hyperventilatie wie nog meer??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-11 22:58

Hoi, ik lees hier af en toe mee en de laatste week weer wat vaker ;) Ik heb er bijna een jaar geen last van gehad, maar de laatse week steekt het weer steeds meer de kop op :o
Maandag een kwart oxazepammetje genomen en ik was weer 2 dagen o.k. 8-) Of k.o., net hoe je het bekijkt := :+

Bij mij komt het omdat ik het heel druk heb en dan van 's ochtends vroeg tot 's avonds laat in de weer ben en het dan nog niet af krijg. En me dan rot voel dat ik dingen moet laten liggen :\ Wat ik in dit geval heel erg vervelend vind is dat o.a. m'n werkgever niet lijkt te snappen wat het precies is. Dat het geen aanstelleritis is, zeg maar :\

Dat van te weinig slaap merk ik ook inderdaad :j
En dat gevoel tussen je schouderbladen: ik ben vandaag toevallig naar de fysio geweest en die heeft even geduwd en getrokken en toen *krrrak* en was het weer weg. Bij mij was het een blokkade, waarschijnlijk door verkeerde spierspanning :j
De fysio gaf me overigens ook het advies het wat rustiger aan te doen: je middenrif is ook een spier en die kan ook overbelast raken, wat HV in de hand werkt als je daar gevoelig voor bent :j

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-11 00:22

Thats_Me schreef:
Hebben jullie ook last in rust? Dus als je gaat slapen of gewoon relaxed op de bank zit? Ik blijf een naar gevoel houden op m'n borstkast. Het gevoel dat het ademen moeilijker/zwaarder gaat net of je mega verkouden bent maar dan zonder verkoudheid.

Het zouden spieren kunnen zijn. Ik zit helemaal vast en heb altijd spierpijn. Dat komt door de hypermobiliteit. Alleen het gevoel wat ik nu heb is anders en heb ik nooit echt zo gevoeld. Ben trouwens vriendjes geworden met de tijger, is stiekem toch wel een lief beestje :P

juist in bed is bij mij erger dan met hardlopen oid

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-11 16:35

Ik he bhet ook als ik dan heel diep via mn mond inadem dan begint het te kriebelen in de keel en dan moet ik hoesten. Tenminste zo voelt het. Ik heb ook vaak spierpijn op mn borst of mn schouder, of mn rug. Ik merk het trouwens ook vaak als ik slecht heb geslapen

Thats_Me schreef:
Hebben jullie ook last in rust? Dus als je gaat slapen of gewoon relaxed op de bank zit? Ik blijf een naar gevoel houden op m'n borstkast. Het gevoel dat het ademen moeilijker/zwaarder gaat net of je mega verkouden bent maar dan zonder verkoudheid.

Het zouden spieren kunnen zijn. Ik zit helemaal vast en heb altijd spierpijn. Dat komt door de hypermobiliteit. Alleen het gevoel wat ik nu heb is anders en heb ik nooit echt zo gevoeld. Ben trouwens vriendjes geworden met de tijger, is stiekem toch wel een lief beestje :P

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-11 11:42

Zit nu op mn werk maar voel het alweer aankomen. Zo'n raar gevoel aan de zijkant van mn nek. Beetje benauwd gevoel.

CRos95

Re: hyperventilatie wie nog meer??

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-11 13:35

@appie, misschien idee om door dat kastje te ademen?

appiesjappie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-11 15:31

Ben ik weer! Heb het weer een beetje benauwd en druk op de borst en zere schouders heb het gevoel dat alles weer vast zit. OOh ik baal er zo van

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:10

Je mag stiekem best balen, maar het hoort gewoon bij je, dus probeer het te accepteren! Dat is wel heel moeilijk, maar als je het probeert te accepteren word het wel makkelijker...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 19:46

Je wordt gewoon weer even gewaarschuwd door je lichaam , dat je gas terug moet nemen en wat meer ontspanning nodig hebt :)

Op zich is dat wel fijn natuurlijk , beter dan dat je geen waarschuwing krijgt en ineens knock-out op de vloer ligt ofzo :P

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 21:28

Laastst weer heel heftig gehad, 2x op 1 dag. Had deurklink in me ribben gehad :x

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:46

Hallo,
Mag ik hier ook mee praten? Heb vandaag van de dokter te horen gekregen dat ik ook last heb van hyperventilatie. Ik vind het wel interessant om te lezen hoe jullie er mee om gaan.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 12:51

Moet woensdag weer naar de haptonoom.
Vorige keer (de eerste keer) zei hij dat ik 'ruimte moest maken'. Je moet de grond goed voelen en dat je dan meer ruimte maakt. Als het bijvoorbeeld heel erg druk is ergens en je kan letterlijk geen ruimte nemen, moet je het figuurlijk doen, anders stijgt het naar je hoofd en kom je in een .... (naam kwijt) cirkel geterecht en krijg je een paniekaanval. Bij mij helpt het in ieder geval (nog) niet. :')
Bij mij komt het altijd uit het niets opzetten en dan ben ik dus al te laat. Hij zegt dat ik er vanaf kan komen, nou ben beniewd. :P Wil graag geholpen worden, maar ik twijfel een beetje of dit ooit weg gaat. :+

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 16:41

vicieuze cirkel denk ik! Dat betekend dat het steeds weer terug keert, bijv. door bepaalde gedachten of in bepaalde situaties en dat moet je proberen te doorbreken.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:06

Balen Nienke dat je ook hyperventilatie hebt. Wel fijn dat je nu weet wat het is en er mee om kunt leren gaan. Het tijger verhaal van een paar pagina's geleden is wel interessant om te lezen. Tenminste dat vond ik :)

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 19:56

@ Thats_Me: Ja ben wel blij dat ik nu weet wat het is... Heb het verhaal van de tijger ff opgezocht en dat is inderdaad interessant om te lezen, daar heb ik wel wat aan :j

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 14:20

Hallo,

Ik zou het ook wel fijn vinden om hier mee te kunnen praten. Ik heb zondag op mijn werk een aanval gehad voor de eerste x en ben hier behoorlijk van geschrokken. Elk plekje van mijn lichaam trillde en alles stond op kramp, inclusief mijn gezicht ik kon ook niet meer praten. Omdat ik steeds verder achteruit ging hebben ze 112 gebeld. De ambulance broeders hebben mij na een half uur weer rustig gekregen. Maar de schrik zit er wel flink in. Ik heb die zelfde avond nog flinke koorts gekregen en een flinke keel ontstekking. Ik ga het verhaal van tijger ook opzoeken want ik ben best benieuwd.

groetjes,

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:24

hai Paf,

ja hoor dat is prima ! :j. wat vervelend zeg, je zat er dus ook echt diep in. Weet je waardoor het kwam?
Hoop dat het eenmalig was voor je. De grootste tip die ik heb is, wees er niet bang voor je gaat niet dood en uiteindelijk zul je er weer heelhuids uitkomen. Als je er bang voor bent komt het veel vaker terug.

Ik heb er maandag ook weer flink last van gehad, hier mijn verhaal(geschreven voor een andere bokker):
Nou kijk (again long story).

Ik was vanochtend naar de fysio geweest en het ging eindelijk een heel klein beetje de goede kant op. Dus ik kom op school en denk, ik ga eens lekker meedoen met buitengym. Gingen voetballen in drietallen en was echt heel gezellig + leuk. Ik en K konden er beide niks van, maar alsnog 2e geworden :). Eigenlijk gedeeld 1e, maargoed. Daar gaat het allemaal niet om. Nu weet jij/weten jullie al dat ik last heb van hyperventilatie en dat was dus al tijdens het 3e potje begonnen, maar ik wilde S en K niet laten stikken, zolang ik maar bewoog (in de zin van; redelijk hard doorrennen) was het wel onder controle te houden. Tot dat we gingen stoppen, mijn beste vriendin Kirsten zag het en is toen naar me toe gekomen en niet meer weggegaan. Eerst hebben we (ik, mevouw Nugteren=gymlerares, Kirsten, Renee en beetje Lieke K) nog buiten geprobeerd het onder controle te krijgen, maar dat lukte dus niet. Op een gegeven moment zijn we de kleedkamer ingegaan en daar gaan zitten. dus iedereen was weg enzo, maar het werd echt niet minder. Toen staan tegen de muur, werkte niet. Toen rechtop zitten werkte ook niet, uiteindelijk moest ik gaan liggen, alleen toen waren dus op een gegeven moment al mijn spieren echt totaal verkrampt. Kirsten is toen nog naar school geweest voor mijn mobiel en Nugteren heeft geprobeerd ML (sleept me er op kamp altijd uit) te bellen, maar die nam niet op. Dus zij haar nummer in mijn mobiel gezet en naar school gefietst voor der auto. Kirsten was bij me gebleven en toen belde ML maar haar lukte het ook niet via telefoon. Uiteindelijk heeft Nugteren me naar school gereden met de auto en toen ging het wel weer redelijk, maar toen moest ik nog 2 uur lessen. Je moet bedenken dat het hyperventileren zo'n anderhalf/2uur heeft geduurd. Dus ik was en ben helemaal gesloopt.

En het is gewoon poedersuiker dat al mijn spieren weer verkrampten, kan ik weer overnieuw beginnen met mijn peesontsteking...

Ze hebben trouwens getwijfeld of ze 112 moesten bellen, maar uiteindelijk niet gedaan. Toch denk ik dat het er wel een keer van gaat komen......

dankjewel voor het lezen lieve schat :+:

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:49

Jemig CRos95 was een heftig verhaal :(:)

Ik heb ondertussen via de huisarts een verwijzing gekregen naar een ademhalingstherapeut. Hoop dat ik daar wat van ga leren.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 16:53

@Nienke89, zo heftig heb ik het op school ook nog niet eerder gehad...

De reden waarom ze bij mij eigenlijk nooit 112 bellen is omdat ik er redelijk rustig onder blijf,

AOT?

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 18:22

CRos95 Het rare was dat ik gewoon aan het werk was en helemaal geen spanning had. helemaal niks! had net een heerlijke week in parijs gehad, en ik ben zelf ook niet zo'n drukte makker. Ik had toen het gebeurde ook geen flauw idee wat het was. Ik dacht eerst zelf eppeleptie ofzo omdat alles trillde en ook elke spier in mijn lichaam op kramp stond, ook kon ik niet meer praten. ik wist helemaal niet dat hyperventilatie zoveel met je doet.

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:36

@ paf: Wat hier een poos terug aan het licht kwam, door de ervaringen van de mensen hier, is dat HV niet altijd zozeer met spanning komt, maar vaak ook met ontspanning. Dus dat kan kloppen :j Dat zal een heel spannende ervaring geweest zijn :(:)
Maar inderdaad, zoals CRos zegt, je moet je er niet bang door laten maken - al klinkt dat nu waarschijnlijk nog heel moeilijk? -

@ CRos: Dat was een heftige aanval dus :(:) Als ik er zelf niet uit kom - na zeg maar een kwartiertje tot een half uur - dan neem ik een kwartje oxazepam. Die heb ik van de HA gekregen en heb ik altijd bij me op zak. Dat werkt (bij mij tenminste) waanzinnig goed. En je wordt er ook wel gaar van, maar het is voor je spieren e.d. een stuk minder belastend dan zo lang verkrampt te moeten blijven. Dus misschien een tip? :)

@ Meliaferover: Kun je voor jezelf op papier zetten wat de allereerste symptomen zijn als het opkomt? Het lijkt vaak onverwachts te komen, maar vaak zijn er veel eerder al signaaltjes die je op kunt pikken. Het kost alleen wat moeite en vooral aandacht om erachter te komen wat die zijn. Bijvoorbeeld slecht of onrustig slapen, spanning in je schouders, niet helemaal doorademen. Bij mezelf is het bijvoorbeeld dat ik m'n tenen niet ontspan := - Ik weet het, het klinkt raar :+ - Dat zal waarschijnlijk komen omdat ik een soort 'grip' wil houden met de grond, dan houd ik m'n voeten verkrampt.

CRos95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:38

@Muds, oxasepam, hmm die tip heb ik nog niet gehad. dankjewel! :) waar kan je dat krijgen?

Iemand die mij er al redelijk vaak uit heeft geholpen zegt nu; bel na een half uur 112 maar, het heeft zulke grote gevolgen voor jou... (heb er twee peesontstekingen aan over gehouden waar ik nu al bijna een jaar mee loop)

Muds

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-11 22:45

Oxazepam kun je krijgen op recept van de huisarts. :)
Als ik jou was zou ik met je huisarts gaan praten, om eerst even te kijken of je met zoiets niet al geholpen zou zijn: het werkt snel en makkelijk en het is een stuk minder gedoe dan 112 bellen. Ik bedoel, als het zo ook kan, is dat mooi meegenomen, toch? :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 07:51

@Cross: maar het heeft eigenlijk geen zin om de ambulance te laten komen, omdat die er niets aan kunnen doen. Als je ze een paar keer laat komen voor hyperventilatie kan het zijn dat je op een gegeven moment een boete moet betalen, omdat het geen levensbedreigende situatie is... Je kunt beter naar je huisarts stappen en bijv. een doorverwijzing naar een psycholoog vragen (psycholoog heeft mij echt wel wat goede dingen bijgebracht!). Een pil is symptoombestrijding, het neemt niet de oorzaak weg. Al weet ik zelf als geen ander hoe "geruststellend" het is om een "wonderpil" op zak te hebben, dan voel je je al veel meer ontspannen als je op pad gaat.

paf

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:01

@Muds maar dat is juist het rare, ik heb al weken geen spannende dingen meegemaakt & zelfs als er spannende situaties zijn blijf ik altijd heel makkelijk kalm als de rest in paniek raakt. Parijs was dan ook totaal niet spannend voor mij en ik was ook al weer 3 dagen terug toen ik de HV kreeg. Ik heb me ook niet bang laten maken hierdoor, met dit soort dingen denk ik altijd het overkomt je of het overkomt je niet. Maar kan me daar dan ook niet heel druk over maken. Ik ben natuurlijk wel geschrokken maar vooral verbaasd waar het zo plotseling vandaan kwam. Wel vind ik het heel raar, ik heb die zelfde avond nog hoge koorts gekregen en lig nu nog steeds vastgenageld aan mijn bed. het is me vandaag en gisteren dan pas ook voor het eerst gelukt om weer een bodempje soep te eten. maar dat is dan ook het enige.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-11 18:04

Ik wou me ook even melden hier. Ik ben zelf 16, en heb al 4 jaar lang van hyperventilatie. Ik heb het 'gekregen' na een fikse longontsteking, en heb het nog regelmatig. Mijn hart slaat helemaal op tilt, oren gaan suizen, ik val soms flauw, krijg (uiteraard) ook geen lucht meer... Zo vervelend. Was er vroeger ontzettend bang voor, nu ook nog wel, maar ben het al gewend..