Jetta schreef:Dit is een zeer moeilijk onderwerp. Ik denk, dat je de beslissing pas echt kunt nemen, als je ervoor staat, als je in verwachting bent van een gehandicapt kind. De beslissing....dat is persoonlijk. De één wil alles weten van de handicap, om zo goed mogelijk voorbereid te zijn als het kindje wordt geboren. De ander besluit de zwangerschap af te laten breken.
Het besluit dat je neemt na alle informatie die je kunt vinden, te hebben doorgenomen, na moeilijke gesprekken met artsen, familie, vrienden. Na verdriet, ongerustheid, onbeantwoorde vragen die in je hoofd blijven malen. Een soort rouwproces. Afscheid van het idee dat je een prachtig gezond kindje gaat krijgen of afscheid van het ongeboren kindje, het kindje waar je je zó op had verheugd, maar dat niet geboren mag worden.
Het besluit is persoonlijk. Het oordeel niet aan ons. Het verdriet is groot. Wat je ook moet besluiten. De ouders zijn niemand verantwoording schuldig, wat ze ook besluiten.
Ik heb zeer veel ervaring met gehandicapte kinderen én hun ouders. Beperkingen komen in alle soorten en maten voor. Wat de één ernstig vindt, vindt de ander "best te doen". Levenskwaliteit is een mooie term. Wie bepaalt voor wie wat kwaliteit is? Alle kinderen die ik in mijn handen heb mogen houden (en dat zijn er héél wat in 25 jaar gehandicaptenzorg) zijn/waren het waard om van het leven te proeven, te ontwikkelen, te spelen, te lachen, te huilen, tanden te wisselen, puber te zijn enzovoorts. Ja, sommigen zijn jong gestorven, zij waren vaak wijs en doorleefd, in korte tijd hadden zij alles "eruit gehaald wat erin zit". Ja, de gezinnen hebben/hadden hun moeilijkheden, maar er was ook ondersteuning. Soms vanuit onverwachtte hoek. Ik geniet en heb genoten van de liefde en het geduld, de vreugde en de vrolijkheid in de gezinnen. Gewone gezinnen, maar met een kind met een beperking.
Tevens zie ik veel gezinnen, waar de kinderen gezond zijn, zonder beperkingen. Ook die gezinnen kennen hun problemen, die niet altijd minder ernstig en zorgelijk zijn.
Het besluit is persoonlijk. Het oordeel niet aan ons.
Ik wens iedereen veel wijsheid en liefde en hoop, dat je nooit een beslissing over leven of dood hoeft te nemen over je eigen kind.
Heel mooi gesproken.
Vooral het vetgedrukte tekst vind ik erg sterk omdat dat me herinnert aan mijn broer die ook jong is gestorven door epilepsie.