GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:41

ivy_power89 schreef:
ivy_power89 schreef:
Ik vraag mij wel af waarom huisartsen zo tegen het voorschrijven zijn?
Krijgen ze een tik op de vingers van een instantie? Want als een patiënt het zelf betaald en er zoveel goede resultaten worden behaald zie ik het probleem echt niet zo...

Kom jij even lekker het topic binnenvallen en meteen een bericht dumpen met onzin.....

Heb je je ingelezen wat Ozempic, mounjaro etc is?
Want troep? Het is van origine een DIABETES medicijn, mensen gebruiken het om hun suiker te reguleren.
Hoog suiker = ongezond
Dat er nog meer voordelen bijkwamen kijken, is alleen maar meegenomen.

Dus als het troep is wat je zo hard roept, onderbouw het dan ook?
Waarom is het zulke troep?

Kom jij even een onvolwassen reactie geven...
Ik lees al langere tijd mee en heb van een van de bokkers al eens via pb bericht gekregen op basis van een vraag over afvallen in een ander topic.
Daarnaast, jij stelt een vraag. Of was het retorisch?

ivy_power89

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:56

Jij komt anders huisartsen verdedigen die roepen dat het troep is wat wij hier inspuiten, en dat dit topic waar heel veel mensen goede resultaten behalen niet als leidraad gebruikt moet worden. Als je dan al zo tijd mee leest zie je ook dat er mensen zijn die geen baat hebben bij de middelen die hier besproken worden.

En wij weten allemaal heel goed dat er heel veel huisartsen in nederland zijn die helemaal niet zo goed op de hoogte zijn het reilen en zeilen wat betreft afvalmedicatie. Tenslotte haal je dat zelf aan door te zeggen dat er al 2 huisartsen zijn die zeggen dat het troep is wat je inspuit, terwijl het dus van origine diabetes medicatie is. Daarna zeg je dat men het topic niet als leidraad moet gebruiken en vooral met je huisarts moet overleggen, ja heel goed bedacht! (en als we het over volwassen hebben, lekker volwassen uitgedacht)

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:06

Ik lees al een tijdje geinteresseerd mee in dit topic :) Maar ik lees het berichtje van shenavallie helemaal niet zo aanvallend. Er zijn namelijk ook gevallen bekend dat mensen iets anders inspuiten dan wat ze denken dat erin zit. En het blijft een medicijn, zoals hier terecht ook werd aangehaald; ook op paracetamol zit een bijsluiter. Dus overleg met je eigen huisarts bij voorkeur, want zoals het positief kan werken op de hormonen kan het bij sommigen wellicht ook negatieve effecten teweeg brengen zonder goede voorlichting. Of als je wil stoppen dat het dan weer een tegenovergesteld effect geeft omdat je systeem anders is gaan werken en er geen leefstijl verandering heeft plaatsgevonden.

Het is jammer dat sommige huisartsen niet willen meewerken aan het voorschrijven, maar zij moeten zich nu houden aan de richtlijnen die op dit moment gelden (voor extreme obesitas én GLI-traject). Jammer dat daardoor mensen moeten uitwijken naar externe partijen die eigenlijk wel hiervoor in aanmerking komen. Maar bij mindere ergere obesitas of overgewicht mag best wel de waarschuwing dat ook al werkt het fantastisch dat men wel beseft dat het een levenslang-middel waarschijnlijk is en geen quick-fix. En dat is voor een huisarts best lastig om te beoordelen of iemand al vanalles heeft geprobeerd en dat goed beseft, of dat het iemand is die de 10 winterkilo's even snel eraf wil (bij wijze van spreken).

Iedereen mag zijn eigen keuze maken en volgens mij doet iedereen in dit topic dat heel bewust en weloverwogen. En vind ik het zo mooi om te lezen hoeveel rust er ervaren wordt die er eerst niet was. Maar voor iemand die net komt binnenvallen kan het daardoor wel een vertekend beeld soms geven.

Laatste dingetje; denk dat het wel een goede vraag was over krachttraining, het is namelijk een gegeven dat je als je ouder wordt sowieso inlevert in spierkracht, dus dat wil je niet versnellen

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:33

Klopt, en zeker voor vrouwen heeft dat veel impact. Na je 35e neemt spiermassa inderdaad sowieso al gemiddeld af met 1-2% per jaar.
En dat heeft niet alleen met slap of sterk zijn te maken, maar meer spiermassa zorgt oa ook voor sterkere botten, minder risico op vallen en zelfs beter cognitief functioneren. Spiermassa speelt ook een rol bij het reguleren van glucose en dus ook bij het voorkomen van bijvoorbeeld diabetes 2.
Bovendien doet het echt heel veel voor je verbranding. Ik ben 1,64m en eet denk ik gemiddeld 2500-3000 calorieën per dag :+

Nogmaals, het verlies van spiermassa is ook een risico als je zonder GLP1 veel en/of snel afvalt dus ik wil zeker niet zeggen dat het een reden is om niet dmv GLP1 af te willen vallen. Ik lees wel dat gemiddeld meer dan een kwart van het gewichtsverlies bij GLP1 'lean mass' (maw geen vet, dus spier, bot etc) is. Het lijkt me dus bij veel gewichtsverlies wel echt een aandachtspunt.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:41

Mijn huisarts schrijft het mij nu wel voor, daar ben ik heel blij mee. Maar ze wilden er in het begin niet aan om 2 redenen: geen ervaring mee en het liep niet via de zorgverzekering. Denk dat zeker ten aanzien van dat laatste, veel huisartsen vooral kleuren binnen de (zorgverzekerings)lijntjes. Als het niet vergoed wordt, dan is het immers gauw "raar".
Mijn huisarts kon amper geloven dat er mensen zijn die 300 euro zelf willen betalen voor een medicijn.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:46

Aight: het bericht met dat er toevallig 2 huistartsen zijn die het troep vinden is niet ok. Dat is een mening en geen feit

Wat betreft het levenslang, dat is ook al vaker besproken, het is gewoon levenslang. Je lichaam maakt iets niet aan dus dat wordt aangevuld. Sporten en diëten is ook levenslang, alleen de medicatie is een stuk beter vol te houden.

Ik geloof dat niemand in dit topic het spul van de zwarte markt heeft. Overigens vind ik het geen enkel probleem dat mensen het voor 10 winter kilos gebruikt. Het spul is bewezen en getest gezond. Dus liever zo dan je leven lang vechten tegen emoties en kilos. Roepen in dit topic zonder enige vorm van onderbouwing is gewoon een loze aanval. Hou dan je mond.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:48

En al zou het troep zijn ik ga liever wat eerder dood, maar wel dun en gelukkig dan langer leven op een ongelukkige dikke wijze :+

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:51

Zonnetje81 schreef:
En al zou het troep zijn ik ga liever wat eerder dood, maar wel dun en gelukkig dan langer leven op een ongelukkige dikke wijze :+

Dat is ook wat ik regelmatig zeg: je moet ergens aan dood gaan. Maar niet aan overgewicht. En ik rook niet. :+

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:53

Mer1980 schreef:
Zonnetje81 schreef:

Dat is ook wat ik regelmatig zeg: je moet ergens aan dood gaan. Maar niet aan overgewicht. En ik rook niet. :+

Ik rook niet, drink niet, gebruik nooit drugs, nu ben ik niet meer te dik dus.....
Ja ik drink veel cola zero.
Daar heeft ook iedereen commentaar op: dat is slecht voor je.
Tja pech, zonder heb ik geen leven. :')

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:55

Oehhh cola zero is ook mijn guilty pleasure :o

Aight

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:00

Mer1980 schreef:
Aight: het bericht met dat er toevallig 2 huistartsen zijn die het troep vinden is niet ok. Dat is een mening en geen feit

Wat betreft het levenslang, dat is ook al vaker besproken, het is gewoon levenslang. Je lichaam maakt iets niet aan dus dat wordt aangevuld. Sporten en diëten is ook levenslang, alleen de medicatie is een stuk beter vol te houden.

Ik geloof dat niemand in dit topic het spul van de zwarte markt heeft. Overigens vind ik het geen enkel probleem dat mensen het voor 10 winter kilos gebruikt. Het spul is bewezen en getest gezond. Dus liever zo dan je leven lang vechten tegen emoties en kilos. Roepen in dit topic zonder enige vorm van onderbouwing is gewoon een loze aanval. Hou dan je mond.

Ga je lekker? Jeez welkom sfeertje hier is ook weg als het even wat minder in je straatje past. Ga lekker terug naar de schoolbanken om te leren lezen :') Ik zeg niks over twee huisartsen en troep. Wel dat mensen op de zwarte marktsoms niet weten wát ze spuiten....
Spoiler:
niet wellis etc.

En dat het een medicijn is en dat mensen begeleiding van een arts nodig hebben. Wat overigens ook bewezen is, lees NOS over toenname aantal vergiftigingen door misbruik https://nos.nl/artikel/2588627-meldinge ... g-met-arts

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:03

Ik reageerde op het feit dat je zei dat het bericht van die andere persoon niet aanvallend was. Dat was het dus wel. Misschien had ik dat beter moeten benadrukken. Jouw reactie was netjes verder. Het ging om de andere waarvan je zei dat het bericht niet aanvallend. Ik vind dat roepen dat iets troep is wel aanvallend. Verder mag er zeker kritisch naar gekeken worden.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:05

Volgens mij mag iedereen hier zijn ervaring of mening delen, ook als die minder positief is over deze medicatie. In dit geval geeft Shenavallie vooral weer wat twee huisartsen haar verteld hebben. Dat is ook gewoon een ervaring. Tegelijk was het misschien interessant geweest als er nog wat doorgevraagd was naar wat ze precies bedoelen met ‘troep’ en waarom ze het afraden, zodat het wat meer context had gegeven.

De reden dat mijn huisarts de medicatie wel voorschrijft is omdat hij liever niet wil dat zijn patiënten het elders vandaag gaan halen. Dan bedoel ik niet Wellis e.d. maar de zwarte markt. Er zal geheid medicatie zonder recept en voor lagere prijs in omloop zijn

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:21

Maar hoeveel mensen hier in dit topic hebben zich totaal niet verdiept in deze medicatie én halen het van de zwarte markt? Ik heb dat in dit topic totaal niet voorbij zien komen. Ik zie mensen die een weloverwogen keuze hebben gemaakt en het voorgeschreven gekregen van hun arts of via een instantie als Wellis.

En dan wordt hier random geroepen dat twee huisartsen het troep vinden, maar wat is dan de troep die erin zin? Wat maakt Ozempic anders dan Prednison, want dat is ook geen onschuldig middel.

Ik kan wel zeggen dat mijn gynaecoloog razend enthousiast is over het middel. Dus de meningen onder de artsen verschillen ook gewoon en dat is omdat het beeld op obesitas heel hard aan het veranderen is (gelukkig maar!!). De ene gaat daar wat makkelijker in mee dan de ander en dat is prima.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:29

Mijn probleem met het bericht van Shenavallie is dat ze het topic binnen komt vallen met een niet onderbouwde mening en zonder wetenschappelijk bewezen feiten en verkondigt dat we hier allemaal 'troep' in ons lichaam spuiten. Op een respectvolle manier benadrukken dat het belangrijk is zo'n middel onder begeleiding van een arts te gebruiken kan op veel manieren, dit is er niet 1 van.

Ik heb me net aangemeld voor het onderzoek, kleine moeite en fijn om een bijdrage te kunnen leveren aan onderzoek naar deze middelen.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:44

Winkelen is nu echt een stuk leuker! Heb weer nieuwe kleding gekocht haha! Maar ja ik heb ook niet veel meer. Meeste is allemaal te groot en staat niet meer zo mooi

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:09

Zonnetje81 schreef:

Bedankt voor het delen, ik heb me ook aangemeld!

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:23

Vanillia schreef:
Mijn probleem met het bericht van Shenavallie is dat ze het topic binnen komt vallen met een niet onderbouwde mening en zonder wetenschappelijk bewezen feiten en verkondigt dat we hier allemaal 'troep' in ons lichaam spuiten. Op een respectvolle manier benadrukken dat het belangrijk is zo'n middel onder begeleiding van een arts te gebruiken kan op veel manieren, dit is er niet 1 van.

Ik heb me net aangemeld voor het onderzoek, kleine moeite en fijn om een bijdrage te kunnen leveren aan onderzoek naar deze middelen.

Dit is precies wat ik dus bedoelde ja :j

En ondertussen hebben er al veel mensen ervaren dat er heel veel huisartsen er helemaal nog geen kaas van gegeten hebben. Dus om dan te roepen laat je informeren door je huisarts vind ik nogal een vaag advies.

Mijn internist is wel enthousiast, maar op een gereserveerde manier. Want het is geen quick fix en hij schrijft het niet uit voor iedereen. Nu ben ik er via de bariatrie afdeling naar toe verwezen, dus dat zijn sowieso de mensen die met de ernstig overgewicht mensen werken.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:35

Ik ken meerder mensen in mijn persoonlijke omgeving die het van de zwarte markt halen. Ik weet dus ook hoe dat gaat. Het ene verhaal is nog schokkender dan het ander. En dat heb ik hier nog nooit gelezen.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:42

Hier ook de cola zero als quilty pleasure :D en dan nog maar 1 glas/blikje per dag zo ongeveer.
Ook via de huisarts is het geen garantie dat je on track blijft zeg maar (zie ik toevallig aan mijn zus die via gli aan Saxenda is begonnen en ook best wat is afgevallen) Ik doe het via wellis en durf wel te zeggen dat ik mijn leefstijl nu een stuk beter voor elkaar heb als zij.
Neemt niet weg dat ik de medicatie zelf graag via de eigen arts en apotheek zou verkrijgen ivm de kosten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:44

Het is alleen zonde dat er niks klopt van je post shenavallie.

De enige die een GLI vereisen is de zorgverzekeraar en dat vereisen ze omdat ze het anders niet willen vergoeden. Dat is ergens ook wel logisch, je wil de groep die met simpel advies geholpen is wegfilteren voor je medicatie voorschrijft.

En op een online website, er vanuitgaande dat je kiest voor een organisatie als wellis, wordt het voorgeschreven door een arts en geleverd door een apotheek.
Je weet dus net zo zeker dat daar het juiste medicijn in zit als wanneer je naar je apotheek om de hoek gaat. Heel zeker weet ik het daar trouwens ook niet, die kunnen me prima paracetamol verkopen als slaaptablet, wat weet ik er van?
Maar gezien de arts alsook de apotheker een BIG registratie hebben mag je wel een redelijke garantie hebben.
Anders wordt het als je zonder recept viavia op mp of obscure sites gaat bestellen.

De grootste reden dat huisartsen het niet willen is dat ze er (te) weinig kennis van hebben en (te) weinig tijd en kennis om iemand goed te begeleiden.
En omdat er nog steeds een stigma op obesitas ligt: ga maar gewoon meer sporten en minder eten en dan hoeft de zorg er geen kosten voor te maken.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:47

Ik zou het ook graag van de huisarts krijgen, maar die zegt dat ze het niet mag. Tsja dan houdt het op. Ik ken ook mensen met een bmi van 35+ die ze in geen geval medicatie willen geven maar heel graag opereren. Ook al zijn ze 70+ tsja de huistarts wil dus liever laten snijden met heel veel risico dan dit voorschrijven.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:53

Mer1980 schreef:
Ik zou het ook graag van de huisarts krijgen, maar die zegt dat ze het niet mag. Tsja dan houdt het op. Ik ken ook mensen met een bmi van 35+ die ze in geen geval medicatie willen geven maar heel graag opereren. Ook al zijn ze 70+ tsja de huistarts wil dus liever laten snijden met heel veel risico dan dit voorschrijven.

Bizar hè, ik zie op socials echt best heel veel mensen voorbij komen die glp1 gaan gebruiken nadat ze al een gpb hebben gehad.

mabellean

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:56

Ik heb in 2010 een gastric bypass gehad. Ik gebruik nu met succes mounjaro. En met meer succes. Ik zeg eerlijk ik had mezelf nooit laten opereren als mounjaro toen al had bestaan.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:58

Nou inderdaad door de gbp maakt je lichaam niet opeens dat hormoon aan.