[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 16:20

Heeft er iemand ervaring met de koper spiraal?
Over 2enhalve week is het 6 weken na mijn bevalling, en wil toch even na gaan denken over anticonceptie.
Maar ik wil liever niks met hormonen...

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 18:42

Ik heb het Gynefix 200 koperspiraal. Wat zou je willen weten?
Ik ben er erg tevreden over, heb dit in juli laten plaatsen. Tijdens mijn menstruatie heb ik 3 heel hevige dagen (nog iets meer dan wat vroeger mijn zwaarste dag was), dan enkele mindere dagen. Maar dit alles eigenlijk zonder pijn, dus ik heb er geen problemen mee.

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 20:10

Lidewijke schreef:
Ik ben er erg tevreden over, heb dit in juli laten plaatsen. Tijdens mijn menstruatie heb ik 3 heel hevige dagen (nog iets meer dan wat vroeger mijn zwaarste dag was), dan enkele mindere dagen. Maar dit alles eigenlijk zonder pijn, dus ik heb er geen problemen mee.

Fijn om te weten, ik ben namelijk ook van plan eentje te laten zetten :)
Probleem is, hoe kaart ik dit aan bij mijn mama. We zijn niet zó close met elkaar, en heb het gevoel dat dit een heel awkward / lastig gesprek gaat worden...

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:30

Gewoon gaan? Je bent toch volwassen en vanaf 18 mag je zelf beslissen.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 21:36

Wat Saaams zegt inderdaad! Je bent volwassen, het is je eigen lichaam, en je betaald het ook zelf toch?
Je kunt het er vooraf eventueel wel over hebben, maar verder heeft zij weinig invloed op jouw keuzes toch?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:07

Lidewijke schreef:

Daar ben ik idd best bang voor, dat de menstruatie veel heftiger word.
Maar goed, als het te doen is, heb ik het er wel voor over.
En daarna als die er in zit, voel je het dan niet meer?
en het er in zetten zelf? ik ben echt als de dood om hem er in te laten zetten :+

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:39

Saams en Sanne, inderdaad, de beslissing is ook wel gemaakt. En misschien ga ik wel al eens op afspraak voor ik er over begin, maar ik vind dat het iets is dat ze wel mag weten en praktisch (voor de briefjes van het ziekenfonds en zo) is het natuurlijk ook makkelijker :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 07:42

Of je het plaatsen voelt is per persoon afhankelijk denk ik, daarbij ook van de plaatser en je eigen ontspanning.
Ik heb de meest afschuwelijke horrorverhalen gehoord over de mirena maar zelf heb ik er echt niks van gevoeld, ik gok dat dat met elke andere spiraal hetzelfde zal zijn.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 12:15

Hier ook iemand met een gynefix 200.
Ontzettend tevreden over.
Plaatsen was geen pretje, heel veel last gehad, maar dat was tegen de avond ook voorbij en daarna nooit meer last gehad.
Ben vorige week op controle geweest en alles is nog oke, ook al heb ik een kleine baarmoeder, het past.

Kwestie van vloeing: na het plaatsen geen last van gehad, cyclus verliep gewoon normaal, nu is het ook 2-3 dagen heftig en daarna snel voorbij.

Io: als je voor jezelf al de beslissing genomen hebt, kun je dat ook duidelijk maken aan je moeder. Dus, als je met haar gaat spreken ook duidelijk maken dat je echt al gekozen hebt, en geen permissie komt vragen. Want zoals anderen hier idd zeiden, het is jou lijf!

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-15 13:39

Ik heb er 1 op 11 september laten plaatsen, weet niet meer precies wat de naam was...

Plaatsen zelf vond ik geen pretje en heb de hele dag op de bank gelegen... Maar met pijnstilling is het vrij goed uit te houden, maar zou wel echt je rust pakken. In de avond had ik er nog af en toe wat last van, maar bijna niet meer. Erger vloeien had ik geen last van na het plaatsen.

Ook zou ik je aanraden om je te laten brengen en ophalen, mocht je er wel "veel last" van hebben, hoef je in ieder geval niet te lopen of fiets of iets dergelijks.

Hoe nu verder mijn cyclus gaat verlopen, heb ik nog geen idee van... Die zou over ongeveer een week moeten beginnen... Benieuwd of die weer normaal op gang komt of niet. Werd het namelijk ook pas vrij laat. Maar de tijd zal het leren :)

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 10:59

Na lang wikken en wegen ga ik volgende week voor de Mirena.. pff zie er wel een beetje tegenop al :+

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 11:17

Heeft iemand hier de Jaydess spiraal laten plaatsen? En hoe ging dat/bevalt het?

Gisteren bij een gynaecoloog geweest en die heeft het me van harte aanbevolen. Volgende week moet ik ongesteld worden dus dan wil ik hem in principe laten plaatsen.
Ik hoor graag ervaringen, vast bedankt. :)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-15 16:24

Ik ga hem toch ook maar laten plaatsen haha, hoe eng ik het ook vind.
maarja de vorige keer durfde ik ook niet, en 9 maanden later was er een baby haha. Dus nu ga ik maar gewoon.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:48

Ik slik nu al 6 jaar de pil. 5 jaar microgynon 20 en nu sinds januari de 30mg variant. Sindsdien aangekomen terwijl ik gezonder ben gaan leven.

Ik ben overgestapt omdat ik de pil niet meer door kon slikken.

Maar ik merk nu in mijn stopweek dat mijn bloedglucosespiegel veel beter is. Veel betere waardes waardoor ik dus steeds teveel insuline gebruik en dus weer te laag zit. Maar nu ben ik eigenlijk die pil wel zat. Want dit verschil is niet best is niet op in te spelen en tijdens het sporten ben ik maandag nog net niet knock out gegaan.

Weten jullie ook als ik van de 30 terug ga naar de 20 of ik nog wel beschermd ben?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 08:55

Angeliquee18 schreef:
Heeft er iemand ervaring met de koper spiraal?
Over 2enhalve week is het 6 weken na mijn bevalling, en wil toch even na gaan denken over anticonceptie.
Maar ik wil liever niks met hormonen...

Ik wilde er een paar weken geleden 1 laten zetten maar eenmaal op de behandeltafel kwamen we
erachter dat het niet ging passen.. -O- Mijn arts had alles gedaan, voelen, meten, nog een keer meten,
noem maar op. Was lekker ongemakkelijk :+ Deed totaal geen pijn allemaal gelukkig, voelde alleen
raar en vervelend maar geen pijn.

Ik ben nu sinds woensdag begonnen met de Evra anticonceptiepleister. Weinig ervaringen te
vinden maar tot nu toe gaat het prima. Ik heb heel veel last van hoofdpijn/migraine van
de hormonen in de pil vandaar dat ik die niet meer wil.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 12:17

suikermeisje schreef:
Ik slik nu al 6 jaar de pil. 5 jaar microgynon 20 en nu sinds januari de 30mg variant. Sindsdien aangekomen terwijl ik gezonder ben gaan leven.

Ik ben overgestapt omdat ik de pil niet meer door kon slikken.

Maar ik merk nu in mijn stopweek dat mijn bloedglucosespiegel veel beter is. Veel betere waardes waardoor ik dus steeds teveel insuline gebruik en dus weer te laag zit. Maar nu ben ik eigenlijk die pil wel zat. Want dit verschil is niet best is niet op in te spelen en tijdens het sporten ben ik maandag nog net niet knock out gegaan.

Weten jullie ook als ik van de 30 terug ga naar de 20 of ik nog wel beschermd ben?

Als jij eerder altijd beschermd was met de 20 dan kan je er denk ik wel vanuit gaan dat je dat weer bent als je er opnieuw mee begint. Zou het alleen wel met je huisarts overleggen voordat je weer overstapt, niet zelf mee gaan spelen

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-15 14:04

@xApple, ik heb ervaring met de pleister, was er erg tevreden over, maar merkte dat ik wel last had van hartkloppingen. Dit is een van de grotere problemen bij zowel de pleister als de nuva ring, zr zijn zwaarder voor het hart. Verder geen problemen mee gehad!

Ik zelf heb ik nu een gynefix 200 koper spiraal, dat is de kleinste op de markt (is een recht staafje). De gynaecoloog zei zelf dat iets anders niet zou passen want ik heb ook een erg kleine baarmoeder. Misschien interessant om eens op te zoeken?

420BlazeIt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:05

Hee,
ik ga binnen twee weken naar de huisarts toe waar ik dit ook bespreek. Maar aan het randje van mn schaamlip en tussen de twee gaatjes in zegmaar, jeukt het vaak na de seks. Mijn theorie zelf is dat die huid daar gewoon te dun is en dat ik te lang door ben gegaan (pas stoppen wanneer het pijn doet ed), waarbij ik de dagen daarna eventjes op de blaren zit. Maar als ik google wordt er gelijk gesmeten met infecties ed. Maar bevat mijn 'theorie' wat logica of moet ik inderdaad denken aan een infectie?
Nogmaals dit wordt gewoon op de eerstvolgende huisartsbezoek besproken.

Nu bevochtig ik het met vaseline, kan vaseline kwaad met de ph-waarde ed ?? Jeuk is wel direct weg na het smeren van vaseline.

Yasmijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-15 23:49

Klinkt als iets dat gewoon open is, schraal. Doet het ook zeer?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-15 07:38

Aria_zz schreef:
@xApple, ik heb ervaring met de pleister, was er erg tevreden over, maar merkte dat ik wel last had van hartkloppingen. Dit is een van de grotere problemen bij zowel de pleister als de nuva ring, zr zijn zwaarder voor het hart. Verder geen problemen mee gehad!

Ik zelf heb ik nu een gynefix 200 koper spiraal, dat is de kleinste op de markt (is een recht staafje). De gynaecoloog zei zelf dat iets anders niet zou passen want ik heb ook een erg kleine baarmoeder. Misschien interessant om eens op te zoeken?

Bedankt voor je reactie ! Ik heb nu net de 2e pleister opgeplakt dus kan er nog niet zoveel over zeggen. Ik hou jouw ervaring zeker in mijn achterhoofd :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-15 12:55

Mag ik even meepraten?
Ik zit namelijk met het volgende en weet niet wat ik ermee moet.
Sinds een aantal maanden is het zo dat na ongeveer een week na einde menstruatie ik last van krampen heb, die aan voelen als krampen zoals je hebt tijdens/vlak voor je menstruatie. Deze krampen zijn wel licht, maar sterk genoeg om vervelend te zijn. Naar mate ik weer ongesteld moet worden, worden ze erger. Het lijkt me niet de eisprong, dan zou ik niet drie weken kramp van moeten hebben toch? Een vroeger had ik dit niet.
Ik heb PDS en dit voelt duidelijk anders, dit voelt echt als ongesteld zijn.
Ik gebruik geen anticonceptie, ben niet seksueel actief.
Iemand een idee? Een tijd geleden heb ik voor een andere reden bloed laten prikken, daaruit kwam niets bijzonders.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 09:55

Ben net terug van het plaatsen van de Mirena. Viel me alles mee! HA zei dat het nog nooit zo makkelijk was gegaan :') Was een voorbeeldige patiënt. Maar heb wel een hoge pijngrens en maakte me niet druk, ze zei van te voren dat vrouwen met problemen vaak al helemaal gespannen op tafel liggen.

Nu wel buikpijn, maar heb lekker een dag vrij :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 10:06

Fijn dat t meeviel Reneee, lekker een warme kruik op je buik en een beetje lief zijn voor jezelf :j

Mijn spiraal zit nu 4 jaar en 1 maand. Ik wil hem na de feestdagen laten vervangen voor een nieuwe, de afgelopen 5 jaar ben ik er ontzettend tevreden mee geweest.

Lietje_1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 11:16

Algemeen vraagje voor de mensen die al langer een spiraaltje hebben, hebben jullie sindsdien vaker kramp en is de kramp tijdens de periode erger geworden of minder?

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-15 12:29

Mars schreef:
Fijn dat t meeviel Reneee, lekker een warme kruik op je buik en een beetje lief zijn voor jezelf :j

Mijn spiraal zit nu 4 jaar en 1 maand. Ik wil hem na de feestdagen laten vervangen voor een nieuwe, de afgelopen 5 jaar ben ik er ontzettend tevreden mee geweest.

Bedankt! Buikpijn is inmiddels ook verdwenen :)