GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:41

Leuke inzichten wel allemaal :))

Ik ga vandaag een beetje ophogen in dosering. Ik heb nu 9 weken 2,5mg geprikt en dat is natuurlijk gewoon startdosering nog. Maar ik voelde me er echt heel goed op dus ik zag ook geen noodzaak om te verhogen. Na de griep merkte ik wel dat het lichaam even de tijd nodig had om weer op te krabbelen en ik merk nu goed dat ik een beetje tegen de randjes van deze dosering aan loop. Mijn slaap verandert weer iets, iets meer trek, lekkere dingen "roepen" meer, het afvallen is teruggelopen van 200 gram per dag naar 50 gram per dag, mijn huid wordt weer iets onrustiger. Absoluut niet terug bij af maar voor mijn idee nu wel het moment om de dosering iets op te hogen.

En ik vind het ook wel even mooi om te ervaren, want ik weet nu waar nog valkuilen zitten. Ik denk niet dat ik ooit helemaal af ga bouwen, maar ik hoop volgend jaar zomer wel op een start- of microdosis te zitten. En dan is er toch wel een stukje discipline en mentale "stevigheid" nodig om gewoon een gezond patroon te kunnen blijven volgen. Dus daar ga ik nu weer verder mee aan de slag.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:46

ivy_power89 schreef:
Ik vraag mij wel af waarom huisartsen zo tegen het voorschrijven zijn?
Krijgen ze een tik op de vingers van een instantie? Want als een patiënt het zelf betaald en er zoveel goede resultaten worden behaald zie ik het probleem echt niet zo...

Ik heb hier onlangs met twee verschillende huisartsen over gesproken en allebei gaven ze aan dat het eigenlijk troep is dat je in je lichaam spuit, waar je eigenlijk aan vast zit: stoppen betekent namelijk heel hard weer (en nog meer zelfs) aankomen. Het is een middel dat door huisartsen alleen voorgeschreven wordt voor mensen die (morbide) Obesitas hebben. Als deze mensen met Obesitas het echt willen proberen met spuiten (zelf zijn beide huisartsen er geen voorstander van), dan moet de huisarts deze mensen eerst doorverwijzen voor een GLI-traject (dat is zo bepaald door een overkoepelende organisatie). Voor elke keer dat men komt opdagen, krijgt men een vinkje en na een x-aantal vinkjes mogen ze dan gecontroleerd en op recept aan middeltjes als Ozempic beginnen. Dat is niet voor niets, want op online sites is het niet zeker of je ook werkelijk het middel krijgt dat men beweert, plus dat er vaak ook andere, onveilige stoffen in verwerkt kunnen zitten. Ondanks dat het etiket de naam van het middel draagt. En daar betaal je je dan blauw voor, want ik heb zelfs bedragen van 250 Euro per maand voorbij zien komen op Internet. Dat kan niet iedereen betalen, dus gaat men op zoek naar goedkopere mogelijkheden, met nog meer onduidelijkheid wat betreft de werkelijke inhoud van het middel. In het programma Radar was onlangs ook een item aan middelen als Ozempic gewijd.

Iedereen heeft gelukkig de keuze om zelf te bepalen of en wat hij/zij wil gebruiken, net als dat iedereen dat ook mag afwijzen, maar ik zou zelf dit topic niet als enige leidraad gebruiken om een beslissing te maken. Lees je goed in over alle voors- en tegens (ook op Internationale sites) en vraag vooral aan je eigen huisarts hoe of wat. Het is niet voor niets dat huisartsen willen voorkomen dat iedereen te pas en te onpas met deze middelen aan de slag gaat. Zij zijn er niet alleen om mensen te helpen zich beter te voelen, maar ook om te beschermen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Beetje gekleurde mening, maar goed. Welke troep zit er precies in? En wat maakt dit anders dan andere medicijnen? Want dan kun je alle medicijnen wel onder troep schuiven.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:59

Dieuwke_ schreef:
Beetje gekleurde mening, maar goed. Welke troep zit er precies in? En wat maakt dit anders dan andere medicijnen? Want dan kun je alle medicijnen wel onder troep schuiven.

dacht net hetzelfde..

Ipsilonka

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:18

Dat zijn inderdaad wel erg gekleurde meningen. Zonde dat dat zo is. Hier ook blij met de flexibiliteit bij wellis, hebben jullie ook die mail gehad om influencer te worden en daarmee 10% korting te krijgen ? Mij niet gezien op social media met mijn kop maar goed scheelt wel geld haha.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:20

Volgens mij zijn er heel veel meningen waarom ze het niet voorschrijven.
Zo is ook de financiele ongelijkheid een ding voor sommige artsen.

tirzasarah10

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Shenavallie schreef:
ivy_power89 schreef:
Krijgen ze een tik op de vingers van een instantie? Want als een patiënt het zelf betaald en er zoveel goede resultaten worden behaald zie ik het probleem echt niet zo...

Ik heb hier onlangs met twee verschillende huisartsen over gesproken en allebei gaven ze aan dat het eigenlijk troep is dat je in je lichaam spuit, waar je eigenlijk aan vast zit: stoppen betekent namelijk heel hard weer (en nog meer zelfs) aankomen. Het is een middel dat door huisartsen alleen voorgeschreven wordt voor mensen die (morbide) Obesitas hebben. Als deze mensen met Obesitas het echt willen proberen met spuiten (zelf zijn beide huisartsen er geen voorstander van), dan moet de huisarts deze mensen eerst doorverwijzen voor een GLI-traject (dat is zo bepaald door een overkoepelende organisatie). Voor elke keer dat men komt opdagen, krijgt men een vinkje en na een x-aantal vinkjes mogen ze dan gecontroleerd en op recept aan middeltjes als Ozempic beginnen. Dat is niet voor niets, want op online sites is het niet zeker of je ook werkelijk het middel krijgt dat men beweert, plus dat er vaak ook andere, onveilige stoffen in verwerkt kunnen zitten. Ondanks dat het etiket de naam van het middel draagt. En daar betaal je je dan blauw voor, want ik heb zelfs bedragen van 250 Euro per maand voorbij zien komen op Internet. Dat kan niet iedereen betalen, dus gaat men op zoek naar goedkopere mogelijkheden, met nog meer onduidelijkheid wat betreft de werkelijke inhoud van het middel. In het programma Radar was onlangs ook een item aan middelen als Ozempic gewijd.

Iedereen heeft gelukkig de keuze om zelf te bepalen of en wat hij/zij wil gebruiken, net als dat iedereen dat ook mag afwijzen, maar ik zou zelf dit topic niet als enige leidraad gebruiken om een beslissing te maken. Lees je goed in over alle voors- en tegens (ook op Internationale sites) en vraag vooral aan je eigen huisarts hoe of wat. Het is niet voor niets dat huisartsen willen voorkomen dat iedereen te pas en te onpas met deze middelen aan de slag gaat. Zij zijn er niet alleen om mensen te helpen zich beter te voelen, maar ook om te beschermen.

Net als dat huisartsen ook bij veel klachten paracetamol, de pil en andere pijnstillers voorschrijven? Een huisarts die begint bij medicatie troep noemen zou ik ook 3x over nadenken. Een apotheker zou ik daarin serieuzer nemen maar dat is persoonlijke denk ik.
Kijk voor de gein eens naar de bijwerkingen op een paracetamol bijsluiter :) lijkt allemaal erg onschuldig en word ook zo voorgedaan maar is het echt niet.
Tuurlijk we hoeven niet schijnheilig te zeggen dat het geweldig is maar obesitas is ook echt een probleem naast psychische kwelling waar vele last van hebben..

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:33

Het zou toch moeten gaan om de algehele gezondheid van de bevolking? Tuurlijk is het scheef dat ik het wel kan betalen en een ander niet. Maar als degene die het wel kunnen betalen door een beter leefpatroon op langere termijn minder zorgkosten nodig hebben blijft er meer over voor mensen met een kleinere portomonnee. Of ben ik nu teveel in mijn eigen straatje aan het denken?

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:49

Moderatoropmerking:
dit bericht is verwijderd omdat het niet voldeed aan de regels van bokt.nl

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:16

^ vind ik leuk

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:22

:')

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:27

Ik ben inmiddels ruim een halfjaar gestopt en nog steeds prima op gewicht. Snaai soms wel weer wat meer, maar als het maar in balans is met de rest is het echt niet zo dat je meteen weer aankomt. Ene week is het een kilootje meer, andere een kilootje minder.

Voor de rest; wat mooi wat dit met jullie gevoel en zelfbeeld doet!! Ik fotografeer tegenwoordig veel boudoir en daar ook regelmatig vrouwen die (flink) afgevallen zijn. Daarin merk ik vooral dat het zelfbeeld vaak achterblijft op de verloren kilo’s. Het is zo mooi om te zien als het plaatje in je koppie ook gaat kloppen

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:59

Ik heb een vraag uit oprechte interesse, zeker voor de mensen die geen (morbide) obesitas hadden: doen jullie iets om het verlies van spiermassa te beperken? Hogere eiwitname en/of krachttraining bijvoorbeeld?
Spiermassa verlies je overigens ook bij veel/snel afvallen zonder GLP1, ik weet niet of daar überhaupt veel verschil tussen zit, dus het is geen specifieke glp1 vraag.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:00

Eulogy schreef:
Ik heb een vraag uit oprechte interesse, zeker voor de mensen die geen (morbide) obesitas hadden: doen jullie iets om het verlies van spiermassa te beperken? Hogere eiwitname en/of krachttraining bijvoorbeeld?
Spiermassa verlies je overigens ook bij veel/snel afvallen zonder GLP1, ik weet niet of daar überhaupt veel verschil tussen zit, dus het is geen specifieke glp1 vraag.

Als je normaal eet met vlees etc kom je aan voldoende eiwitten en hoef je niet perse iets extra's te doen. Dat is echt een hype tegenwoordig om te denken dat je overmatig eiwit moet eten. Krachttraining of sporten is nooit een overbodige luxe.

Padoertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

Eulogy schreef:

Ja, maar dat deed ik hiervoor ook al. Ik hoefde niet zoveel af te vallen als de meeste hier, maar wilde geen spiermassa kwijt. Ik trainde al 3x per week in de sportschool (kracht) en daarnaast doe ik aan wielrennen. Nu binnen en als het iets warmer is, weer lekker naar buiten. Ben wel amateur, maar we fietsen wel behoorlijke afstanden en met een gemiddelde boven de 30km per uur. Ook in de bergen in het buitenland. Dus ja, ik moet zeker na het sporten mijn eiwitten aanvullen. Daarnaast merk ik met de overgang dat ik beter ga op meer eiwitten, maar dat is voor iedereen persoonlijk.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:29

Iveypower je gaat hard! Al 8 kilo wat fijn! En heerlijk ook om te merken dat het rijden al makkelijker gaat

En Deertje ik kan me helemaal voorstellen wat je bedoelt met ineens veel ijdeler zijn nu je zo slank geworden bent (jij bent echt veel kwijt wauw zag ik in die tabel)

Ik merk nu ook dat ik ineens meer tijd aan mijn haar en huid besteed ;)
Make up doe ik niet echt aan

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:32

Eulogy schreef:

Voordat ik aan de Ozempic begon heb ik kei maar dan ook keihard gesport. Ik kon 20 km hardlopen met mijn dikke reet en deed deadlifts van 80 kilo (ik vind dat veel) met mee flapperende arm spekjes. Ik sportte onder begeleiding van een dietist en PT 5 x !!!! per week. Ja ik was fit ik was sterk, maarrrrr wel met en dikke reet en standaard dagelijks minder dan 1200 calorietjes.

Nu met Ozempic eet ik niet veel meer en ja ik kan geen deadlifts meer doen van 80 kilo, 20 km hardlopen doe ik NOOIT meer en die zakken paardenvoer sleepte ik vorig jaar echt wel iets makkelijker van A naar B, maar heel eerlijk: ik ben liever slap, dun & gelukkig dan sterk dik en ongelukkig. Ik hou wel mijn eiwitinname op peil door iedere ochtend een eiwit shake te nemen met 2 scheppen van 30 gram en ik eet veel eieren en ben dol op vlees.

Overigens ook contact gehad met mijn huisarts, maar die geeft gewoon aan dat ze het niet mag voorschrijven aan mensen met een BMI onder de (ik geloof) 40. Ook al zou ik het betalen.

Zelf heb ik de ozempic via aevita.com, ik betaal 199 pm, ze zijn minder flexibel dan Wellis, maar ik heb de afspraak dat zodra ik echt ga afbouwen ik ook de helft ga betalen. Dus de kosten krimpen mee. Ze zitten er wel bovenop, videobellen en chatten. Dus je krijgt het niet zomaar.

Daphne: 8 kilo is echt wel veel al, zo lang ben je niet bezig, gaaf hoor. En ja rijden met overgewicht. Ik heb jarenlang alleen gefokt, lk maar nu zit ik weer trots boven hoor met mijn 68 kilo.

Voor mij was de 80 kilo een harde grens, ik verwacht van mijn paarden een bepaalde prestatie en die kon ik niet matchen met mijn kilo's toen. Ik reageer overigens niet op (de in mijn ogen) te zware mensen op een paard. Het is niet aan mij. Ik heb geleerd van mijn moeder dat als je niets aardigs kan zeggen je beter je mond kan houden. Dat doe ik dan dus ook maar. Zolang je jezelf aan kunt kijken in de spiegel met je acties moet dat goed genoeg zijn, jij bent namelijk de enige aan wie je verantwoording af moet leggen en aan niemand anders.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:37

Mer1980 schreef:
Voordat ik aan de Ozempic begon heb ik kei maar dan ook keihard gesport. Ik kon 20 km hardlopen met mijn dikke reet en deed deadlifts van 80 kilo (ik vind dat veel) met mee flapperende arm spekjes. Ik sportte onder begeleiding van een dietist en PT 5 x !!!! per week. Ja ik was fit ik was sterk, maarrrrr wel met en dikke reet en standaard dagelijks minder dan 1200 calorietjes.

Nu met Ozempic eet ik niet veel meer en ja ik kan geen deadlifts meer doen van 80 kilo, 20 km hardlopen doe ik NOOIT meer en die zakken paardenvoer sleepte ik vorig jaar echt wel iets makkelijker van A naar B, maar heel eerlijk: ik ben liever slap, dun & gelukkig dan sterk dik en ongelukkig. Ik hou wel mijn eiwitinname op peil door iedere ochtend een eiwit shake te nemen met 2 scheppen van 30 gram en ik eet veel eieren en ben dol op vlees.

Haha herkenbaar.

Ik heb echt heeeeeel veel gesport, bodypump, krachttraining enzzzz. Ook op 1200 kcal.... Ooit krachttraining en spinning op 1 dag. 3x per week bodypump.....ik viel moeizaam af en mocht nergens een fout maken want dan stond ik meteen 2 weken achter. Altijd honger, zelfs misschien een beetje zwak van 'te weinig eten met wat ik deed'.

Ik kamp sinds 1,5 jaar al serieus met rugklachten (ik heb mezelf zwaar vertild aan een bed) waardoor het allemaal niet zo meer wil. Ik dacht eerst afvallen en dan zien we wel weer. Maar ik merk dat ondanks ik nu dun ben ik daar geen motivatie voor kan opbrengen. Dan denk ik: voor wie sta ik daar te zwoegen? Heb ik er nu motivatie en zin in: nee.... Afvallen is niet meer de reden.

De enige reden zou zijn dat ik het wil gaan doen of om mijn lichaam meer te vormen, want ja mn kont mag wel wat strakker. En voor mijn rug bepaalde oefeningen doen is ook goed. Ik had de loze hoop dat afvallen mn rugblessure zou oplossen :+

Dus voorlopig ben ook ik liever dun en slap :+

Ik kan nu 1500 kcal eten, zonder sporten en ik val af en ik voel mezelf energieker omdat ik meer binnen krijg. *\o/*

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:44

Wat is dan ‘de troep’ die erin zou zitten? Het is een nagebootst hormoon en al tientallen jaren getest als medicijn. Ik denk dat je met je dagelijks eten meer ‘troep’ binnenkrijgt dan met je spuitje Glp-1 maar goed. Prima, niemand verplicht het je.

Verlies van spiermassa: tja die had ik al niet dus er was niet echt veel te verliezen. Heb me er niet druk om gemaakt en nu nog steeds niet.

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:50

Troep is ook onzin, misschien is dat iets van de zwarte markt en het komt vooral bij mensen vandaan die zich er niet in (willen) verdiepen. Het is een hormoon wat normaliter gewoon aangemaakt wordt alleen bij mensen zoals wij te weinig. Het is jaaaaaaaaaaaaaaaaren lang getest op mensen met een zeer ernstige ziekte (Diabetes) en dit redt hun leven.

Het is ook keuzes maken, ben je gezonder als je zwaar overgewicht hebt, hoge bloeddruk, suiker problemen, pijn in je gewrichten of dat je dat allemaal niet hebt als je deze medicatie hebt. Ik denk op de langere termijn dat de zorgkosten enorm zullen dalen, geen nieuwe heupen meer, geen nieuwe knieën meer, geen hoge bloeddruk, veel minder hart falen, cholesterol verminderd en het is zelf aangetoond dat de kans op kanker enorm afneemt. Ben je dan net die ene persoon die met grote grote grote pech dat je alvleesklier ontstoken raakt, ja dat is mooi balen. Maar de miljoenen mensen die hierbij veel gezonder leven zouden toch de overhand moeten hebben? Waarom blijven huisartsen ontkennen en afwijzen, waarom denken ze dat ze iedere dikke persoon met een cursus GLI kunnen fixen? Als dat allemaal zo simpel was hadden we deze medicatie nooit gehad. Dit is gewoon en wondermiddel.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:31

Ik heb een mail ontvangen vanuit de apotheek of ik mee wil werken aan een onderzoek omdat ik MJ gebruik.

Citaat:
Geachte heer/mevrouw,

U heeft via één van onze apotheken in de afgelopen periode medicatie ontvangen voor de behandeling van diabetes of om af te vallen.

Graag nodigen wij u uit om deel te nemen aan een onderzoek van de Wageningen Universiteit. In dit onderzoek wordt gekeken naar de voeding van mensen die medicatie gebruiken om af te vallen. Er is momenteel weinig bekend over het voedingspatroon van mensen die deze medicatie gebruiken en in Nederland wonen. Met dit onderzoek willen de onderzoekers hier meer inzicht in krijgen.

Meer informatie over de studie vindt u in de flyer op de volgende pagina.

Als u wilt deelnemen aan het onderzoek, kunt u zich aanmelden via het e-mailadres:

Ook wanneer u vragen heeft over het onderzoek, kunt u via ditzelfde e-mailadres contact opnemen.

Deelname aan het onderzoek is volledig vrijwillig. Als u besluit niet deel te nemen, heeft dit geen gevolgen voor uw behandeling of de zorg die u van ons ontvangt.

Wij stellen uw overweging zeer op prijs en hopen hiermee een bijdrage te kunnen leveren aan goed onderbouwde voedingsrichtlijnen voor de toekomst.

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:32

Eulogy schreef:

Ik doe dagelijks of om de dag (ligt er even aan hoe ik mij voel kwa vermoeidheid etc) een thuisworkout met YouTube meestal een workout met
200 squats en daarna doe ik
1 minuten voorligsteun
1 minuut plank
1 minuut zijwaarts plank
2x 15x opdrukken vanaf knieën
En nog wat extra oefeningen die ik voor mijn heupen en rug heb van de fysio
En daarnaast dagelijks 5-10 km wandelen
En 3 a 4x per week paardrijden

Zodra deze workout makkelijk gaat ga ik wat ophogen
Merk dat ik ondanks de 9 kg die ik nu kwijt ben goed in m’n bespiering zit

Shenavallie

Ik snap dat een aantal gelijk op hun achterste poten staan, maar dat is nergens voor nodig: ik schreef tenslotte dat iedereen vrij is om daar wel of geen keuze in te maken. Alleen moet Bokt niet als enige maatstaf voor de keuze zijn. Laat je goed informeren, is mijn enige advies.

ivy_power89

Shenavallie schreef:
ivy_power89 schreef:

Ik heb hier onlangs met twee verschillende huisartsen over gesproken en allebei gaven ze aan dat het eigenlijk troep is dat je in je lichaam spuit,

Kom jij even lekker het topic binnenvallen en meteen een bericht dumpen met onzin.....

Heb je je ingelezen wat Ozempic, mounjaro etc is?
Want troep? Het is van origine een DIABETES medicijn, mensen gebruiken het om hun suiker te reguleren.
Hoog suiker = ongezond
Dat er nog meer voordelen bijkwamen kijken, is alleen maar meegenomen.

Dus als het troep is wat je zo hard roept, onderbouw het dan ook?
Waarom is het zulke troep?

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:34

Afbeelding