'Slachtoffer' van de pil

Moderators: Essie73, Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Snoevie

Re: 'Slachtoffer' van de pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:18

ethinylestradiol/levonorgestrel of rigevidon?

dat zijn de werkzame stoffen

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:20

nowornever schreef:
Snoevie schreef:
zou ik mogen vragen welke pil dat is?
toeval..........tja dat weet je nooit zeker.

wat je wel zou kunnen bekijken,de mensen die niet tegen een goedkoper merk kunnen,zijn misschien gevoelig voor een hulpstof(nu is de microgynon 30 als een van de weinigen exact gelijk aan de stediril qua hulpstoffen)
veel hulpstoffen van medicijnen komen ook in heel gewone dingen voor,etenswaren ed.
dan zou je daar ook problemen mee moeten hebben,check eens op de verpakking welke hulpstof verschilt.

Ik heb nu weer Microgynon 30 en kreeg ethinylestradiol/levonorgestrel. Ik ga binnenkort bij houden wat ik eet en hoe mijn hoofdpijn zich ontwikkeld en kijken of er een verband is.

Die krijg ik dus.
De ethinylestradiol/levonorgestrel.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 00:36

De kans dat je dikker wordt door de overstap van microgynon naar ethinyl/levo is zeer minimaal. De werkzame stoffen waardoor je aan kunt komen zijn namelijk hetzelfde.

_Marjon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-09 13:17

Ok, dan moet ik dus op zoek naar een andere reden :+.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:22

Snoevie schreef:
Aranel schreef:
Ik val hier even binnen..

Ik slik(te?) altijd de microgynon 30 (vanaf mijn 13e, ben nu 17), maar nu schijnt het een andere pil geworden te zijn? Maar wel met dezelfde werking zegt de apotheek..

Bokkers met ervaring?

stediril is exact gelijk aan de microgynon.(zelfs de kleurstof ed)
met de rigevidon zijn slechte ervaringen,die leveren wij dus niet.

je hebt die andere gekregen omdat je verzekering geld wil besparen,het ligt niet aan je apotheek,die krijgen opdracht om dat te doen.

nu zijn er toch mensen die geen goede ervaring hebben,maar dat heb je natuurlijk altijd.
de meeste mensen die het bij ons halen hebben geen klachten gelukkig.
voor degene die het wel hebben is de micrgynon wel beschikbaar hoor hij is niet uit de handel.
alleen moet je arts wel op je recept schrijven dat het medisch noodzakelijk is.

Er is wel degelijk verschil tussen microgynon en stediril! Het verschil zit hem in hulpstof povidon. De een heeft minder dan de ander. Ik heb nooit problemen gehad met microgynon en met stediril allerlei bijverschijnselen, zo erg dat ik me bijna ziek moest melden op het werk. Nu heb ik weer microgynon en is er niets aan de hand. Ik heb beide gebruiksaanwijzingen in een tabelletje gezet en het verschil zit dus in hulpstof povidon.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:37

dan vraag ik me af of iedereen die dan die problemen ervaart last heeft van de povidon?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:39

Tja, da's meer een vraag voor de wetenschappers... Tweede verschil (herinner ik me nu) zat in de suikers: de ene had saccharide en de ander een andere zoetstof.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:46

ok dat zou voor suikergevoelige mensen wel problemen kunnen opleveren dan inderdaad.

waar ik alleen echt gallisch van word zijn de mensen die beweren dat apotheken het maar doen om over de rug van de mensen geld te verdienen.
dat is echt niet zo.
want de apotheek beslist niet dat doen de zorgverzekeraars.
je staat tussen 2 vuren in(scheldende patienten en dreigende zorgverzekeraars)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:47

Nee, ik geloof eerder dat de verzekeraars op de centen zitten. En ik geloof ook dat het voor veel mensen niet veel uitmaakt welke pil ze slikken, maar ook dat er een heel deel is dat er wel degelijk last van heeft. En inderdaad riep ook mijn apotheek heel hard (net als mijn huisarts) dat stediril en microgynon hetzelfde zijn. Ja, de werkzame stoffen wel. Maar de povidon en de suiker blijkbaar niet.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:48

PS heb de apotheek niet uitgescholden, ben met mijn vergelijking naar de huisarts gegaan en die kon er toen niet meer omheen :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:50

dat komt denk ik omdat het erg onwaarschijnlijk lijkt dat mensen zoveel last van relatief simpele stofjes schijnen te hebben.

sorry als ik overtrokken reageer,maar als je dat dus wil uitleggen aan iemand krijg je gelijk een grote mond.
terwijl ik echt wel geloof als iemand problemen met een bepaald merk heeft.

nee ik weet wel dat jij niet scheld hoor :D
maar het gebeurd wel heel veel,mensen geloven je helemaal niet meer.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-09 22:54

Tja, ik kreeg vreetbuien, kwam 3 kilo aan, klapte dubbel van de buikpijn... En ik kan zo nog 3 mensen opnoemen die op dezelfde manege als jij en ik rijden die met dezelfde klachten EN dezelfde pilwisseling lopen!

Anderzijds reageren zowel apotheker als huisarts ook wel erg onverschillig en roepen meteen dat e.e.a. precies hetzelfde is, terwijl dat dus niet helemaal het geval is.

Mijn oma had hetzelfde in het verleden met epilepsiemedicijnen. Ander merk van de apotheek, andere vertragende hulpstof en na verloop van tijd lag oma met veel te vage klachten in het ziekenhuis. Een slimmerik die het oude merk weer gaf en oma knapte binnen no time weer op. Lijkt me toch zaak voor de heren en dames medici (die in eerste instantie) om samen met de hoofdapothekers (en dus niet die behulpzame dames achter de balie) en de verzekeraars om dat wat serieuzer te nemen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 07:30

gaat dat toevallig over natriumvalproaat/depakine?

want ik weet toevallig dat die niet omgezet mogen worden,van beide kanten niet.
dus als de patient natriumvalproaat heeft niet naar depakine en andersom.
en je hebt ook nog de chrono variant en de gewone.
ook die zijn niet hetzelfde en mogen niet zomaar verwisseld worden.

de apothekers kunnen het aankaarten bij de verzekeraars,maar zij zijn degenen die de eindbeslissing hebben(of eigenlijk de arts natuurlijk,maar in de praktijk vaak niet)

op microgynon(als voorbeeld)heeft langere tijd een patent gezeten,als dat verloopt mogen andere fabrieken het ook maken.
en daar zien de verzekeraars een mogelijkheid in om de kosten van de gezondheidszorg weer een stukje te drukken.
mensen roepen dat ze al zoveel betalen,en dat is uiteraard ook zo,(je krijgt geen korting als je in de apotheek werkt oid,veel patienten denken dat ik niks hoef te betalen)maar tegelijkertijd menen veel mensen dat alle vervangers troep zijn en willen ze alles van het originele merk.
zo werk je ook alleen maar mee aan duurdere gezondheidskosten en dus uiteindelijk aan hogere premies.

dan heb ik het niet eens direct over de dames/meiden hier met alleen de micrgynon hoor!
dus niet als aanval bedoeld.

toch schrik ik best wel van de problemen die toch voorkomen.
ik ga het toch maar eens voorleggen aan de apotheker hier.

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-09 23:17

Veel antipsychotica kun je ook niet omzetten. Vaak zit het verschil ook in een natrium variant die kan verschillen per geneesmiddel waardoor de werking anders uit kan vallen. Tja het blijft lastig dat preferentiebeleid! En de mensen die we aan de balie krijgen worden er niet aardiger op! Ik begrijp het ook wel dat het niet leuk is om iedere keer een ander doosje te krijgen maar helaas........ wij hebben er ook niet voor gekozen!

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 07:50

klopt,we mogen bepaalde anti psychotica ook niet omzetten inderdaad.

ik snap het ook wel dat mensen soms pissig zijn,maar uitgescholden en bespuugd worden is niet leuk!

lillytjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:13

Of dingen over de balie heengooien...... dat hadden wij vandaag! Heerlijk dat soort mensen!

Vandaag wel weer een aantal mensen succesvol teruggezet naar de microgynon!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 20:28

lillytjuh schreef:
De kans dat je dikker wordt door de overstap van microgynon naar ethinyl/levo is zeer minimaal. De werkzame stoffen waardoor je aan kunt komen zijn namelijk hetzelfde.

Wedden dat dat bij mij dan wel gebeurt :+

Ik ga na deze strip gewoon stoppen, kijken hoe me dat bevalt :)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-09 21:22

Tja, het zal niet direct door de werkzame stoffen komen waardoor je aankomt, maar met die andere pil kreeg ik wel vreetbuien en reken maar dat ik daar zwaarder van werd! Moet nu dus weer wat afvallen (en da's toch al zo'n klus).

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-09 23:22

Nou ik heb zondag mijn laatste pil genomen, hoop dat m'n lichaam het nu weer zelf afkan :P

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-09 23:23

spannend dan!
Ben er nu alweer een aantal maanden vanaf, en voel me heerlijk!!
De hele cyclus is trouwens hetzelfde gebleven als met de pil gelukkig!

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:25

Ik ga morgen naar de dokter voor advies :D Ik ben trouwens toen ik de pil ben gaan slikken wel dikker geworden!
Maar de pil heb ik echt geen plezier meer in. Mijn huid is de laatste maanden met de diane zo slecht :(:) Terwijl die juist goed zou moeten zijn :+ Kijken wat de dokter zegt en zit zelf aan een spiraaltje te denken... Lijkt me best fijn en daar hoor je ook veel positieve dingen over....

DinaxUllie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:31

ik ken het ook.
Eerst microgynon en nu stediril. Was na week slikken alweer ongesteld terwijl ik die pil wel elke dag trouw innam.
ben naar dokter geweest en heb nu een andere. Ben benieuwd.
Hoop dat het nu langer duurt :P

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 11:35

Die doorbraakbloedingen zijn nog wel het ergste, maar ik zit er ook nog mee dat de pil niet meer veilig is als je doorbraakbloedingen hebt... Ik wil namelijk nog lang geen mama worden :+

Tries_en_Faf

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:05

Zijn er mensen die met de mirena ook problemen hebben?

Ik heb nu iets van een half jaar een mirena, heeeerlijk, geen menstruatie, niks, maar ook geen libido, ik voel me wel beter als met de pil, maar ben een maand gestopt geweest, en werd toen gelijk zwanger :+ DUUUS maar de maand stoppen was wel heeeeeeerlijk echt geweldig, ik wil eigenlijk helemaal niks meer van hormonen, maar ik ben echt in een wip zwanger ;) en dat is nou ook niet meteen de bedoeling, nou weet ik heus het bestaan van condooms af, maar die vind ik niet ideaal. Misschien idd zo'n ring...

Milord

Woonplaats: Op de Trein van het Leven onderweg naar Overal en Nergens, Dromenland en halte Thuishaven

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:50

Ook ik ben ongeveer 1,5 jaar geleden omgezet van Microginon 30 naar ethinylestradiol/levonorgestrel en een zo'n 4 maanden geleden kreeg ik ineens weer Steridil.

Ik heb nooit problemen gehad met de Microginon maar toen ik dus moest overschakelen naar de ethinylestradiol/levonorgestrel ben ik langzaam aan dikker geworden terwijl mijn bewegingspatroon hetzelfde bleef. Ook de lusteloosheid werd te erg en ik had geen zin meer in vrijen. Het werd steeds erger. Ik had echter geen idee waardoor het kwam.

4 maanden geleden moest ik weer gaan halen en krijg ik weer een andere pil namelijk de Steridil. Na 1 week had ik buikpijn en de tweede week plooide ik dubbel van de pijn en ja hoor ik was alweer ongesteld. Nu heb ik die pijn niet meer gehad sinds ik de pil begon want daarvoor moest ik ook aan de pil. Ik herkende het meteen. Toch nog even doorgezet om te kijken wat die pil nu zou doen. Ik heb 2 maanden met buikpijn en maandverband rondgelopen.

2 maanden geleden heb ik dan uiteindelijk in overleg met mijn man de pil stopgezet om eens te kijken hoe dat gaat. Ik moet zeggen: ik voel me nu kiplekker, heb meer zin in bedactiviteiten en ook gaan de overtollige kilo's er eindelijk weer langzaam vanaf zonder wat extra's te doen hiervoor.

Ik ben blij dat ik de stap gezet heb om eens te stoppen met de pil ook al moeten we hierdoor de condoom gebruiken...