Zelfmoord egoistisch?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Re: Zelfmoord egoistisch?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:38

Ik weet niet eens of ik zoveel heb meegemaakt.... Mensen zeggen dat altijd maar wat is veel meegemaakt hebben? :)
Nee, ik geef eerlijk toe, op dit moment, in deze periode, vind ik het leven niet mooi en zelfs niet fijn. :) Maar het is nog houdbaar dus we gaan door. :)

Ik begrijp wel wat je bedoelt denk ik... :)

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:41

Ayasha schreef:
Ik weet niet eens of ik zoveel heb meegemaakt.... Mensen zeggen dat altijd maar wat is veel meegemaakt hebben? :)
Nee, ik geef eerlijk toe, op dit moment, in deze periode, vind ik het leven niet mooi en zelfs niet fijn. :) Maar het is nog houdbaar dus we gaan door. :)

Ik begrijp wel wat je bedoelt denk ik... :)

Bedoel ik niet dramatisch ofzo maar als ik om me heen kijk wat ik heb 'meegemaakt' in mijn leven of van heel dichtbij is gebeurd en soms nog steeds gaande is, denk ik dat ik het leven best nog rooskleurig bekijk. ;)

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:46

jillie1994 schreef:
Mensen die een poging willen doen moeten eigenlijk er alleen maar aan denken dat alles goed komt, dat aan alles een eind komt, als je blijft vechten tegen bijvoorbeeld een depressie, dan kom je er ook wel uit.
Tja, was dat maar waar. Net zoals er net zoveel verschillende mensen zijn zijn er net zoveel verschillen in depressies en andere geestesziekten. Het algemene plaatje is misschien wel gelijk, maar de persoonlijke achtergrond, hoe en of je op medicatie en/of therapie reageerd en de details verschillen per persoon. En dan heb je een depressie overwonnen, ben je zó blij dat je er weer bent en weer kunt genieten, blijkt dat je gewoon chronisch depressief bent en dat iets is wat blijft terugkomen. Of nog leuker, dat je er wat lichamelijke ongemakken bij krijgt. Geloof me, op een gegeven moment wordt het erg moeilijk om nog te geloven dat 'alles weer goedkomt'.
Zoals wat ik met mijn angsten ook heb. Zoveel al geprobeert, zoveel aan gewerkt, zovaak gehoopt dat het wel goed zou komen met telkens een andere therapie. Gaat het een tijdje goed en ineens is ie er weer, die angst. Weer vechten, weer werken, weer een tijdje goed en bam! weer die terugval. Is het dan niet meer dan logisch dat je na terugval nummertje zoveel denkt 'het is mooi geweest, ik doe het niet meer?' (in dit geval dan dat vechten tegen die angst). Kan me zó voorstellen dat het met terugkerende depressies net zo werkt. Dat iemand op een gegeven moment de moed opgeeft en de handdoek in de ring gooit...
Het zal trouwens ongetwijfeld ook aan je persoonlijkheid of erfelijkheid liggen of je zwaar op de hand bent of de dingen wat lichter bekijkt. En daarmee ook het leven als prettig en fijn of nutteloos en vervelend beschouwen, of je blijft vechten of de moed opgeeft, ongeacht wat je hebt meegemaakt...

En iets lolliger, Ayasha, MamboBeach heeft gelijk, je bent echt een druiloor. ;)
Ayasha schreef:
En tot dan doe ik wel aan een beetje bezigheidstherapie.
:') (sorry als het aanstootgevend overkomt, maar het klinkt zo heerlijk droog)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:48

Haha maak je geen zorgen. :D Zo snel trap je me nu ook weer niet op mijn tenen. _O- :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 22:57

Ayasha schreef:
Haha maak je geen zorgen. :D Zo snel trap je me nu ook weer niet op mijn tenen. _O- :D

_O-

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:38

maar soms is het leven toch ook gewoon poedersuiker? ;)

Ze hebben er zelfs een liedje over gemaakt, even wachten, dan zoek ik het op, het is echt een opsteker voor de mensen die zich eenzaam en onbegrepen voelen. :)

http://www.youtube.com/watch?v=GQU1vnaB2i0

Ik vind dit zo briljant. :D

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 23:52

Vind het toch gek dat er nog steeds mensen zijn die denken dat iedere depressie wel te overwinnen is. Iemand die bijvoorbeeld manisch depressief is die 'overwint' dat niet. Dit heeft iemand zijn leven lang. Je kunt proberen ermee om te gaan, er je draai in te vinden maar dit lukt niet bij iedereen.

Vind het trouwens wel top dat iedereen in dit topic gewoon zijn mening kan geven zonder aangevallen te worden. iedereen heeft nou eenmaal een andere kijk op dit onderwerp, sommigen uit onwetenheid en anderen hebben zich een mening gevormd naar wat ze zelf in het leven hebben gezien of meegemaakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 09:10

Ik zag gisteren bij hart van Nederland zijn koppie op de tv, samen met Isa, vond het wel erg verdrietig hoor, dat iemand zo veel verdriet en eenzaamheid in zich kan hebben, is gewoon erg triest.

Freedom1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:04

ik heb een heel aantal pagina's gelezen en moet zeggen ik vind heel veel herkenning terug.
Ik zou ook wel eens willen weten hoe het leven er uitziet zonder al die zorgen.
Nu ik heb borderline en nu men tweede depressie al en moet zeggen vaak zou ik toch gewoon liever rust hebben. Gewoon geen intense pijn meer, geen verdriet, geen grote gevoelens meer. En hier zal het ook niemand zien, want ik ben de "vrolijkheid" zelve. Dus ja. Nu ik probeer steeds ervoor te vechten, maar het is helemaal niet gemakkelijk omdat je ook weet dat borderline nooit zal overgaan, je kan wel wat regeltjes leren enzo maar daar blijft het ook bij. Gelukkig geeft medicatie toch wat verlichting, al is het ook soms nog moeilijker omdat je weet dat je niet zonder die medicatie kunt... hmm ja.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:06

Je kon goed zien aan zijn gezicht dat hij depressief was.Die lach was een gemaakte lach,die was niet echt.Hij deed zoals hij hoort te doen op t.v. als acteur zijnde.

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:16

Antonie zijn lach was inderdaad gemaakt. vind het echt eeuwig zonde van zo'n mooi mens, wat een verdriet moet er in hem geschuild hebben.

ik heb vrij in het begin in dit topic ook gereageerd maar wil toch nog even inhaken op wat er 2 pagina's terug gezegd werd, toen het ging over dat je niet depressief hoeft te zijn om voor de trein te springen (RedPassion?)

Hoe denken jullie dan over de mensen die zijn gesprongen uit de Twin Towers? (ik weet dat de meningen verdeeld zijn over of mensen daadwerkelijk gesprongen zijn, maar ik geloof daar wel in)
Ik geloof niet dat die mensen 's ochtends zwaar depressief uit huis gegaan zijn. Ik geloof oprecht dat er die dag mensen gesprongen zijn die hun leven mooi op de rails hadden en gelukkig waren, maar toch zelfmoord verkozen boven het wachten op het instorten van de torens of wat ze dan ook maar dachten dat er die dag nog zou gebeuren...

Is in bovenstaand geval zelfmoord egoistisch? Hadden die mensen wel een kans gehad als de torens niet ingestort waren? dat wisten ze van te voren niet, en toch zijn ze gesprongen...

Dus nee, ik geloof niet dat je zwaar depressief hoeft te zijn om voor een trein te springen.

Ik moet ook zeggen dat ik topic ontzettend fijn vind lopen!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:18

Citaat:Hoe denken jullie dan over de mensen die zijn gesprongen uit de Twin Towers? (ik weet dat de meningen verdeeld zijn over of mensen daadwerkelijk gesprongen zijn, maar ik geloof daar wel in)
Ik geloof niet dat die mensen 's ochtends zwaar depressief uit huis gegaan zijn. Ik geloof oprecht dat er die dag mensen gesprongen zijn die hun leven mooi op de rails hadden en gelukkig waren, maar toch zelfmoord verkozen boven het wachten op het instorten van de torens of wat ze dan ook maar dachten dat er die dag nog zou gebeuren...

Dit is gebeurd uit paniek!heb nix met depressie te maken,maar pure paniek.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:19

91laura schreef:
juist omdat het (uiteindelijk) misschien nergens om gaat, je er gewoon alles uit moet halen en alles moet doen wat je graag wilt! Want júist omdat het nergens om gaat maakt het niet uit wat je doet, geniet er gewoon van en doe je ding!

Maar dát doe ik ook zeker wel hoor. Daarom zou ik ook nooit actief zelfmoord plegen zegmaar. Maar als het morgen over is, dan is het morgen over. So be it :)

Ik vind verder overigens dat het leven an sich prachtig kán zijn. Bvb als je nagaat hoe het menselijk lichaam ontstaat (tijdens de zwangerschap), hoe mensen zich ontwikkelen en hoe sterk het menselijk lichaam is. Maar ik denk af en toe wel dat het eigk heel jammer is dat mensen zo intelligent zijn en die intelligentie af en toe misbruiken.
Laatst bijgewerkt door RoodZonnetje op 10-10-10 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:22

nee precies dat denk ik ook..
Was vooral een case omdat er een paar pagina's terug toch een aantal mensen waren die psychose en depressie min of meer een beetje onder 1 kam scheerden als "je weet dan niet meer wat je doet" en ik vraag me af of je dat vanuit paniek ook niet meer weet en hoe zij hierover denken?

p.s. no offense tegen niemand hoor!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:23

Heino schreef:
91laura schreef:
juist omdat het (uiteindelijk) misschien nergens om gaat, je er gewoon alles uit moet halen en alles moet doen wat je graag wilt! Want júist omdat het nergens om gaat maakt het niet uit wat je doet, geniet er gewoon van en doe je ding!

Maar dát doe ik ook zeker wel hoor. Daarom zou ik ook nooit actief zelfmoord plegen zegmaar. Maar als het morgen over is, dan is het morgen over. So be it :)

Ik vind verder overigens dat het leven an sich prachtig kán zijn. Bvb als je nagaat hoe het menselijk lichaam ontstaat (tijdens de zwangerschap), hoe mensen zich ontwikkelen en hoe sterk het menselijk lichaam is. Maar ik denk af en toe wel dat het eigk heel jammer is dat mensen zo intelligent zijn en die intelligentie af en toe misbruiken.

@91laura
Jij begrijpt niet echt wat depressie inhoud.
Je kán niet genieten.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:25

@__danielle__
Als je in paniek bent,echte paniek,kan je ook niet meer helder nadenken.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 13:44

Echt in paniek dan zijn je hersenen uitgeschakeld,dan kan je ook hele rare dingen doen.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 14:35

marleen_usar schreef:
Echt in paniek dan zijn je hersenen uitgeschakeld,dan kan je ook hele rare dingen doen.

Sowieso is adrenaline een stresshormoon, veel mensen denken daarbij niet na als ze hun dier of kind iets willen aanleren; niemand kan leren en opslaan tijdens stress.
hersenen zijn complexe biochemische gevallen. :+

MenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:34

gohya schreef:
Je kon goed zien aan zijn gezicht dat hij depressief was.Die lach was een gemaakte lach,die was niet echt.Hij deed zoals hij hoort te doen op t.v. als acteur zijnde.

Ja, echt wel!

Kijk maar eens goed naar zijn ogen, ogen horen te stralen als je lacht, en dat was bij hem echt niet zo.

Heb eens even naar zijn Twitter tweets gekeken, niet veel vrolijks.....

Yunaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 15:40

Ik heb dit zelf ook mee gemaakt met een familie lid. En ik vind zelfmoord zeker weten egoistisch. Hoe kan iemand je nou helemaal laten vallen door zichzelf van de wereld te laten verdwijnen. Die gene weet echt niet wat een verdriet hij of zij aan kan doen ;)

Verafjord

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:01

LoveHorses12 schreef:
Ik heb dit zelf ook mee gemaakt met een familie lid. En ik vind zelfmoord zeker weten egoistisch. Hoe kan iemand je nou helemaal laten vallen door zichzelf van de wereld te laten verdwijnen. Die gene weet echt niet wat een verdriet hij of zij aan kan doen ;)

jij hebt zeker de rest van het topic niet gelezen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:03

LoveHorses12 schreef:

Blijkbaar heb jij je niet verdiept in iemand's beweegredenen. Lees het topic bv eens door of denk zelf eens na over hoe ver iemand moet zijn, om tot zo'n daad te komen. In plaats van kortzichtig te veroordelen, want dat is wel heeeeeeel makkelijk. ;)

91laura

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:45

LoveHorses12 schreef:

Zo denken noem ik pas egoïstisch..

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 16:58

__danielle__ schreef:
nee precies dat denk ik ook..
Was vooral een case omdat er een paar pagina's terug toch een aantal mensen waren die psychose en depressie min of meer een beetje onder 1 kam scheerden als "je weet dan niet meer wat je doet" en ik vraag me af of je dat vanuit paniek ook niet meer weet en hoe zij hierover denken?

p.s. no offense tegen niemand hoor!

Pardon?? }:0

Dan heb je me niet goed begrepen...
Ik merkte op dat je niet persee depressief hoeft te zijn om voor een trein te springen.
Bijvoorbeeld iemand die tijdens een psychose voor de trein springt terwijl die niet depressief is.

en het is over een kan scheren, by the way :Z

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 17:26

91laura schreef:
LoveHorses12 schreef:

Zo denken noem ik pas egoïstisch..

Ben ik helemaal met je eens "91laura".