Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Laurora schreef:Oh, ik kan me van laatst nog een stuk herinneren waarin stond dat het juist de hoogopgeleiden zijn die naar europa komen, omdat de laagopgeleiden het überhaupt al niet kunnen betalen. Er stond overigens niet bij of het hoogopgeleide niveau daar net zo hoog is als hier, dus wat dat betreft kan het idd heel goed zijn dat het om "dommere" mensen gaat.
Varekaj schreef:Ayasha, eer ze jou met je mond vol tanden zetten moet het al serieus zijn. Maar deze opmerking was toch wel beetje "jackpot"... hoofdvogel in onbeschoftheid.
HopeMyDay schreef:Ik zou zeggen, 1 kind politiek.
Of gewoon een verbod op doorfokken van mensen met een erfelijke mentale/fysieke aandoening maarja dat doen we alleen met dieren, mensen mogen altijd doorfokken... terwijl ik toch altijd heb geleerd dat mensen ook dieren zijn?
sanso schreef:HopeMyDay schreef:Ik zou zeggen, 1 kind politiek.
Of gewoon een verbod op doorfokken van mensen met een erfelijke mentale/fysieke aandoening maarja dat doen we alleen met dieren, mensen mogen altijd doorfokken... terwijl ik toch altijd heb geleerd dat mensen ook dieren zijn?
Hier ben ik het ZO mee eens! Mijn vriend en ik hebben beide een slechte rug, en ook beide slechte ogen en een relatief slecht gebit (snel gaatjes ed). Dit zit ook serieus in onze overweging om geen kinderen te nemen. Een paard of hond selecteren we toch ook hierop? Begrijp dan ook niet waarom (geestelijk) zieke mensen er soms alles op alles op zetten om maar kinderen op de wereld te zetten. Zou een verbod op moeten komen maar ach... wie ben ik met mijn mening...
Varekaj schreef:Maar daar kan het kind iig niks aan doen, toch?
Net zo min als geboren worden met een afwijking door complicaties bij de geboorte of een niet-opspoorbare erfelijke afwijking.
Ik pleit wel dat ze bij zware erfelijke aandoeningen een grens trekken als het echt de levenskwaliteit ten nadele zal beïnvloeden vb leven als een plantje of hele zware misvorming. En dat testen als de NIP-test verplicht worden. Wie bewust kiest voor een zwaar gehandicapt kind moet daar dan ook voor (kunnen) instaan. Beseffen waar je aan begint.
Eilish schreef:Lastig. Ik vind ook dat sommige mensen beter geen kinderen kunnen krijgen. Maar als ik kijk naar mezelf, ik ben sinds 2 jaar arbeidsongeschikt. Ik hoop weer te kunnen werken, maar dat is onzeker. De oorzaak is deels erfelijk (hypermobiliteit) en deels overbelasting. Zelf zou ik geen kinderen op de wereld willen zetten als die hier ook veel last van zouden hebben, maar ik ben wel erg blij dat mijn ouders mij geboren hebben laten worden. Dat ik ondanks dat ik nu arbeidsongeschikt ben, ik toch een fijn leven heb verder. En dat ik nu voor de maatschappij niet heel nuttig ben, in de zin van arbeid. Maar dat arbeidsgeschiktheid en nut voor de maatschappij niet het enige is waar je naar moet kijken. Ook naar levenskwaliteit en dat is moeilijk in te schatten.
Zoe_97 schreef:Ook de ziektes die tot een trage uitzichtloze dood leiden op jonge leeftijd. Heb je ook mensen die vrolijk mee doorfokken. Zoals huntingtons chorea bijvoorbeeld 50% kan op het doorgeven aan een kind. De 40 haal je niet en langzaam takel je af. En maar snel nog een monster uitpoepen voor je lichamelijk en mentaal er niet meer bent om dat kind dezelfde toekomst te geven
Eilish schreef:Lastig. Ik vind ook dat sommige mensen beter geen kinderen kunnen krijgen. Maar als ik kijk naar mezelf, ik ben sinds 2 jaar arbeidsongeschikt. Ik hoop weer te kunnen werken, maar dat is onzeker. De oorzaak is deels erfelijk (hypermobiliteit) en deels overbelasting. Zelf zou ik geen kinderen op de wereld willen zetten als die hier ook veel last van zouden hebben, maar ik ben wel erg blij dat mijn ouders mij geboren hebben laten worden. Dat ik ondanks dat ik nu arbeidsongeschikt ben, ik toch een fijn leven heb verder. En dat ik nu voor de maatschappij niet heel nuttig ben, in de zin van arbeid. Maar dat arbeidsgeschiktheid en nut voor de maatschappij niet het enige is waar je naar moet kijken. Ook naar levenskwaliteit en dat is moeilijk in te schatten.
Eilish schreef:Lastig. Ik vind ook dat sommige mensen beter geen kinderen kunnen krijgen. Maar als ik kijk naar mezelf, ik ben sinds 2 jaar arbeidsongeschikt. Ik hoop weer te kunnen werken, maar dat is onzeker. De oorzaak is deels erfelijk (hypermobiliteit) en deels overbelasting. Zelf zou ik geen kinderen op de wereld willen zetten als die hier ook veel last van zouden hebben, maar ik ben wel erg blij dat mijn ouders mij geboren hebben laten mworden. Dat ik ondanks dat ik nu arbeidsongeschikt ben, ik toch een fijn leven heb verder. En dat ik nu voor de maatschappij niet heel nuttig ben, in de zin van arbeid. Maar dat arbeidsgeschiktheid en nut voor de maatschappij niet het enige is waar je naar moet kijken. Ook naar levenskwaliteit en dat is moeilijk in te schatten.
Magrathea schreef:Eilish schreef:Lastig. Ik vind ook dat sommige mensen beter geen kinderen kunnen krijgen. Maar als ik kijk naar mezelf, ik ben sinds 2 jaar arbeidsongeschikt. Ik hoop weer te kunnen werken, maar dat is onzeker. De oorzaak is deels erfelijk (hypermobiliteit) en deels overbelasting. Zelf zou ik geen kinderen op de wereld willen zetten als die hier ook veel last van zouden hebben, maar ik ben wel erg blij dat mijn ouders mij geboren hebben laten worden. Dat ik ondanks dat ik nu arbeidsongeschikt ben, ik toch een fijn leven heb verder. En dat ik nu voor de maatschappij niet heel nuttig ben, in de zin van arbeid. Maar dat arbeidsgeschiktheid en nut voor de maatschappij niet het enige is waar je naar moet kijken. Ook naar levenskwaliteit en dat is moeilijk in te schatten.
Het punt is, jij bestaat (al). Een ongeboren kind niet. Of zat jij in de hemel te wachten tot je geboren ging worden en zou je heel verdrietig zijn geweest als ze besloten kinderloos te blijven?