Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:24

Mega-uitdaging Suliko! Respect :j

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:44

Jaaa hoor! Dit verbaast me helemaal niets van jou, even vet ver fietsen en dan ook nog 44 km door de bergen gaan rennen: koekoek *\o/* Jij gaat genieten! En afzien. Maar genieten!

Wat een heerlijk blije foto’s van jou en Leonie. Hardlopen verbindt <3

Ik heb net toevallig nog een foto van Ameland ontvangen! Door Patrick Brouwer.

Afbeelding

Omdat ik later ben gestart en de fotografen vooral bij de eerste kilometers stonden ben ik helaas verder niet gefotografeerd.
Laatst bijgewerkt door Lisitano op 25-03-25 13:46, in het totaal 1 keer bewerkt

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 13:45

Wat een plannen Suliko! Klinkt als een enorme uitdaging. Maar ik zie het jou wel volbrengen, je gaat zo giga goed en sterk nu. Echt top.

Ik heb gisteren eindelijk weer eens in het bos kunnen lopen. Mijn rondes zijn nu lang genoeg en het blijft lang genoeg licht na mijn werk (want ik ben écht een bange schijterd in het donker in het bos). Ben bijna niemand tegen gekomen, het was heerlijk stil.
Niet zulke mooie plaatjes als die ik vaak van jullie langs zie komen, maar ik heb er van genoten om eindelijk weer eens zand onder mijn voeten te hebben. En ik liep niet eens zo super makkelijk want heb volgens mij de honderdste verkoudheid te pakken van deze winter -O- (gelukkig is het voorjaar begonnen nu).
Afbeelding
Afbeelding
Ruim 5 km gelopen op 6:30 gemiddeld.
Vrijdag mijn eerste intervaltraining.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:07

Ik vind het een toffe foto Lisitano :j

BusyMissy, netjes hoor!
Het is ook wel echt raak bij iedereen hoor. Niet gek, het weer schiet ook alle kanten op. Dat geeft de weerstand een opdonder

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:33

Busy missy, wat fijn dat je er nog even uit bent geweest, mooie foto's, en beterschap!

Lisitano, wow wat een leuke foto zeg!
Goed dat je toch nog mee kon doen, kan me je stress helemaal voorstellen als je zo laat bent.
Wat fijn dat de 18km toch nog wel lekker ging.
Ik ben in december ook op Ameland geweest, met de adventure run, maar die was helaas echt veel te druk, niet voor herhaling vatbaar, maar deze ziet er leuk uit zeg.
Is deze alleen voor mensen met hond? Of mag je ook zonder hond meelopen?

Sherivey, succes met je overwegingen, lijkt me lastig. Hier geen negatieve ervaringen met spiraaltje, alleen in het begin.

Suliko, en Leonie, gefeliciteerd met jullie 3e prijs! Wat gaaf zeg! Kregen jullie ook nog wat? Echt super gedaan hoor, en dat met al die hoogte meters, daar mogen jullie zeker trots op zijn!

Suliko, wow wat een gave plannen heb jij zeg! Echt petje af hoor, helemaal zo ver met de fiets :wow:
Doet me denken aan mijn oom die deed dat vroeger ook, hij is eens naar Hongarije gefietst, maar ging geen trail lopen daar ;)

Germie, mooi shirt en medaille, waar heb je gelopen in Griekenland?
Haha de paralympische ploeg gaf je een compliment, dachten ze dat je een van hen was :D
Na een marathon zie ik er ook vaak uit, alsof ik verdwaald ben van een uitje met de Zonnebloem _O-

Emmavz, ja wat een naar bericht van jou zeg.
Als iemand wel voor zichzelf op kan komen, dan is het Germie wel, dat heeft ze wel laten zien, dat ze sterk genoeg is in haar hoofd. Jou bericht is echt neerbuigend naar Germie toe, zou er niet blij mee zijn als ik haar was, het voegt ook totaal niets toe.

Danseresje wat leuk dat je weer lekker aan de wandel bent geweest, en je hardloop opbouw voor een betere conditie zorgt!

Hier nog steeds niet helemaal gezond, het hakte er ook echt flink in, die zware griep.
Ik loop wel langzaam weer kleine stukjes, nu durf ik wel uit de rijbak :)
Dat loopt wel fijner, maar vind het ook wel fijn om dicht bij huis te lopen, als ik mezelf niet 100% voel.
Ga vandaag het bos opzoeken, het is prachtig weer in ieder geval! {:}

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 14:37

De Triglav en omgeving zijn werkelijk prachtig <3
De pas is trouwens ook heel tof om te rijden met zijn 20+ haarspeldbochten. Met de auto dan, met de fiets niet denk ik _O-
Mooie uitdaging, veel plezier daar!

Sorry, lees op mijn telefoon bij en er is zoveel gepost dat het me niet lukt om verder overal op te reageren.
Zag wel weer toffe foto's met Meeko, leuk!

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 15:42

Die griep is ook echt heftig, Ieris. Goed dat je zo rustig aan doet. Veel plezier met je rondje!
Dit was de Salomon Vuurtorentrail georganiseerd door Cairn trails. De normale trails zijn wel wat drukker maar ik vind het altijd goed te doen. Met hond en zeker de langere afstanden wordt veel minder gelopen. Je start dan meestal ook veel eerder dan de rest, achter de ultra aan, dus ik vind dat wel heerlijk lopen. Beter dan in zo’n rijtje achter elkaar aan.
Ik loop vaker bij hen en ik vind het fijne trails. Het is heel gemoedelijk.

Busy, wat lekker zo in het bos!
Die verkoudheid blijft maar komen lijkt het wel. Ik ben de hele winter al non-stop verkouden maar er lijkt nu weer een iets heftiger virus op te steken. Meh.

Ik had net mijn nieuwe schoenen binnen gekregen, de Adidas Ultraboost 5x. Ik wilde eens een snelle schoen proberen voor interval en meer tempo maken. Wat een heerlijke schoen zeg. Even wennen want ik loop normaal alleen op duurloop-schoenen met vrij dikke zool. Ik heb 4 km gedaan want vanavond loop ik er nog 10 in de duinen met vriendinnen samen :=

Toen ik net van huis was ben ik net niet aangereden door een heel oud vrouwtje in een C1. Ik tikte nog op haar raam maar ze had het niet eens door. Ze kwam zo de stoep op. Ik was zo boos dat ik even doorgeblazen heb. Dit tempo is voor mij best een uitdaging.
Afbeelding

Zondag loop ik 10 km bij Hollen door de bollen en hoop ik een mooie tijd te lopen. Mijn vriend rent mee en heeft 3x 5 km gerend afgelopen maanden. Ik ben benieuwd of hij me bijhoudt of me er weer eens uit loopt :+

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 16:29

We hadden het er zondag al over Suliko en dit kan jij! Jij bent zo vreselijk sterk lichamelijk en mentaal. Heel benieuwd naar je verhalen weer van je fietsreis met uitstapje :D
Ah ik vond deze foto ook nog heel tof.
Afbeelding

Lisitano hele toffe foto ook!
En nieuwe schoenen! Ben benieuwd hoe ze gaan bevallen. Lekker rondje iig.

BusyMissy ah ziet er wel heerlijk uit <3

ieris ja durf je buiten te rijden(lees lopen). neem je een koppaard mee of ben je wel dapper? _O- haha sorry. Fijn dat je weer wat beter gaat. Nu lekker weer opbouwen dan.

De schoenen die ik voor de marathon in gedachte heb, hebben eigenlijk echt al veel te veel gelopen nu maarja om nu nog nieuwe te gaan kopen vind ik ook zo wat. Ze brengen me vast nog wel naar de finisch :')

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-25 20:59

Lisitano jouw nieuwe schoenen zijn echt mooi! Ik zag ze op insta. Hopelijk lopen ze lekker.

Hele mooie foto Leonie.

Ieris die griep is heftig hè, goed uitrusten voordat je weer flink gaat trainen.

Hier net toch een rondje kunnen maken na mijn lange werkdag. Ik was helemaal overprikkeld, kon het geluid van de autoradio niet eens hebben, dus die maar uitgezet. Snel een kop soep en een broodje erin en gaan.
8.4km met 8 sprintjes op het eind.
En wat raar is, is als ik na het avondeten meteen loop, is mijn hartslag de eerste km helemaal van slag. Hij gaat dan bijna rood in en zakt dan weer. Ik ben dan niet buiten adem ofzo. Kennen jullie dat?
Mijn sprintjes gingen steeds iets langzamer, omdat het donkerder werd en ik kan dan de stoeptegels minder goed zien en dat vind ik eng :+. Bang om te vallen.

Afbeelding

Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 21:24

Wat goed dat je dan toch geweest bent! Ben je dat gevoel na je loop dan ook kwijt?
Dat van die hartslag herken ik niet.
Fleurige schoenen wel hè? Ik vind het zo’n toffe kleur, maar ik hou dan ook van paars <3

Leonie, heel leuke foto ja! Wat ziet het er soepel en gezellig uit!

Vanavond heb ik nog 10 km door de duinen gerend, lekker rustig met twee vriendinnen die net terugkeren van een blessure. We hebben heel veel herten gezien en de vrije Konik paarden. Het werd net donker in het laatste kwartier. Wat een rust.
Afbeelding

Afbeelding

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 22:36

Ah Sv ik herken dat wel als ik te veel gegeten heb ja! En bang om te vallen kan ik me iets bij voorstellen. Toch nog even lekker eruit geweest na zo een lange dag. Ook die autoradio herken ik :Y)

Heerlijk Lisitano. Ziet er heel vrolijk uit :D

Zelf geprobeerd te lopen vanavond maar ik heb echt veel te veel spierpijn. Doe er meer kwaad dan goed mee nu ben maar weer braaf terug naar huis gegaan. Morgen moet ik training geven dus ik hoop dat ik dan wel de ene voet voor de andere kan zetten :+

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:27

SV, ik loop nooit na het avondeten, dus herken het niet. Maar logisch is het wel, want je lichaam is de maaltijd aan het verteren. Als daar ook inspanning bij komt, moet je lichaam harder werken.
Vind je sprintjes nog behoorlijk snel hoor :j

Lisitano, lekker gelopen!

Ik ben weer een blauwe plek rijker. Paard besloot om me te bijten, door mn dikke trui heen. :o
Ach, de brandblaren van vorige week voelden zich al eenzaam. :+

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-25 23:44

Lisitano, het verbaast mij inmiddels ook niet meer. :') Wat een leuke foto van jou en Meeko!
En lekker tempo hoor! Bizar dat je bijna werd aangereden, sommige mensen letten echt niet op. En deze avond alweer gerend, lekker hoor.

BusyMissy, heerlijk! Leuk paadje ook, op die bovenste foto!

ieris, jaa we kregen een tasje gevuld met wat dingen. Een buff hadden ze er tweemaal in gestopt, dus die konden we mooi delen. 2 kleine flesjes wijn, die zijn naar Leonie gegaan. Gelletjes, die heb ik en een boek, Hardlopen voor vrouwen. Moest daar wel even om lachen, want het ziet eruit als een beginnersboek wat je niet echt meer nodig hebt als je op een 3e plaats eindigt, maar er staan wel leuke oefeningen ook in! Die heb ik meegenomen, maar mocht Leonie hem willen, krijgt zij hem weer!
En wordt alweer mijn 4e fietsreis, maar waarschijnlijk wel meer en hogere bergen dan voorgaande jaren!
Fijn dat je langzaam de betere kant op gaat, ik zag ook dat je weer best een stuk had gelopen, wat goed dat dat is gelukt!

Goof, jij bent er al eens geweest? Mocht je nog tips hebben voor niet te missen natuur en bezienswaardigheden! :D En 20 haarspeldbochten klinkt leuk op de fiets, mits als afdaling. :')

Jaa die foto is ook leuk! Met gezellige aanhaker Marc!

SV, fijn dat je hebt kunnen lopen! En ja, ik herken het wel, niet zo hoog als bij jou, maar als ik vlak na het eten ga lopen is mijn hartslag ook hoger dan normaal en heeft moeite met zakken.

Ik heb eind van de middag 11 km gerend in de miezerregen op een (voor mij) lage hartslag, ging best prima! Ik voelde wel spierpijn hoor, maar het zat het lopen niet in de weg en erna was de spierpijn zelfs minder. Toen nog even 25 minuten yoga gedaan.
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 07:55

Haarspeldbochten zijn leuk, ook met de auto. Ik heb in Cyprus ook heerlijk in de bergen gereden. Naar beneden met de fiets is natuurlijk het leukst. :D

Ik kwam er gisteren onder de douche achter dat de huid van mijn buik ook helemaal kapot is van de korte broek (het touwtje om je middel). Had dat nog niet gevoeld, haha. Op dit moment ben ik nog steeds snipverkouden (al sinds vorige week woensdag), en mijn spieren vinden sporten echt nog niet goed. Garmin vindt echter dat ik vanavond wel weer een training van 52 minuten kan doen. Die slaan we dus lekker over hoor. Mijn handen en armen zijn weer dun, maar gisteren had ik nog hele opgezette kuiten, ze waren gewoon hard toen je er in kneep. Nu zijn ze nog steeds te dik, dus ik hou nog steeds flink vocht vast. Maar het neemt af gelukkig. De 80 uur hersteltijd van Garmin zijn ook nog niet voorbij (en ik heb echt meer nodig, haha).
Het ergst is overigens de spierpijn in de rug, ik loop echt als een gans te waggelen als ik wandel, en dat komt door de rug. De schouders en armen zijn gelukkig weer spierpijnvrij. De achillespees is nu helaas wel wat gevoelig met opstaan.
Maar spierpijn e.d. gaat weer over, de hamstrings hebben totaal geen gevoeligheid gehad. Ook de hielspoor/peesplaat niet. Mijn voeten zijn nooit vermoeid geweest. Dat vind ik ook wel bijzonder. Ook lees je wel eens over shinsplints, maar ook dat is niet gevoelig. Geen pijnlijke heupen en knieën. Het zit bij mij echt puur in de spieren.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 08:12

Shinsplints is niet per se een aandoening die je krijgt van marathontraining.
Zie dat meer bij beginnende lopers of lopers die na een periode niet lopen sneller opbouwen dan hun lichaam aan kan.

Nare schijnt wel te zijn dat als je er eenmaal last van hebt, je er lastig vanaf komt. :=

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 09:51

Jeetje wat gaan jullie snel!

Ik lees op m’n tel dus is wat lastiger bijlezen.

Net een piramide loopje gedaan, vanmiddag naar de arts, dan mag ik een paar dagen niet lopen.

Klinkt op zich wel logisch die spierpijn Germie!

Lekker gelopen Suliko! Knap zo na zondag.
Leuke foto van jullie!

Auw Sherivey ook nog een blauwe plek, lekker dan.

Logisch Leonie die spierpijn. Haha en de lift pakken, verstandig.

Hier ook herkenbaar met die autoradio SV. Lekker gelopen, geen idee die hartslag zo.

Wat leuk Lisitano, ziet er gezellig uit zo door de duinen. O irritant die vrouw die jou niet zag.
Leuk, nieuwe schoenen! En wat een mooie foto van Ameland!

Balen dat je nog niet opknapt Iris!
Haha uitje van de zonnebloem ook.

Volgens mij heb ik niet iedereen gehad sorry daarvoor.

muppetmayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 10:36

Lisitano wat een mooie foto's van Ameland! Wat fijn dat je toch mocht starten, ik snap dat je echt helemaal gestressed was, dat zou ik ook hebben. Echt heel tof dat je zo met je hond kunt rennen, lijkt me geweldig <3
Ondanks dat je aangeeft dat je een hardloopdip hebt, vind ik dat je mooie routes/evenementen loopt! Ik hoop dat je toch weer uit je dip komt. Wellicht helpen je nieuwe schoenen en even een pas op de plaats?
Schrikken van die bejaarde in de C1!
Wel heel leuk de dag afsluiten zo met vriendinnen in de duinen rennen. Wat gaaf dat jullie hertjes en paarden zijn tegengekomen.

Supervixen 2x sportief gister, zowel kracht als ook nog rennen, en dat allemaal met een lange werkdag, super knap!

Sherivey weer supervroeg op pad, ik blijf dat echt super knap vinden. Ieder minuutje die ik langer kan blijven liggen in de ochtend is heilig :') Wel een mooie training ondanks je hoestbui, hoop dat de rest ook snel opknapt! Met eerst je blaren op je handen en nu de blauwe plek doet mij wel denken dat je een stout paard hebt haha.

Suliko jij gaat ook maar door he! Zelfs met spierpijn na jullie zware trail gewoon naar de krav maga. En dan ook nog eens rennen!
Wat een mooie pittige vakantie heb je gepland! Ik denk dat je het heel zwaar maar ook echt super mooi gaat vinden <3 Zo op de berg rennen ziet er wel fantastisch uit! Ik hoop dat je tzt ook van het uitzicht kan genieten tijdens de 44 km, wat een eind! En dan ook nog zoveel fietsen, respect!

Busymissy ook al verkouden, ik hoor het erg veel weer ineens. Wat lekker dat je weer door het bos hebt kunnen lopen.

Ieris gelukkig weer een beetje aan het opknappen, en de bak weer uit *\o/*

Leonie ik moest heel hard lachen om je paard uit de bak vergelijking van Ieris :') Echt leuke foto's van de trail! Verstandig dat je met de spierpijn toch nog even niet loopt.

Germie doe maar even rustig aan met die pijntjes, klinkt niet fijn (maar wel volkomen logisch)

Ik vond gister dat ik toch naar buiten moest en kijken hoe het ging met hardlopen. Onder het mom van, stoppen en naar huis wandelen kan altijd heb ik nu na inwandelen 5x2 minuten hardgelopen met steeds 1 minuut rust. Dit was duidelijk zwaarder dan waar ik vorige week mee was gestart, maar nog wel te doen. Wel echt overal snot en slijm en ellende, ook lekker hoesten, maar dat had ik sowieso wel verwacht. Het viel mij niet tegen en heel blij dat ik gegaan ben :) Vergeleken met jullie een kippenstukkie maar hey, we moeten ergens starten he haha.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 11:12

We zijn allemaal met korte loopjes gestart ;)
Wel jammer van het hoesten en alle ellende. Maar je bent er even uit geweest :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:44

Muppetmayo, de afstand komt vanzelf! En een vriendin van mij zei (en daar houd ik me graag aan vast haha) dat zij van 1 naar 10 km trainen veel zwaarder vond dan van 11 naar de marathon.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 14:59

Kan ik mij wat bij voorstellen. Ik blijf de eerste kilometers nog steeds zwaar vinden, maar zodra je er een beetje in zit, gaat het ook wel weer beter en is het soms of je het nog uren vol kan houden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 16:13

Tiggs schreef:
Muppetmayo, de afstand komt vanzelf! En een vriendin van mij zei (en daar houd ik me graag aan vast haha) dat zij van 1 naar 10 km trainen veel zwaarder vond dan van 11 naar de marathon.

Daar ben ik het dan weer niet mee eens :')

Mijn eerste 10 km ging 'per ongeluk'. Was lekker aan het lopen, tikte de 8 aan en dacht "waarom geen 10" en deed dat.

Bij de halve ging dat ook zo tijdens een training. Maar een marathon heb ik wel echt bewust naartoe moeten trainen en viel met momenten wel zwaar.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 17:52

Suliko schreef:
!

Goof, jij bent er al eens geweest? Mocht je nog tips hebben voor niet te missen natuur en bezienswaardigheden! :D En 20 haarspeldbochten klinkt leuk op de fiets, mits als afdaling. :')

Ja! Ik ga je pb'en.
Joh, jij houdt wel van een uitdaging toch?! _O-

Ik heb de Nike trailschoenen binnen en ben wel een beetje verliefd (maar dat is niet het belangrijkste).
Ze hebben net zoveel grip en comfort als de Akasha's, maar waar de Akasha's stug en hard zijn heeft Nike erg veel demping.
Net een rondje door de wijk gelopen en dat voelde goed. Denk dat ik morgen een rondje bos doe.

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:03

O die zijn zeker mooi!

Ik heb goed nieuws, groen licht van de arts! *\o/*
M’n bekken stond zelfs nog goed, dat verklaart waarom ik minder pijn heb.
Ik mag zondag nog 30 km lopen en dan taperen, maar ik ga Rotterdam lopen!!! Wel met de slechtste voorbereiding ever maar goed.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:04

Wat fijn Samantha!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-25 18:09

Sherivey: ssst, niet zeggen

Samantha: wat een goed nieuws!

Goof: oeh, die zijn mooi :D