Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

purny

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:35

Gister op 1vandaag ging het ook over mensen onder de 18 met chronische aandoeningen. Deze zijn vergeten en zitten ook al heel lang geïsoleerd

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:37

purny schreef:
Gister op 1vandaag ging het ook over mensen onder de 18 met chronische aandoeningen. Deze zijn vergeten en zitten ook al heel lang geïsoleerd

Vergeten vind ik een raar woord. Het vaccin wordt gewoon niet eerst getest op kinderen.
En ook dan is het zo dat leeftijd toch een belangrijke factor is of iemand op de ic komt.
Bij te weinig vaccins onder jongere mensen moet je dan eigenlijk gaan kijken naar welke medische indicaties maar ik snap ook wel dat, dat niet kan en dat meer vaccins dan gewoon belangrijker is
Laatst bijgewerkt door lenaa_tje op 12-01-21 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:38

Klopt dus en zou in die groep vallen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:41

Marcella schreef:

Niet de groep onder 18 toch :p

Ik zou liever zien dat 60 plus met indicatie voorrang krijgt op de bij wijze 40 min mensen

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:45

lenaa_tje schreef:
purny schreef:

Vergeten vind ik een raar woord. Het vaccin wordt gewoon niet eerst getest op kinderen.
En ook dan is het zo dat leeftijd toch een belangrijke factor is of iemand op de ic komt.
Bij te weinig vaccins onder jongere mensen moet je dan eigenlijk gaan kijken naar welke medische indicaties maar ik snap ook wel dat, dat niet kan en dat meer vaccins dan gewoon belangrijker is

Die jongen was geloof ik 16 jaar

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:46

Rien goed nieuws ! Gelukkig maar !

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:48

Die groep zal hopelijk moeten/kunnen meeliften op groepsimmuniteit. Zo niet, dan zal er een afweging gemaakt moeten worden per persoon of je een vaccin wil nemen dat niet getest is op jongeren. Maar die afweging is pas verantwoord nadat is vastgesteld of de besmettelijkheid ook voorkomen wordt met vaccineren. En daar lijkt het nu wel op.
Dat is niet anders voor mensen die door een medische indicatie niet gevaccineerd kunnen worden, of zwangere vrouwen (die ook een verhoogd risico lopen).

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:49

rien10 schreef:
Pandora2 schreef:
Rien veel beterschap ! Ik had gemist dat jullie ook in de ellende zitten :7

Ik zag gister beelden uit Madrid. Jeetje.... artsen en verpleegkundigen geraken niet meer naar of van de hospitalen en het vaccintransport wordt ook sterk bemoeilijkt.
Krijgen ze dit er nog bovenop :x

Thanks Pandora. Alle vier negatief!!

Dat is dus goed nieuws, dus jullie hebben geen covid. Want 4x vals negatief testen daar geloof ik niet in. Ik vind het fijn rien.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:53

lenaa_tje schreef:
Ik vind het gek dat 60 plussers (met of zonder medische indicatie) pas zo laat worden ingeënt. Dat zijn de mensen die toch veelal op de ic terecht komen en dat zal dan toch de druk op de zorg verminderen lijkt mij? Maar misschien is dat te simpel gedacht
Nee, het is niet gek dat je dat denkt. Bij die uitzending van gisteravond bij Nieuwsuur zat Bart-Jan Kullberg, voorzitter van de Gezondheidsraad aan tafel. En hij gaf aan dat ze meermaals bij het kabinet hebben aangegeven met de groep 60+ te beginnen. Omdat juist deze groep het grootste risico heeft op ziekenhuis, IC en overlijden. En omdat aangetoond is dat juist het Pfizer en Moderna vaccin het heel goed doen bij ouderen.

Zie ook:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236395 ... media.html

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:18

Las iets over de schoonmaak en cliënten contact. Bij ons komt de huishouding echt niet in de buurt van cliënten hoor. Ik zie cliënt contact als helpen met ADL, dus wassen, aankleden, tanden poetsen, medicatie toedienen, samen aan tafel eten. Wat de verpleging en begeleiding dag in dag uit doet. De huishouding en de technische dienst komen echt niet meerdere keren per dag in die 1,5 meter. Kantoorpersoneel al helemaal niet.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:22

SusanH schreef:
Las iets over de schoonmaak en cliënten contact. Bij ons komt de huishouding echt niet in de buurt van cliënten hoor. Ik zie cliënt contact als helpen met ADL, dus wassen, aankleden, tanden poetsen, medicatie toedienen, samen aan tafel eten. Wat de verpleging en begeleiding dag in dag uit doet. De huishouding en de technische dienst komen echt niet meerdere keren per dag in die 1,5 meter. Kantoorpersoneel al helemaal niet.

Maar dit is precies het probleem :) Er is geen hele duidelijke definitie van wat "direct cliëntcontact" is. Je kan daar ook onder verstaan iedereen die direct in contact komt met de cliënten en dan valt schoonmaak en technische dienst daar dus wel onder. Het was handiger geweest om duidelijker te formuleren "alleen medewerkers die met regelmaat fysiek contact hebben met bewoners" bijvoorbeeld. Dat had heel veel ruis weggehaald.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:24

secricible schreef:
SusanH schreef:

Maar dit is precies het probleem :) Er is geen hele duidelijke definitie van wat "direct cliëntcontact" is. Je kan daar ook onder verstaan iedereen die direct in contact komt met de cliënten en dan valt schoonmaak en technische dienst daar dus wel onder. Het was handiger geweest om duidelijker te formuleren "alleen medewerkers die met regelmaat fysiek contact hebben met bewoners" bijvoorbeeld. Dat had heel veel ruis weggehaald.

Nee hoor... Wat is dan met regelmaat?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:25

secricible schreef:
SusanH schreef:

Maar die komen nooit in contact met bewoners. Bij onze organisatie niet iig en kan me niet voorstellen dat dit in de ouderenzorg anders is. Of ja, praatje op afstand wel misschien. Maar ze gaan niet samen een bakkie doen bij wijze van spreken.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:29

de schoonmaak komt hier gewoon op de kamers en ook wel binnen de cirkel van 1.5M in sommige gevallen. De technische dienst die spullen repareert op kamers (televisie, alarmsysteem) komt ook in contact met bewoners en op hun kamers. Dus ja, ik kan me voorstellen dat je dat onder "direct cliëntcontact" schaart. Eigenlijk alles behalve de mensen die op kantoor zitten zou je onder deze definitie kunnen scharen.

@achterom: je hebt gelijk, ook daar is weer over te discussiëren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:30

SusanH schreef:

Bij ons in de thuiszorg dan weer wel en wij zijn ook langdurig (2 - 3,5 uur) aanwezig in huis. Woningen zijn vaak erg krap. Onze functie houdt ook meer in dan puur schoonmaak. Er wordt van ons ook een stuk client contact verwacht. Veel van mijn dementerende cliënten houden zelf gewoon geen afstand. En soms ontkom ik er niet aan een cliënt te moeten ondersteunen i.p.v. te laten vallen. Vorige week eerste hulp moeten verlenen aan een cliënt. Bij ons ga je van cliënt naar cliënt. En veel cliënten gaan ook nog eens enkele keren per week naar een dagbesteding. Dus ik snap goed dat ze huishoudelijke ondersteuning bij de thuiszorg ook meenemen.
Laatst bijgewerkt door Vayo op 12-01-21 11:31, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:31

Vayo schreef:
SusanH schreef:

Bij ons in de thuiszorg dan weer wel en wij zijn ook langdurig (2 - 3,5 uur) aanwezig in huis. Woningen zijn vaak erg krap. Onze functie houdt ook meer in dan puur schoonmaak. Veel van mijn dementerende cliënten houden zelf gewoon geen afstand. En soms ontkom ik er niet aan een cliënt te moeten ondersteunen i.p.v. te laten vallen. Vorige week eerste hulp moeten verlenen aan een cliënt. Bij ons ga je van cliënt naar cliënt. En veel cliënten gaan ook nog eens enkele keren per week naar een dagbesteding. Dus ik snap goed dat ze huishoudelijke ondersteuning bij de thuiszorg ook meenemen.

Dit maakt het dus denk ik ook zo lastig.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:34

Roodvos schreef:
lenaa_tje schreef:
Ik vind het gek dat 60 plussers (met of zonder medische indicatie) pas zo laat worden ingeënt. Dat zijn de mensen die toch veelal op de ic terecht komen en dat zal dan toch de druk op de zorg verminderen lijkt mij? Maar misschien is dat te simpel gedacht
Nee, het is niet gek dat je dat denkt. Bij die uitzending van gisteravond bij Nieuwsuur zat Bart-Jan Kullberg, voorzitter van de Gezondheidsraad aan tafel. En hij gaf aan dat ze meermaals bij het kabinet hebben aangegeven met de groep 60+ te beginnen. Omdat juist deze groep het grootste risico heeft op ziekenhuis, IC en overlijden. En omdat aangetoond is dat juist het Pfizer en Moderna vaccin het heel goed doen bij ouderen.

Zie ook:
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/236395 ... media.html

Dankjewel voor je link!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:36

Ik vind dat ook raar, lenaa_tje. Heb dat tijdje geleden hier al geschreven. Wel over de groep met medische indicatie dan, maar vond het ook vreemd.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:41

Scheelt misschien dat in de VG zorg een heel groot deel van de clienten overdag werk of dagbesteding heeft en dus niet in huis is. Ook hebben we gemeenschappelijke huiskamers waar mensen in kunnen verblijven. Daar kiezen ze zelf voor als hun appartement schoon gemaakt wordt. Komen ze in de gezamenlijke huiskamer een bakkie doen. Maar goed, blijf erbij dat huishouding etc niets met de cliënt hoeft als in verzorgende taken. Komen dus veel minder nabij. Thuiszorg is een ander verhaal.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:42

lenaa_tje schreef:
Marcella schreef:

Niet de groep onder 18 toch :p

Ik zou liever zien dat 60 plus met indicatie voorrang krijgt op de bij wijze 40 min mensen

Nee groep 18 t/m 60 met medische indicatie, maar wacht gewoon af hoe of wat. Ook wat de huisarts gaat beslissen. Want dat ik ziek word van de griepprik zal vast meegenomen worden (hoop ik). Maar ben eigenlijk chronisch ziek, want als ik zou stoppen met mijn puffers zou de ontsteking in mijn lage luchtwegen direct oplaaien met dat ik longontsteking/chronische bronchitis zou krijgen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 11:43

SusanH schreef:

Bij mijn moeder wel. Officieel huishoudelijke hulp, in praktijk werkt ze oa op de afdeling dementerende en begeleid ze mensen. Ook mensen wie nog thuis wonen, gaan ze mee wandelen, helpen bij eten of wat de hulpvraag dan ook is. Dus op papier 'alleen' huishoudelijke hulp, maar in praktijk wel degelijk cliënten contact. Denk dat er zo veel meer rond zullen lopen?
Mijn moeder heeft de oproep dus ook gekregen en al een afspraak gemaakt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:14

Saskia9 schreef:
SusanH schreef:

Bij mijn moeder wel. Officieel huishoudelijke hulp, in praktijk werkt ze oa op de afdeling dementerende en begeleid ze mensen. Ook mensen wie nog thuis wonen, gaan ze mee wandelen, helpen bij eten of wat de hulpvraag dan ook is. Dus op papier 'alleen' huishoudelijke hulp, maar in praktijk wel degelijk cliënten contact. Denk dat er zo veel meer rond zullen lopen?

Denk dat dat dan een verschil is met de VG zorg. Wij kennen dat niet. Is strikt gescheiden. Maar goed, blijft een feit dat er iemand een grote rekenfout gemaakt heeft met de vaccins. Want de aantallen zouden genoeg zijn om en ziekenhuispersoneel, en verpleeghuispersoneel en personeel uit de gehandicaptenzorg in 1 keer te enten, te starten in januari. Dat is dus niet zo. Want het is nu al op en nog lang niet iedereen heeft een afspraak staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 12:18

rien10 schreef:
Vayo schreef:
Fijn Rien! Dus dan blijkt je dochter gelukkig ook geen corona te hebben als ik het goed begrijp?

Nou, daar twijfel ik over. In de bloedtest was dus wel Covid19 aangetoond. Ik denk dat ze het wel heeft, maar niet meer virulent is.

Beterschap voor jullie!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:13

Saskia9 schreef:
SusanH schreef:

Hier inderdaad net zo. Het zijn kleine dingen. Een cliënt die zichzelf aankleed op het moment dat ik er ben en vraagt of ik even kan helpen bij het aandoen van de bh. Een dementerende cliënt die geen afstand houdt. Eerste hulp moeten verlenen. Een cliënt nog net op kunnen vangen. Stimuleren tot het nemen van een maaltijd waarbij je er even gezellig bij komt zitten (kan wel op 1,5 m afstand). Het zijn kleine dingen i.c.m. het zeer langdurig (2 - 3,5 uur) in huis samen zijn met de cliënt. Wij mogen niet eens aanwezig zijn in de woning als de cliënt er niet is.
Maar goed, ik heb er nu wel genoeg over gezegd. Feit blijft inderdaad dat er gewoon een rekenfout is gemaakt lijkt me.

Ik ben benieuwd vanavond wat er allemaal gezegd gaat worden. Ik vrees persoonlijk voor die avondklok. Ik ga maar weinig avonden eruit. Maar soms ga ik eens even naar een vriend of vriendin binnen mijn bubbel een bakje doen. Vooral dat het niet meer mag en dit opgelegd wordt vind ik zwaar. Juist mijn beste vriend kan ik alleen in de avonden zien. En daarbij weet je gewoon dat het er dik inzit dat maatregelen na de minimale termijn gewoon verlengd worden. Ik wil op veel dingen inleveren, maar dit zou me echt heel zwaar vallen.

Het verlengen snap ik, maar nog heel veel strenger dan dit? De cijfers dalen wel, ook al is het nog niet voldoende.
En ik ben zelf bang dat nog strengere maatregelen straks hand in hand gaat met nog meer weerstand en overtredingen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 13:16

Ik lees net dat er in Italie aanwijzingen gevonden waren dat er in September 2019 als een covid besmetting in Italie was.
De bron is niet zo hoogwaardig, maar ik kan geen Italiaans, dus het origineel kan ik niet zoeken :+
Zal later eens in het Engels zoeken.
https://www.20min.ch/story/25-jaehrige- ... 3746195403