad in mijn achterhoofd om op een vrije avond te gaan bekijken! :D

Spannend dat hardlopen. Het is nog best wel veel! Veel succes zaterdag! :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-15 22:45

Hierbij nog een prachtig filmpje! Even een geweldig muziekje er overheen geplaatst, want mijn reactie hoeven jullie niet te horen! :')
Voor een eerste keer vond ik het wel oké... Maar volgende keer even een longeerzweep erbij nemen!