Leven met een Spastische darm deel 2.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

San

Re: Leven met een Spastische darm deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 00:09

Ik meld me hier ook... Lactose intolerant, maar ondanks een streng dieet nog regelmatig klachten. Na volledig binnenstebuiten te zijn gekeerd is de oorzaak alsnog niet gevonden... Dus wat krijg je dan; labeltje pds / ibs. In feite heb je daar helemaal niks aan natuurlijk. Maarja...

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 00:25

Ik meld me hier ook.. Na alle mogelijke onderzoeken (darm, maag, bloed) is er bij mij vastgesteld dat ik licht lactose intolerant ben en ik heb ook de stempel PDS gekregen. Hiervoor heb ik psylliumvezels (getverdemme wat is dat goor, ik neem ze niet meer!), en nadat ik zelf nogal heb aangedrongen bij de arts ook Duspatal. De duspatal werkt wel redelijk, heb minder last na het avondeten maar de klachten blijven natuurlijk aanwezig.. Ik vind het echt onwijs vervelend. Last heb ik al zeker meer dan 10 jaar maar wilde er nooit mee naar de dokter.

Ik kan nooit zonder zorgen uit eten, paardrijden of elke andere vorm van sport/bewegen na het eten is uit den boze. Vette dingen resulteert in helse krampen, koortsaanvallen en heel hard naar de wc rennen. Net als lasagne, gekruid vlees, kruiden in het algemeen, sausjes die je aan moet maken, alle koolsoorten, aardappelen, bruin brood, rood vlees, alcohol, chips... Nouja, nogal veel dingen :')

Laatst was ik bij de tuinen en zag daar psyllium capsules! Heeft iemand prutsmuts ervaring mee? Ik krig doe vezel zakjes met sinaasappelsmaak echt niet weg namelijk!

Seven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:53

ik kan ook slecht tegen melk producten maar ben ook gevoelig voor vetten en dierlijke eiwitten.
Maar om het extra lastig te maken kan ik ook niet zonder de bovenstaande dingen dus als ik vega zou gaan eten of bijna geen melk producten gaat mijn lichaam helemaal vechten en is het helemaal mis. Moet dus echt goed de balans vinden tussen hoeveel en wat niet met wat in combi :j

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 09:57

De zakjes duren wel even voordat ze echt effect hebben hoor, week of 6. Ze zijn niet ideaal, maar ze zullen niet voor niets worden voorgeschreven. Wanneer je hier op eigen houtje mee stopt is dat wel een manier van niet meewerken aan je behandeling, ik zou zoiets wel in overleg met de arts doen.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:12

Die zakjes zitten bomvol aspartaam en is daardoor te ranzig zoet voor woorden.
Physsilum vezels vind ik beter te pruimen, maar ik reageer op beiden erg slecht.
Heb het 2 weken volgehouden, maar ik blaas op als een ballon.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 10:50

Ik ben gestopt in overleg met de arts, dan moest ik zelf maar meer vezels tot me nemen.
Ontbijten met muesli/cruesli met yoghurt, of brinta.
Geprobeerd; ik blaas op door de lactose..

Vandaar dat ik benieuwd ben naar die capsules

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:07

Ah zodoende, oke :)
Ik zit met hetzelfde probleem met lactose, in combi met de Crohn zorgt dat voor slapeloze nachten, koorts en klachten :(

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:09

Liesje, je kan havermout ook met kokend water nemen.
Deed ik ook (maar blaas ik nog van op, pds).

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:10

Dan ga ik dat binnenkort eens proberen, ben niet zo weg van havermout.. maar die zakjes oplosbare vezels met sinaasappelsmaak die krijg ik dus echt niet weg. Respect voor mensen de het wel lukt :=

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:12

Die zijn ook goor. Physylliumvezels krijg ik wel redelijk weg, neus dicht en opdrinken.

Heb je al eens weetabix geprobeerd?

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:14

Officieel moet ik 2 zakjes per dag van die slijmerige, dikke brei. ik heb het 3 weken geprobeerd met 1 zakje per dag, maar het lukt me echt niet. En ik ben echt geen zeikerd :=

Weetabix ken ik niet?

Rosmoov

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:14

ik meld me ook aan ! ....helaas ook een spastische darm gelukkig is het nu even rustig maar ik ga dit topic zeker volgend voor adviezen e.d :)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 11:24

Maar wat voor effect hebben jullie met die vezels, gaat het bij jullie beter? Bij mij juist slechter, ook na 2 weken.

Weetabix heb ik zelf nog nooit gehad hoor. Kun je in melk maar ook water en evt fruit nemen.
Citaat:
per 100 gram
340 kcal
10 g eiwit of zo
67,6 g kh (4.7 g suiker)
2.7 g vet (0.6 g verzadigd)
10.5 g vezels (3.2 g oplosbaar)
0.27 g natrium

Lijnzaad al eens geprobeerd? Ik ga daarvan aan het winden en aan de diarree, maar het helpt sommigen wel.

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:05

Hoe is bij jullie de diagnose gesteld?.

Ik ben nu al een half jaar bezig met wachten & ondertussen een echo, bloedonderzoeken, en buikfoto gehad. Vandaag naar de internist geweest en die dacht aan PDS. Blijf het wel raar vinden dat ze zoiets gelijk zeggen zonder binnenin gekeken te hebben. Merk toch duidelijk dat het aan bepaalde dingen ligt die ik eet. Kan slecht tegen volkorenbrood, en aardappels eet ik al een half jaar niet meer. Heb een recept voor psylliumvezels mee gekregen. Eind oktober weer bloedonderzoeken, en een gesprek.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:13

Echo, bloedonderzoeken, lactose testen, eliminatiedieet, allergietesten... scopieen vanaf diverse kanten... Niks te vinden, ergo: pds :7

elmiran

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 17:17

Oke blijf het raar vinden dat ze bij mij geen uitgebreider onderzoek doen. Dat ze zomaar wat roepen zonder te weten wat er precies binnen in gebeurt. Vooral omdat ik al voor van alles allergisch ben vind ik het wel vervelend dat ik geen voedselallergietest krijg.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 18:57

Bij mij ging het ook snel elmiran. Ik vertelde mijn klachten die ik al een jaar had (aanwijzen waar pijn, het vele opgezwollen zijn, windjes, diarree en verstoppingen en dat ik zelf al een paar weken lactose en gluten had uitgesloten). De ha ging luisteren en duwen en zei: pds. Zeo dat er niks aan te doen was en schreef die movicolon ofzo voor.

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 19:57

Ik ben naar de huisarts geweest met mijn klachten, die stuurde me door naar het ziekenhuis voor een coloscopie. Na de scopie heb ik nog een allergietest ondergaan, ontlasting van 3 dagen in moeten leveren en een lactosetest dmv bloedwaardes gehad.. 5x om het half uur een buisje, Pfft. En tot slot nog een gastroscopie.. Die doe ik dus echt noooooit meer zonder roesje!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:01

heb je dat zonder roesje gedaan? :wow:
Ik doe die gastroscopie niet eens mét roesje. := Het idee alleen al dat er een buisje in m'n keel wordt gestopt... -O-

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:02

Ja, ik moest wel want ik kreeg m gewoon niet hahaha!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 20:21

ik ging naar de internist voor vermoeidheid en vermelde daar dat ik ook al een hele tijd veel buikpijn had. Toen zei ze gelijk dat het pds was. Er is alleen een keer ontlasting onderzocht.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 21:49

Ik heb de gastro ook zonder roesje gedaan. Ze geven hem hier gewoon niet tenzij je een gegronde reden hebt ofzo. Ik vond het meevallen. Oncomfortabel, echt een rotgevoel... Maar te doen. Kwestie van rustig ademhalen, concentreren en beetje richting mediteren en dan adem je jezelf er wel doorheen.

Wow liesje... 5x een dosis lactose... Jeetje. Ik heb de waterstofademtest gedaan. Na de eerste dosis was ik doodziek en de waardes sky-high

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:17

Ik moest dat goedje drinken en dan ieder half uur een buisje geven. Deed erg zeer na 2x prikken, echt heel naar.

Ik vond de gastro een pure marteling. Er waren 3 mensen nodig om me in bedwang te houden :\
Snap echt niet dat ze niet gewoon standaard een roesje geven.
Is voor hun ook makkelijker.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:20

Hmmz jeetje... Kan het me we voorstellen hoor. Het is ook niet leuk.
Dokters waren bij mij helemaal verbaasd. Of ik iets deed aan yoga of meditatie ofzo... Uhhh nee... Kennelijk ben ik een heel rustige patiënt die het gewoon maar leidzaam ondergaat. Ik vond de colon veel erger dan de gastro

Liesje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-12 23:42

Colon heb ik niks van gemerkt, heerlijk zo'n roesje. Ik heb wel even een gil gegeven toen ze ergens een bocht om gingen maar toen heb ik een extra shot gekregen en heeeerlijk geslapen haha. Ik vond het echt heel grappig toen ik wegzakte.