Mexicaanse Griep - Pandemie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:20

ThePast03 schreef:
Vorige week woensdagavond laat werd ik ineens doodziek, koorts, alle vingers compleet gevoelloos en spierwit/koud en vreselijk aan de diarree. Donderdagmorgen 40,7 graden koorts en inmiddels ook overgeven. Zelfs een slok water niet binnen kunnen houden.
Manlief dokter gebeld: Paracetemolletje nemen en uitzieken. :D
Vrijdag is de dokter nog even langs geweest (wilde dat ik langskwam maar dat was dus echt onmogelijk) koorts was zelfs gestegen en ik kon nog steeds niets binnenhouden) en heeft me aangeraden zakjes ORS te halen en die te drinken tegen uitdroging.
Tot zover hoe de dokters omgaan met mensen met griepverschijnselen.

Nu nog steeds koorts en diarree maar kan gelukkig wel weer kleine beetjes eten sinds gisteren.
Of het iets met de Mexicaanse griep te maken heeft of niet: het is wel goed voor de lijn. :+

Het heerst op dit moment. Ik denk gewoon een zomergriep. Ik was zondagochtend aan de beurt en gisteren mijn man.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:25

Nikka schreef:
Het heerst op dit moment. Ik denk gewoon een zomergriep. Ik was zondagochtend aan de beurt en gisteren mijn man.

Daar ga ik wel vanuit.

Alleen verbaasd het me dat ik lees op andere forums dat mensen met 38 graden (en verder weinig klachten) gelijk worden getest en sommigen zelfs positief bevonden en mensen met een temperatuur boven de 40 graden dus niet?
Die willekeur zal in ieder geval niet mee gaan helpen in het voorkomen van het verspreiden van de griep.

Heb begrepen dat iedere dokter gezellig zelf mag beslissen hoe hij ermee omgaat en heb nu in de praktijk ondervonden wat dat betekend.

daffodil

Re: Mexicaanse Griep - Pandemie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 19:51

Mijn ervaring dus ook! Ben nog steeds niet hersteld, heb danwel geen koorts meer, maar hoest de longen uit mijn lijf, en voel me nog steeds allerbelabberdst. Zolang er simpelweg gevraagd wordt of je in het buitenland geweest bent en je daar "nee" op antwoordt, kun je wachten op een enorme epidemie straks! Vind ook echt dat er heeeel erg laks met je klachten omgegaan wordt.....

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:06

misschien is dat omdat ze er niet veel tegen kunnen doen, en ze weten dat het toch wel blijft verspreiden?
met gewone griep is het gewoon uitzieken, dus waarsch voor de mex griep dan ook..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:53

ThePast03 schreef:
Nikka schreef:

Daar ga ik wel vanuit.

Bij Mexicaanse griep horen nog wel een paar andere symptomen behalve hoge koorts, misselijkheid en diarree.
Overigens is die Mexicaanse griep gewoon ook een griep en is het alleen een kwestie van uitzieken. Ik moet zeggen dat ik bij de klachten van Daffodil meer twijfel.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-09 20:58

Nikka schreef:
Bij Mexicaanse griep horen nog wel een paar andere symptomen behalve hoge koorts, misselijkheid en diarree.
Overigens is die Mexicaanse griep gewoon ook een griep en is het alleen een kwestie van uitzieken. Ik moet zeggen dat ik bij de klachten van Daffodil meer twijfel.

Nog even voor de duidelijkheid: Ik heb de Mexicaanse griep niet gehad, ik heb volgens de dokter een zware maag/darminfectie. ;)
Overigens had en heb ik wel meerdere symptonen, maar nauwelijks de belangrijkste: luchtwegproblemen. Was een hele ervaring na 30 jaar geen griep gehad te hebben en zelfs nooit verkouden geweest te zijn in die 30 jaar. :D
Maar dat is verder niet het belangrijkste.

Maar het ging mij om de reactie op het 1e telefoontje. Er werd niets verder gevraagd toen gezegd werd dat ik boven de 40 graden koorts had. Niet naar de symptonen, niets. Alleen: Paracetemolletje en uitzieken.
Ik mag hopen dat andere dokters wat zorgvuldiger zijn.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-09 23:51

Nou, ik zat vandaag bij een vriendin wiens vriend mogelijk besmet is en we hebben even de huisarts gebeld.
Die zei dat de mexicaanse griep niet gevaarlijker is dan de gewone griep. Besmetting vind volgens haar plaats door luchtdeeltjes maar pas als je 1 a 2 uur vlak bij iemand hebt gezeten waarbij bij voorkeur in het gezicht gehoest moet zijn.

Ze zei dat er zo´n ophef over is omdat het een griep is die een grote groep tegelijk treft en dan ook nog de beroepsbevolking (qua leeftijd). Door de potentiele economische schade heeft het politieke prioriteit. Niet omdat de mexicaanse griep nou heel erg gevaarlijk is.

Je niet gek laten maken dus. :)Maar het lijkt me wel zwaar vervelend om een week in de lappenmand te liggen. Vooral omdat ik rook en dus bang ben extra gevoelig te zijn voor longontsteking bijvoorbeeld :(
Toch maar proberen te stoppen met roken.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:01

Bij mijn neef is het vandaag ook geconstateerd (vakantie in Spanje geweest)..Echter wordt er verder niet echt naar hem om gekeken.Tamiflu wordt niet eens voorgeschreven, vanwege de zelfde reden eigenlijk als Waves aangeeft....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 22:04

Tamiflu kan alleen binnen 48 uur na besmetting worden gegeven, dus als hij daar al overheen zit is het logisch dat het niet wordt gegeven (en hij zit eroverheen, anders kan zijn griepsoort niet bekend zijn).

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-07-09 22:08

Nee hoor hij zit er niet over heen

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-09 23:51

Vanaf het moment dat je besmet bent duurt het 24-28 uur voordat je symptomen krijgt, dus je hebt nog max 24u over om met de tamiflu te starten. Is hij binnen die 24 uur getest op mexicaanse griep met uitslag?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:08

Ik hoorde iets op tv dat het juist beter was als je rookte omdat het virus dan minder makkelijk door je longen kon verplaatsen ivm de teerafzetting.

Maar ik weet niet of het waar is hoor. :o

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 09:14

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 13:36

Yessy schreef:
Vanaf het moment dat je besmet bent duurt het 24-28 uur voordat je symptomen krijgt, dus je hebt nog max 24u over om met de tamiflu te starten. Is hij binnen die 24 uur getest op mexicaanse griep met uitslag?

Dat is allemaal bekend, en ja bij hem is binnen 24 uur vastgesteld dat hij de mexicaanse griep heeft...

Er wordt gewoon lang niet meer zo`n poeha over gemaakt, omdat het gewoon niet zo dodelijk/extreem is dan dat er eerst gezegd werdt...

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:06

Nee, waarom men zich er druk over maakt is ook vanwege de economische effecten die het virus zal hebben wanneer een groot gedeelte van de bevolking ziek zal zijn. Uiteindelijk zullen er wel meer mensen sterven omdat meer mensen ziek zullen worden, dat heeft niets te maken met de daadwerkelijk virulentie van het virus.

Madelief28

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-09 14:26

De ggd arts, zegt dat er meer te vrezen is over de Q-koorts...Deze "koorts"is makkelijk te ondervangen door schapen en andere dieren te enten, echter dat wil natuurlijk helemaal inhouden dat er een economische strop is, want vlees mag dan niet meer voor consumptie worden gebruikt zowel binnen als buitenlands.....en dus is de nederlandse overheid niet zo happig op enten...De q-koorts heeft kwa percentage nu meer doden op zijn geweten dan de Mexciaanse griep...

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 14:36

Van dat meer doden (en meer zieken ook overigens) klopt.

Dat van dat enten klopt niet. Het is namelijk zo dat het merendeel van de boeren wel degelijk wil enten. Zelfs al moet dat op eigen kosten (die niet zo zuinig zijn). Maar het is zo dat de nederlandse overheid te weinig vaccinaties heeft besteld. Zelfs nu er extra is besteld is er een te kort.
Er is nu al een wachtlijst tot oktober van dit jaar en die neemt alleen maar toe.

Poenarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-09 17:44

Twee vrienden van mij zijn terug uit Kreta, beide erge griep en de symptomen van de Mexicaanse griep. Echter wilden de artsen niet te overhaast handelen, en dus moeten zij over een week weer terug komen. Omdat zij te weinig ervaring hiervoor hadden. Belachelijk toch...

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 12:41

Ik ga op vakantie naar turkije , maar ik had tijdje terug ergens gelezen en gehoord. Dat het daar te warm is waardoor de bactiereen niet snel kunnen ontwikkelen. ofzoiets.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:03

Ik vond het erg eng eerst maar nu merk je gewoon dat er wel heel veel ophef over gemaakt word op dagen dat er eigenlijk niet zoveel ander nieuws is...

Gisteren was wel een goeie zet van RTL 4 op de film pendemic uit te zenden... Nog een paar druppels op een gloeiende plaat of niet???

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 14:07

Maak me niet zo druk om die griep als ik hem krijg krijg ik hem neem medicijnen ervoor en klaar. Met een gewone griep sterven ook duizend mensen per jaar. Het is dat er over deze griep zoveel ophef wordt gemaakt dat iedereen er zo panisch op reageert.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 15:15

http://www.telegraaf.nl/buitenland/4486 ... tml?p=11,1

Citaat:
Prof: 'Griepalarm moet angst zaaien'
PARIJS - De Mexicaanse griep is niet gevaarlijk. En de wereldwijde mobilisatie tegen de pandemie dient geen ander doel dan het zaaien van angst. Althans, als we de Franse professor Bernard Debré moeten geloven.

Debré doet zijn uitspraken in een interview met de Franse zondagkrant Journal du Dimanche. "De griep is waarschijnlijk zelfs minder gevaarlijk dan de normale griep", zegt Debré, die in Frankrijk een bekende uroloog is en afgevaardigde voor de UMP-partij van Sarkozy.

"De zieken, bij wie men overigens niet eens nagaat of zij H1N1 hebben, wordt inmiddels gevraagd paracetamol te slikken". Debré legt de schuld bij de Wereldgezondheidsorganisatie WHO. "Overheden hadden geen andere keus dan dan drastisch op te treden, nadat de WHO met dagelijkse berichtgeving en talloze persconferenties zorgde voor een paniekgolf."

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 17:39

xannemijn schreef:
Ik ga op vakantie naar turkije , maar ik had tijdje terug ergens gelezen en gehoord. Dat het daar te warm is waardoor de bactiereen niet snel kunnen ontwikkelen. ofzoiets.

Sommige bacterien doen het beter in koude gebieden, sommige beter in warme. Maar griepvirussen zijn virussen, geen bacterien ;)

Fijn om een 'valt wel mee' bericht te lezen, het valt tot nu toe ook allemaal erg mee, maar ik snap dat ze liever voor niets groot alarm slaan dan andersom :) Voor de stomme vragen: waarom een uroloog? Heeft dat iets met virologie te maken?

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:29

In Londen zijn ze een beetje doorgeslagen - op bedrijven sturen HR afdelingen emails uit en worden er posters op het werk opgehangen.

Vriendinnetje van mij kreeg zaterdag wat griepverschijnselen (misselijk, hoofdpijn, spierpijn, hoesten, etc). Vandaag naar dr werk gebeld en ze mag niet komen, moest contact opnemen met de "swine flu hotline" en pas na volgende week dinsdag mag ze naar het werk. De "swine flu hotline" heeft haar symptomen genoteerd en nu moet ze aan de Tami-flu (die ik morgen voor dr moet halen). Er is dus geen bevestiging dat ze de Mexicaanse griep uberhaupt heeft (ze heeft wel vaker een kou, is er redelijk gevoelig voor) en de Tami-flu wordt (zoals ik hierboven lees) te laat toegedient. Lekker nutteloos paniekzaaien dus..

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-09 18:47

xannemijn schreef:

Volgens mij een broodje aap verhaal. Meeste "beestjes" vinden het lekker als het warm is. Trouwens ik kan ook niet zeggen dat het nu zo koud is in Mexico 8-)