De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:26

Ik stond er eerst nog vrij nuchter in. Maar inmiddels vind ik het best spannend. Heb toch 4 kindjes, schoonmoeder bijna 80 met hoge bloeddruk, ouders van 60+ waarvan me vader astma patiënt...

Mijn moeder zou aankomende week hier een paar dagen logeren omdat ik geopereerd zou worden aan mijn oog. Twijfel een beetje on de operatie uit te stellen en mijn moeder niet te laten komen. Mijn kids zouden inmiddels al lang wat opgepikt kunnen hebben op school... Of is dat weer overdreven...

Paracetamol etc had ik al op voorraad. Voor elk kind een doosje zetpillen en ons zelf paracetamol en ibuprofen. Niet extreem dus. Maar ja je wilt geen lege schappen achter laten.

Ik vind het niet erg als ze de scholen gaan sluiten. Heb me kinderen liever thuis. Ga liever rennen en vliegen in het bos daar zullen ze minder snel corona oplopen dan in een klaslokaal. Kinderen houden zich toch niet geweldig aan hygiëne

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:27

Whale schreef:
Cookies schreef:
Noorwehen gooit nu ook alle scholen en kinderopvang dicht.

Evenementen met meer dan 500 bezoekers worden ook afgeschaft. Zag net bericht van een Noorse band op m'n Facebooktijdlijn verschijn.

Als je scholen e.d. sluit, dan is een evenement met <500 toch ook eigenlijk niet heel logisch meer.
Zoiets zouden ze dan toch ook allemaal moeten stoppen. Al is het iig al veel meer als wat hier gebeurt dus wat dat betreft haha.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:28

rockwitch schreef:
Nou dan kan ik in ieder geval zo nog even mijn zoontje van school halen en dan kijken wat ze gaan zeggen

Had je hem anders laten zitten? Haha :Y)

Pepperrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:29

sureido schreef:
rockwitch schreef:
Nou dan kan ik in ieder geval zo nog even mijn zoontje van school halen en dan kijken wat ze gaan zeggen

Had je hem anders laten zitten? Haha :Y)

Arme jongen :')

Veronica2

Arabesk schreef:
Ik ben normaal gesproken ook niet van de paniekvoetbal... Maar na deze grafiek in Nieuwsuur was de waarschuwing me glashelder.

https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/232677 ... elden.html

Broodbakmix inslaan. En de vriezer vol stoppen met groenten. Eieren leggen de kipjes wel.

Laten we hopen dat het een overdreven idee is.....

Dit is de grafiek die bijhoudt hoeveel zieken erbij zijn gekomen. De geinterviewde merkt op dat de grafiek van Nederland hetzelfde verloop heeft als die in Italie en dus de waarschuwing dat wij hier op hetzelfde punt gaan uitkomen. Nja, waarschuwing, het was meer een dreiging. Hij vergeet te vertellen dat de grafiek bij alle landen ongeveer hetzelfde verloopt en dat het virus kennelijk redelijk voorspelbaar is in hoe het zich verspreidt. Alleen China wijkt nu af, zie zien al een afvlakking in de curve die ongeveer even plotseling ontstond als de snelle stijging. Ik bedoel hiermee te zeggen dat je nooit conclusies moet trekken uit maar 1 match, maar dat je altijd moet zoeken naar meer overeenkomsten.
Noorwegen ligt trouwens voor op ons in aantallen zieken, die zouden procentueel dus al veel dieper in de ellende zitten als wij hier, maar dat is speculatie.

xmarritw

blokje schreef:
Ik stond er eerst nog vrij nuchter in. Maar inmiddels vind ik het best spannend. Heb toch 4 kindjes, schoonmoeder bijna 80 met hoge bloeddruk, ouders van 60+ waarvan me vader astma patiënt...

Mijn moeder zou aankomende week hier een paar dagen logeren omdat ik geopereerd zou worden aan mijn oog. Twijfel een beetje on de operatie uit te stellen en mijn moeder niet te laten komen. Mijn kids zouden inmiddels al lang wat opgepikt kunnen hebben op school... Of is dat weer overdreven...

Paracetamol etc had ik al op voorraad. Voor elk kind een doosje zetpillen en ons zelf paracetamol en ibuprofen. Niet extreem dus. Maar ja je wilt geen lege schappen achter laten.

Ik vind het niet erg als ze de scholen gaan sluiten. Heb me kinderen liever thuis. Ga liever rennen en vliegen in het bos daar zullen ze minder snel corona oplopen dan in een klaslokaal. Kinderen houden zich toch niet geweldig aan hygiëne

Ik denk dat de operatie erg ligt aan hoe dringend het is. Moet de operatie binnen nu en 2 maanden gebeuren of heb je langer de tijd? Ik denk niet dat over 2 weken alle quarantaine voorbij is en we weer door kunnen met ons leven. Ik vrees dat we hier nog wel even last van houden. Is het anders misschien een oplossing om een ander te zoeken die kan oppassen? Overdreven vind ik het zeker niet.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:30

Urbiezira schreef:
Als alle landen om ons heen scholen dichtgooien en steeds verder gaande maatregelen treffen, kúnnen wij toch niet achterlijven? Zeker ook niet sinds er vanuit de EU is aangedrongen op samenwerking en gelijksoortige maatregelen.

Ben in ieder geval blij dat ze goed overleg lijken te hebben. Ben wel heel benieuwd wat eruit komt rollen...

We moeten toch maatregelen nemen omdat ze passend zijn, niet omdat anderen het ook doen :=

Chubby

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:31

Persconf om 14.45u

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:33

Er zijn heel veel mensen die dit virus niet serieus nemen en blijven zeggen,het is maar een griepje.En, alleen oude mensen en\of zieke mensen kunnen er aan dood gaan.
Deze mensen zijn juist degene die voor verdere verspreiding zorgen.Ik word daar zo kwaad over! een bekende van mij,werkt in het ziekenhuis als voedings deskundige ofso, blijft volhouden dat het máár een griepje is.In dat ziekenhuis liggen nu 4 corona patiënten. Onbegrijpelijk dat ze volhouden dat het maar een griepje is!

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:33

xmarritw schreef:
blokje schreef:

Ik denk dat de operatie erg ligt aan hoe dringend het is. Moet de operatie binnen nu en 2 maanden gebeuren of heb je langer de tijd? Ik denk niet dat over 2 weken alle quarantaine voorbij is en we weer door kunnen met ons leven. Ik vrees dat we hier nog wel even last van houden. Is het anders misschien een oplossing om een ander te zoeken die kan oppassen? Overdreven vind ik het zeker niet.

Het is maar een cyste die weg gehaald moet worden. (Kan over een jaar ook zeg maar).

Ga vanmiddag of morgen ochtend wel ff bellen met het ziekenhuis. Ze snappen het waarschijnlijk wel.
Laatst bijgewerkt door blokje op 12-03-20 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:34

blokje schreef:

Gaat je operatie uberhaupt wel door? Veel niet-noodzakelijke operaties worden inmiddels afgezegd en verplaatst naar een later moment.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-03-20 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

Even tussendoor. Als we het hebben over scholen dichtgooien, hebben we het dan over basisscholen, middelbare scholen, hoge scholen, universiteiten of allemaal?

Astorga

Joman schreef:
Astorga schreef:
Ik ben vooral erg blij dat ik niet in Iran ben geboren, daar gaat COVID heel hard.
Vind het opvallend dat veel mensen zich alleen druk maken om de situatie in Nederland, terwijl onze systemen hier best wat aankunnen in vergelijking tot veel andere landen.

Nou, ik ben wel om meer redenen blij dat ik niet in Iran ben geboren...
Logisch toch, we wonen in Nederland.

Ik maak me gewoon zorgen om het ikke-ikke-ikke wat ik hier lees en wat deze uitbraak blijkbaar in mensen naar boven brengt. Zolang ik maar paracetamol of een camper beschikbaar heb staan zal het mijn tijd wel duren.

En daarnaast voel ik me meer een wereldburger dan een Nederlander. Dat zal het ook wel zijn. Heb meer te doen met mensen in Iran die zonder goede medische hulp zitten dan met iemand die baalt omdat hij/zij een week zijn huis met Netflix en alle andere denkbare voorzieningen niet uit mag.

germie

Het zal wel aan mij liggen, maar ik maak me wel degelijk zorgen om de economie, niet om het virus.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:35

Kaus schreef:
Even tussendoor. Als we het hebben over scholen dichtgooien, hebben we het dan over basisscholen, middelbare scholen, hoge scholen, universiteiten of allemaal?

Hoop allemaal dan, zou raar zijn om bijvoorbeeld de uni wel en de middelbare niet..

Giolli
Zeg maar Ber!

Ja, de economie gaat dit flink voelen.

blokje

Joman, ik heb niets gehoord. Woon in Emmen. We hebben hier niet heel veel besmettingen. Het is ook bij een oogkliniek geen ziekenhuis

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:36

germie schreef:
Het zal wel aan mij liggen, maar ik maak me wel degelijk zorgen om de economie, niet om het virus.

En waarover dan specifiek?

Anoniem

Astorga schreef:
Joman schreef:

Nou, ik ben wel om meer redenen blij dat ik niet in Iran ben geboren...
Logisch toch, we wonen in Nederland.

Ik maak me gewoon zorgen om het ikke-ikke-ikke wat ik hier lees en wat deze uitbraak blijkbaar in mensen naar boven brengt. Zolang ik maar paracetamol of een camper beschikbaar heb staan zal het mijn tijd wel duren.

En daarnaast voel ik me meer een wereldburger dan een Nederlander. Dat zal het ook wel zijn. Heb meer te doen met mensen in Iran die zonder goede medische hulp zitten dan met iemand die baalt omdat hij/zij een week zijn huis met Netflix en alle andere denkbare voorzieningen niet uit mag.

Dat spreekt zeker voor je en dat ben ik ook met je eens.
Maar als ik heel eerlijk ben, denk ik toch vooral eerst aan mezelf, mijn familie en vrienden. Daar hoort ook de rest van Nederland bij dat een behoorlijk besmettingsgevaar vormt voor mezelf en mijn naasten. Dat zie ik niet zo bij Iran, te ver weg.
Maar, zeker eens, er zijn heel veel landen waar je het een stuk slechter kunt treffen, en dat is heel erg.

blokje

O ja de economie die stort in. Maar persoonlijk vind ik dat een latere zorg... Daar komen we ook wel weer bovenop.

Eleeke

Soms moet je ook conformeren aan anderen. Zeker als achteraf blijkt dat andere landen gelijk hadden haal je je een hoop ellende op de hals.
Ik ben vaak erg voor non-conformisme en niet als een schaap achter een ander aanlopen , maar in dit geval vind ik het verstandig om grotendeels 1 lijn te trekken met andere landen.
We hebben het over een situatie waar we als land, en als Europa eigenlijk geen ervaring mee hebben.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:37

Giolli schreef:

En dat is een grotere ramp dan nu een paar zieken en eventueel doden. Waarom? Wat heb je er aan als je dit overleeft, maar dan geen cent meer uit te geven hebt? Of dat je bedrijf failliet gaat?
De golf na corona is een zelfmoordgolf en extra armoede. Tevens prijsverhogingen en extra inperking op de privacy.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:37

blokje schreef:
Joman, ik heb niets gehoord. Woon in Emmen. We hebben hier niet heel veel besmettingen. Het is ook bij een oogkliniek geen ziekenhuis

Dat zal wel verschil maken idd!

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:38

germie schreef:
Giolli schreef:

En dat is een grotere ramp dan nu een paar zieken en eventueel doden. Waarom? Wat heb je er aan als je dit overleeft, maar dan geen cent meer uit te geven hebt? Of dat je bedrijf failliet gaat?
De golf na corona is een zelfmoordgolf en extra armoede. Tevens prijsverhogingen en extra inperking op de privacy.

Ik denk dus eerder: de economische klap komen we wel weer te boven. Iedereen heeft dan hetzelfde probleem, dat scheelt ook.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 15:38

sureido schreef:
Kaus schreef:

Hoop allemaal dan, zou raar zijn om bijvoorbeeld de uni wel en de middelbare niet..

Ja dat lijkt mij ook. Maar ik snap ook dat basisschool kinderen misschien een groter risico vormen om corona op te lopen en te verspreiden dan studenten die je toch meer verantwoordelijkheid kan geven.

Wij hebben trouwens vanochtend op 10 meter afstand college gehad van de professor :)) Niks aan de hand gelukkig, hij vertoont geen symptomen en neemt zijn verantwoordelijkheid.