ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:28

Heb ondertussen wel vaker gelezen om eens in de zoveel tijd een 'pauze' te nemen... omdat men nog steeds niet helemaal zeker is wat Ritalin en consorten op langere termijn voor een effect hebben.

Mijn dochter en ik zijn inmiddels aan Magnesium en hooggedooseerde vit B-complex begonnen. Ben erg benieuwd. Dochter heeft ook last van migraine zo nu en dan en daar zou het ook tegen moeten helpen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:30

@dwaallicht: misschien is ze bang dat je een handeltje er in begint? :=

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 15:47

dwaallicht schreef:
Even wat anders tussendoor:

ik was gisteren bij de huisarts omdat ik ziek ben, en toen hadden we het over mn herhaalrecept van de Ritalin, waarop mn huisarts zegt "ja moet je niet eens beginnen met het afbouwen van de Ritalin?"

ik was echt zo verbaasd... dus ik zei dat je dat als adhd'er structureel blijft gebruiken, en dat het geen medicijn is dat je af hoeft te bouwen, waarop zij reageerde met een twijfelachtig "ja, nou, ja..."
ze heeft wel eens gezegd dat ze geen verstand heeft van adhd, maar dit is toch wel iets dat je zou moeten weten als HA lijkt me.

Dat méén je niet. Brrrr... angstaanjagend dat een huisarts er blijkbaar zo weinig vanaf kan weten.
Ik vind het sowieso zorgwekkend dat iemand die zegt niks van ADHD te weten jouw medicatie voor moet schrijven. Ik heb gelukkig alles nog bij de psych lopen en die doen niet moeilijk als ik bel voor een nieuw recept. Ligt er natuurlijk ook een beetje aan voor hoelang je nog hebt, maar zeker als je niet goed weet of een herhaalrecept krijgen wel soepel verloopt kan ik me voorstellen dat je dat op tijd geregeld wilt hebben.

En bij wie moet je nou terecht als je vragen hebt over je medicatie dan? Ik regel ook zelf wat ik neem en wanneer, maar het is wel prettig om bij vragen wel een aanspreekpunt te hebben natuurlijk :j Was jij niet degene die elke 2 uur 5mg neemt? Dat vind ik wel een bijzondere combinatie moet ik zeggen, heb dat eigenlijk nog niet eerder gehoord :n

Airborn

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:03

Oh gaat lekker zo:
Ahhhhhh, morgen iets ophalen voor onderzoekstage, maar mn begeleider, C, zei dat ik iemand ( A ) bellen voor de info van hoe laat ik het moet ophalen. Helaas, A heeft vakantie, zn collega B wist van niets maar had wel een telefoonnnummer voor me van de persoon waar ik het moet ophalen. Helaas, dat telefoonnummer was van de technische dienst, en die weet van niets... Dus B weer gebeld, die heeft A gebeld, maar A zegt dat 1 van mn begelijders, C, weet hoe en wat, hij weet het ook niet, en heeft het oorspronkelijke telefoonnummer ook niet meer... Duuuuuus... Nu proberen C nog te pakken te krijgen....
Hier krijg ik dus stress van he...

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 16:43

@ Alwiene; de psychiater van altrecht heeft me die ritalin voorgeschreven, de huisarts herhaalt het alleen, maar voor vragen hoef ik idd niet bij haar aan te kloppen :P
en over die 5 mg per 2 uur: ik probeer het gewoon zo, en tot nog toe werkte het best goed. ben nu even gestopt omdat ik thuis ben met een longontsteking en dan loop ik mezelf voorbij met de ritalin (heb al grote moeite om me koest te houden)

@ Airborn,

sterkte, klote he als je zo van t kastje naar de muur gestuurd wordt! helemaal als je zelf al moeite hebt om ergens aan te beginnen, en dat dit nog, argh..

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:11

Even een snelle vraag, zal vanavond even bijlezen...

Wie van de studentes onder ons weet of je die brief die je bij de uitwonendencontrole hebt gekregen ook mee terug moet sturen met de documenten? Hij ligt namelijk thuis :Y) En ik kan hem niet op tijd ophalen om nog met de post mee te kunnen...
Hmmm.... Misschien moeten ze maar blij zijn dat hij maar een dag te laat aan komt, maar wel met alle benodigde dingen EN voorzien van titels :D Wat kunnen ze nog meer willen?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 17:54

Met emoties heb ik geen problemen eigk, ben geen enorme emo maar kan mn gevoelens wel goed tonen opzich. Punt is wel dat ik in crisissituaties (overlijden opa ofzo) mijn hoofd als een van de weinigen enorm koel kan houden, waardoor ik dan kan handelen waar anderen door hun emoties dat niet kunnen. Dan lijk ik wel een erg koele kikker. Maar ben ik niet, ik ga er alleen anders mee om :)

Artsen en medicatie: opzich, meeste kinderen gebruiken medicijnen maar 1 à 2 jaar, dus zo gek vind ik de vraag van de huisarts niet eigk :)

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:33

@ Heino,

maar dan nog, dan bouw je het toch niet af? je geeft het wel of niet.. bij ritalin hoef je naar mijn weten geen spiegel in het bloed op te bouwen, ja, over de dag, maar volgens mij niet over bijv. een week. Anders zouden ouders van kinderen er toch ook niet voor kunnen kiezen om bijv. in het weekend niet te geven? Of zou de huisarts dan geestelijk bedoelen?

Ik ben 28, dus ik zal helaas niet meer over de adhd heen groeien :D

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 18:50

Bij Ritalin niet nee :) Bedoelde ie niet dat je inmiddels misschien ook afkan met een lagere dosering? En dat ontdek je alleen wanneer je langzaam afbouwt :)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 20:20

Heino schreef:
Bij Ritalin niet nee :) Bedoelde ie niet dat je inmiddels misschien ook afkan met een lagere dosering? En dat ontdek je alleen wanneer je langzaam afbouwt :)

Waarom zou je ineens afkunnen met een lagere dosering. Je hersenen gaan toch niet opeens beter met dopamine/noradrenaline om?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:26

Morgen ritalin ophalen, ik ben benieuwd...
Vandaag dus gesprek gehad op t werk wat behoorlijk zwaar was en vanmiddag 1,5 uur gewinkeld met mn vader, ik ben nu echt helemaal kapot. Ga zo naar bed.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:36

Ik hoop voor je dat de Ritalin helpt Jolien :) Zou fijn zijn!

Begrijp precies wat je bedoelt, winkelen sloopt me sowieso al, en dan ook nog zo'n zwaar gesprek erbij... :\

Mag ik je trouwens een best persoonlijke vraag stellen? Ik las ergens dat je het gevoel had altijd een masker op te moeten hebben, heb je dat hier minder? Je hoeft geen antwoord te geven als je niet wilt hoor, dat zou ik best begrijpen...

Edit:
Ik vind een meeting trouwens een leuk idee hoor! *\o/*
Laatst bijgewerkt door Lady_M op 28-02-12 21:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:37

Lady_M schreef:
Ik hoop voor je dat de Ritalin helpt Jolien :) Zou fijn zijn!

Begrijp precies wat je bedoelt, winkelen sloopt me sowieso al, en dan ook nog zo'n zwaar gesprek erbij... :\

Mag ik je trouwens een best persoonlijke vraag stellen? Ik las ergens dat je het gevoel had altijd een masker op te moeten hebben, heb je dat hier minder? Je hoeft geen antwoord te geven als je niet wilt hoor, dat zou ik best begrijpen...

Hoe bedoel je hier? Bedoel je daarmee bokt?

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:45

Ja ik denk het... Of meer specifiek dit topic, iedereen hier is toch 'raar'...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 21:49

Oh op die fiets. Nee op bokt ben ik redelijk mezelf. Het masker is meer naar buitenaf. Hier achter de pc zit ik veilig en ziet niemand mij en kan ik doen en zeggen wat ik wil, kan ik huilen wat ik wil en me poedersuiker voelen wat ik wil. Naar buiten toe laat ik altijd zien dat het goed gaat, ik ben naar iedereen toe de spontane, zelfverzekerde, gezellige meid waar je mee kunt lachen en gekkigheid kunt uithalen. Terwijl ik eigenlijk heel onzeker ben, constant bevestiging nodig heb en eigenlijk helemaal niet zo vrolijk ben(meestal) als dat ik me voordoe. Daarom vallen verjaardagen of anders sociale activiteiten me nu zo zwaar, het kost me moeite om een beetje gezellig te moeten doen.

Nu moet ik wel zeggen dat het niet alleen komt door add. Ik zit zelf gewoon in een moeilijke periode door mijn opvoeding en alles wat ik mee heb gemaakt. Heel veel opgekropte emoties, sommige emoties zoals boosheid zelfs compleet uitgeschakeld. Add zal een boel verlichten maar niet alles ineens wegnemen. Daarvoor zal ik nog lang bij de psych moeten lopen, misschien zelfs nog in dagtherapie als ik het ondanks de ritalin niet trek.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:26

Alwiene schreef:
Waarom zou je ineens afkunnen met een lagere dosering. Je hersenen gaan toch niet opeens beter met dopamine/noradrenaline om?

Is bij dwaallicht niet het geval gezien de leeftijd, maar sommige kinderen groeien er op de een of andere manier overheen. Bovendien neemt bij veel mensen met de leeftijd de hyperactiviteit en impulsiviteit wat af. Waarvoor je dan dus misschien ook geen/minder medicatie meer nodig hebt :)

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-12 23:42

Ik heb mijn medicatie ook afgebouwd. :) Ipv 1,5 per 3 uur ben ik weer naar 1 per 3 gegaan. Wilde het gewoon weer eens proberen, want wil niet onnodig veel ritalin nemen. Toentertijd (2 jaar geleden) vond ik 1,5 fijner, maar nu bevalt 1 ook prima.

Was toen 16 en nu 19, dus daar kan het wel door komen.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 09:40

Ai Joolien, volgens mij heb je het niet makkelijk op het moment. Sterkte hoor en idd hoop ik dat Ritalin je helpt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:07

Embe schreef:
Ai Joolien, volgens mij heb je het niet makkelijk op het moment. Sterkte hoor en idd hoop ik dat Ritalin je helpt!

T gaat nu idd even niet zoals het moet gaan nee. Ga nu de ritalin ophalen :)

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:07

Fijn Jolien! hopen dat je snel verschil merkt :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 12:51

Ik neem nu de eerste. Beetje laat aangezien ik er 3 op een dag moet nemen. Mja meestal ben ik om 8 uur al moe, dus iets later naar bed is niet erg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:23

Hoe snel werkt het? Ik voel me echt heel raar :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 13:59

Vrij snel, het wordt direct opgenomen :)
Wat voel je?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:00

Ik voelde me eerst een beetje zweverig ofzo. En ik merk een soort dof gevoel in mn hoofd. Maar wel duidelijk verschil. Meer rust in de kop.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-02-12 14:01

Ik werd bij de 1ex echt enorm misselijk :=