Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:53

@RSLevi Welkom, ik hoop dat je nieuwe horloge er snel is en dat je er veel plezier aan gaat beleven. Welke triathlon(s) ga je doen? Of heb je je nog nergens ingeschreven? En wat betreft schema, ik doe het meestal wel goed op een plan, maar ik heb ook mijn momenten dat ik besluit gewoon te doen waar ik meer zin in heb. Ik was begonnen aan een 10k plan maar heb dat 2½ week terug toch gestopt en heb nu een HM plan dat helemaal tot aan de Amsterdam marathon duurt, via de Garmin training plan optie. Als ik niet op een plan loop dan probeer ik 3 keer in de week te lopen en daarbij 1 tempo of interval training te hebben, 1 kortere rustige loop en 1 langere rustige loop. Mijn lijf verwerkt dat beter dan 1 interval sessie, 1 tempoloop en een lange rustige duurloop. Maar dat is dus heel persoonlijk

AnjaK83

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:58

Ik heb wel een tip voor de hardlopers onder ons:

PARKRUN!!

Super leuk, gratis en heel sociaal, elke zaterdag en inclusief tijdmeting!
Zie ook https://www.parkrun.co.nl/

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 17:01

AnjaK83 schreef:
Ik heb wel een tip voor de hardlopers onder ons:

PARKRUN!!

Super leuk, gratis en heel sociaal, elke zaterdag en inclusief tijdmeting!
Zie ook https://www.parkrun.co.nl/

Zeker leuk. Ik loop die het dichtst bij mij in de buurt met enige regelmaat :j

Puera

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:05

Hier in de buurt is ook eentje opgezet, misschien toch maar eens heen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 18:35

Welom RS!

Veel succes en vooral veel plezier SV, ik kijk uit naar de foto’s! :))

Heb jij binnenkort nog wat op de planning Puera?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 19:14

IMAY1990 schreef:
@RSLevi Welkom, ik hoop dat je nieuwe horloge er snel is en dat je er veel plezier aan gaat beleven. Welke triathlon(s) ga je doen? Of heb je je nog nergens ingeschreven? En wat betreft schema, ik doe het meestal wel goed op een plan, maar ik heb ook mijn momenten dat ik besluit gewoon te doen waar ik meer zin in heb. Ik was begonnen aan een 10k plan maar heb dat 2½ week terug toch gestopt en heb nu een HM plan dat helemaal tot aan de Amsterdam marathon duurt, via de Garmin training plan optie. Als ik niet op een plan loop dan probeer ik 3 keer in de week te lopen en daarbij 1 tempo of interval training te hebben, 1 kortere rustige loop en 1 langere rustige loop. Mijn lijf verwerkt dat beter dan 1 interval sessie, 1 tempoloop en een lange rustige duurloop. Maar dat is dus heel persoonlijk

Ik liep eerst het Evy schema. Maar loop ook liever mijn eigen plan.
Wel probeer ook ik 1 duurloop minimaal te doen en één waar ik wat tempo erin breng. En nu ook 1x in de week bij de loopgroep. Ik probeer 3 tot 4 x te lopen. De extra x is dan een korter of langer maar zeer rustig voor geniet rondje.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 20:02

Ninus schreef:
Welom RS!

Veel succes en vooral veel plezier SV, ik kijk uit naar de foto’s! :))

Heb jij binnenkort nog wat op de planning Puera?

:j Zondag de Kolonieloop, 21 km.

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:04

@SV, je hebt gelijk hoor, langzamer lopen om sneller te gaan is ook wel een beetje heel kort door de bocht. Veel succes vandaag!

@IMAY1990, ik doe mee aan de 1/8e in Delft (18 juni) en de 1/4e in Heerjansdam (20 aug). Klinkt logisch, hoe je het aanpakt.

Leuk om van jullie te lezen hoe je het aanpakt qua training! Iemand vroeg nog of ik (nu) op schema train, ja. Heb een schema gekregen bij de triathlon trainingen die ik volg, maar dat is dus hardlopen (2x), fietsen (2x) en zwemmen (1-2x).

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 11:33

Leuk Puera, alvast veel plezier!

Hoever zou SV zijn? Het is hier echt perfect weer voor hardlopen, hoop daar ook :j

Ik heb de eerste keer voor de marathon het schema van Runnersworld gevolgd, nu volg ik een eigen variant, wel daarop gebaseerd met af en toe herstelweken. Ik maak wel een planning, zonder ben ik hopeloos verloren :D

Ik geniet van een extra vrije dag en het feit dat de meeste collega’s morgen vrij zijn zodat ik op mijn gemak de achterstanden kan wegwerken :))
Net de laatste training afgerond, een rustige 7km.

Nu eerst op mijn gemak mijn spullen pakken voor zaterdag zodat ik niks vergeet. Startnummer en planning is al binnen, er zijn veel verzorgposten, echt fijn! En ook toiletten *\o/*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 12:19

Ik heb voor de tweede keer in het bos gelopen. Een trail van Hollandsche rading naar Baarn. Ik dacht dat het langer zou zijn dus had een camelbag mee _O- nouja beter teveel water dan te weinig.

Afbeelding

Afbeelding

Trouwens ik ben opzoek naar een hardloop/trail/ fietsrugzak waar een camelbag of 3 500 ml softflaks in kunnen, maar met ook ruimte voor een extra setje kleding, en wat te eten :j Ik had nu een knijpyoghurt mee maar doe paste niet meer in de tas omdat die vol zat dus had ik hem in mijn broek, maar hij was gescheurd, resultaat, mijn hele broek onder. Water kwam dus goed toch van pas en de zakdoeken die ik ook mee had _O-
Ik weet niet eens of het wel bestaat zo iets.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik hoopte helemaal uit rood te blijven, net niet gelukt _O-
Afbeelding

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 13:38

@RSlevi, welkom!

@Befunny, lekker loopje! Dat piepkleine streepje rood zien we gewoon niet :P

Hier de 10km Rennen voor Sophia (kinderziekenhuis) gedaan.
Na de 7km ging het echt ruk. Veel moeten wandelen. Buikpijn, duizelig, misselijk. Gisterenavond uit eten en dat is niet lekker gevallen :=

Mijn vriendin wilde graag onder de 1uur uitkomen. Dat is haar gelukt met 59:46! :D
Mij net niet maar desondanks vond ik hem niet tegenvallen.
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 15:17

Ook 10km. Het was er goed weer voor, niet te warm.
Goed gedaan hoor. Ik vind het een mooie tijd :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:05

Mooie loopjes hierboven!

Befunny ik heb een trailrugzak van salomon van 12L en eentje van de decathlon van 15L. In de salomon passen 3 softflasks van 500ml of 2 en een waterzak (gebruik ik nooit), plus een kledingsetje, plus eten, plus zakdoekjes, plus sleutels.
Die van de decathlon past nog meer in. Daar kunnen 2 softflasks van 500ml in plus waterzak van 2l geloof ik. Die gebruik ik niet, want beweegt me teveel op de rug. Er zitten heel veel zakjes in, dus ik had 2 softflasks van 500ml en 3 softflasks van 250ml in de zakjes. Verder nog 2 krentenbollen, reepjes/gelletjes, 2 pakjes zakdoeken, sleutel. En dan is hij echt nog lang niet vol. Extra kleding heb ik er ook wel eens in.

Ik ben vandaag gestopt bij 55km, besloten om mezelf niet helemaal kapot te lopen, zodat ik ook nog wat aan mijn weekend heb. Er zat zeker meer in! Maar zo bleef het leuk en ik heb enorm genoten van het bos.
Om half 7 begonnen en toen was het zo mooi!

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 16:20

Geweldige foto's SV <3 En de afstand ook geweldig.waar heb je ook alweer gelopen? Het ziet er heel mooi uit :j

Allebei die tassen lijken geschikt. Jij gebruikt ze niet. Zou je er één willen verkopen? Zo ja welke raad je aan? Dan zou ik die graag willen overnemen.

Dat setje kleding moet mee omdat het nu smorgens naar station koud is op de fiets voor korte broek en ook handig voor terug ivm evt zweet wat juist weer meer is zodra het even goed weer is. Of zoals vandaag ik onder de plakzooi zat dat ik even iets fris aan kan doen voor ik het station op ga.

Wat ik mee neem op trail, of als ik gewoon ga hardlopen en met de trein ga.
Water en een flesje shake voor na het lopen. Als er 2 vakken zijn voor waterflesjes voor kan de shake in vak achter en evt een derde softflaks (met warmer weer heb ik graag nog meer water mee maar ik kan ook meer softflaks gebruiken. Dus hoeft niet perse met grote waterzak. Al is het wel handiger want ik hoef dan de zak niet af te doen zeg maar.
Ik heb een meusly reep mee en een knijp yoghurt voor als de trail erop zit. Ik vind ze lekker. En een banaan die werk ik voor ik de trein uitstap al naar binnen, voor het lopen dus.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:24

De bijgeleverde waterzak gebruik ik niet, maar de tassen zelf allebei wel hoor. Salomon is duurder en zit als een huis, maar de decathlon tas valt me ook niet tegen, daar zitten meer vakjes in.
Als ik jou was zou ik even naar de decathlon gaan om te kijken of er wat voor je bij zit qua tassen.
Ik weet niet waar je woont, maar bij de trailrun store kunnen ze je eventueel ook goed helpen.

Ik heb gelopen over de Loenermark, door het Terletse bos en door het Deelerwoud.

Ik heb trouwens nog wel een instinct trail vest 12L te koop inclusief 2 600ml softflasks. Hij zit mij niet lekker, ik vind de flessen teveel bewegen, maar er lopen veel mensen mee die daar geen probleem mee hebben. Hier zitten ook veel vakken in. Hij is wel aardig duur zoals je ziet.

https://instincttrail.nl/products/insti ... 4568540244

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:31

Wij hebben hier ook een hardloopwinkel maar daar had ik kwam tas niks goeds gevonden

Bij Decathlon sprak deze me aan

https://www.decathlon.nl/p/ultratrailru ... R-p-168329

Maar ik weet niet of ik de 3 sluitingen/handig vind.

Die instinct is idd wel prijzig
In vergelijking met andere tassen
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 18-05-23 17:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 17:37

Die heb ik en heb ik vandaag ook mee gelopen.
De drie sluitingen heb je geen last van.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:14

Spoiler:
Mooie afstand, SV! Het weer was perfect ook voor zo’n loop, denk ik?

Hier samen met mijn partner tussen de middag het ‘kleine rondje’ van 4 km gedaan. Lekker rustig gelopen. Ik ben helemaal klaar voor zondag!

BeFunny, ik heb ook eentje van de Decathlon, die van 40 euro en voldoet me prima! Ik vind ‘m goed zitten, ik merk ‘m amper. Maar ik heb geen ervaring met andere merken. https://www.decathlon.nl/p/trailrugzak- ... c=TURKOOIS
Ik gebruik voor langere trainingen (15+ km) of bij hogere temperaturen de waterzak.
Er past geen zak chips in helaas. :+ :))

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:19

Chips hoeft niet. Maar die is denk wel te klein om extra kleding mee te nemen. Ik heb nu deze
Afbeelding

Mijn shirt in achtervak gepropt. De broek bovenop de waterzak ook proppen en ik had nog e.a mee in mijn broek. Was niet ideaal. Zonder zak zou kunnen maar er past maar 1 flesje voor dus kom helaas echt te krab.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:44

Ik kwam laatst tijds een loop langs de supermarkt voor de vergeten boodschappen en in mijn enthousiasme nam ik een zak chips mee. Bij de kassa kwam ik erachter dat die niet in de tas paste. :+ Gelukkig kon ik ‘m nog achter het elastiek kwijt. :))

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:46

Of in je buik, daar past ie ook :+ .

Het was echt perfect weer ja!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:48

:))
Ik kwam iemand op de weg terug naar huis tegen en die maakte een opmerking over die zak chips. Ja, zei ik, voor het geval ik honger krijg onderweg. :D

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 19:56

BeFunny, leuke route! Die heb ik weleens gewandeld. Maar soms vind ik het nog best zoeken waar je heen moet, heb je daar geen last van?

Ik heb vandaag gezeild, dus geen hardloopverhalen hier.

Hebben jullie trouwens ervaring met running belts? Voor mij vooral om iets te drinken mee te nemen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:02

Wat tof, zeilen!

Ooit een keer geprobeerd, bij mij ellende. Schoof omhoog en het flesje drinken ging klotsen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-23 20:25

Tiggs schreef:
BeFunny, leuke route! Die heb ik weleens gewandeld. Maar soms vind ik het nog best zoeken waar je heen moet, heb je daar geen last van?

Ik heb vandaag gezeild, dus geen hardloopverhalen hier.

Hebben jullie trouwens ervaring met running belts? Voor mij vooral om iets te drinken mee te nemen.

Ik heb hem best vaak gewandeld ook wat verder door het bos dan is die 18 km maar ik had geen navigatie mee nu. Want die staat niet goed aangegeven. Nu de officiële NS route en die heb ik gewoon gelopen op de rood witte markeringen en dat is best simpel. Als je echt de route blijft volgen ;)

Als ik het navigeren op het horloge ga snappen dan hoop ik ook wat voor mij onbekende routes te lopen waar ik met de hondjes ook niet geweest ben. Met wandelen heb ik de Etrex mee. Maar dat is weer een apparaat en ook nog een batterij om mijn telefoon op te kunnen laden. Maar met trailrunnen wil je ook niet elke keer kijken dus liep ik wel op voor mij bekend terrein. Maar ik wandel regelmatig NS routes met mijn hondjes. Kwa wandelen is 20km de max ivm mijn hondjes. Maar ik hoop dat ik met trailen meer kms kan gaan lopen zo af en toe. Maar dat duurt nog wel even :')

Ik heb de flipbelt zipper. Ik vind hem wel heel fijn eigenlijk. Ik doe er een soft flask 500 ml in en twee van 150ml. Er kunnen sleutels bij en nog wat dan.

Zeilen is ook heel gaaf zeg :j