Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:13

Buiten niet kunnen moet je het ook niet willen vind ik. Voor veel mensen is sociaal contact, een knuffel, arm om je heen soms zo belangrijk. Mensen hierin nog zwaarder gaan beperken kan gewoon niet. Althans ik kan het niet en zou dat ook niet doen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:14

@morrie dat was ik. Naar mijn idee is het virus binnen een minuut overgesprongen. Dus het hele kwartier gebeuren is een beetje onzin

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:19

Even hoor.....
is er ergens wetenschappelijk onderbouwd dat het virus binnen een minuut, dan wel binnen een seconde 'overspringt'..? :?

Kan hoor, maar dat heb ik nog even niet meegekregen..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:24

En toch begint nu het effect van de lock down te komen. Voor de tweede week achter elkaar een daling van het aantal gemelde besmettingen. En belangrijker dat ook de ziekenhuis- en IC opnames beginnen te dalen. Ik ben daar eigenlijk wel blij mee na kerst en oud en nieuw. Dan ook nog de vaccinaties erbij. Dan moet er volgende week en de week erop toch echt nog meer een daling gaan komen!?

Ik begrijp dat de lock down nog verlengd moet worden, maar ik hoop echt dat er toch een positieve noot bij zit. Dat het nog 4 weken doorzetten is (lock down zoals nu) en dat er dan langzaam aan versoepelingen kunnen komen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:29

purny schreef:
@morrie dat was ik. Naar mijn idee is het virus binnen een minuut overgesprongen. Dus het hele kwartier gebeuren is een beetje onzin

Er valt gewoon weinig van te zeggen. Genoeg verhalen van Corona binnen gezinnen waar er 1 of 2 leden het niet krijgen.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:30

Onder de 5.000 besmettingen vandaag. Ziekenhuisopnamen daalt al even flink, maar aantal mensen in het ziekenhuis daalt nog niet heel hard.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:30

Cer schreef:
Even hoor.....
is er ergens wetenschappelijk onderbouwd dat het virus binnen een minuut, dan wel binnen een seconde 'overspringt'..? :?

Maar is het wetenschappelijk bewezen dat het virus er echt een kwartier over doet?

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:31

veerledec schreef:
Onder de 5.000 besmettingen vandaag. Ziekenhuisopnamen daalt al even flink, maar aantal mensen in het ziekenhuis daalt nog niet heel hard.

Dat geeft weer een sprankje hoop *\o/*

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:32

Ja dat lichtpunt hadden wij ook tot deze week dus want nu gaan de besmettingen ineens weer omhoog ..benieuwd of dat doorzet of enkel komt door bijna dubbel zoveel te testen
Gelukkig zijn de ziekenhuisopnames sterk gedaald en ook veel ontslagen
Dus zowel gewone bedden als ic is er weer wat ruimte
Maar het blijft voorlopig alleen maar op en neer gaan en vrees dat dit inderdaad tot april / mei gaat zijn en we weer -hopelijk- volop buiten kunnen leven

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:34

Hoe komen jullie nu aan dubbel zoveel mensen die laten testen dan?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:42

Josien_ schreef:
veerledec schreef:

Dat geeft weer een sprankje hoop *\o/*

Daar doen we het voor. Effect van de lockdown word ook zichtbaar

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:47

Cer schreef:
Best veel volk in welke winkel?
Voor deze lockdown was ik een paar keer in de praxis en de hornbach.. er waren geloof ik 10 mensen in die hele winkel.....

Ik heb gelukkig ook nog nooit ergens in een rij gestaan met honderden mensen...
Mij ging het meer om het praktische idee waarom wel/geen winkel/restaurant...

Bijvoorbeeld dit: "Ik vind het bizar dat bijvoorbeeld een Intratuin nog 450 personen binnen mocht laten. Ik denk dat de kans dat je daar besmet wordt dan veel groter is dan in een restaurant met 30 man."
Leg eens uit hoe jij denkt dat dat werkt dan? :j

Omdat die 450 mensen zich door de winkel bewegen. In het gedeelte van de accesoires stond denk ik 3/4 van alle mensen die in de winkel waren. Dan sta je dus met 300 man hutje-mutje. Daar is dus echt geen controle op. Geef mij dan maar een restaurant waar iedereen keurig minimaal 1,5 meter uit elkaar zit.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:49

Tussen kerst en oud nieuw zijn maar weinig tests uitgevoerd ( ging van 280 k naar 160-170k nu weer 280 k maar zitten heel veel reizigers bij die nu verplicht moeten testen op dag 1 en 7

Gelukkig blijft positiviteitsratio nog steeds goed in alle provincies ..hopelijk blijft dat zo

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:49

En daarom dus behalve supermarkt alles dicht omdat iedereen andere prioriteiten heeft.

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 16:55

Ja ook de overheden hebben hun prioriteiten
De slijterij blijft open ,boekenwinkels dicht :')

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:25

Tja dat je in een klein benauwd restaurant gaat zitten is ook een keuze natuurlijk. Je hebt ook mooie ruime zaken.

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:30

Cer schreef:
Even hoor.....

Zo’n virus heeft geen horloge om die zegt dat t pas na een kwartier over mag springen. Er hangt virus in de lucht, als je dat inademt raak je besmet. Als je ergens 1 seconden bent krijg je waarschijnlijk minder virus binnen dan wanneer je ergens een kwartier bent. Net zoals wanneer je besmet bent je in 1 seconde minder virus uitstoot dan wanneer je ergens 4 uur bent.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:40

Roodvos schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik vind het gek dat 60 plussers (met of zonder medische indicatie) pas zo laat worden ingeënt. Dat zijn de mensen die toch veelal op de ic terecht komen en dat zal dan toch de druk op de zorg verminderen lijkt mij? Maar misschien is dat te simpel gedacht
Nee, het is niet gek dat je dat denkt. Bij die uitzending van gisteravond bij Nieuwsuur zat Bart-Jan Kullberg, voorzitter van de Gezondheidsraad aan tafel. En hij gaf aan dat ze meermaals bij het kabinet hebben aangegeven met de groep 60+ te beginnen. Omdat juist deze groep het grootste risico heeft op ziekenhuis, IC en overlijden. En omdat aangetoond is dat juist het Pfizer en Moderna vaccin het heel goed doen bij ouderen.

Zie ook:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236395 ... media.html

Kmot denk ik ook omdat mijn leeftijdscategorie nog hartstikke vitaal is, vaak weinig klachten en dus er ook graag op uit gaat. Tevens veel net opa en oma zijn geworden en dus toch heel graag de klein kinderen willen zien.
De kleinkinderen van mijn man zijn al 20++ dus dan heb je aan een skype gesprek vaak ook al genoeg. Ik mis nu echt hele wezenlijke jaren en mijn tweeling kleinkinderen van 1 jaar die heb ik nu dus pas vanwege de covid pas 1x gezien toen ze net geboren waren. Dat zijn inmiddels lopende kinderen |(

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 17:53

Cer schreef:
Ik zit echt niet liever in een restaurant waar mensen met zn 30en bij elkaar zitten en echt niet overal de ventilatie voor elkaar is, dus dan zit je gewoon voor 4 of 5 uur dezelfde lucht in te ademen....

Ik snap niet dat mensen zich druk maken over buiten (winkelstraten, bossen, stranden) en wel denken dat de horeca oke is :') .. Echt, hoe dan...

Omdat ik tussen juni en oktober diverse malen in restaurants ben geweest en ook binnen heb gezeten. Waar iedereen geruime afstand van elkaar zat, toen was er al een restrictie van aantal etc. Ging helemaal prima.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:04

Maar Pien het gaat niet om het vitale stuk. Het gaat om het feit dat de mensen van 60 jaar ouder veelal op de ic terecht komen. Jonger is, hoe vervelend ook en komt ook voor, gewoon meer uitzonderlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:09

Ah Pien :knuffel:

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:10

lenaa_tje schreef:
Maar Pien het gaat niet om het vitale stuk. Het gaat om het feit dat de mensen van 60 jaar ouder veelal op de ic terecht komen. Jonger is, hoe vervelend ook en komt ook voor, gewoon meer uitzonderlijk.

Dat komt volgens mij omdat er meer 60++ covid krijgen vergeleken met de echte vitale ouderen want zij duiken onder zoals bv mijn man (77+).
Zo heb ik het althans begrepen, hoe ouder hoe meer kans op IC, overlijden etc.
Dus 60++ wer meet dan 50++ etc.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:12

Ik denk dat de restaurants en cafés vooral aanleiding geven tot aërosolvorming.
Ook met afstand tussen de tafels en beperkt aantal personen, het blijft een binnenruimte waar snel aërosolen gevormd kunnen worden en ook blijven hangen.
Tijdens herfst en winter kan je moeilijk de hele avond de deuren laten openstaan.

Pien dat is wel sneu. Maar vorige zomer kon je toch reizen tussen NL en Frankrijk zonder problemen ?
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 12-01-21 18:13, in het totaal 1 keer bewerkt

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:12

79% van de mensen vindt een verlenging acceptabel en 72% steunt het beleid tegen corona.
Dat laat toch zien dat het grootste deel echt probeert zijn aandeel te doen, toch? Je steunt de maatregelen toch niet om vervolgens naar een grote illegale party te gaan?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 18:14

pien_2010 schreef:
lenaa_tje schreef:

Dat komt volgens mij omdat er meer 60++ covid krijgen vergeleken met de echte vitale ouderen want zij duiken onder zoals bv mijn man (77+).
Zo heb ik het althans begrepen, hoe ouder hoe meer kans op IC, overlijden etc.
Dus 60++ wer meet dan 50++ etc.

Dat snap ik wel maar daarom zou ik juist graag zien dat die groep zou worden ingeënt. Zij komen nu pas als 1 a laatst aan de beurt. Daarna is de rest van Nederland. Dan blijft er toch druk op de zorg?
Ook thuiswonende 90 plussers zijn pas dan aan de beurt, alleen omdat ze thuis wonen :+