Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:07

SusanH schreef:
Die van mij ziet er heel anders uit, maar werkt volgens mij volgens hetzelfde principe. Gaat idd om het HPV virus. Kan de dames trouwens gerust stellen, als je een kind hebt gebaard weet je echt wel je eigen baarmoedermond te vinden. Heb ik geen eendebek voor nodig.

Zelfs met speculum is het soms heel lastig om een baarmoedermond te vinden, mijn ervaring is dat ik zelden vrouwen zie met een baarmoedermond die mooi recht ligt. Ook een zwangerschap kan zorgen dat de baarmoedermond net anders komt te liggen.

Overigens zijn er nog geen thuistesten voor het bevolkingsonderzoek, ze zijn er wel mee bezig maar dit zou pas op zijn vroegst in 2013 mogelijk zijn en volgens mij zijn ze ook daar nog niet eens zeker van.

Ra_chel

Re: Uitstrijkje voor baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 15:48

ik heb gisteren een uitstrijkje laten maken , en heb ook met de huisarts overlegd mbt wat klachten die ik had , ze moest heel eerlijk bekennen dat de afscheiding er wat afwijkend uitzag , en van binnen zag het er ook wat geirriteerder uit , bij het maken van het uitstrijkje begon het dan ook te bloeden , en ik begreep dat dat niet gebruikelijk is.
pijnlijk oid was het overigens niet.
nu 3 weken afwachten , en dan kan ik bellen voor de uitslag , maar nu vraag ik me af , als de uitslag niet goed is , nemen ze dan zelf eerder kontakt met je op? of krijg je dat na 3 weken dan over de telefoon te horen?

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:01

Als het niet goed is is de kans aanwezig dat de huisarts zelf contact met jou opneemt als de uitslag binnen is. Ligt denk ik aan je huisarts en aan de uitslag. Vaak is die eerder binnen en noemen ze die 3 weken als termijn om zeker te zijn dat je niet voor niets belt.
Hopelijk valt het bij jou mee!

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 17:34

Jeetje 3 weken wachten op de uitslag? das wel lang hoor.
Ik moest 10 dagen wachten op de uitslag.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 18:35

Bij het afnemen van de cellen dmv het borsteltje bloed het wel vaker. Dus dat is niet per definitie foute boel. Ook daar komen gewoon pap 1 uitslagen uit.

Wanneer uitslagen bekend zijn hangt er vaak ook vanaf wanneer de koerier het op haalt. Als dat 1 keer per week is en je net een dag later komt dan gaat het kweekmateriaal een week later weg. Of heb je het zelf weg gebracht?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:18

PaP 2 is ook geen foute boel,dat zei de assistente van de gynaecoloog.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:28

Een pap 2 zijn onrustige cellen, dat is niet direct foute boel (dat zei ik net ook niet) maar ik zou een pap 2 niet als goed uitgeven. Wat ik net bedoelde te zeggen dat een bloedende baarmoedermond niet direct foute boel betekend.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:29

Ik heb onlangs een echoscopie gehad (wel iets anders) maar van binnen
Zag het er goed uit.
Ook heeft ze nog gekeken bij me baarmoederhals (geen uitstrijkje gedaan)
Maar zag er ook goed uit.
Heb nu naproxen mee gekregen voor mijn menstruatie klachten die ik ga krijgen
Nu ik gestopt ben met de pil.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:32

Oke op die manier.
Bloedvervlies na een uitstrijkje kan altijd,dat is idd. normaal.

@tamara16
Echo heb ik ook gehad [van binnen],zag er ook goed uit.
Maar daarop kunnen ze niet zien hoe de cellen zijn.

tamara16

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:36

Nee dat is wel zo, maar ze zag ook geen aanleiding
Om een uitstrijkje te doen. Vond het ook wel best zo.

Mijn tijd voor uitstrijkjes komen nog wel

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:45

Gohya er werd hierboven geschreven dat een bloedende baarmoedermond geen goed teken was, weet zo niet meer wie dat schreef.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 19:52

@MISTRAL94
Klopt dat staat hieronder.

rachel_j schreef:
ik heb gisteren een uitstrijkje laten maken , en heb ook met de huisarts overlegd mbt wat klachten die ik had , ze moest heel eerlijk bekennen dat de afscheiding er wat afwijkend uitzag , en van binnen zag het er ook wat geirriteerder uit , bij het maken van het uitstrijkje begon het dan ook te bloeden , en ik begreep dat dat niet gebruikelijk is.
pijnlijk oid was het overigens niet.
nu 3 weken afwachten , en dan kan ik bellen voor de uitslag , maar nu vraag ik me af , als de uitslag niet goed is , nemen ze dan zelf eerder kontakt met je op? of krijg je dat na 3 weken dan over de telefoon te horen?

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 20:13

Rachel J ik had precies hetzelfde en nog veel meer klachten, toch kwam ik uit op pap1

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:10

Ik heb zelf ook al 2 keer een bloedende baarmoedermond gehad na een uitstrijkje en die hebben allebei PAP1 opgeleverd. Dus dat hoeft niets te zeggen. Soms heb je een uitstrijkje met een wattenstaafje, maar die voor baarmoederhalskanker is met een borsteltje. En sommige verliezen daar een beetje bloed bij. HA had het van te voren zelfs al gezegd.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:12

De mijne reageerde toen wel bezorgd omdat het geirriteerd was en ik voldeed zo ongeveer aan alle verschijnselen, maar er was dus niets aan de hand

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:13

Los van dat, altijd laten testen uiteraard!

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:14

Snap ik, als het er bij voorbaat al geirriteerd uit ziet. Bij mij was gewoon niets aan de hand, maar ik reageerde wat op het borsteltje.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-12 21:29

ik maak me verder maar niet gek , ik wacht de uitslag maar gewoon af.
heb ook de instelling dat als het niet goed is, ze dan de boel er maar gewoon uit moeten halen , ik zal het niet missen.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 10:09

rachel_j schreef:
ik maak me verder maar niet gek , ik wacht de uitslag maar gewoon af.
heb ook de instelling dat als het niet goed is, ze dan de boel er maar gewoon uit moeten halen , ik zal het niet missen.

Ook ik had die instelling, heb het hier eerder neergeschreven. Maar jammergenoeg gaat het dus niet zo makkelijk.. Die gyn was helemaal geschokt dat ik het voorstelde, ze vond de nadelen van alles weghalen veel groter dan de voordelen.
Omdat mijn uitslagen 2x niet goed waren, wilde ik ook mijn baarmoeder eruit hebben. Nu zit ik verplicht in een (medische) molen, waar ik eigenlijk niet op zit te wachten. In mei 'mag' ik weer terug, voor weer eens een controle. Onderzoeken vind ik nog niet zo'n probleem, het wachten maakt mij gek!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 12:15

ik weet niet wat jouw achtergrond is?
ik ben 34 en heb 2 kinderen , en geen verdere kinderwens meer , als er dan toch een ingreep zou moeten komen , dan ben ik echt van mening dat ze ipv wat schaven en randjes snijden , beter de boel weg kunnen halen.
zou mijn leeftijd en het feit dat ik al 2 kinderen heb geen verschil maken?

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 13:05

Als het niet goed is zouden ze van mij ook de boel mogen weg halen hoor.
Ik heb 4 kinderen en wil er echt geen meer bij.

dakpan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 15:44

rachel_j schreef:
ik weet niet wat jouw achtergrond is?
ik ben 34 en heb 2 kinderen , en geen verdere kinderwens meer , als er dan toch een ingreep zou moeten komen , dan ben ik echt van mening dat ze ipv wat schaven en randjes snijden , beter de boel weg kunnen halen.
zou mijn leeftijd en het feit dat ik al 2 kinderen heb geen verschil maken?

Nee, sterilliseren is heel wat anders dan heel de boel weghalen. Begrijp mij goed; ik ben geen dokter, kan alleen doorgeven wat ze bij mij hebben doorgegeven. Wel of geen kinderen maakt hierin, denk ik, helemaal niets uit.

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:04

Even de boel weghalen is niet zo makkelijk als het klinkt hoor, het is een zware ingreep met best kans op vervelende bijwerkingen en blijvende klachten. Daar komt bij dat het niet altijd mogelijk is om alles eruit te halen, hangt van de positie van de tumor af. Kan het niet, dan krijg je de hele molen van chemo en bestraling zowel uitwendig als inwendig en geloof me, is echt geen pretje!!

Wil niemand bang maken hoor, het is vaker goed als niet goed maar lakoniek zeggen dat alles er wel uit mag omdat je toch al kinderen hebt is niet juist naar mijn mening.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:33

chinou schreef:
Even de boel weghalen is niet zo makkelijk als het klinkt hoor, het is een zware ingreep met best kans op vervelende bijwerkingen en blijvende klachten. Daar komt bij dat het niet altijd mogelijk is om alles eruit te halen, hangt van de positie van de tumor af. Kan het niet, dan krijg je de hele molen van chemo en bestraling zowel uitwendig als inwendig en geloof me, is echt geen pretje!!

Wil niemand bang maken hoor, het is vaker goed als niet goed maar lakoniek zeggen dat alles er wel uit mag omdat je toch al kinderen hebt is niet juist naar mijn mening.

Ik bedoel ermee te zeggen dat ik liever geen chemo's zou willen of andere chemisch troep.Dan heb ik liever dat ze alles eruit halen.Zo bedoel ik het. ;)

chinou

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 19:48

gohya schreef:
chinou schreef:

Ik bedoel ermee te zeggen dat ik liever geen chemo's zou willen of andere chemisch troep.Dan heb ik liever dat ze alles eruit halen.Zo bedoel ik het. ;)

Oei, kwam het zo over....sorry, was niet de bedoeling.
Ik wilde alleen aangeven dat het niet zo eenvoudig is als het klinkt. Wilde absoluut niet iemand aanvallen... :o (zeker niet in een dergelijk topic)