GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:00

Ik ben voor een gastric bypass aangemeld, maar via de bariatrie aan de mounjaro gekomen, omdat ik heel veel medicatie gebruik en daardoor een hoog risico patiënt ben. Dus het kan ook anders zeg maar

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:01

Een spuit lijkt me een eerste stap tov meteen opereren. Sommigen gaan er fluitend doorheen maar niet iedereen en het is niet omkeerbaar.

Fijn dat dat nu kan.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:06

Wat zijn voor jullie dan de reden dat je niet hebt gekozen voor een gpb? Ik heb 2 kennissen waarbij het is gedaan en beide hebben nog steeds problemen ermee ook al is het jaren geleden geopereerd. En ik ken ook iemand die weer net zo zwaar is al voor de operatie. En omdat er ook risico's aan vast zitten. Ja aan medicatie net zo goed maar het is al wel bekend bij mensen met diabetes dus wel enige kennis. Daarom wilde ik geen gpb.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:18

Zonnetje81 schreef:
Een spuit lijkt me een eerste stap tov meteen opereren. Sommigen gaan er fluitend doorheen maar niet iedereen en het is niet omkeerbaar.

Fijn dat dat nu kan.

Maar voor de verzekeraar tellen ook andere dingen mee. Want de kosten voor deze medicatie, uitgaande van levenslang, zijn hoger, er is minder bekend over de baten en effecten, vooral op lange termijn.

Fenneeee

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:27

Ik heb net even zitten kijken op wellis om te starten met de medicatie.
Kloppen deze prijzen echt? Ben je die 1e 4 maanden echt dit bedrag kwijt aan medicatie? Wat een geld...
Of doe je langer met een pen dan dan 1 maand?
Hij geeft bij mij nu ozempic aan om mee te starten, wat zijn de ervaringen met dat medicijn?

Afbeelding

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:31

Ik gebruik ozempic. Ik betaal ongeveer 250,- a 300 per 3 maanden aan het medicijn en 49,- voor de begeleiding per maand. Ik heb het ongeveer een half jaar gebruikt voor ik op gewicht zat. In de opbouw fase gebruik je wat minder. Toen een tijdje wat meer en nu ik ( al bijna een jaar !!!) op gewicht ben gebruik ik weer minder en doe ik ruim 3 maanden met een spuit.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:32

Mijn huisarts noemde mijn vitamine d deficiëntie een normaal lage waarde. En geloofde niet dat ik me vast beter zou voelen met vit D suppletie (ik had de test en de stootkuur zelf betaald en geregeld).

Ontkende mijn bijwerkingen op een medicijn terwijl ze doodleuk in de bijsluiter genoemd worden als veel voorkomend.

Dus een uitspraak van een arts die nog kritisch staan tegen deze medicatie zegt mij niet alles. Wetenschappelijke artikelen vertellen me wel veel.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:02

Dieuwke_ schreef:
Beetje gekleurde mening, maar goed. Welke troep zit er precies in? En wat maakt dit anders dan andere medicijnen? Want dan kun je alle medicijnen wel onder troep schuiven.

En als je stopt… tja, niet stoppen dan he?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:21

Over B12 waardes en injecties zijn ook allerlei meningen dus dat houd je altijd.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:49

Fenneeee schreef:
Ik heb net even zitten kijken op wellis om te starten met de medicatie.
Kloppen deze prijzen echt? Ben je die 1e 4 maanden echt dit bedrag kwijt aan medicatie? Wat een geld...
Of doe je langer met een pen dan dan 1 maand?
Hij geeft bij mij nu ozempic aan om mee te starten, wat zijn de ervaringen met dat medicijn?

[ Afbeelding ]

Ja voor Mounjaro zijn dit de prijzen. Ozempic is goedkoper. In principe start je en ga je een maand later verhogen, het is een beetje aankijken waar je het goed op doet.
Het zou kunnen dat je met de pen van maand 3 langer doet dan een maand. Maar hoeft niet.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:27

Zonnetje81 schreef:
En al zou het troep zijn ik ga liever wat eerder dood, maar wel dun en gelukkig dan langer leven op een ongelukkige dikke wijze :+

Hahaha, indeed.

En daarbij, ik moet ook elke week chemo spuiten, denk dat dit al meer troep is

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:36

mabellean schreef:
Ik heb in 2010 een gastric bypass gehad. Ik gebruik nu met succes mounjaro. En met meer succes. Ik zeg eerlijk ik had mezelf nooit laten opereren als mounjaro toen al had bestaan.

Hier idem. In 2017 via het NOK met GLI traject een gastric sleeve. Jaren op een plateau gezeten en viel niet verder af.
Toen ging mijn paard dood en gooide corona roet in het eten. Alle verloren kgs er weer aan.

Nu met M meer succes en als het zo doorgaat (al is het langzaam) ga ik door dat plateau van toen heen.

Een GBP of sleeve lost niet het probleem op zoals deze GLP1 medicatie. Nu veel meer eetrust en geen verstoorde relatie met voedsel die na een operatie er nog steeds was.
Had ik dat toen geweten had ik het niet gedaan, maar die keuze bestond toen nog niet.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:40

Ik neig toch elke keer weer naar Yazen. Ondanks dat dit een langere abbo duur heeft. Ik denk dat ik ga beginnen met 1 maand, bevalt het kan ik verlengen naar een half jaar. Vind een jaar gelijk zo extreem lang.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:41

Fenneeee schreef:
Ik neig toch elke keer weer naar Yazen. Ondanks dat dit een langere abbo duur heeft. Ik denk dat ik ga beginnen met 1 maand, bevalt het kan ik verlengen naar een half jaar. Vind een jaar gelijk zo extreem lang.

Je hebt sowieso een jaar nodig hoor. Het is echt geen quick fix.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:44

Jij raakt geen 30kg kwijt in die maand hoor, trek dat jaar maar uit inderdaad.
Je zou wel kunnen kijken of de medicatie iets voor je doet maar daar is een maand ook wat kort voor, dat kost ook even tijd.

Fenneeee

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:49

Ja maar meer om te kijken hoe mijn lichaam er op reageert. Dat als ik er bijv veel last van heb dan zit ik nog niet gelijk aan 6/12 maanden vast. Meer als een soort van 'proef' periode. Ik ga er ook niet vanuit dat ik het kwijt ben na 1 maand hoor, ik val echt niet tot nauwelijks af al een aantal jaar dus heb er ergens een hard hoofd in dat het nu wel gaat lukken.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:01

Via Wellis kan je stoppen wanneer je wilt. Ook na een maand of 2 maanden.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16 min geleden

Fenneeee schreef:

Ik ben ook met een korter abonnement begonnen. Ik wilde weten of ik de medicatie zou verdragen. Of de begeleiding me zou bevallen enz. Ben ongeveer een half jaar bezig geweest om 18 kg af te vallen en nu bijna een jaar stabiel.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 2 min geleden

Ik lees al een hele poos mee in dit topic en vind het prachtig om jullie voornamelijk goede resultaten te volgen. Ik vind het ook knap dat jullie de stap gezet hebben en daarbij voor jezelf gekozen hebben, dat is echt niet makkelijk _/-\o_ *\o/*.

Ik ben stiekem wel benieuwd of dit nu puntje bij paaltje niet gewoon goedkoper is voor de zorg(verzekeraar), dan mensen die wel overgewicht houden. Met overgewicht en vervolgens hoge bloeddruk, hart- en vaatproblemen, grotere slijtage van gewrichten, hoger cholesterol, maar ook psychische problemen, etc. Dus ja je zit je hele leven aan de medicatie, maar dat zit een type1 diabeet ook.

Dat weten we natuurlijk pas over een aantal jaar..