Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:14

Tuurlijk, zei iemand hier zojuist in het topic ook al. In het begin kan dat voorkomen en er zijn altijd uitzonderingen maar doorgaans hoor je van de Cerazette dus niet ongesteld te worden omdat men ook geen officieële stopweek inlast en gewoon door blijft slikken.

edit: er vind dus ook geen eisprong plaats met CZ :)

Citaat:
Deze adviezen zijn van toepassing voor de meest gebruikte pil: de combinatiepreparaten. Voor de huidige minipil -momenteel in Nederland uitsluitend de Cerazette verkrijgbaar- wordt eveneens pas over het vergeten van de pil gesproken als deze meer dan 12 uur te laat is ingenomen. Tot 36 uur na het innemen van de vorige pil blijken er bij deze methode nog voldoende hormonen in het lichaam aanwezig te zijn om een eisprong te voorkomen. Omdat er geen stopweek is bij het gebruik van de minipil geldt het volgende advies: minder dan 12 uur te laat: pil alsnog innemen. Meer dan 12 uur te laat: ook nu de pil alsnog innemen en aanvullende anticonceptie gebruiken gedurende 7 dagen. Alleen als de pil vergeten is in de eerste week van de eerste pilstrip en in de week voorafgaande aan de dag dat de pil is vergeten is er geslachtsgemeenschap geweest dan is alsnog de morningafterpil nodig. N.B. Het advies wijkt af van de adviezen, die geldig waren voor de vroegere minipil: de Exluton. Deze pil is niet meer verkrijgbaar. De maximale variatie in tijdstip van inname bedroeg bij de Exluton slechts 2 uur, waardoor deze pil minder betrouwbaar was dan de combinatiepil. De Cerazette kent dit nadeel niet. De dosering van deze nieuwe pil is zodanig geen eisprong optreedt en zonder eisprong kan geen zwangerschap ontstaan

Nathalie

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 12:22

Gek mij is ook juist verteld dat er niet teveel tijdsverschil in het nemen van de pil moet zitten. Heb ik dan een Cerazette met de eigenschappen van de Exluton ofzo?
Nouja het zal wel. Ik ben nou eenmaal ongesteld én slik de Cerazette.

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:14

Ik hoop dat ik dan de Cerazette slik zonder ongesteldheid ;) ! Ik weet wel dat ik idd met vergeten binnen 12 uur alsnog veilig ben (is wel zo handig!).

Nou Nick is vandaag weer helemaal zichzelf! Zat vanochtend na het drinken zo vol dat er een mondje melk terugkwam en daarnet liet hij het laatste gewoon langs zijn mond lopen (borst bleef geven en hij had volgens mij genoeg!). En nu slaapt hij ook weer zonder gehuil, heerlijk!! <3 Voel me gelijk een stuk zekerder!
Vanochtend heeft hij lekker beneden in de box gelegen, wel 1 uur en een kwartier en hij vond het helemaal geweldig. Vooral praten in zichzelf en staren naar de speeltjes en knuffels, echt zo schattig!

Vanavond voor het eerst een avondje samen weg, mijn zusje en moeder gaan oppassen. Mijn zusje werkt in de kinderen (kinderdagverblijf) dus die heeft ervaring genoeg met flesjes geven en luiers verschonen, voor mijn moeder wordt het weer even oefenen!

Vraagje: ik heb melk uit de vriezer gehaald voor vanavond maar mag dat worden gemengd met melk die ik straks ga kolven???

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:17

Of het mag weet ik niet, maar ik doe het nooit..
Ik heb gewoon 2 bekers melk in de koelkast staan. 1 verse en 1 ontdooide.
Ik zorge dat ik niet minder dan 1 voeding gekolft had en dan de rest uit de vriezer in een andere beker. Eerst het ontdooide melk en als het op is en ze wil nog meer, de verse melk. (die kun je nl nog invriezen)

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 13:25

Oh oke, ik heb 2 zakjes melk uit de vriezer gehaald en dat is op zich wel genoeg voor 1 voeding, maar als hij dan nog meer wil dan kunnen ze alsnog de 'verse' melk apart opwarmen.
Dat is eigenlijk handiger (dat ik daar zelf niet aan heb gedacht!)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 18:33

Linda: dat mag niet. Je kan wel wat je op 1 en dezelfde dag gekolfd hebt bij elkaar doen, maar zoals jij het zegt kun je beter niet doen.

Cyntje: dom dom, ik had gewoon niet goed gelezen.....is ook logisch trouwens aangezien het met elke soort pil zo werkt.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:15

nou, flesweigeren blijft ze doen. ze pakt hem alleen bij mij, bij een ander (lees, hans) breekt de pleuris uit en raakt ze compleet over haar toeren.
nogal vervelend, want ik wil graag maandagavond naar de nagelstyliste en dat is precies rond haar bed/voedingstijd...

we blijven oefenen!

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:18

Trek hem een shirt aan dat jij eerst aan gehad hebt!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-10 22:30

zou dat uitmaken?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 00:02

:j of een doekje meedragen in je bh of een dekentje in je bed leggen op jouw slaapgedeelte en dit bij het voeden erbij leggen ;)

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 05:15

Goeiemorgen,

Hier een beetje een triest berichtje. Heb besloten om niet meer volledig bv te geven. Het was zo'n geworstel iedere keer. Jinte steeds overstuur en ik op het laatst ook. Zag zo op tegen het voeden, de pijn en de strijd. Dat is volgens mij niet hoe de bv bedoeld is. Heb dus besloten om haar in principe met de fles te voeden en die eerst te vullen met iig 5o ml bv en daarna kv te geven. Dus ga structureel ook kolven en proberen een vooraadje aan te leggen zodat ik het zo lang mogelijk kan combineren. In principe krijgt ze dit dan alleen nog uit de fles. Zal wel overdag op momenten dat ze lekker rustig is en er voor ons beiden geen druk achter zit haar af en toe nog aan proberen te leggen. En dan maar zien hoe het gaat. Ik baal er wel van, maar ik merk dat het me enorm veel rust geeft dat ik nu dit besluit heb genomen.
Jinte heeft nu een aantal keren de fles gehad en ze is dan zoveel relaxter en lekker tevreden. Dat geeft voor mij aan dat ik de juiste beslissing genomen heb.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 09:02

Diph ik heb in precies dezelfde situatie gezeten. Voeden was hier een drama. Ik ben ook gaan kolven, en dat bracht me ook rust. Maar Jinte wordt wel steeds sterker, ouder en slimmer. Dus blijf proberen als je het graag wil, want wie weet lukt het wel ineens.
Hier lukte het met 3 weken toch ineens, wel nog met tepelhoedje, en de eerste keer was even een strijd, maar ze pakte en dronk. Daarna was het nog 2 x moeilijk en toen was de moeite er vanaf!
Het hoeft niet over te zijn, echt niet! Neem voor nu even rust, en probeer het over een tijdje nog eens.

Ik snap alleen niet zo goed waarom ze 50ml BV krijgt en de rest KV? Waarom kolf je niet volledige voeding BV? Ik denk ook dat je productie zo terug loopt en als je haar dan misschien toch nog aan de borst krijgt, heb je niet genoeg...

Hier vannacht ineens weer de nacht doorgeslapen!
Maar ze lag wel weer later in bed... Dus ik weet nu niet wat het beste is.
Afgelopen week legde ik haar in bed als ze ging jengelen van vermoeidheid (doet ze altijd savonds) dat was vaak al 20.30.
Dan viel ze in slaap en kwam dus snachts weer voor een voeding.
Gisteravond waren we bij mijn ouders en ging ze weer zo jengelen, even geknuffelt en ze viel in slaap maar werd na een minuutje of 20 weer wakker en was toen ook gewoon helemaal vrolijk en wakker! Daarna is ze om 22.30 naar bed gegaan.
Weet nu dus niet wat ik moet doen, haar om 20.30 bij de eerste jengel in bed leggen, of zoals het gisteravond is gegaan...
Vanavond zijn we weer bij mijn ouders dus kijk wel even hoe het dan gaat.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 11:40

Nathalie: Marinde heeft ook zo'n ritme, die is rond een uurtje of 8 moe (7 uur gevoed) ik leg haar dan wel in bed anders gaat ze heel hard huilen ;) . Meestal wordt ze dan zelf rond een uurtje of 10 weer wakker, en voed ik haar. Soms duurt het ietsje langer voor ze wakker wordt, maar ik probeer wel voor 23.30 klaar te zijn met voeden en weer in bed leggen. Als ze niet uit zichzelf wakker wordt ga ik boven wat rommelen of op haar kamer wat dingetjes opruimen, wordt ze toch min of meer uit zichzelf wakker.

Diphranil: ik snap ook niet echt waarom je aan gaat vullen met kv? Dat is alleen handig als je echt helemaal de overstap wilt gaan maken naar kv lijkt me? Vries je de overige melk die je kolft dan in? Ik kan me goed voorstellen dat het niet fijn is voor jullie beiden om zo door te gaan, maar vraag me toch af of jullie er ook "live" hulp bij hebben gehad inmiddels? Er is misschien maar iets heel kleins waardoor het niet goed lukt, en iemand die mee kijkt kan je dan net weer even op weg helpen. Ik denk wel, net als Nathalie, dat een rustpauze even goed is nu omdat het jullie allebei zoveel spanning geeft. Het is fijn dat je nu wel kunt genieten van het voeden, en dat jullie allebei veel relaxter zijn nu.

BA: das vervelend dat het alleen bij jou lukt. Ben je erbij als Hans voedt, of ben je "uit zicht"? Idd iets met jouw luchtje er aan kan helpen. En als Hans het toetje geeft (jij voedt eerst 1 borst) en je zo probeert uit te bouwen? Heeft ze iig geen honger meer, jij gaat even wat anders doen en als ze echt niet drinkt kun je zelf alsnog de 2e borst aanbieden. En idd blijven oefenen. Succes!

Hier eigenlijk geen bijzonderheden te melden alles gaat superrelaxed op het moment.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 12:05

We hebben iemand van LLL erbij gehad om te kijken. Die denkt dat het inprenten niet lekker is gegaan na de keizersnee. Denk wel dat dit klopt. Verpleegkundige was heel ruw. Ze duwde Jinte aan mijn borst en kneep in mijn borst om een goede vorm er van te maken, omdat mijn tepels volgens haar niet een geschikte vorm hadden, moeilijk te pakken zouden zijn voor Jinte. Dit was achteraf gewoon onzin. Overige dagen in ziekenhuis lopen klooien met tepelhoedje, fingerfeeding etc.
Eenmaal thuis met kraamhulp gebruik van tepelhoedje afgebouwd. Dit is wel gelukt, maar Jinte bleef niet goed aanhappen. Ze krult haar onderlip niet naar buiten, neemt geen grote hap, maar gaat lopen kauwen. Gevolg was na minder dan 2 weken tepelkloven. Heb zo nog doorgevoed tot 4 weken. Met 3,5 week weer geprobeerd met tepelhoedje, kijken of dat beter ging, maar ook dat was geen succes. Doordat ze geen grote hap neemt krijgt ze gewoon niet alles er uit en bleef ze mij pijn doen. Ik moest haar steeds loskoppelen en opnieuw proberen waarop zijn helemaal overstuur raakte, als ze dit bij poging 1 al niet was. Ze maaide met haar armen en duwde zichzelf van de borst af ipv dat ze op zoek ging naar de tepel. Sliep snachts niet meer door de zere borsten.
Mevr van LLL had ook niet echt een oplossing, behalve maar weer met tepelhoedje proberen en ook dit lukt niet goed. Op een gegeven moment kan je wel blijven doormodderen, maar ik wordt er niet gelukkig van en Jinte al helemaal niet.

De reden om niet volledige voedingen te kolven is dat ik er niet genoeg uit krijg. Kolf steeds rond de 60 ml en bij uitzondering een keer 100. Heb geen energie om 10 keer per dag te gaan zitten kolven, dan levert het nog steeds stress op en gaat de productie ook omlaag. Wil wel proberen om zo lang mogelijk BV bij te kunnen blijven geven, daarom had ik bedacht om iedere voeding 50 ml bv en de rest kv en als ik dan bv over heb dan kan ik dat opsparen, zodat ik het langer op deze manier kan blijven doen.

linda_hans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 13:50

@dip: balen, maar ik kan het wel begrijpen! Het moet voor kind en moeder wel fijn blijven en geen constante strijd! :(:)

@BA: hoe komt het eigenlijk dat ze de fles is gaan weigeren? Het is wel heel erg vervelend, vooral als je zelf weer wat wilt gaan doen! :o

@nathalie: gewoon even kijken wat het beste voor haar is. De nacht doorslapen is natuurlijk wel errug fijn.. :D

@susan: heb nu idd geen 'vers' en oud door elkaar heen gedaan, maar eerst het oude gegeven!

Hier dus gisteravond voor het eerst samen een avondje weggegaan. Mijn zusje heeft de fles gegeven en dat was geen enkel probleem, hij dronk zo 160ml leeg! Daarna is hij ook lief gaan slapen (nadat hij een poepbroek had, heeft ze dat ook gelijk weer gehad!) en hij kwam toen wij net thuis waren voor zijn avondvoeding! Die heb ik dus gewoon gegeven.
Daarna heeft hij weer van half 11 tot 6 uur geslapen <3 . Vanochtend heeft hij weer veeeeel gedronken, om de 2 uur en nu slaapt hij weer. Het is ook erg warm voor de kleintjes vind ik! :o
Vandaag is hij 'al' 2 maanden, gaat echt hard :j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 14:04

Cyntje schreef:
:j of een doekje meedragen in je bh of een dekentje in je bed leggen op jouw slaapgedeelte en dit bij het voeden erbij leggen ;)

al gedaan maar ook dit maakt niet uit helaas.

vandaag weer hans laten proberen, maar het maakt allemaal geen klap uit. of ik in de buurt ben ja of nee, of ze de ene of de andere fles heeft, de temperatuur van de melk doet er niet toe, mijn luchtje in de buurt ja of nee...
zelfs bij mij weigert ze al weer 2 dagen de fles. wordt er zo langzamerhand wel knap moedeloos van, want over 5 weken moet ze naar het KDV en dan moet ze toch de fles pakken! in het ergste geval moet ik daar heen om te voeden (10 min. fietsafstand van mijn werk) maar dat is nou niet bepaald ideaal.
Stomme was dat ze de fles heel goed pakte, tot 6 weken terug. toen is de klad er een beetje ingekomen omdat ik niet weg hoefde zonder haar en haar dus altijd enkel de borst aan kon bieden. Nu vertikt ze het dus, ze snapt het gewoon niet lijkt het wel.
van de week maar even op het cb overlegggen.

vannacht heeft ze geslapen van 21.00 tot 8.00!! is ook niet gek, ze slaapt overdag gewoonweg niet. vandaag heeft ze vanaf 8 uur dus maar 20 minuten geslapen, dan is het batterijtje weer volledig opgeladen.
wat moet je daar nou mee?

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 15:16

Welke flessen heb je geprobeerd? Milan wilde namelijk ook alleen maar de Dr. Brown en geen andere.
Vanaf een maand of 6 kun je anders ook een tuitbeker gaan proberen, als ze echt niet wil.

En als jij nou eens een hele dag weg gaat? Dan 'moet' ze wel.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 18:22

Diphranil: dan snap ik heel goed dat je het nu zo gaat doen (ook waarom je kv gaat gebruiken). Het heeft inderdaad geen zin om zo door te blijven gaan. Wel heel slordig dat ze je bij de start zo slecht begeleidt hebben, zeker in het ziekenhuis. Een goede begeleiding in het begin is zo belangrijk.

Linda: lekker dat je avondje uit goed is gegaan!

BA: ik weet het ook niet dan. Ik denk idd dat wat jij aangeeft klopt, en ze het niet meer snapt. Maar geen idee hoe je haar dat weer aan kunt leren. En wat dat slapen betreft, apart. Marinde heeft echt wel 3 slaapjes nodig overdag waarvan 1 langere van een uurtje of 2. En dan slaapt ze 's nachts ook van ongeveer 21.00 tot 8.00 (want ze drinkt min of meer slapend).

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 20:43

Diphranil, ben jij in het ziekenhuis in Leeuwarden bevallen?
Ik wel en heb daar ook niet een geweldige begeleiding gehad. Kwam met de kloven uit het ziekenhuis. De ene verpleegkundige of de andere. Vaak kwamen ze helpen aanleggen en dan waren ze weer weg en dan liet ze net los.

Heb hier ook de dame van de ll gehad. Bij mij kon ze helaas ook niet veel doen. Mijn dochter hapt wel goed aan. Was hoogstwaarschijnlijk een verstopt kanaaltje, onder mijn tepel, wat de pijn veroorzaakt.

Elianne is morgen een half jaar. Dus ook al weer een half jaar borstvoeding!! Morgen een klein feestje vieren.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 22:54

Diph, ik denk dat als je op deze manier blijft doorgaan je productie alleen maar terug loopt en je dus binnen de kortste keren over bent op volledige kunstvoeding.
Je moet het uiteraard zelf weten maar ik zou t persoonlijk niet op deze manier doen.
Ik kreeg er ook nooit een volledige voeding uit gekolft ben daarom borstvoedingsthee gaan drinken en soms kolfde ik 16 x per dag (elke voeding en dan tussen de voedingen in, ook snachts)
Maar ik wilde koste wat kost BV blijven geven..
Ik denk dat het zeker goed is dat je even het voeden laat voor wat het is maar als je nog wil proberen haar aan de borst te krijgen lijkt deze manier me niet helemaal prettig?
Als je dat niet wil dan is het natuurlijk prima!!

LH fijn dat het zo goed gegaan is!

BA wat vervelend zeg dat ze de fles niet wil.
Ik heb ook echt geen idee wat je zou kunnen doen...
En jeetje van 21.00 tot 08.00!! Wat super!

Nou ik denk dat de afgelopen dagen echt regeldagen geweest zijn. De afgelopen 3 maanden kwam ze iedere 2 tot 3 uur voor een voeding. En vandaag telkens 3,5 tot 4 uur er tussen zonder problemen. Lekker hoor!!!
Hoop dat ze dit doorzet.... :)
Vanavond trouwens helemaal geen gejengel dat ze moe was! Ze ligt nu sinds een kwartiertje in bed dus ben benieuwd hoe vannacht gaat.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-10 23:29

ankem schreef:
Diphranil, ben jij in het ziekenhuis in Leeuwarden bevallen?
Ik wel en heb daar ook niet een geweldige begeleiding gehad. Kwam met de kloven uit het ziekenhuis. De ene verpleegkundige of de andere. Vaak kwamen ze helpen aanleggen en dan waren ze weer weg en dan liet ze net los.

Heb hier ook de dame van de ll gehad. Bij mij kon ze helaas ook niet veel doen. Mijn dochter hapt wel goed aan. Was hoogstwaarschijnlijk een verstopt kanaaltje, onder mijn tepel, wat de pijn veroorzaakt.

Elianne is morgen een half jaar. Dus ook al weer een half jaar borstvoeding!! Morgen een klein feestje vieren.

Ja klopt ben ook in het MCL bevallen. Kan die verpleegkundige die de eerste keer begeleidt heeft wel schieten :(

Gefeliciteerd met je half jaar!

Nath: denk niet dat ik nog terug wil naar volledig BV. Ben de strijd meer dan moe. Vindt een goede start voor Jinte belangrijk, maar ze heeft bovenal een moeder nodig die lekker in haar vel zit en als dat deels of uiteindelijk volledig met kv is, so be it..
Fijn dat Yasemin vandaag weer wat meer tijd heeft gelaten tussen de voedingen. Miss kwam ze ook wel vaker door de warmte? Jinte vandaag in ieder geval wel..

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 07:24

Diphranil je hebt helemaal gelijk hoor, je wil het beste voor je kindje en dan heb je een hele goede beslissing genomen.

diphranil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:21

Susan: dankjewel :) Begin er nu ook een beetje vrede mee te krijgen, nu ik zie dat Jinte met plezier drinkt en niet gefrustreerd is tijdens de voeding.

Vanmorgen ging het kolven wat beter 145 ml :D
Ben nog een beetje zoeken naar de verhouding bv en kv. Wil het toch graag ongeveer 50/50. Heb glazen bewaarpotjes van 70 ml, daar doe ik de bv nu in. Dus 03:00 heeft ze 70 bv gehad en dronk ze nog 50 kv en vanmorgen om 08:00 70 bv en 65 kv.

Gister kwam Jinte nog wel 8 keer voor een voeding. 6 keer heeft ze kv bij gehad en 2 keer heeft ze volledig bv gehad.
Ben benieuwd hoe het vandaag verder gaat lopen. Hoop dat we een beetje regelmaat er in krijgen.

Hebben jullie nog tips om het kolven te verbeteren? Ik krijg voor mijn gevoel namelijk veel minder eruit dan er in zit... Ik gebruik de handkolf van Avent. Gister 4 keer gekolft (en 2 keer aangelegd). 1 keer 60 ml, 2 keer 100 en 1 keer 125.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:22

Sowieso elektrisch gaan kolven. Ik kreeg er het dubbele uit met een elektrische.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-10 09:32

Diph dan heb ik je verkeerd begrepen! Ik dacht dat je graag later wilde proberen haar weer aan de borst te krijgen.

Elektrisch kolven scheelt inderdaad wel heel veel. Een handkolf is echt niets vind ik. :o
En borstvoedingsthee geeft ook goede resultaten. ;) Je hebt ook die neusspray waar je beter mee schijnt te kolven?

Maar als jij met je handkolf 125 ml kolft, dan krijg je met een elektrische echt wel een volledige voeding eruit volgens mij. :)