Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

germie

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:21

Leuk dat boek. Mag je trots op zijn.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 12:30

Ik start in wave 2 Leonie! En jij?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:09

Goof schreef:
Fenn schreef:
Goof, wat een progressie! En je zat ooit met een nekhernia, toch? Geeft mij ook motivatie om stabiel door te gaan.

Ja, goed onthouden zeg.
2 jaar terug was dat. Mijn nek is nog steeds gevoelig helaas, zeker na mijn aanrijding een half jaar terug. Ik baal ervan, maar kan gelukkig wel alles.
Heb je ook een hernia?

Nee, geen Hernia. Wel discopathie en splendylose, oftewel een op elkaar drukkende ruggenwervel. Eerder opbouwen dit jaar ging minder goed. Dus ik ben blij dat het nu met training weer beter gaat.

Tof van je boek Sall!

Ben benieuwd hoe de schoenen bevallen germie. Zelf altijd begrepen dat het alleen zin heeft als je hard gaat en stabiel kan lopen. Gezien dat voor mij niet geldt ga ik het geld er niet aan uitgeven. Maar benieuwd hoe het jou bevalt. Heb je ze voor een specifieke loop gekocht?

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:36

Het is pas over 2 weken hoor Sall. :+ We hebben nog even.

Samantha_ schreef:
Ik start in wave 2 Leonie! En jij?

Wow wat is jou streeftijd? Ik mag in wave 1 maar daar heb ik niks te zoeken :') Ga wave 3 doen omdat dat vak 3:45/3:55 is.

Nou ik ben heel spontaan naar de hardloopschoenenwinkel 7 km verderop gaan lopen :o . Daar mijn schoenen laten nakijken en tot de conclusie gekomen, het kan wel, maar ze helpen me niet echt meer vooruit. Dus wat andere schoenen geprobeerd. Ik gaf aan wat meer terug te willen krijgen van mijn schoen en zomaar opeens liep ik op carbonplaatjes := . Heel gaaf om eens te proberen. 2 modellen aan gehad. eerste de pro, die vond ik erg instabiel voelen maar het gevoel wat ze gaven was wel heel tof. En toen de Elite (nog duurder :') ) wow wat een schoen! Ik liep er super fijn op weg en had echt het idee dat ik op een trampoline liep. Wat een kracht!
Afbeelding

Maar no way dat ik nu 2 weken voor de marathon deze schoen ga kopen. En uhm €300...
Daarna was het wel heel lastig om nog schoenen uit te proberen want alles voelt stug en sloom }>
Dus maar voor de schoenen gegaan die ik net ervoor aan had en toen zei, wow dit geeft veel energie.
Een nieuw paar Saucony in mijn familie: De Endorphin speed 4.
Afbeelding
Ben er gelijk op naar huis gerend en ik pik morgen even mijn "oude" paar op. :')
Enige puntje, dit is geen anti pronatie schoen waar mijn andere paar dat was wel (mijn trailschoenen zijn het ook niet) en ze geven echt wel iets minder steun. Ik ga ze zondag nog even goed testen maar voel me er verder wel goed in.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 15:53

Oh oeps :+

Mooie schoenen Leonie!

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:08

Gave schoenen Leonie!

Ik was natuurlijk aan het trainen om sneller te worden, voor m’n blessure. De bedoeling was onder de 4u, volgens mn trainer kon ik dat makkelijk halen.
Dus op zijn advies een tijd van 3:40 opgegeven. Nou haal ik dat bij lange na niet maar als ik rechts loop en niet vooraan ga staan loop ik niemand in de weg.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:29

Och Namiro, sterkte zeg!
Sall wat leuk joh. Heb je de illustraties ook zelf gemaakt?
Fenn, dat is waar ja. Wat is je vooruitzicht? Kan dit overgaan?? Kak he, zo'n fysieke tegenslag. Mijn fysio en huisarts zeiden toen dat ik het hardlopen wel kon vergeten. Ja, mooi niet.
Mooie schoenen Leonie. Ik liep voorheen ook op anti-pronatie, maar ik ben er achter gekomen dat ik prima op normale schoenen kan lopen mits ik maar voldoende demping heb.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 16:54

Mijn Asics zijn ook anti pronatie, maar mn laatste aanschaf (hoka) niet, en ik merk weinig verschil.
De hokas bouncen veel meer dus loopt fijner, de asics zijn harder vind ik.
Maar ja welke doe ik nou over 2 weken aan…

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 19:43

XXL, wat schrikken zeg! Doe maar rustig aan en laat je lichaam goed herstellen!

Klinkt als een fijne training Fenn!

Cupmaten en bh's.... Zullen we het daar maar niet over hebben -O- .... Iets met echt ruim genoeg bedeeld zijn :=
Moest overigens aan je denken vandaag Goof, toen de CO2-tank iets naar beneden gleed terwijl ik die optilde. Dat was niet fijn zullen we maar zeggen :') . Maar gelukkig nog net geen blaar :x

Ach Namiro, heel veel sterkte daarmee. Zeker als ze aan huis staan zal dat altijd een bepaalde routine hebben gegeven. Neem je tijd om je draai weer te vinden :knuffel:

Gaaf Sall! Ziet er prachtig uit in ieder geval!
Goed resultaat van je 538-run. En ja, zo in het Olympisch stadion is dan wel wat ja.

Haha Leonie, dit zou zo een actie van mij kunnen zijn. Alleen wel jammer dat je eerst die super schoenen aan kreeg en toen nog de 'normale' schoenen kreeg om te passen. Ze zien er wel heel gaaf uit!

Ik heb mijn 8e week afgesloten vandaag. Heel snel op pad gegaan nadat ik thuis kwam, want het was maar een korte periode droog.
Vandaag toch maar weer mijn heen-en-weertje gedaan, want denk dat anders nog wel druk had geweest op de smalle weggetjes.
1,5 minuut korter onderweg dan woensdag en het scheelde slechts 70m.
Uitvoeringsscore van 95% en echt 0,0 in zone 4 *\o/*.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Geen gekke hartslagpiek vandaag!
Afbeelding
En mijn balans is ook wat gelijkmatiger vandaag
Afbeelding

Vind mijn afgelopen 2 maanden ook heel steady :j
Afbeelding
Afbeelding

Nu spulletjes klaarleggen voor morgen en dan lekker bijtijds naar bed :O

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-25 21:19

Lijkt me heel nuttig zo'n loopanalyse Suliko. Ben benieuwd wat voor info het jou op gaat leveren. Verder ga je wel heel lekker nu zeg.

Jeej tóch nieuwe schoenen Leonie, ik hoop dat ze goed gaan bevallen. Knap dat je niet de carbon schoenen gekocht hebt als je zoveel verschil voelde, maar ze zijn wel erg prijzig (en dat helpt dan wel).

Pfff, ik zie het plaatje zo voor me Lisitano. Ik zou daar het geduld niet voor hebben. Wil juist met lopen even alleen op pad. Maar snap dat het jou meer loopmogelijkheden geeft als je het zo kunt combineren. Hopelijk kun je dit dan in een werkbare vorm gieten.

Jeetje XxL, heb je er zelf niets aan overgehouden?

Sterkte met het verlies van je paard Namiro. Je laatste paard... Dat zal een flink gat slaan in je dagelijkse bezigheden. Fijn dat het hardlopen helpt om een beetje afleiding te krijgen.

Gefeliciteerd met de uitgave van je boek Sall. Ik zoek nog een leuk kadootje voor een 4-jarige dus denk dat ik het ga bestellen, dat vind ik wel leuk.

Jouw scores blijven wel fenomenaal hoog Danseresje. Lekker hoor. Succes morgen!

Ik heb in de miezer gelopen vanavond. 6 km met 4x 20s strides. Maar hoe hard moet je die lopen? Er staat dat het op 95% moet. Maar 95% van wat?

De eerste 4km heb ik lekker gelopen en de versnellingen voelden ook makkelijk. Maar toen raakte ik de weg kwijt in het bos en daarna heb ik door al het zoeken niet echt lekker meer gelopen. Ik moet toch echt eens iets aan die postduif van mij gaan doen.
Hierdoor 6km gelopen, 1km langer dan gepland, maar die afstand was geen probleem. Dat voelt dan wel weer fijn.
Wel kreeg ik na 5km echt de hongerklop ofzo, ik had honger, voelde me misselijk worden. Dat heb ik nog nooit eerder gehad, had voor vertrek ook een banaan op en dat is normaal echt voldoende. Voortaan maar een klein hapje meenemen onderweg, voor het geval dat.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:03

BusyMissy, lekker bezig!
Wel apart, die hongerklop, ondanks een banaan. Dat zou voldoende moeten zijn voor die afstand dacht ik?

Ik ging vanochtend weer op pad.
Totaal 11 km:
- 2 km inlopen
- 2x 3 km iets meer tempo (marathon/halve marathon tempo) 1 km rustig
- 2 om uitlopen

Afbeelding
Afbeelding

Koekie73

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 09:30

Hooi!

Ik heb het niet kunnen bijhouden de afgelopen weken, jullie gaan zo hard!
Ik zit middenin mijn verhuizing; dinsdag de sleutel van mijn nieuwe huis en daarna moet ik nog mijn oude huurwoning opleveren; STRESS
Dus ook weinig gelopen.

Maarrr van de week had ik de fietstest bij cardiologie. DIe ging een stuk beter. Mijn bloeddruk werd nog hoog, maar het allerbelangrijkste; mijn onderdruk bleef stabiel.
Ik heb de klachten nog wel een beetje, maar minder snel. De medicatie is nu verder opgehoogd en het enige dat nu nog moet is over 4 weken mijn nierwaarden checken (ik heb plaspillen die nu verhoogd zijn en mijn nierwaarden waren daardoor iets te hoog)
En verder terug naar de huisarts.... en daar heb ik natuurlijk geen vertrouwen in. Dus ik ga zelf mijn bloeddruk blijven meten.

Er is een brief naar de huisarts waarin staat dat ik door de bloeddruk een iets verminderen pompkracht heb. Dat de ha mijn daarmee in de gaten moet houden en dat ik jaarlijks terug moet komen bij de cardioloog voor een echo en een afspraak. Zo laat hij mij niet helemaal los <3
Ik ben opgelucht!

Heb het schema voor de 5K van Ben Parker erbij gepakt en ben van plan het vandaag ergens halverwege het schema op te pakken om weer wat regelmaat en structuur in het lopen te krijgen.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 10:04

Sall, gefeliciteerd met je boek! Hij ziet er echt fantastisch uit, geweldige voor en achterkant, en wat sta je er zelf stralend bij <3

Samantha, kan je dan niet een paar waves later starten? Dat is gewoon geoorloofd toch? Ik zou toch bang zijn om mensen in de weg te lopen of dat ik dan toch te snel ga lopen doordat je wordt meegenomen door de rest, je moet jezelf dan heel actief afremmen.

Namiro, :(:) heel veel sterkte, ik kan me goed voorstellen dat je je even ontvreemd voelt en weer een eigen ritme moet vinden! Rustig aan.

Fenn, wat rot zulke lichamelijke problematiek! Ik hoop dat het opbouwen goed gaat en het trainen je fysiek ook iets gaat brengen.

Leonie, kekke nieuwe schoenen hoor! :D

BM, de 95% gaat over je eigen vermogen/tempo. Dus op je allerhardst, en dan nét ietsje minder. Vervelend van de honger!

Lekker Sherivey!

Koekie, wat fijn dat er meer duidelijkheid is, het beter gaat en de cardioloog een vinger aan de pols houdt! Dat zal vast rust geven. Heel veel succes nog even met de verhuizing!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 21:45

Wat is dit nou weer voor een achterlijk verdienmodel van garmin? 90 euro per jaar voor een paar extra plaatjes? Hou eens op zeg :')

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 21:46

Samantha_ schreef:
Gave schoenen Leonie!

Ik was natuurlijk aan het trainen om sneller te worden, voor m’n blessure. De bedoeling was onder de 4u, volgens mn trainer kon ik dat makkelijk halen.
Dus op zijn advies een tijd van 3:40 opgegeven. Nou haal ik dat bij lange na niet maar als ik rechts loop en niet vooraan ga staan loop ik niemand in de weg.
Ben je niet bang dat de snellere mensen massa ja meesleept? Heb ik iig wel altijd :+ (Zie nu dat Suliko dit ook benoemd)
Wat betreft schoenen, evt even langs de winkel om ze te laten testen (heb ik dus gedaan) en dan begene pakken die nog de beste demping/respons geven?

Goof schreef:
Mooie schoenen Leonie. Ik liep voorheen ook op anti-pronatie, maar ik ben er achter gekomen dat ik prima op normale schoenen kan lopen mits ik maar voldoende demping heb.

Ik liep altijd zonder, nu paar jaar met, en nu dus weer een paar zonder. Mijn trailers zijn ook zonder dus het komt vast wel goed.

Danseresje ik val een beetje in herhaling maar, goed bezig!
Ik had wel eerst de schoeen die ik nu gekocht heb gepast voor die CArbons, alleen daarna nog paar andere schoenen maar dat kun je dan gewoon echt niet meer goed beoordelen. Ik kwam na het proberen van dit paar binnen met, wauw wat een energie. En toen ik ze daarna aan had. Ja hmm ze zitten goed maar wel wat stug hoor :+

BusyMissy het zou ook nog van de wartme geweest kunnen zijn dat je opeens slecht voelt (weet niet hoe warm het was) maar het temo verschil met ochtend en middag is behoorlijk op het moment en daar kun je ook best heftig op reageren. Iets te eten mee kan natuurlijk nooit kwaad.
En wat betreft de schoen, buiten de prijs, ik zou dat risico niet durven nemen voor 40km om zo een andere schoen aan te trekken. Deze schoenen zijn echt gemaakt om tempo te maken anders worden ze wat minder stabiel en ga je er wat in "hangen" waardoor je het voordeel weer kwijt bent.

Sherivey schreef:
Ik ging vanochtend weer op pad.
Totaal 11 km:
- 2 km inlopen
- 2x 3 km iets meer tempo (marathon/halve marathon tempo) 1 km rustig
- 2 om uitlopen

Ligt jou MP en Hm tempo dicht bij elkaar? Gewoon uit interesse. Hoe zit dat bij de andere?

Koekie73 *\o/* wat een goed nieuws! Nou lekker gaan opbouwen dus!

Omg Sv... ik heb het nog gezien maar ronduit belachelijk! Wat kan mij die badge nou schelen eerlijk gezegd...

Grappig dat jullie de schoenen allemaal mooi vinden. Ik vond die andere mooier :') Prijskaartje alleen niet maar goed.
Ik had gister dus uiteindelijk 13km gelopen heen terug naar de winkel. Terug liep ik beduiend sneller :D . Mijn benen zijn gewoon nog steeds zwaar/herstellende en ik voel nog overal wat kleine pijntjes dus ik ben benieuwd morgen. De allerlaatste lange (voor mijn doen) duur loop. *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-25 22:35

Supervixen schreef:
Wat is dit nou weer voor een achterlijk verdienmodel van garmin? 90 euro per jaar voor een paar extra plaatjes? Hou eens op zeg :')

[ Afbeelding ]

Hopelijk is het een 1 april grap, maar ik zie ze ervoor aan om dit echt te doen.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-25 23:21

Leonie, mijn HM tempo heb ik zelf besloten tussen de 6.15 en 6.30 min/km. Volgens Garmin zou ik dat sneller moeten kunnen.
Mijn marathontempo heb ik tussen de 6.30 en 6:50 staan. Rotterdam liep ik met 6.42 gemiddeld geloof ik, dus mn marathontempo is wel realistisch.

Ik heb de ambitie niet om een halve op maximaal haalbaar tempo te lopen. Geloof dat ik 2 jaar geleden voor het laatst een halve trailmarathon in 2 uur 15 minuten liep. Vond ik wel zwaar zat.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:14

Welkom terug Koekie, fijn dat je weer aan de slag mag!

Qua 1 aprilgrappen lijkt het dit jaar wel weer erger dan anders? Blijdorp begint een wellness en zo heb ik er nog meer gezien.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 11:36

Dank voor jullie sterkte wensen! :knuffel:

Geen 1 april grap van Garmin…
Uitgebreidere versie van de app waar je uiteraard voor moet betalen. Ik lees overal veel commentaar.
Heb er even naar gekeken maar ik zie weinig toegevoegde waarde. Ik hoop alleen niet dat steeds meer data of mogelijkheden stiekem verdwijnen naar de betaalde versie..

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 12:47

Ik heb nog niet zo veel 1 april dingen gezien eerlijk gezegd. :o

Vanochtend liep ik samen met een stalgenootje de Trappenloop in de Euromast.
Ik vond hem goed te doen.
Superknap van mijn stalgenootje, die loopt een stuk minder vaak dan ik, maar deed het toch maar mooi. :D

En gaaf uitzicht vanaf boven, ondanks mijn enorme hoogtevrees. :j

Afbeelding
Afbeelding

En net nog even 5 km gelopen. Ff checken wat mijn benen deden na 589 treden op stampen.

Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 12:53

Geen grap van garmin? Nou dan vind ik het echt droevig. En inderdaad, ik hoop niet dat je straks moet betalen voor van alles. Dan ga ik over op wat anders.

Gaaf Sherivey!

Hier weer heuveltraining gedaan.
18.5km met 758hm. Was pittig vandaag. Eerst 5x de Hettenheuvel op en af en daarna nog veel klimmetjes gedaan en als toetje nog een keer de Hettenheuvel.

Bijna van het pad afgereden door een mtber die niet op het mtb pad fietste en dan ook nog een opmerking richting ons had -:(-

Afbeelding
Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:17

Wauw lekker Sherivey!

Wat gek die Garmin, misschien een 1 april grap inderdaad?

Lekker gelopen SV! Wat balen van die mountainbiker zeg, irritant.

Ik twijfel nog even over het startvak ja. Amsterdam zat ik in het laatste startvak en dat was echt ellende. Mensen die bij 2 km al aan het wandelen waren met z’n 5-en naast elkaar. En snel wandelaars etc.

Ik heb gisteren m’n 30 km gelopen! Ging goed, maar vanaf 25 km werd het wel zwaarder.
En kreeg ik ook last van de bovenkant van mn voet, heel raar. Ik denk m’n schoenen te strak, die dus losser gedaan maar bleef wel pijn doen. En toen ik thuis kwam nergens meer last van. Voel het nu alleen als ik schoenen aandoe want het is net die plek waar je schoen begint zeg maar.
Moet woensdag fysio dus vraag hem even te kijken.
Maar van m’n rug/heupen/bekken niet echt last, dus dat is top.

Nou de schoen ellende weer. Ik heb dus een maand geleden hoka’s gekocht. Zitten heel fijn. Maar die zijn vooraan wat breder, dus ik loop er snel blaren op m’n grote teen op. Gisteren dus blaren tape gebruikt en toen viel het mee. Maar voor de marathon durf ik ze niet aan te doen.
Ik heb de vorige op Asics gelopen en met Black friday heb ik daar een 2e paar van gekocht, daar heb ik nu nog niet veel op gelopen. De hoka’s veren meer maar ik ben zo bang voor blaren, en na gisteren dus ook voor de bovenkant van mn voet.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-25 13:51

Die bovenkant van je voet, daar heb ik ook wel eens last van gehad. Je veters niet te strak doen inderdaad.
Niet te bang zijn dat je er de volgende keer weer last van hebt.
Blaren is supervervelend. Een iets dikkere sok misschien?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 13:56

Ja ik dacht ook nog aan iets voorin m’n schoen wat de ruimte opvult. Maar ja nu weinig tijd meer om hiermee te experimenteren.
Sokken zijn wel wat dikker, teensokken dus die vullen ook iets meer toch.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-25 14:24

Goed gedaan Sherivey!