B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:48

Thank's! Ga ik gelijk doen!!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 07:55

Jeetje wat toevallig dat ik dit topic tegen kom...
Ik ben mijn leven lang al moe. Vooral de laatste jaren kon ik mijn ogen gewoon niet open houden en kon de hele dag wel slapen. Ook ben ik nogal depri (oftewel als ik dood neer zou vallen zou het me niet erg boeien := ) Vorige week een bloedonderzoek aangevraagd bij de HA maar die dag ook extra vitamine B gaan slikken naast mijn multi. En vraag me niet hoe het kan maar na een paar dagen merkte ik al dat de vermoeidheid en ook de sombere gedachten weg waren. Heel vreemd, zou het toch 'gewoon' een gebrek zijn geweest aan vit. B12 al die jaren? :oo
Ik vraag me nu af of ik het bloedonderzoek wel moet laten doen omdat ik dan weer moet stoppen met die pillen (voor een goed resultaat) terwijl ik me nu eindelijk eens lekker in mijn vel voel...

Ruby1995

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 09:25

mijn tante heeft het .

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:58

Lees dit topic door en dan blijkt het dat die pillen niet werken?
Zit de verbetering dan tussen mijn oren? :?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:01

Vitamine B (dus niet 12!) kan ook jouw klachten geven!!! Dus dan zou het heel goed kunnen dat je baat bij de tabletten hebt!!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:06

Gelukkig, ik was erg nl erg opgelucht over.
Ik moet thuis nog maar eens goed eea gaan uitzoeken erover. Heb vanmorgen vluchtig een site bekeken maar het B en 12 gedeelte is me even ontgaan :o

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:09

Weet dan natuurlijk niet om welke B het precies gaat?! Maar waarschijnlijk gebruik jij B complex en daar zitten allerlei B vitamines in (geen B12!) Ik heb het vroeger ook geslikt en voor mij hielp het o.a. voor slechte nagels en haaruitval!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:17

Ik gebruik idd een B-complex met extra foliumzuur.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 13:28

Dan zou ik er absoluut mee door blijven gaan!!
Eigenlijk zou het dan ook niet uit moeten maken wanneer je ze door blijft slikken wanneer je bloed laat prikken op B12........

MightyJoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:17

Ik heb ook b12 tekort, ik moet nou 1x in de 3 maand een b12 prik. (waarschijnlijk mn hele leven lang ) Voel me een stuk beter. Ik had ook alle dingen die de TS ook had. En vooral super moe. En nu niet meer :D

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:38

Ik heb al een hele tijd klachten. Bij mij is het prikkelbaar darm syndroom vastgesteld. Ik twijfel daar alleen erg aan: ik heb geen abnormale ontlasting en ik ben elke dag misselijk. Dit past niet bij het prikkelbare darmsyndroom. Verder ben ik snel moe, heb het heel vaak koud, heb veel last van mijn spieren, heb last van hoofdpijn en ben soms ineens duizelig. Zouden mijn klachten door een B12 tekort kunnen komen of moet je daar meer/andere klachten voor hebben? Ik denk dat ik sowieso om een bloedonderzoek ga vragen. Ik slik trouwens al wel een vitamine b complex en daarnaast nog vitamine b12 appart maar lees nu dat het kan dat het niet helpt.

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:22

Maar je hebt ook vit. B12 smelttabletten en deze kunnen wel werken. Gewone tabletten neem je niet op omdat je daarvoor een stofje uit je maag nodig hebt, maar met die smelttabletten wordt het opgenomen door je slijmvliezen in je wang. Dit zorgt voor een hele snelle opname. Bij bijvoorbeeld een hartaanval wordt er ook een pilletje voor onder de tong gegeven, omdat het daar zo snel wordt opgenomen!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:35

Het is bij B12 juist niet de bedoeling dat het snel wordt opgenomen, vandaar ook dat het in een spier wordt geïnjecteerd ....

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:47

Maar als je gewoon iedere dag een smelttablet hebt in een lagere dosis dan 1 injectie maakt dat niet uit ;) Het wordt geinjecteerd omdat je op die manier de maag vermijdt en omdat er nog geen goede oplossing was via een smelttablet. En het feit dat het dan in je spier wordt gespoten is omdat je daar inderdaad een depot maakt waar het geleidelijk wordt opgenomen. Maar als jij door bijv. 2 maal daags een smelttablet te nemen die zelfde geleidelijke opname maakt, heb je hetzelfde effect.

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:46

Ik weet even niet meer wat ik moet..

Ik had een tijdje terug ook al gereageerd hier in het topic.. Kheb ook de laatste weken erg veel klachten..Zoals: heel erg moe, veel slapen, plekjes in mijn mond, last van linker knie en rechterschouder, laatst last van een stekende pijn op mijn borst, weinig eetlust nou het houdt niet op eigenlijk..

Ik herkende enorm mijn klachten uit het lijstje van de symptomen van tekort. Nou 3 weken terug flink bloedonderzoek. Nu kan ik via mijn werk zelf mijn labuitslagen bekijken, dus khad gezien: vitamine B12 --> 186..
Nu vandaag poliafspraak met mijn internist waar ik ook bij zit voor mijn diabetes. Khad zelf wat informatie bekeken en had eigenlijk veel gelezen dat 186 vrij laag is..

Nu doet mijn internist er niks mee..Terwijl ik toch echt heel veel klachten heb waar ik helemaal gek van wordt..Ik mocht dan nog net vitamine b12 capsules van hem gaan slikken maar hij zei ook dat dit placebowerking heeft? (Ik denk dan alsof ik het allemaal verzin)

Ik weet het niet meer hoor?
Wat kan ik doen?

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:39

Capsules werken niet als je geen B12 opneemt, dus als jij een normaal eetpatroon hebt (in de zin van niet vegetarisch oid) zul je B12 niet opnemen in de vorm van capsules. Wat je wel zou kunnen doen is via Bloem B12 smelttabletten nemen..

Zelf ben ik vorige week donderdag naar de internist van het vermoeidheidscentrum in Lelystad geweest en dat is ook zeker de moeite waard.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:08

lovebonney schreef:
Ik weet even niet meer wat ik moet..

Ik had een tijdje terug ook al gereageerd hier in het topic.. Kheb ook de laatste weken erg veel klachten..Zoals: heel erg moe, veel slapen, plekjes in mijn mond, last van linker knie en rechterschouder, laatst last van een stekende pijn op mijn borst, weinig eetlust nou het houdt niet op eigenlijk..

Ik herkende enorm mijn klachten uit het lijstje van de symptomen van tekort. Nou 3 weken terug flink bloedonderzoek. Nu kan ik via mijn werk zelf mijn labuitslagen bekijken, dus khad gezien: vitamine B12 --> 186..
Nu vandaag poliafspraak met mijn internist waar ik ook bij zit voor mijn diabetes. Khad zelf wat informatie bekeken en had eigenlijk veel gelezen dat 186 vrij laag is..

Nu doet mijn internist er niks mee..Terwijl ik toch echt heel veel klachten heb waar ik helemaal gek van wordt..Ik mocht dan nog net vitamine b12 capsules van hem gaan slikken maar hij zei ook dat dit placebowerking heeft? (Ik denk dan alsof ik het allemaal verzin)

Ik weet het niet meer hoor?
Wat kan ik doen?

Hier moet je echt mee verder hoor!!! Tuurlijk, is voor mij makkelijk praten, maar 186 is echt véél te laag!!! Het is JOUW lichaam en daar gaan sommige artsen wel erg makkelijk mee om!!
Is het via je huisarts ook niet te regelen?? Of kun je het anders via je diabetesverpleegkundige regelen!?!?
En volgens mij ben ik hier in het topic eerder een link tegen gekomen naar centrale B12 centra (als ik het me goed herinner en het goed omschrijf!!?)
Mijn huisarts vond m'n waarde van 205 ook prima, maar toen ik bij m'n (diabetes)internist kwam, vertelde hij dat het absoluut VEEL te laag is en dat hij het zeker ging behandelen!!!

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 21:35

Het ligt ook aan de klachten die je hebt Bij sommige is de laagwaarde van 175 prima maar als je klachten hebt dan is een laagwaarde van zelfs 750 een grens. Dus ga naar een andere internist die je wel helpt.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 22:51

Ik heb het zelf ook ervaren bij de internist...ik vind het echt een kwalijke zaak dat veel artsen er zo weinig vanaf weten en het al snel afdoen als broodje aap verhaal... Als je het niet weet stuur dan iemand door...
Gelukkig heeft mijn huisarts wel goed gehandeld....
Ik ga volgende week weer mn prik halen... en heb ook van bloem de smelttabletten.

Hebben jullie ondanks de prikken ook nog snel of langer last van spierpijn?

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 12:41

Ja, mijn internist deed echt een beetje uit de hoogte, zo voelde ik het een beetje..Hij zegt: ja ik ben er zelfs op gepromoveerd..ja dus? Dacht ik bij mijzelf..

Dan denk ik wat er op internet staat is allemaal dan niet waar? Daar had hij het ook aldoor over, ja wat je op internet leest, je weet maar nooit of het klopt?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 14:07

Je moet ook nóóit zeggen dat je het op internet gelezen hebt :D
Ik werd er op gewezen door de schoonzus van m'n collega. Zij is diabetesverpleegkundige..... Dus wat zei ik tegen m'n arts?!?!?
De DV zei................

lovebonney

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:52

Nee, maar dan nog?
Dan moet ik maar dealen met zijn uitspraak waar ik het eigenlijk niet mee eens ben...

Ik heb by the way woensdag een afspraak bij de huisarts, kijken wat die ervan zegt, van die bloeduitslagen en mijn vitamine B12..

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 16:54

was bij de neuroloog geweest, maar volgens hem kon het niet komen van de b12.
want het was ook helemaal niet te laag toen ik begon, hij vond het allemaal wat onzin
(140 :x )

moet wel met mijn hoofd door de mri. maar hij kon geen uitsluitsel geven waar mijn klachten vandaan kwamen.
komt er niks uit, wil ik ook naar lelystad. ik heb steeds artsen die b12 tekort onzin vinden geloof ik :(
en ik vraag naar mijn oude huisarts, niet de stagiaire die ik nu heb.

zondag naar de bijeenkomst van de b12 stichting ben benieuwd :)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 17:51

Tsjongejonge 140 vind hij niet te laag |o wat een pipo's bestaan er toch. Jammer dat de bijeenkomst as zondag is. Was het alweer helemaal vergeten maar ik kan helaas toch ook niet op die dag. Was er wel benieuwt naar. Zou je mij een kort verslagje willen pmmen? :P

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-10 18:21

lovebonney schreef:
Nee, maar dan nog?
Dan moet ik maar dealen met zijn uitspraak waar ik het eigenlijk niet mee eens ben...

Ik heb by the way woensdag een afspraak bij de huisarts, kijken wat die ervan zegt, van die bloeduitslagen en mijn vitamine B12..

Weet niet hoe je contact met hem/haar is?! Maar mocht die het ook ( }:0 ) goed vinden, probeer dan of je het in het ieder geval mag proberen!!!!! (heb het nog aan m'n internist gevraagd, maar het kan absoluut geen kwaad als je het gebruikt, maar eigenlijk niet nodig hebt!!)