Over abortus enzo.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:37

LHO schreef:
Het leeft niet.

Jíj vindt dat het niet leeft. Niemand weet precies wanneer leven begint en eindigt, meningen verschillen daar nogal over. Misschien handig om dat te beseffen en accepteren, maakt discussiëren prettiger :)

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:38

Adil schreef:
Zo, wat zijn sommige mensen hier lekker onbeschoft bezig!!!!!!! Prima dat jullie het niet eens zijn met de keuze van de TS, maar ga lekker ergens anders een kruistocht houden, of beter: Doe het gewoon niet!

Abortus is zo legaal als de pest en mensen mogen er zelf voor kiezen of ze dit uit laten voeren of niet! Leven en laten leven! Of nog mooier, a la Mr. Rose:

Live and let die

:r

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:41

Kattenbak schreef:
Adil schreef:
Zo, wat zijn sommige mensen hier lekker onbeschoft bezig!!!!!!! Prima dat jullie het niet eens zijn met de keuze van de TS, maar ga lekker ergens anders een kruistocht houden, of beter: Doe het gewoon niet!

Abortus is zo legaal als de pest en mensen mogen er zelf voor kiezen of ze dit uit laten voeren of niet! Leven en laten leven! Of nog mooier, a la Mr. Rose:

Live and let die

:r

Tja, maar zo werkt het in het leven, of je dat nou leuk vindt of niet ;)

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:55

Wat ik dan wel tegenstrijdig vind: als er hier een topic zou zijn van oh mijn merrie was drachtig, maar het komt niet uit dus heb ik haar laten aborteren dan zit heel bokt er boven op. Nogmaals, volgens mij doet TS zich heel stoer voor, maar raakt het haar heel erg. En ik hoop dat ze dat niet weg gaat duwen, maar een plek geven al dan niet met hulp, anders blijft ze dit nog lang met zich meedragen.

En verder vind ik niet dat je moet oordelen, wel dat er over de respectloze toonzetting iets gezegd mag worden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:14

Lauren_ schreef:
Wat ik dan wel tegenstrijdig vind: als er hier een topic zou zijn van oh mijn merrie was drachtig, maar het komt niet uit dus heb ik haar laten aborteren dan zit heel bokt er boven op. Nogmaals, volgens mij doet TS zich heel stoer voor, maar raakt het haar heel erg. En ik hoop dat ze dat niet weg gaat duwen, maar een plek geven al dan niet met hulp, anders blijft ze dit nog lang met zich meedragen.

En verder vind ik niet dat je moet oordelen, wel dat er over de respectloze toonzetting iets gezegd mag worden.

Bij het bezwangeren van een paard komt wat meer opzet bij kijken dan wanneer je zelf aan de AC zit.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:26

Lauren_ schreef:

Sorry mag ik even :'). Ik vind het echt knap dat jij vanachter je computertje kan zien dat iemand die je niet kent het moelijk heeft met de abortus terwijl ze zelf zegt dat het niet zo is. Maar jij kent haar natuurlijk beter :roll:.

Weet je, het maakt geen ene r... achterwerk uit of het hart wel of niet heeft geklopt. Abortus is een recht waarover wij beschikken en dus zal er gebruik van worden gemaakt. Als de wet het goed vindt, wie zijn wij dan om daar over te oordelen? Who died and made you king?

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:41

Brainless schreef:
@LHO
Citaat:
Tijdens de eerste 12 weken van de zwangerschap vindt de aanleg van de belangrijkste organen al plaats: het zenuwstelsel tussen de 5e en de 7e week van de zwangerschap, de hartfunctie na vijf tot zes weken. Bij zeven weken start de ontwikkeling van de armpjes en beentjes. Na 12 weken is er al een volledig 'minimensje' gevormd.

http://www.medicinfo.nl/d_ontwikkelingbaby

http://www.ehd.org/resources_bpd_illustrated.php?page=3&language=23

Bibabullshit. Er begint zich dan iets van het zenuwstelsel te ontwikkelen. In de verste verte geen mens.

Citaat:
Maar wanneer begint dat pijngevoel? Een analyse die vandaag in de British Medical Journal is gepubliceerd door Stuart Derbyshire van de universiteit van Birmingham houdt het op 26 weken. Op zijn vroegst. Dan is het zenuwstelsel zo bedraad dat pijnprikkels uit het lichaam ook doordringen tot plaatsen waar het bewustzijn over die prikkels ontstaat. Maar de vraag blijft open of het vermogen tot het voelen van pijn (pijnperceptie) ook tot een bewuste pijnervaring leidt.

Ook het moment dat het zenuwstelsel tot pijnperceptie in staat is, staat ter discussie. In het tijdschrift Journal of the American Medical Association geloven een kinderarts, neuroanatoom, gynaecoloog en anaesthesist dat het waarschijnlijk niet vóór de 29ste tot de 30ste week van de zwangerschap bestaat. Niemand weet wat een foetus voelt, want die zegt niks.

Wat is zeker? Mensen voelen pijn door gevoelssensoren. Die liggen vooral in de huid. Het zijn de vertakte uitlopers van lange zenuwcellen uit het centraal zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg). Die sensoren in de huid ontstaan al heel vroeg, tijdens de zevende week van de zwangerschap, schrijft Derbyshire. Daarmee zijn de alarmknoppen er, maar de bedrading naar de alarmbel ontbreekt. Daarvoor moet de pijnprikkel allereerst de thalamus bereiken, een hersenstructuur bovenaan de hersenstam. Voor een bewuste verwerking is bovendien de hersenschors nodig. Maar contact tussen de zenuwcellen in de thalamus en de structuur die uiteindelijk de hersenschors moet worden, ontwikkelen zich pas tussen de twaalfde en zestiende week van de zwangerschap. Dan nog eindigen de vanuit de thalamus groeiende zenuwcellen voorlopig in een onrijpe structuur onder de plaat waaruit de hersenschors ontstaat. De zenuwuitlopers uit de thalamus liggen weken te wachten in die subplaat, tot ze doorgroeien naar de dan gevormde hersenschors. Dan is de zwangerschap in de 23ste tot de 25ste week aangekomen.
bron

Oftewel: Tot week 23-25 zal er geen waarneming zijn, en tot week 16 geen bewustzijn.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:42

Lauren_ schreef:

_O-

Lauren_

Re: Over abortus enzo.

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:11

Laat ik het anders formuleren: als je op deze toonzetting een dergelijke gebeurtenis op internet gooit dan heb je of behoefte aan aandacht of er is iets mis in het empathisch en emotioneel vermogen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:17

LHO schreef:
Citaat:
Maar wanneer begint dat pijngevoel? Een analyse die vandaag in de British Medical Journal is gepubliceerd door Stuart Derbyshire van de universiteit van Birmingham houdt het op 26 weken. Op zijn vroegst. Dan is het zenuwstelsel zo bedraad dat pijnprikkels uit het lichaam ook doordringen tot plaatsen waar het bewustzijn over die prikkels ontstaat. Maar de vraag blijft open of het vermogen tot het voelen van pijn (pijnperceptie) ook tot een bewuste pijnervaring leidt.

Ook het moment dat het zenuwstelsel tot pijnperceptie in staat is, staat ter discussie. In het tijdschrift Journal of the American Medical Association geloven een kinderarts, neuroanatoom, gynaecoloog en anaesthesist dat het waarschijnlijk niet vóór de 29ste tot de 30ste week van de zwangerschap bestaat. Niemand weet wat een foetus voelt, want die zegt niks.

Wat is zeker? Mensen voelen pijn door gevoelssensoren. Die liggen vooral in de huid. Het zijn de vertakte uitlopers van lange zenuwcellen uit het centraal zenuwstelsel (hersenen en ruggenmerg). Die sensoren in de huid ontstaan al heel vroeg, tijdens de zevende week van de zwangerschap, schrijft Derbyshire. Daarmee zijn de alarmknoppen er, maar de bedrading naar de alarmbel ontbreekt. Daarvoor moet de pijnprikkel allereerst de thalamus bereiken, een hersenstructuur bovenaan de hersenstam. Voor een bewuste verwerking is bovendien de hersenschors nodig. Maar contact tussen de zenuwcellen in de thalamus en de structuur die uiteindelijk de hersenschors moet worden, ontwikkelen zich pas tussen de twaalfde en zestiende week van de zwangerschap. Dan nog eindigen de vanuit de thalamus groeiende zenuwcellen voorlopig in een onrijpe structuur onder de plaat waaruit de hersenschors ontstaat. De zenuwuitlopers uit de thalamus liggen weken te wachten in die subplaat, tot ze doorgroeien naar de dan gevormde hersenschors. Dan is de zwangerschap in de 23ste tot de 25ste week aangekomen.
bron

Oftewel: Tot week 23-25 zal er geen waarneming zijn, en tot week 16 geen bewustzijn.

Dan zal dat dus de reden zijn waarom het tot die tijd mag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:19

even over adoptie, alsof dat zo eenvoudig is....
Als je niet gelovig bent vallen er al diverse landen af, je hele familie wordt doorgelicht, en als er ergens een strafblad zit kan je het ook al vergeten. Je bent zo 5 jaar en duizenden euro's verder voor je een kindje mag krijgen....

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:19

Lauren_ schreef:
Laat ik het anders formuleren: als je op deze toonzetting een dergelijke gebeurtenis op internet gooit dan heb je of behoefte aan aandacht of er is iets mis in het empathisch en emotioneel vermogen.

Vind jij...dat IS niet zo.

Lauren_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:20

Dat is wel zo. Helaas.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:21

@LHO
Jij leest heel selectief. Haalt feiten en meningen door elkaar.

Ik heb het over gevoel in het algemeen, jij alleen over pijn kunnen voelen.
Het is bekend (zoals in mijn link) dat met 9 weken een foetus al reageert op aanraking.

Het punt wat ik wilde maken is dat het in mijn ogen wel degelijk leeft en jij noemt het een hoopje prut, dat niet leeft.
Dat jij dat bibabullshit vindt en dus in jouw geen mens is, is jouw mening (dus geen feit!).
Ik (en de doctoren) vinden het nl wel een leven. (en dat zegt niet dat ik tegen abortus ben..).

Jij vindt dus dat je niet zwanger bent van een mens, maar pas na 26 weken... hoe noem je het dan voor die tijd? Ik ben zwanger van een prutje?

Dus iemand die geen pijn kan voelen is geen mens? Of alleen als het nog niet geboren is?

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:22

Ayasha schreef:
ach wat men denkt te horen en wat is, verschilt wel eens.

Ik heb verschillende keren op 5 1/2 week het hartje ZIEN kloppen, op de echo. Waarbij de verloskundige nog eens zei dat dat een kloppend hartje was. Dus dat is gewoon zo - tussen 5 en 6 weken begint het hartje te kloppen.

LHO schreef:
DeMolenhoek schreef:
Hoe willen jullie het dan noemen? Wat doe je als je iets met een kloppend hart dood doet?

Het leeft niet. Het hart klopt niet. En als het klopt - rond week 10/12 dus - dan is het maar een gedeeltelijke bloedsomloop.

Onzin dus, sorry voor mijn woordkeus maar het is nou eenmaal zo. Zie boven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:25

Wat maakt het hart als definitie voor iets levends? Ik vind het zenuwstelsel een veel grotere rol spelen.

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:25

Lauren_ schreef:

Heb paar weken geleden nog een vruchtje weg laten knijpen bij mijn merrie, de buren hadden hun tinkerhengst in het landje naast mijn merrie gezet en jahoor, bingo. Ik hoef geen welchxtinker en al helemaal niet van mijn bijna 3 jarige poppetje. Dus als 'bokt' (wat geen persoon is maar een medium bestaat uit de meningen van zeer uiteenlopende personen) daarover wil vallen: prima!
Want dat is nog niet eens besproken: ik zou het veulen niet ter adoptie aanbieden na afloop van de zwanmgerschap want ik wil geen veulen, ik wil het mijn relatief jonge paardje niet aandoen en ik wil het risico niet lopen haar te verliezen dat is voor mensen ook een heel reeele mogelijkheid hoor, de kans dat je kind of jij om het leven komt is aanwezig. Een bevalling is hoe dan ook een zware ingreep.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:26

Lauren_ schreef:

Nee, jouw opmerkingen tonen echter wel dat er iets mis met je empathisch en emotioneel vermogen. TS wil kwijt dat ze opgelucht is. TS heeft geen behoefte aan aandacht. TS dr post is netjes en niet shockerend. Niet aanstootgevend. TS heeft er goed over nagedacht, en bewust gehandelt. (Dit in tegenstelling tot veel mensen die kinderen nemen alsof het goudvissen zijn).

Dat sommige mensen zelf niet voor abortus zouden kiezen; prima! Laat hen lekker (on)gelukkig wezen met die kinderen, of ze opgeven voor adoptie zodat zowel moeder als kind er schade aan overhouden. Moeten ze zelf weten. Ik vind het wat onverantwoordelijk, om zomaar ondoordacht kinderen te nemen. Maar die vrijheid hebben ze. Ga ik ze toch ook niet mee lastig vallen? Zeggen dat het 'respectloos' is? Zeker niet met die part-time moeders van tegenwoordig, kinderen die 90% van de tijd dat ze wakker zijn in een BSO zitten, en dat de ouders het s'avonds nog een keer op komen halen om het thuis naar bed te brengen.

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:27

@ LHO _/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:27

stef schreef:
Als je niet gelovig bent vallen er al diverse landen af, je hele familie wordt doorgelicht, en als er ergens een strafblad zit kan je het ook al vergeten. Je bent zo 5 jaar en duizenden euro's verder voor je een kindje mag krijgen....

In mijn familie mensen werken die vanwege werk veel in aanraking komen met de problematische jeugd. Zitten veel adoptiekinderen bij. Dus blijkbaar is een adoptie voor een kind wél traumatisch, daar waar het bij abortus nog geen bewustzijn en persoonlijkheid heeft, en het dus ook geen traumatische gebeurtenis is.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:29

Bonita_Bon schreef:
Lauren_ schreef:

Heb paar weken geleden nog een vruchtje weg laten knijpen bij mijn merrie, de buren hadden hun tinkerhengst in het landje naast mijn merrie gezet en jahoor, bingo. Ik hoef geen welchxtinker en al helemaal niet van mijn bijna 3 jarige poppetje. Dus als 'bokt' (wat geen persoon is maar een medium bestaat uit de meningen van zeer uiteenlopende personen) daarover wil vallen: prima!
Want dat is nog niet eens besproken: ik zou het veulen niet ter adoptie aanbieden na afloop van de zwanmgerschap want ik wil geen veulen, ik wil het mijn relatief jonge paardje niet aandoen en ik wil het risico niet lopen haar te verliezen dat is voor mensen ook een heel reeele mogelijkheid hoor, de kans dat je kind of jij om het leven komt is aanwezig. Een bevalling is hoe dan ook een zware ingreep.

Een zwaardere ingreep dan abortus :+

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:32

ik heb soms het gevoel dat mensen hier denken dat de TS blij is dat ze abortus heeft laten uitvoeren.
Ze is alleen opgelucht dat het achter de rug is, thats it..
Wie denkt dat TS met veel plezier een abortus gedaan heeft moet maar eens proberen een stofzuiger 'down under' in te brengen :D
niets leuks aan :Y)

tjah, sorry ik word gewoon heel simpel van dit topic :')

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:33

LHO schreef:
stef schreef:

In mijn familie mensen werken die vanwege werk veel in aanraking komen met de problematische jeugd. Zitten veel adoptiekinderen bij. Dus blijkbaar is een adoptie voor een kind wél traumatisch, daar waar het bij abortus nog geen bewustzijn en persoonlijkheid heeft, en het dus ook geen traumatische gebeurtenis is.

Euh, ok... en waar zeg ik dat het NIET traumatisch is? Ik heb het er alleen over dat adoptie niet zo eenvoudig is zoals sommige het stellen.
Ik heb een geadopteerd nichtje, uit zuid korea, ik kan geen toekomst kijken, maar op dit moment is er iig niks mis met het kind (maar ze is ook nog maar 8)

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:34

Brainless schreef:
@LHO
Jij leest heel selectief. Haalt feiten en meningen door elkaar.

Ik heb het over gevoel in het algemeen, jij alleen over pijn kunnen voelen.
Het is bekend (zoals in mijn link) dat met 9 weken een foetus al reageert op aanraking.

Het punt wat ik wilde maken is dat het in mijn ogen wel degelijk leeft en jij noemt het een hoopje prut, dat niet leeft.
Dat jij dat bibabullshit vindt en dus in jouw geen mens is, is jouw mening (dus geen feit!).
Ik (en de doctoren) vinden het nl wel een leven. (en dat zegt niet dat ik tegen abortus ben..).

De door mij aangehaalde artsen en wetenschappers denken daar toch echt anders over. Het is onmogelijk dat een foetus met 9 weken op aanraking reageert. Als het al zo zou zijn dat de hersenen hiervoor ver genoeg ontwikkeld zijn (dat is niet zo..), dan zou het zenuwstelsel nog niet ver genoeg ontwikkeld zijn. Het kan gewoon niet. Hoe graag jij dat ook zou willen. Er zijn ook (Amerikaanse, conservatief christelijke) artsen die beweren dat een foetus schreeuwt bij abortus. Ik zou zeggen: Vraag dan voortaan in welke kleur 't de slaapkamer wil. Kan je dat bijtijds vast regelen.

Citaat:
Jij vindt dus dat je niet zwanger bent van een mens, maar pas na 26 weken... hoe noem je het dan voor die tijd? Ik ben zwanger van een prutje?

Dus iemand die geen pijn kan voelen is geen mens? Of alleen als het nog niet geboren is?

Je bent zwanger van de man die je bevrucht heeft. Je bevalt van een kind, een mens. Tot die tijd heeft't geen identiteit, is het een foetus, onontwikkeld. Pas als het levensvatbaar én bewustzijn heeft, is het wat mij betreft een kind. En niet levensvatbaar als in: Hang het aan de hartlong machine en het red het wel een maand of wat; iets wat de artsen hier in Nederland geboren zouden laten worden, en niet die paar uitzonderingen waar de eerder aangehaalde conservatief christelijke artsen hun best deden om een half ontwikkelde foetus maar zo lang mogelijk te rekken van overlijden.

LHO

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 09:36

stef schreef:
Euh, ok... en waar zeg ik dat het NIET traumatisch is? Ik heb het er alleen over dat adoptie niet zo eenvoudig is zoals sommige het stellen.
Ik heb een geadopteerd nichtje, uit zuid korea, ik kan geen toekomst kijken, maar op dit moment is er iig niks mis met het kind (maar ze is ook nog maar 8)

Ik zeg nergens dat jij anders beweert, ik onderbouw alleen jouw bericht dat een adoptie niet een kwestie is van een wandeling naar de kinderwinkel, er een uit de etalage plukken, en vrolijk verder alsof er neits gebeurt is. En er hoeft ook niets mee mis te gaan, alleen de grotere (niet grote, grotere!) kans op (psychische) problemen geeft wel aan dat het zeker niet niks is.