Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:16

Nee hoor Muppetmayo, ik ga niet tot het uiterste. Ik heb besloten om wel te starten, maar gewoon minstens de helft te wandelen. Dat is puur omdat ik m'n medaille en tshirt wil en m'n inschrijfgeld niet kwijt wil zijn. Er is geen tijdslimiet dus niemand heeft er last van als ik laatste ben (ben ik anders vaak ook wel).

Ik wil misschien vanavond een half uurtje weer wat gaan hardlopen. Gisteren heb ik 100m gejogd op m'n wandelschoenen om even te voelen hoe het voelde en dat voelde weer ok. Ben nog steeds wat verkouden, dat is wel vervelend.

Ik heb er nog nooit last van gehad als een weg niet is afgezet voor deelnemers. Zou me daar niet door laten afschrikken. Wandelaars zijn vaak bij de start al achter je, en zelfs als jij na 1km verder gaat wandlelen ben je de wandelaars dus al voor.

Muurp

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:22

Hier toch maar uit mijn meeleessteen kruipen, merk dat ik het topic toch wel goed kan volgen qua snelheid dus post graag mee :D

Dansjeresje; Goed gedaan! En uiteindelijk lijkt het wel alsof je een prima opbouw in je snelheid hebt gehad, juist omdat je aan het eind best piekte in je hartslag. Hollen door de bollen is een leuk event, vorig jaar de wandelversie ervan gedaan :D

Lous en Supervixen hebben trapgelopen, leuk om een keer te doen! Maar wel erg kort inderdaad haha.

Leonie gaat lekker o haar nieuwe schoenen! Wat fijn! Mooie learnings uitgehaald volgens mij. Wel vervelend dat je wat misselijk was, blijft lastig dat eten tijdens het lopen. En pas op met je knie! Wel aftellen dus! Je loopt Rotterdam?

Samantha; fijn dat je lijf goed om kan gaan met de load die je nu op dit moment hebt, lekker zo doorgaan dus!

germie heeft een marathon uitgelopen! Wat goed! Maar pas wel echt op, je lijf moet wel voldoende herstellen, ga niet te snel jezelf weer pushen met loopjes...

Lies_sparkle klinkt als een heerlijk duurloopje, mooie locatie ook! En zwemmen ter afwisseling lijkt me ook fijn! Wil je zelf een triathlon gaan doen?

muppetmayo; wat vervelend dat je nog zo kwakkelt met je verkoudheid... Even rustig aan doen inderdaad! Wel ervaring met wandelen en lopen tegelijk, de meeste wandelaars blijven wel redelijk aan de kant, maar je hebt er altijd mensen tussen zitten die vinden dat zij het recht hebben om in de weg te lopen... :)) En ligt er ook geheel aan hoe breed de paden etc zijn of je er echt last van hebt.

Hier zelf sinds mijn shin splint behandelingen weer het lopen echt gaan opbouwen en ik heb mijn eerste mijlpaal behaald *\o/* Voor het eerst sinds 10 jaar pijnvrij (!!!) een 10km gelopen! en ook nog eens meteen op het tempo waar ik over 2 weken Rotterdam wil lopen!
De dagen erna geen spierpijn gehad (enkel wat volle kuiten) en mijn schenen blijven ook braaf rustig. Echt zo onwijs blij mee!

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 10:38

Nou Muurp daar geef je precies mijn twijfel aan met je vraag. De 5 kilometer zijn met name wandelpaden (deels asfalt en deels half verhard). Ik ben dus bang dat het allemaal van die smalle paden zijn. Als het op de weg zou zijn dan zou ik daar al heel anders over denken, zo snel ben ik toch niet :')
Wat fijn dat je weer pijnvrij kunt lopen na shin splint! En dan ook weer op de 10 km! Dat moet een goed gevoel geven voor Rotterdam denk ik :D

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 11:59

Lous schreef:
Het was de 65-ste editie, daarom 65 :j.

Euh correctie.. de Euromast bestaat dus 65 jaar. :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 12:11

Muurp ik heb geen trappen gelopen hoor, dat was Sherivey.
Goed gedaan je 10km!

Respect voor jullie bijleesposts!

Germie waarom verkoop je je nummer niet gewoon? Dan heb je je startgeld ook terug.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:20

Lekker bezig allemaal!
Danseresje, wat een wandelweekend, wauw!

Muurp, geweldig nieuws! Roze wolk nu!

Muppet, goed gedaan, in de miezer zelfs! Hopelijk is je snot snel minder.
Zo’n loopje met kind op de fiets start ik al heel anders. Ik had ook de kinderwagen bij me en daar lag ook een vestje in voor als ik de rest zou moeten wandelen. We gingen mijn dochter ophalen, die is terug in de wagen gegaan.
Met de hond moet ik ook soms stoppen maar ik vind dat niet zo erg. Ik krijg er juist wel energie van af en toe even anders te doen. Het geeft wel een kick als je die blikken op straat ziet, dan voel ik me helemaal Supermoeder :)) Soms moest ik enorm sprinten om hem bij te houden, het was een soort fartlek training :')
Als hij het wat beter kan wil ik ook met beide kinderen en de hond gaan rennen. Dat lijkt me helemaal tof. Even een ijsje halen en weer terug rennen. Het liefst loop ik natuurlijk zorgeloos zonder, maar het combineren en het vrije gevoel behouden met toch de kinderen erbij vind ik wel heel fijn. Ik vind het ook een heel goed voorbeeld voor hen.

Nouja blabla.
Wat een weer! Ik moet eigenlijk rust maar ik ga toch even een zone 2 loopje doen om de 150 km deze maand af te vinken.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 12:25

Leonie, 3:50 is ook zeker een mooi streven. En voor mij een tijd waar ik enkel van kan dromen :))
Dat 'eens en nooit meer' hoor ik van vrijewel iedereen (incl mezelf), maar ken er maar weinig die na 1 marathon afzwaaien. :')

Muppetmayo, tjeee wat een monsterbijleespost :wow:

Muurp, wat fijn dat je het lopen weer pijnvrij kunt oppakken :D

Ik heb echt totaal geen spierpijn van gisteren.
Erg blij mee, gezien de trappen en daarna een 5 km op een voor mij vlot tempo. :D

En mn maandstats natuurlijk even bekeken. Ook heel blij mee, want het blijft bij mij altijd spannend om het aantal kilometers te verhogen.
Afbeelding

germie schreef:
Ik ga zondag een 8 mijl grotendeels wandelen heb ik besloten. De organisatie zegt dat omzetten naar de 4 mijl niet kan. En ik wil m'n startgeld niet kwijt zijn, dus ga dan gewoon wandelen om mezelf niet over te belasten. Een stukje hardlopen zal wel gaan, maar wil niet meer dan de helft hardlopen. Dan ben ik dus weer laatste, maar kan me niets schelen en zal trots de medaille in ontvangst nemen en thuis ophangen bij de rest. Ze hoeven niet op mij te wachten, want de 4 mijl start pas 1.5 uur na de 8 mijl, dus dan kom ik met de 4 mijlers over de finish. Ga er zeker wel 2 uur over doen, wil me echt niet haasten.

Maar ga in het vervolg niet meer zo ver in het voren dingen opgeven, dan start ik wel niet als iets vol is.

Is dat startgeld je zo verschrikkelijk veel waard dat je gaat lopen ondanks dat je lichaam aangeeft er niet klaar voor te zijn?

Duur startbewijs dan. :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:14

Sherivey schreef:
germie schreef:
Ik ga zondag een 8 mijl grotendeels wandelen heb ik besloten. De organisatie zegt dat omzetten naar de 4 mijl niet kan. En ik wil m'n startgeld niet kwijt zijn, dus ga dan gewoon wandelen om mezelf niet over te belasten. Een stukje hardlopen zal wel gaan, maar wil niet meer dan de helft hardlopen. Dan ben ik dus weer laatste, maar kan me niets schelen en zal trots de medaille in ontvangst nemen en thuis ophangen bij de rest. Ze hoeven niet op mij te wachten, want de 4 mijl start pas 1.5 uur na de 8 mijl, dus dan kom ik met de 4 mijlers over de finish. Ga er zeker wel 2 uur over doen, wil me echt niet haasten.

Maar ga in het vervolg niet meer zo ver in het voren dingen opgeven, dan start ik wel niet als iets vol is.

Is dat startgeld je zo verschrikkelijk veel waard dat je gaat lopen ondanks dat je lichaam aangeeft er niet klaar voor te zijn?

Duur startbewijs dan. :=

Ho, ik schrijf nergens dat m'n lichaam er niet klaar voor zou zijn. Maar puur dat ik liever de 6.4km doe. Ik wil het juist rustig aan doen.
Maar het geld is me inderdaad veel waard, dus dan ga ik wandelen voor het grootste gedeelte. Heb dat de organisatie ook laten weten en ze zijn al akkoord.
De route van de 12.8 is namelijk de 6.4 heen en terug, en ze starten pas 1.5 uur later met de 6.4 na de start van de 12.8km. Dus dan ben ik zelfs wandelend al halverwege. En aangezien er vorig jaar mensen 76 minuten over de 6.4km deden zal ik niemand in de weg wandelen (en anders was dat maar zo).
Het was tenslotte toch 33.50 voor 2 runs (2 starts, 1 tshirt en dus 2 keer een medaille). Dat gooi je niet even weg vind ik. Ik ga me alleen niet nog een keer zo ver in het voren voor iets opgeven. Dan liever niet starten omdat het vol is dan zo.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 14:49

Poging tot bijlezen na een weekend weg en een studie deadline!

Ik zie dat Sherivey en Lous de trappenloop erop hebben zitten, mooie uitdaging en ging jullie beide goed af zo te lezen! Ook nog erna gelopen, lekker hoor!

Sherivey, supermooie maand heb je gemaakt, ook echt vaak gelopen!

Lisitano, wat knap dat je ondanks de langzamere start alsnog je doeltijd hebt gehaald! Mooi tempo hoor. Je hebt zo'n andere toon dan een paar berichten geleden! Niet meer zo aan jezelf twijfelen dus, al horen dipjes er natuurlijk bij, maar je bent hartstikke fit en sterk. Gaat helemaal goed komen in België! :D

Danseresje, zo, jij hebt ook weer flinke kilometers in de benen op een snel wandeltempo! Ik vind het knap dat je zulke tempo's wandelen zolang vol kan houden.

Samantha, wat goed om te lezen dat je nergens last van hebt, dat geeft vast vertrouwen voor de marathon!

Leonie, eenmaal renvest gewend en je wil niet anders meer. :D Maar top dat je alles zo uitprobeert! Ik ben zo benieuwd hoe snel je de marathon uiteindelijk gaat rennen. :')

Lies, klinkt als een heerlijk weekend! En altijd leuk om mensen te treffen die naar hetzelfde toe werken, maar verschillende achtergronden hebben!

Muppetmayo, beterschap! Als je tegelijkertijd start is er niet zo'n probleem, dan kan je voor de wandelaars uitlopen en kom je ze algauw niet meer tegen. Geen afgezette wegen en dergelijke maakt in mijn ervaring ook niet uit, zo vaak trailevenementen gelopen die dat niet hebben. Vooral als je voor de ervaring gaat en niet voor het lopen van een PR, dan blijft het laagdrempelig, maar is het een mooie stok achter de deur om te blijven rennen!

Muurp, welkom terug! Wat ontzettend fijn, zeg! Hopelijk nog heel veel meer pijnvrije kilometers! :D

Ik ben absurd blij met hoe deze maand is gegaan! In januari liep ik mijn hoogste volume tot dan toe, 163 kilometer, en dat heb ik nu met meer dan 100 kilometer verbeterd. Ik hoop stiekem dat ik dit maandelijkse volume van 200-250 kilometer (en meer) vol blijf houden, want ik vind het echt heerlijk! Zag Sherivey het delen, en vond het leuk om ook te delen, mijn maandstats inclusief de stijging.

Afbeelding

Afbeelding

Ik was afgelopen weekend in de Ardennen en het was echt heerlijk! Op zaterdag hebben we 23,75 kilometer afgelegd met 1080 hoogtemeters, een route van de Ohm trail. Met geweldige en pittige klimmetjes! Zo ontzettend genoten van de mooie natuur. <3 En weer goed geoefend met stokken naar boven wandelen in een vlot tempo. Halverwege een pauze met verse Belgische wafels. Heb te veel leuke foto's, mede door mijn loopmaatje, dus hier komt een spam!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 16:06

Mooie omgeving Suliko.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 17:30

Heerlijk Suliko, dat is toch onwijs genieten en prachtig weer erbij. Ik ben jaloers! Hadden jullie een huisje of airbnb geboekt?

Ik zit deze maand op 225km hardlopen en ruim 4600 hoogtemeters! Nog nooit zoveel hoogtemeters in een maand gedaan, daar lag de focus ook op, niet op afstand. Al liep ik dan wel weer een trailmarathon.

Ook nog 123km gewandeld met ruim 1160 hoogtemeters.
En 4 uur krachttraining gedaan, ik ben trots op mezelf dat dat is gelukt. Maar ik weet dat ik dat slechter volhou als het 's avonds langer licht is. Dus we gaan het zien.

Sherivey ook mooie resultaten deze maand hoor, je bent echt goed bezig met de afwisselende trainingen die je doet.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 17:36

Even een egopost. Maar jemig..... Ik baal als een stekker!

Vrijdag op werk voelde ik wel dat mijn rug niet helemaal top was, maar verder weinig last. Zaterdag wandelen ging goed, in bed wel echt dat het helemaal vast zat. Gister ging het wandelen prima, al was het wel even stijf na stilstaan of stilzitten en gisteravond was het ook ok. Vanochtend voelde ik het nog in de verte, eigenlijk een beetje als vrijdag..... Tot ik aan het werk ging. Ben de werkdag door gekomen, maar was geen lolletje.

Dus nu: niet aan mijn week 9 opbouw beginnen met een magische 3x10min |( -O-
Als alternatief maar aan de slag met een tennisbal en de foamroller....

Ik baal wel echt, want juist zo blij dat ik al netjes 8 weken heel steady 3x per week ga....

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 17:53

Joh een kleine stap terug en dan weer twee stappen vooruit! Je conditie ben je niet zomaar kwijt. Misschien voel je je over een paar dagen beter en kun je je schema zo weer oppakken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 19:47

Dat is balen Danseresje. Maar lukt wandelen wel? En misschien valt het mee en is het over 2 dagen weer een stuk beter.

Hier net 5km op pad geweest met steeds stukjes van 100m hardlopen. Ik voel nog een bilspier (die is altijd al gevoelig, gisteren niet, vandaag wel weer en sinds 2018 heb ik er soms zenuwpijn in, fysio krijgt het ook niet weg). Maar het hardlopen an sich voelt wel weer goed. Als ik hardloop voelt het wel of ik geen conditie heb, dat is wel vervelend. Maar zat op 52 minuten voor 5.28km, dus prima tempo.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 19:54

Dat voelt zo, omdat je lijf nog moe is van die marathon.

Morgen niet mijn dinsdagavond hardlooprondje, mijn vader is geopereerd en morgen ga ik naar het bezoekuur.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:37

Waarom verkoop je je startbewijs dan niet Germie? Is altijd wel een markt voor toch.

O sterkte SV! Beterschap voor je vader.

O dat is balen danseresje, maar misschien voelt het morgen al wat beter?

Wauw prachtig Suliko!

Ik heb na werk een korte run gedaan, net geen 5 km. Was bedoeld als rustig loopje maar heb m sneller gelopen als m’n 30km van zaterdag oeps.
Maar ging wel prima.
Morgen nog even sportschool, woensdag weer lopen en fysio.

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 20:41

Sterkte Sv!

Balen van je rug danseresje. Maar wat SV zegt klopt. Je bent je conditie niet zo maar kwijt. Je doet zoveel. Lief zijn voor je lijf hoor!

Wow Suliko! Wat een toffe plaatjes. Welke korte broek is dat? Leuk!

Mooi rondje Samantha.

Rest, ik lees mee, leuk om jullie rondjes te lezen. En de trappenloop klinkt tof.

Ik was dit weekend op Texel. We gingen uit ontbijten bij een restaurant. Dus ik stond heel vroeg op om rond 7.00 te gaan voor een rondje. 10 keer 1.50minuut. Voor de sfeer ook een foto:

Afbeelding
Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 21:22

Ach beterschap muppertmayo. Zoon run is wel leuk denk ik! Leuke trigger.
idd als je bv 1 km aaneengesloten zou kunnen rennen, zit je voor alle wandelaars uit. Zou het gewoon eens doen.

Muurp welkom back! En wat fijn helemaal pijn vrij! Ik vraag me dat wel eens af of er mensen zijn die echt compleet pijnvrij zijn :+ . Ik heb zelf bijna altijd wel wat >;)
ga je de hele lopen ook in Rotterdam?

Germie, wellicht kun je gewoon de bordjes van de 4 mijl volgen ipv de 8. Dan is dat probleem ook opgelost. Verder lekker eigenwijs verder doen.

Lisitano leuk dat je er zo van kan genieten. Snap dat supermom gevoel wel haha *\o/* Zou tof zijn als dat straks lukt. Is hier ook echt een doel straks!

Mooie km's Sherivey! Leuk om te zien.

Suliko wat een toffe trails heb jij gedaan weer dit weekend! Echt heerlijk als je zo op pad kan om alleen even te gaan rennen in zo een mooie natuur <3 Hele toffe plaatjes en mooi licht. En wat een totaal afstand en stijging deze maand! :roll:

Ah Danseresje niet meteen bij de pakken neer gaan zitten hoor. Even kijken of je het eruit krijgt of even langs de fysio/osteo en dan ben je weer zo goed als nieuw.

Sterkte SV

Lekker bezig samantha. Het aftelllen is echt begonnen nu.

Heel tof Fenn, Woon je in de buurt?

Ik heb ook even mijn statjes erbij gezocht. Nog nooit zoveel km gelopen. Zou heel graag 1 x extra lopen in de week maar krijg het er gewoon niet bij gepland met werk/gezin/training geven.
Afbeelding
vond dit ook nog wel even grappig. De stijging :+
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-25 21:48

Wat een mooie statjes leonie! Kun je trots op zijn.
Ik wil ook graag een keer meer lopen in de week. Ik liep vier tot vijf keer in de week toen ik deze baan nog niet had. Maar ik krijg het qua energieniveau niet rond, moet erg oppassen daarmee het laatste jaar. Misschien iets met een aankomende overgang ofzo. Dus doe het nu met drie keer en soms vier.
Soms is het niet anders.

Ik vind het sowieso al knap als je zoveel kunt lopen als je een gezin hebt.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:10

Ik heb niet eens een gezin en vind trainingsweken van 40-50 km, verdeeld over 4 trainingen soms al een hele opgave. :o

Is dus ook onder andere de reden dat ik vaak zo vroeg ga lopen. :')

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:32

Ja heel knap! Ik red het vaak ook niet hoor, met werk en gezin.
Ik loop 3-4x per week maar daarvan wel 1-2x 5 km, 1x 7-8 en 1x langer in het weekend.
Vanaf april ga ik wel van 40 naar 36u werken, dan ben ik om de week een dag vrij, hoe luxe.
Naast huishouden ga ik die dag ook gebruiken voor lange runs natuurlijk.
(En dan de rest vd dag voor pampus op de bank :') )

Ook even mijn afstand van maart en afgelopen jaar:

Afbeelding

Afbeelding

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-25 22:50

Hoi Muurp, wat fijn dat je weer pijnvrij kunt lopen. Ga je de hele marathon doen in R'dam? Of is dat nog teveel nu?

Ooh Suliko, wat prachtig mooi daar. Kan vanaf de foto's gewoon de sfeer voelen daar. Snap dat je genoten hebt!

Balen Danseresje. Even kleine pas op de plaats. Net wat de anderen ook zeggen, een paar dagen rust doet geen afbreuk aan je conditie maar zorgt er wel voor dat je lijf goed kan herstellen en dan komen die 3x 10 minuten gewoon aan het eind van deze week. Beterschap!

Zo vroeg in de ochtend blijft toch mooie plaatjes geven. Knap dat je zo vroeg bent gaan lopen Fenn, werd met dit uitzicht ook wel meteen beloond.

Ik word helemaal stil van jullie statjes. Wat zijn jullie super bezig dames! Ik ben gewoon plaatsvervangend trots op jullie, echt heel tof hoe gestaag jullie vorderen. Dat geeft de burger weer moed, (zou mijn moeder zeggen).

Ik had vandaag weer een rustig rondje van 6km op de agenda staan, eerste paar km met mijn zoon meegelopen en toen kwam ik uiteindelijk op een kilometer extra uit, maar was echt rustig tempo en voelde goed. Heb echt het gevoel dat mijn lijf nu klaar is voor de opbouw naar 10km.
Maakt me echt blij dat dit eindelijk weer lijkt te gaan lukken.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:18

Startbewijs verkopen gaat helaas niet, omdat het ook een ticket voor een andere run is. Dus ik moet wel zelf m'n tshirt ophalen en haal dan ook maar meteen de medaille op. En de route van de 4 mijl lopen ook niet, want de 8 mijl start bij de finish en is een rondje. Dus ik ga hem gewoon wandelen, zelfs als ik er 2.5 uur over ga doen ben ik nog niet als laatste binnen van de 4mijlers.
Heb momenteel last van een bilspier bij elke stap die ik zet. Dat komt niet van de marathon, maar van te veel zitten, periformis. Zittend beroep. Ben daar sowieso gevoelig voor, maar momenteel is het behoorlijk erg, zelfs direct na opstaan. Gisteren te veel gezeten dus. En vandaag weer, cursus van het werk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-25 07:40

Mijn ochtentraining zit er weer op.
Fijne piramideloop gedaan:
- 2 km inlopen
- 400-600-800-1000-800-600-400 meter op 10K tempo, 2 minuten joggen ertussen
- 2 km uitlopen

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen