Eilish schreef:Lastig. Ik vind ook dat sommige mensen beter geen kinderen kunnen krijgen. Maar als ik kijk naar mezelf, ik ben sinds 2 jaar arbeidsongeschikt. Ik hoop weer te kunnen werken, maar dat is onzeker. De oorzaak is deels erfelijk (hypermobiliteit) en deels overbelasting. Zelf zou ik geen kinderen op de wereld willen zetten als die hier ook veel last van zouden hebben, maar ik ben wel erg blij dat mijn ouders mij geboren hebben laten worden. Dat ik ondanks dat ik nu arbeidsongeschikt ben, ik toch een fijn leven heb verder. En dat ik nu voor de maatschappij niet heel nuttig ben, in de zin van arbeid. Maar dat arbeidsgeschiktheid en nut voor de maatschappij niet het enige is waar je naar moet kijken. Ook naar levenskwaliteit en dat is moeilijk in te schatten.
Ik zit in dezelfde categorie qua aandoening (EDS), ik ga ook niet aan kinderen beginnen. Juist door die levenskwaliteit(en dan zowel die van mij als van kind
). Heel egoistisch gezegd, het zou mij inderdaad niet uitmaken of mijn kind iets zou kunnen toevoegen aan de maatschappij qua werk of niet. Alleen als je dat niet kan val je vaak ook overal weer buiten. De levenskwaliteit maakt mij wel enorm uit. Ik wil het risico niet nemen dat zij dezelfde aandoening hebben, omdat van te voren niet in te schatten is hoe erg de klachten/symptomen worden. Daarnaast zou ik ook niet willen dat mijn kind dezelfde dingen mee maakt, want zo fijn is het niet geregeld, ik val precies overal buiten en ben heel handig uit de uitkering gemieterd.
Alleen bij andere aandoeningen kan ik niet oordelen over levenskwaliteit. Ik heb daar wel mijn gedachtes over en als ik wel aan kinderen had willen beginnen waren er toch echt wel aandoeningen waarbij ik enorm zou twijfelen over het afbreken van die zwangerschap. Maar dat zeg ik nu en eerlijk gezegd weet ik niet of je hetzelfde denkt als je ook echt zwanger bent en er naar uitkijkt...