Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 11:44

Het lijkt wel kerst hier, met alle nieuwe horloges :')

De mijne is ook gister binnen gekomen, meteen gebruikt bij de baantraining gisteravond maar door de opzet die we deze keer hadden er niet heel veel nutting extra/nieuwe info uit kunnen halen. Vanmiddag/vanavond staat er een timetrial op de planning, 1 mile warm-up en dan 1 mile all out. Eens zien wat er in zit...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:06

Suusje wat een leuke foto's. Echt leuk dat Canicross denk ik :j

Mijn loopje begon goed 10km heerlijk gelopen. Daarna werd het warmer. Mijn hartslag steeg en heb echt wandelpauzes moeten in lassen
Had ook veel water nodig. Maar we hebben 17km in de beentjes.

Afbeelding

Afbeelding

Kijk deze leukies kwam ik langs

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:39

Helaas niet Namiro, zou er wel eentje bij willen maar qua ruimte/tijd/jonge kinderen nu niet de beste tijd. Dit is een hond van een kennis die die veel verblijft bij de hond van mijn vriendin (snap je het nog, haha) en die kan wel wat extra beweging/training gebruiken.

Hopelijk komt je horloge snel. Die trail ziet er leuk uit! Ga eens even kijken of dat in de planning past.

Dankjewel Peura.

Haha, kerst Imay, gelukkig duurt dat nog even. Klinkt wel als een pittige training die je te wachten staat. Veel plezier!

Heerlijke foto's BeFunny. Je duurloop is toch goed gelukt zo. Knap gedaan.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:49

Succes met je training vandaag, IMAY! Heb je ook weer een triatlon op de planning?

Heerlijke plaatjes weer, BeFunny. Toch maar weer 17 km in de pocket!

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 12:58

Het is ook geen straf idd om even gewoon te wandelen want alles is nu zo mooi groen.
Minder is dat ineens mijn hooikoorts op komt zetten. Had ik dit jaar nog geen last van. Dacht misschien een positieve bijwerking maargoed.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:06

Puera schreef:
Succes met je training vandaag, IMAY! Heb je ook weer een triatlon op de planning?

Heerlijke plaatjes weer, BeFunny. Toch maar weer 17 km in de pocket!

Ja, volgede week zaterdag de 1e. Een sprint in Almere. Daarna 11 juni een sprint in Zandvoort, 24 juni een OD in Rotterdam, 1 juli een OD in Haarlemmermeer, 5 augustus een sprint in Londen, 19 augustus een sprint in Ouderkerk aan de Amstel en tot slot 16 september nog een sprint bij de Bosbaan. En dan 15 oktober de halve marathon in Amsterdam

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:12

Best een drukke agenda zo IMAY. Maar wel erg leuk.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:27

Drukke agenda inderdaad, IMAY! De halve van Amsterdam heb ik vorig jaar gedaan, was geweldig!
Maar ik heb wel even ondertiteling nodig bij sprint en OD. :o?

Balen van je hooikoorts, BeFunny. Kun je dat wat redelijk in toom houden met medicijnen?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:49

Puera schreef:
Drukke agenda inderdaad, IMAY! De halve van Amsterdam heb ik vorig jaar gedaan, was geweldig!

Balen van je hooikoorts, BeFunny. Kun je dat wat redelijk in toom houden met medicijnen?

Ja de tabletjes die ik had werkte altijd wel goed. Nooit extreem veel last. Ik moet alleen nog vragen of ik ze mag gebruiken nu.
Ze werken ook tegen insecten beet allergie dus ga het vandeweek wel vragen.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 13:50

Puera schreef:

Dat zijn verschillende afstanden.
Sprint is 750m zwemmen, 20km fietsen & 5km hardlopen.
OD staat voor Olimpic Distance, is de afstand die zoals de naam al doet vermoeden op de Olimpische spelen geracet wordt en is het dubbele van een sprint. 1500m zwemmen 40km fietsen en 10km hardlopen. Dan heb je ook nog de halve en hele Ironman, respectievelijk 1900m zwemmen, 90km fietsen, halve marathon & 3800m zwemmen, 180km fietsen, hele marathon. Die twee gaan me (voorlopig in ieder geval) wat te ver.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:52

Wow wat een afstanden joh! Respect hoor!
Londen knalt wel tussen je verder nederlandse planning uit :D

Ik heb op Garmin een trainingsplan aangemaakt voor de halve marathon :=
Net de benchmark run. Niet zo spannend, 9min :')

Maandag mn eerste training. Voor mij al nieuwe dingen: cadansoefeningen en acceleration glider oefeningen.
Ben benieuwd of ik daar wijs uit maak.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 17:57

Karin_deB schreef:
Wow wat een afstanden joh! Respect hoor!
Londen knalt wel tussen je verder nederlandse planning uit :D

Ik heb op Garmin een trainingsplan aangemaakt voor de halve marathon :=
Net de benchmark run. Niet zo spannend, 9min :')

Maandag mn eerste training. Voor mij al nieuwe dingen: cadansoefeningen en acceleration glider oefeningen.
Ben benieuwd of ik daar wijs uit maak.

Ik heb hem ook gestart. Gister de Benchmarkrun gedaan idd 9 min :') maar je kan daarna doorlopen als je wil ;) . En ik Zou vandaag de tweede training hebben maar ik was wat anders van plan dus heb die verschoven naar maandag.

Die tweede heb ik ook al gezien nu en is eigenlijk ook niets bijzonders. Alleen de warming upp van slechts twee min vind ik minder. Na de warming up iets meer dan 3 km lopen in lekker tempo en dan de cool down :j

Ik loop liever wat langer in.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:19

Oh bij mij is de warming up 10min haha!
Voor mij was de 9min precies goed vandaag.
Ontzettend stramme benen en moe en heet.
Ik kon deze mooi even tussendoor gooien :D

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:27

Heb jij zelf een schema gemaakt?
Ik heb een voorgesteld schema gekozen kreeg te zien dat ik met Garmin coach kon trainen en na het invullen van wat gegevens wat ik nu loop aan afstand en wat mijn tempo is. En wat mijn doel is en heb coach Amy voorgesteld gekregen.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:45

suusje26 schreef:
Helaas niet Namiro, zou er wel eentje bij willen maar qua ruimte/tijd/jonge kinderen nu niet de beste tijd. Dit is een hond van een kennis die die veel verblijft bij de hond van mijn vriendin (snap je het nog, haha) en die kan wel wat extra beweging/training gebruiken..

Heel herkenbaar.. hier ook over een jonge hond nagedacht maar dan heb ik er drie lopen.. ook nog formaat ‘vreet nogal veel’ en in combinatie met kind, paarden en andere hobby’s nu niet handig. Maar als ik dan iets leuks voorbij zie komen in het asiel kriebelt het wel hoor.

Wauw wat een agenda Imay!
Misschien heb je het al eens geschreven, maar hoeveel train je dan per week?

Mijn horloge komt definitief niet vandaag. Had nog een mailtje naar de klantenservice gestuurd en kreeg terug dat het helaas niet gelukt was om het pakketje op tijd te versturen..
normaal gesproken zou ik dat dan maar voor lief nemen maar nu een mail teruggestuurd dat ik daar niet blij mee was en voor hij gekozen had vanwege het feit dat ik het horloge dan vandaag zou krijgen.
Nu krijg ik €15,00 terug ter compensatie. Schiet er natuurlijk niks mee op, maar wel netjes.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 18:49

Suusje wat een mooie actiefoto van de canicross.

BeFunny mooie foto's van een mooie 17km.

Tof zo'n Olympic distance, het lijkt mij echt niet fijn om zo zeiknat op de fiets te stappen, went dat een beetje?

De benen voelden weer goed vandaag, ietsje lichte spierpijn nog, maar ze hadden er weer zin in.
Garmin wilde dat ik 45 min ging lopen op 6.15 min/km, maar ik liep heerlijk, dus het werd wat langer en wat sneller. Een 10km op 5.48 min/km.

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:20

Jammer Namiro, maar toch netjes van ze.

Gaaf IMAY! Ik vind het knap, zo’n triatlon.

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:22

Sv, wat fijn dat je weer zo goed herstelt bent van je 55km loop! Knap zeg dat je het zo lang hebt volgehouden!

Suusje, gave foto van jou en Elmo in het water <3

Namiro top dat je alleen bent gaan hardlopen! Goed bezig zeg! En ziet er niet verkeerd uit op dat terras!

Be funny, mooie foto's zeg! En goed bezig geweest!

Imay, succes met al je wedstrijden! Zijn er zeker heel wat, klinkt leuk!

Ik ben weer terug van vakantie! Had het hier iets minder gevolgd, omdat ik de hele dag in touw was. Het was een heerlijke vakantie in Duitsland de Eifel.
Ontzettend veel heuvels en meren, echt prachtig, heb heerlijk gelopen.
Sommige paden gingen zo stijl omhoog dat het leek of ik in een zwembad liep, dat was echt flink zweten, in een laag tempo.
Hier nog wat foto's:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:44

Wat een heerlijke vakantie lijkt me dat ieris, de Eifel is prachtig en je had er ook goed weer bij zo te zien.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 19:56

Prachtig ieris <3

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 20:11

Heerlijk Ieris!

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 21:39

Ja, het is zeker een drukke agenda. Nu doe ik niet ieder event vol in het rood, anders is het niet te doen, maar ik geniet gewoon van de sfeer op de evenementen en de mogelijkheid om de drie sporten in een gecontroleerde omgeving aan elkaar te rijgen.

@Karin_deB Ja, Londen is wel de vreemde eend in de bijt. Ik had het eind vorig jaar met vriendin van me uit Londen over triathlon en toen zei zij dat ze het wel eens zou willen proberen maar niet zo goed durfde en toen heb ik gezegd dat als ze er een uit zou kiezen, ik met haar mee zou doen. En belofte maakt schuld.

Als ik die termen van je trainingsplan zo hoor ben je voor Jeff gegaan. De cadence drills zijn goed te doen als je er bij nadenkt, ik vond zelf die acceleration gliders lastiger omdat het minder meetbaar is en ik niet goed wist naar welk gevoel ik op zoek was.

@BeFunny Ik ben ook een Amy trainingsplan gestart voor de HM. Ik heb wel ingevuld wat mijn huidige wekelijkse afstand was ongeveer en tempo, maar geen doel qua eindtijd om naartoe te trainen. Heb jij wel een einddoel gesteld? Ik heb overigens nog geen loop gehad waarbij je maar 3 minuten warm-up kreeg, op de benchmark run na.

@-Namiro- Balen dat je horloge er niet zoals beloofd vandaag is. Wel netjes dat ze je wat geld terug geven.

@Supervixen Een trisuit is gemaakt van materiaal dat lijkt op zwemkleding, en het blijft wel een beetje klam als je net op de fiets zit maar het echte zeiknatte is er echt heel snel wel af. Zeker als het een beetje mooi weer is ben je al weer bijna droog voor je uit de transition zone komt.

En altijd fijn als de benen beter aanvoelen dan Garmin denkt, en dat de spierpijn er bijna uit is na je ultra.

@ieris Wat een foto's, prachtig.

Een wat uitgebreid stukje over mijn trainingsopbouw. Let wel, ik ben qua ervaringsniveau echt nog op het YOLO level. Ik doe wat goed genoeg voelt en wat ik denk vol te kunnen houden. Misschien ga ik volgend jaar op zoek naar enige vorm van coaching, maar dit is pas mijn 2e seizoen dus ik wil eerst nog even kijken wat ik er zelf uit kan halen.

Ik train heel erg afhankelijk van het weer. In de winter een stuk minder dan in de zomer, omdat ik een mooi weer fietser ben. Als het regent of heel koud is dan heb ik er geen zin in en ga ik niet. Ik probeer nu het weer goed genoeg is 2 of 3 dagen in de week te gaan fietsen, en dan meestal 30 tot 50 km.

Ik heb nu voor hardlopen een HM trainingsplan van Garmin voor 4 dagen in we week, dit probeer ik te doen elke week, wat nu nog goed te doen is met een korte easy pace run van 3 miles kan ik best ook nog een1½ uur op de fiets gezeten hebben 's ochtends als ik mezelf dan niet in het rood werk, maar als ik merk dat het straks te veel zou worden dan ga ik die kortere easy pace runs over slaan en prioriteer ik tijd op de fiets.

Naast dit trainingsplan heb ik sinds begin dit jaar ok op vrijdagavond baantraining, wat bestaat uit heel veel loopscholing en techniek oefeningen, afgesloten met soms een serie 50-100m sprints en soms wat meer afstandswerk met sets die qua afstand kunnen verschillen van 200s tot 800s. Ook hiervoor geldt dat ik per week een beetje bekijk wat ik aan kan en wat verstandig is. Volgende week is mijn wedstrijd op zaterdag, dus dan doe ik alleen het loopscholing gedeelte met de groep mee, en ga ik dan al in een rustig tempo uitlopen.

En zwemmen doe ik sowieso te weinig, het is de discipline waarin ik denk het moeilijkste winst te kunnen maken. Ik kan namelijk maar heel beperkt borstcrawl, en met het schoolslagje dat ik heb gaat hier geen grote winst meer in zitten. Ik zou veel techniektraining moeten gaan doen om of mijn schoolslag een wedstrijd schoolslag te maken in plaats van de kop boven water en gaan met die banaan versie die ik ooit op zwemles heb geleerd, of een degelijke borstcrawl te ontwikkelen. Ik zou eigenlijk 1 keer in de week moeten gaan zwemmen maar dat doe ik niet.

En dan nog wedstrijden in het geheel weven. De dag voor een wedstrijd doe ik geen grote, uitputtende, workout. Whatever er de dag van de wedstrijd op de planning zou staan als er geen wedstrijd was geweest schrap ik in zijn geheel. Ik ga niks inhalen of verplaatsen wat op wedstrijd dag zou zijn geweest. Zelfde geldt voor de dag na een wedstrijd, die gooi ik ook helemaal leeg.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-23 22:45

Ik heb twee minuten warm upp.
En dan 3,22km hardlopen in lekker tempo en dan 2 min cool down. Dat is de training die ik maandag moet lopen en die twee minuten warm upp dat snap ik echt niet. Ik heb echt wel eventjes nodig om in te lopen. Maargoed we proberen hem gewoon en waarschijnlijk wordt hij dan wel wat sneller en loop ik dan veel in rood :j

Ik heb ook geen doel kwa eindtijd ingevuld.

Ik ben ook niet van plan om de halve marathon te gaan lopen _O-

Ik hoop 2 september een trail te kunnen lopen van 15KM in Ermelo. Mijn allereerste wedstrijd en laagdrempelig. Ik ben zo sloom als een slak en ik verwacht niet ooit snel te worden.

Ik wilde die Garmin coach proberen om te kijken of ik daarmee wat afwisseling in mijn trainingen kan krijgen ipv dus alleen maar duurloopjes. Ik ga waarschijnlijk 2 x per week die training van de app lopen de twee anderen stel ik dan weer uit naar de andere week 8)7. Ik heb 1 x bij de loopgroep en wil minimaal één duurloop. Die zit trouwens ook bij de training dus die loop ik dan en dan loop ik door als ik langer wil lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 07:16

De Veluwse trailrun op 2 september?
Die is leuk.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-23 07:44

Jeetje Imay! Dat zijn nogal wat trainingsuren zeg.. kan me ook voorstellen dat het in de zomer veel makkelijker is dan in de winter.
Qua zwemmen zou je wel zwemles kunnen overwegen? Mijn baas en een collega zijn ook fanatieke zwemmers (baas ook ivm triatlon) en zij hebben 1x per week zwemles.. vergelijkbaar denk ik met een training bij een loopgroep alleen dan met zwemmen.