Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kynshiri

Re: Slow-life, over groententuin, ecofarm en sprokkelhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 11:13

over chaletjes gesproken, mn schoonmoeder heeft er ook eentje en da's inderdaad afzien als je daar in de winter in het bos wilt gaan logeren (zij woont er niet he, komt er vooral vanaf het vorjaar ;) ) maar daar is ook geen elektriciteit en geen water en dat is hetgene dat het te moeilijk maakt om er te gaan wonen vind ik.

bandida: zowel mijn stiefpa als die van stijn zijn tuinaannemer/bomenveller/afbraakwerker van beroep, dus dat komt wel goed

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-10 11:25

Oh nee, zo erg is't bij mij niet gelukkig, dan zou ik er ook niet wonen. Mijne is gewoon van alle gemakken voorzien, heb ook gewoon CV. Ik heb alleen heul dunnen wandjes dus met dit soort winters stook je je ziek. Ik heb heel erg mazzel dat in mijne een houtkacheltje stond waardoor ik die stookkosten nog een beetje kan inperken.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:09

Wij hebben een veredelde chalet (= houten huisje met baksteen rond). Ik begrijp niet waarom de vorige eigenaar die de steen er rond heeft gezet, dit niet meteen geisoleerd heeft... 8)7 Het zal zijn zorg niet meer geweest zijn denk ik.. ;)

Mja, kettingzagen... Ik heb er ooit eentje geleend. Toen ik die in een boompje zetten, brak de ketting waarbij deze zo'n 4 meter weg gekatapulteerd werd. Gelukkig van mij weg... Voor mij geen kettingzagen meer, tenzij ik daar de nodige veiligheidskledij bij kan gebruiken...

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 12:35

ketting te strak opgezet dan?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:47

Dat zou kunnen... of versleten werk. Ik ken te weinig van die dingen om dat in te schatten... Ik neem wel een boomzaag... :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:07

Francis schreef:
HC, hoe is het met jullie? Trekken jullie 't nog een beetje?

Slecht, nee.

Het zal waarschijnlijk nog jaren duren vooor de nu getrokken lijn bekrachtigd is en daarna kan de ´onteigende´ zonder pacht van die grond gebruik blijven maken.
Kijk, we houden een boerderij op een práchtplek met 1 hectare eigen grond ´over´, doch het kleed is onder onze voeten vandaan. Het punt is dat we dachten het duurzaam voor elkaar te hebben gemaakt en dat blijkt niet zo.
Helaas heb je niet zomaar zo´n stek verkocht ook al kan een ander er de droomstek in vinden.
Hoe dan wel en waar is niet zo beantwoord: érgens in de EG.

Het is voor een ander mogelijk een kans een droomplek gunstig te kopen en voor ons vast een nieuw begin, maar op het moment zitten we zonder enig lange termijn plan.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 10:19

HC, ik weet hoe het voelt... k*t! je denkt dat je het wat voor mekaar hebt en dat je best tevreden bent met wat je opgebouwd hebt en dan gooien ze dat weer tegen je aan en kun je opkramen. bij ons was het het liberaal bestuur van de stad die vond dat al de oude boerderijtjes in ons dorp onbewoonbaar verklaard moesten worden (terwijl het in onze en de ogen van vrienden en familie echt best meeviel bij ons qua bewoonbaarheid). gevolg: allemaal nieuwe kastelen gebouwd met 2 audi Q7's of whatever voor de deur en de rest kan opkrassen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:16

Verhuizen geeft ook altijd een overgangsprobleem. Met spullen is dat nog tot daar aan toe, maar met een paardenfamilie... Die kan je niet ergens in een container zetten tot je nieuwe stek gevonden/vrij is.

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:34

Als het allemaal nog een poos gaat duren, is het dan een optie om toch een idee om te wachten of de soep ook zo heet gegeten wordt als het wordt opgediend?
M a w... zou het allemaal zo heftig gaan worden als het nu lijkt en als je de eerste jaren nog gewoon (zonder kosten) gebruik kan maken van je grond... (geen idee hoe doortastend de Spaanse regering is in dit soort dingen)

De buikpijn blijft natuurlijk, maar door even af te wachten kan je rustig mogelijkheden bekijken en zien wat je kan en wil?

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:49

Huertecilla schreef:
Het zal waarschijnlijk nog jaren duren vooor de nu getrokken lijn bekrachtigd is en daarna kan de ´onteigende´ zonder pacht van die grond gebruik blijven maken.

Hoezo daarna?! Begrijp ik het goed dat je het voorlopig zonder moet stellen en er na de bekrachtiging terug gebruik van kan maken??

Moragh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 11:53

oh wacht... ik las het andersom... Als je nu de grond niet mag gebruiken is het natuurlijk allemaal heel anders!

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:01

Moragh schreef:
oh wacht... ik las het andersom... Als je nu de grond niet mag gebruiken is het natuurlijk allemaal heel anders!

Ik dus ook... :D Ah, het is idd andersom...

Even een vrolijke noot tussendoor... Fijne jongens die galliërs (al zeg ik het zelf)... _O- Dit was vorige week in 'Man bijt hond' en werd nu opgepikt door Top Gear.

http://www.topgear.com/uk/car-news/slimmest-garage-2010-01-27

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 12:06

Moeilijk HC. Ik wilde dat ik iets zinnigs en opbeurends kon zeggen, maar er valt in zo'n situatie niet zo veel zinnigs en opbeurends te zeggen, 't is gewoon zwaar waardeloos (en dan druk ik me nog netjes uit).
Heb je al énig idee in welke hoek van de EG je het wilt gaan zoeken?

OOOH, dat filmpje is geweldig!

Zitouna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 12:56

HC, nogmaals sterkte ermee. Wat een ***situatie.

Francis, hoe is het nu met Ben? Heb je al iemand gevonden?

Ik ben een paar dagen in NL om een waterpomp voor de jeep en mijn zadel op te halen, pfff wat een weer hier zeg..

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 13:09

Ik krijg zondag een kijker. Weet niet of dat door gaat, ze wilde hem op proef en daar ga ik niet mee accoord. Ze wilde toch komen kijken. Ik heb behoorlijke reserves bij deze persoon maar wacht de 'rea life' ontmoeting even af.
Dan nog iemand achter de hand waar ik qua persoon en paraden houden een beter gevoel bij heb, zij heeft alleen wel aangegeven dat zij Ben niet zal houden maar zijn training en ontwikkeling puur als 'eigen leerproces' wil doen. Daar krijgt hij dan wel alle tijd voor die hij nodig heeft, zij heeft niet als doel hem op te knappen puur om hem te verkopen, het 'opknappen' is haar doel. Zij zal bij dat verkopen ook zeker rekening houden met het type eigenaar dat Ben nodig heeft. Dat vind ik een acceptabele 'second best' optie.
Verder is optie nummer 2 nog niet helemaal uit beeld, dat hangt mede van bovenstaande opties af. Als beide opties toch niets blijken te zijn kan het zijn dat ik overweeg hem maar weg te geven aan degene die als 2e geïnteresseerd was, omdat dat niet door ging omdat de transportkosten te hoog werden bovenop de aanschaf (dit gaat om transport naar buitenland wat ik dan wel zelf zou doen).
Dus zo staat het er voor... ik hoop eigenlijk volgende week een defintieve beslissing te kunnen nemen. Liever eerder dan later wat mij betreft.

Jeutje, zul jij even een klimatologische schok te verwerken krijgen. Idd zo'n beetje 't slechts mogelijke weer en grootste tegenstelling die je kunt hebben.

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 13:31

yole schreef:
Moragh schreef:

Ik dus ook... :D Ah, het is idd andersom...

Even een vrolijke noot tussendoor... Fijne jongens die galliërs (al zeg ik het zelf)... _O- Dit was vorige week in 'Man bijt hond' en werd nu opgepikt door Top Gear.

http://www.topgear.com/uk/car-news/slimmest-garage-2010-01-27

ja ik zag dit toevallig op man bijt hond en lag toen al onder mijn stoel van het lachen :D

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 14:27

Francis schreef:
Verder is optie nummer 2 nog niet helemaal uit beeld, dat hangt mede van bovenstaande opties af. Als beide opties toch niets blijken te zijn kan het zijn dat ik overweeg hem maar weg te geven aan degene die als 2e geïnteresseerd was, omdat dat niet door ging omdat de transportkosten te hoog werden bovenop de aanschaf (dit gaat om transport naar buitenland wat ik dan wel zelf zou doen).

Maar... (het zijn mijn zaken niet maar toch :o ) Wanneer jij het transport voor jouw rekening neemt, is dat probleem voor hun toch van de baan?

Citaat:
Jeutje, zul jij even een klimatologische schok te verwerken krijgen. Idd zo'n beetje 't slechts mogelijke weer en grootste tegenstelling die je kunt hebben.

Idd... je zou voor minder een winterslaap houden...

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 14:41

Nee, yole, ik neem het transport niet voor mijn rekening (da's afhankelijk van welk transportmiddel 1,5 tot 2 keer zo veel als wat ik voor Ben vroeg!). Ik doe het transport alleen zelf, dus met auto en trailer in 2 dagen heen, in plaats van op een vrachtwagen van een transporteur...
De kosten van het transport zijn gewoon voor die persoon... Als ik die kon betalen hoefde ik Ben niet eens weg te doen ;) )

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-10 15:44

Even ter verduidelijking, die 2 dagen heen is dus niet omdat het zo ver is dat je daar twee dagen over rijdt maar omdat ik het in etappes zou doen met een beperkt aantal uren per dag op de trailer en een overnachting ergens op een paardenbedrijf waar hij op een ruime stal kan uitrusten en eten.

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-10 23:31

Wat een hondenweer zeg... Nu ik toch in de 'deutsche sprache' sfeer zit... next! Solinski; Das Gymnasium des Freizeitpferdes... In dit opzicht is studeren véél leuker dan werken... :+

yole

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-10 16:35

Ooww.. wat een geweldig weer ineens zeg... Boek ff opzij en weg met een paard... In dit opzicht is wandelen leuker dan studeren en werken... :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:03

Hier ondertussen verweer tegen het plan. De buren begínnen het op hun netvlies te krijgen. Dat is nu een moeizaam proces waar we niets zinvols over kunnen zeggen anders dan dat we in he gunstigste geval geen grond kwijt raken en in het ongunstigste de helft van de grond.

Ondertussen gaan we naar een nieuw doel toewerken. Dat is eigenlijk verbazend makkelijk; wat we wíllen heben we concreet op het netvlies. Dat kan hier ook niet helemaal dus dát stukje hoeven we niet op te geven en kunnen we bijvorbeeld in de Eifel wel opzetten.
We hebben hier 10 jaar een droom geleefd. Die proberen we met zo min mogelijk schade af te ronden.
Het project voor dit jaar: rommel opruimen, de boel wat organiseren en het huis verkoopklaar maken. Het blijft een droomstek en dat moeten we niet ut het oog verliezen.
We hebben de tijd gelukkig.

Ik ben al bezig met opruimen van allerlei spul wat 10 jaar geleden meeverhuisd is en nooit aangeraakt.
Dat gaat weg maar weggooien is ook zo wat. Is best veel historisch leuke documentatie bij voor deze of gene verzamelaar. Om die verzamelaar te vinden en blij te maken moet ik echter gaan zoéken...
Staat vooralsnog even opzij.

Ander punt is een bérg dias, fotos en vooral video-banden. Wat doé je daar ooit nog mee?

Ook dozen met vreselijke leuke beeldjes ooit verzameld, bij een eervorige verhuizing (naar een zeilboot) ingepakt en.... Een verzameling bulldog/bullmastiff beeldjes en een verzameling manx-kat spul. Liefhebbers?

Eens kijken of ik een makkelijk verzendkanaal kan vinden hier. Dan kan ik de Olympus-voor-dummies eens testen en fotos op ebay zetten. Mooie oefening voor een e-bedrijf :D

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-10 12:14

Voor elke hobby is wel een forum HC en elk forum heeft wel een 'te koop' topic. Vaak verkoop je dat soort specifieke dingen beter als je rechtstreeks bij de doelgroep adverteert.
Bullmastiff beeldjes dus bij de Bullmastiff liefhebbers aanbieden...

En misschien is er bij jullie ook een dag/evenement waarbij een kleedjes/rommelmarkt is? Altijd goed om een boel spul kwijt te raken (moet je alleen niet zoals vaak gebeurt met de opbrengst weer zelf die rommelmarkt over, anders kom je nog met meer spul thuis dan je weg ging ;) )

Succes met maken van plannen, ik begrijp dat jullie ongeacht de uitkomst toch weg gaan? Zo'n nieuw doel en toekomstdroom om naar toe te werken kan dan toch een soort van positief gevoel aan een nare situatie geven. Ik hoop dat de afronding van de grond-zaak in ieder geval zo positief mogelijk is dan, zodat jullie met zo gunstig mogelijke voorwaarden verder kunnen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:32

Francis schreef:
Voor elke hobby is wel een forum HC en elk forum heeft wel een 'te koop' topic.

....en bij vrijwel allenmaal moet je eerst 25 ´vinvolle posts´ hebben voor je kan verkopen. Dan niet. Gaat wel op ebay. Daar zoeken die liefhebbers tenslotte ook.

[/quote]
En misschien is er bij jullie ook een dag/evenement waarbij een kleedjes/rommelmarkt is? [/quote]

Die ´car boot sales´ zijn er. Niet híer maar wel in de ´regio. Twee uur in de auto heen, twee uur terug en je moet een plek voor je ´kleedje´ huren.
Richelle heeft er een paar keer gestaan met haar artesenale brood en nam dan ook ander spul mee. Het is marginaal. Als je de tijd niet rekent hou je wát geld in je hand, maar anders is weggooien rendabeler. Dat is echter zonde van prima dingen on-slow.
De meeste engelsen, waar het vooral op dreef, zijn er op het moment mee opgehouden omdat door de economisch malaise dit vreemd genoeg vrijwel dood is. Ík zou verwacht hebben dat het juist floreert want een perfecte bron is voor goedkope dingen.
Ik heb de vraag wel al uitstaan bij een engelse die haar inkomen aanvult met verkoop van gebruikte boeken op dergelijke dagen.
Als zij niets op provisiebasis mee wil nemem.... ebay.

Oh, heb nog een paar exemplaren van een paar van de boekjes welke ik in een vorige eeuw in een eervoorgaand leven geschreven heb te koop; kwam nog een doosje van onder een stapel :o
Die zijn in het NL en dat loopt niet hier :D

kynshiri

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 12:39

ik heb zonet een weide gevonden!
tis maar een halve hectare, maar de huurprijs is een symbolische euro per jaar. twas enkel even onderhandelen met de vorige huurder voor de overnameprijs van het materiaal. het stuk is wel picobello ingericht! 3 rijen houten omheining er rond met een schriklint ervoor, overal houten poortjes met slot, grote stal, hok voor materiaal met slot en een poortje dat recht op het ruiternetwerk kempen uitgeeft! Plaats om een trailer te laden is voorzien en een grote doorgang voor tractors enz ook. aan een kant zit het bosbeheer en aan de andere kant een man die graag paardjes ziet en elke week de mest komt halen voor zn tuin (ik heb momenteel geen tuin meer, dus mij best :+).
groot is het niet; ik zal hooi moeten bijvoeren, maar uiteindelijk is dat voor mijn dikke ponies eigenlijk zelfs beter... mijn paard mag elke zomer op vakantie naar de weiden bij mn ouders thuis dan, tot ik nog een tweede stuk kan bemachtigen hier in de buurt... het is een start he...

mn moeder is trouwens ook voor het eerst in onze 'loft' geweest. ze vond het maar niets :\ . mama binnenhuisarchitect vond het een beetje ongepast dat we in een voormalige fabrieksruimte wonen. het is ook wel zo dat het binnenplein rommelig is, vermits daar een groepje kerels met een autogarage zitten en een bouwaannemer, maar bij ons binnen vind ik het best een gave ruimte eigenlijk. daar draait het toch om? we betalen er ook amper wat voor en je kan doen en laten wat je wilt... atelierruimte genoeg. onze 7 wc's om uit te kiezen vond ze ook niet zo geweldig :Y) (voor elke dag van de week 1 :P ).
ik snap het probleem niet zo. in vind het net leuk dat we op allerlei gekke plaatsen gewoond hebben ipv braaf in je appartementje te zitten heel je leven.