Hardlopen, wie nog meer? #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Supervixen

Re: Hardlopen, wie nog meer? #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 15:31

Heerlijk Nozidia, mooi tempo ook. Ik heb ook wat vermoeide benen van gisteren, maar krijg wel steeds meer vertrouwen in de marathonafstand nu het in het bos zo makkelijk gaat.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-20 20:37

Jnien schreef:
Mag ik vragen wat voor kanker je vader heeft? Mijn ma heeft er nl ook al zoveel gehad. Zij heeft huidkanker die zeer agressief is, maar als er op tijd bij is, goed te behandelen is. Echter inmiddels na veel operaties is haar oor eraf gehaald waar vermoedelijk de ‘haard’ was.

Hoofd leegmaken lukt me niet zo best helaas, las onlangs mooie vergelijking: "mijn hoofd is een computer met teveel tabbladen open".

Mijn pa had eerst prostaatkanker, operatief verwijderd, daarna bestralingen zonder bijwerkingen. Aantal jaar later een stuk nier weggehaald wegens daar een tumor, alles weg zonder chemo of bestralingen, dan 4tal jaar geleden lever- en darmkanker, zware operatie zonder nabehandelingen, maar door slechte hygiëne in het ziekenhuis heel wat complicaties (zware bacteriële infecties), uiteindelijk 0,8 liter etterig vocht operatief weggezogen van achter zijn ene long (gelukkig inmiddels in ander ziekenhuis). Was toen in paar maand van 82 naar 66 kg gegaan.

Dan 2 jaar geleden stuk long weggenomen wegens longkanker, ietwat kortademig hierdoor maar verder vlot hersteld. Vorig jaar was op de andere long een plekje gezien dat met bestralingen stilgelegd werd, hier geen last of bijwerkingen van gehad.

Nu in oktober mestte hij de stallen uit na mijn val (toch wel straf hé, voor een bijna-80iger met zo'n medische voorgeschiedenis) maar kreeg pijn aan zijn schouder. Bleek een tumor aan de ribben te zitten (botkanker zal dat dan heten zeker?) en ook wat uitzaaiingen in de hersenen. Kreeg telkens 2 bestralings-sessies achtereen, doorstond dit heel goed, maar daags na de laatste sessie plots heel moe en hartritmestoornissen. Artsen hebben direct zijn medicatie (heeft ook lekkende hartklep) verhoogd, maar de oorzaak was hier vermoedelijk een te hoge dosis medrol (cortisonepillen) tegen de hoofdpijn, dus of dit allemaal wel zo snel nodig was... Heeft inmiddels door verminderde weerstand ook blaasontsteking (inmiddels behandeld) en schimmelinfectie in keel en slokdarm (medicatie hiervoor slaat niet aan, vermoedelijk werkt dit type enkel voor de keel, soort mondspoelmiddel, morgen vraagt ie een ander type medicatie aan de arts).

Beetje lange off topic uitleg geweest, mss had ik t beter in pb gestuurd.

@Supervixen, heb weer wat last van mijn sleutelbeen door vorige donderdag te zware lasten te dragen, maar verder gelukkig niks meer aan overgehouden (behalve natuurlijk nog wat beperkt qua kracht en bewegingen) - tot de fysio me onder handen neemt, dan voel ik weer alles, maar dat is maar een uurtje per week.

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:41

hwn schreef:
Hoofd leegmaken lukt me niet zo best helaas, las onlangs mooie vergelijking: "mijn hoofd is een computer met teveel tabbladen open".

Mijn pa had eerst prostaatkanker, operatief verwijderd, daarna bestralingen zonder bijwerkingen. Aantal jaar later een stuk nier weggehaald wegens daar een tumor, alles weg zonder chemo of bestralingen, dan 4tal jaar geleden lever- en darmkanker, zware operatie zonder nabehandelingen, maar door slechte hygiëne in het ziekenhuis heel wat complicaties (zware bacteriële infecties), uiteindelijk 0,8 liter etterig vocht operatief weggezogen van achter zijn ene long (gelukkig inmiddels in ander ziekenhuis). Was toen in paar maand van 82 naar 66 kg gegaan.

Dan 2 jaar geleden stuk long weggenomen wegens longkanker, ietwat kortademig hierdoor maar verder vlot hersteld. Vorig jaar was op de andere long een plekje gezien dat met bestralingen stilgelegd werd, hier geen last of bijwerkingen van gehad.

Nu in oktober mestte hij de stallen uit na mijn val (toch wel straf hé, voor een bijna-80iger met zo'n medische voorgeschiedenis) maar kreeg pijn aan zijn schouder. Bleek een tumor aan de ribben te zitten (botkanker zal dat dan heten zeker?) en ook wat uitzaaiingen in de hersenen. Kreeg telkens 2 bestralings-sessies achtereen, doorstond dit heel goed, maar daags na de laatste sessie plots heel moe en hartritmestoornissen. Artsen hebben direct zijn medicatie (heeft ook lekkende hartklep) verhoogd, maar de oorzaak was hier vermoedelijk een te hoge dosis medrol (cortisonepillen) tegen de hoofdpijn, dus of dit allemaal wel zo snel nodig was... Heeft inmiddels door verminderde weerstand ook blaasontsteking (inmiddels behandeld) en schimmelinfectie in keel en slokdarm (medicatie hiervoor slaat niet aan, vermoedelijk werkt dit type enkel voor de keel, soort mondspoelmiddel, morgen vraagt ie een ander type medicatie aan de arts).

@Supervixen, heb weer wat last van mijn sleutelbeen door vorige donderdag te zware lasten te dragen, maar verder gelukkig niks meer aan overgehouden (behalve natuurlijk nog wat beperkt qua kracht en bewegingen) - tot de fysio me onder handen neemt, dan voel ik weer alles, maar dat is maar een uurtje per week.

So dan, das heul heftig!
Heel veel sterkte voor jullie.

En hoofd leegmaken werkt inderdaad voor iedereen anders.
Maar die motivatie komt wel weer.
Ik heb nu motivatie maar mag niet ;)

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 12:52

hwn sterkte, dat is niet niks zeg..
Mijn moeder heeft longkanker (sinds November bekend en nu onder behandeling) dus ik kan me wel voorstellen dat je dat niet zomaar uit je hoofd zet.

En :wave: mag ik me ook melden?
In 2016 heel actief hardgelopen (vnl trails), 2017 en 2018 niks en eind 2019 weer de sportschoenen aangetrokken en weer gaan hardlopen. Paar trails gedaan en toen van 16nov tot vorig weekend niks meer en toen een 11km trailrun gedaan waar ik al voor ingeschreven stond :+ Niet heel verstandig, maar rustig aan gedaan dus ging prima. Ook niet eens zoveel spierpijn gehad.

Volgende op de planning is Ameland eind maart dus moet het echt wel weer blijven opbouwen.
Maar idd het weer is voor mij vaak wel een spelbreker. Kan zo slecht tegen kou! Gelukkig nu een Warmini (gevoerd rokje) aangeschaft om bovenbenen en billen warm te houden en dat werkt heel goed :)

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:11

hwn schreef:
Jnien schreef:
Mag ik vragen wat voor kanker je vader heeft? Mijn ma heeft er nl ook al zoveel gehad. Zij heeft huidkanker die zeer agressief is, maar als er op tijd bij is, goed te behandelen is. Echter inmiddels na veel operaties is haar oor eraf gehaald waar vermoedelijk de ‘haard’ was.

hwn, wat heftig!! Misschien helpt hardlopen wel om af en toe 'een tabblad' te sluiten of wat naar achter te schuiven. Hoop alleszins voor jou dat je af en toe lichtpuntjes kan vinden.

SV, ik denk inderdaad dat je je geen zorgen moeten maken om de afstand. Maar wat ik me afvroeg, heb je geen schrik dat je je gaat vervelen bij zo'n lange loop op de weg? Of denk je dat dat voor die ene keer niet zal uitmaken? Train je ook soms op de weg?

Djilna, leuk, nog een trailrunster! Welke afstand ga je doen in Ameland?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 15:49

Ik heb me ingeschreven voor de 18km. Ik heb dus nog wat te trainen :+
20km is tot nu toe mijn verste trailrun geweest, maar dat was eind 2016. Ben vorig jaar weer vanaf 0 begonnen, maar heb wel wat sneller opgebouwd. Voordeel van trailruns is dat je tussendoor gewoon stukjes kunt wandelen zonder dat mensen je vreemd aankijken :D En flinke hellingen moet ik sowieso wandelend omhoog.

In 2016 heb ik er 2 in België gelopen trouwens. Trail des Fantômes in de Ardennen (wil ik dit jaar misschien wel weer) en de Terhills trail (mijn langste, 20km).

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 16:22

Jeetje hwn wat heftig zeg! Snap heel goed dat je op het moment aan heel andere dingen te denken hebt dan aan hardlopen. Alles werkt anders voor iedereen.

Leuk je weer terug te zien Djilan :)

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 18:16

Heftig hoor hwn! Snap goed dat je dan niet altijd de motivatie hebt.

Succes Djilna! Niet niks hoor de afstanden die je noemt. Ik doe het je nog niet zomaar na in ieder geval.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 20:34

Djilna welkom terug! Gave trails heb je gelopen. Heb van beiden wel foto's voorbij zien komen op instagram.

Katharinaa, ik train twee keer per week op de weg, korte afstanden tot 10km meestal. Net ook een snelle 7.3km gelopen op 5.05 min/km.

Maar ik loop ook wel wedstrijden op de weg, vorig jaar onder andere 6 halve wegmarathons gelopen en er komen weer wat wedstrijden op de weg aan. Op 1 maart weer een halve marathon op de weg. Ik loop altijd met muziek, dan verveel ik me niet.
In Enschede bij de marathon start er nog iemand die ik van insta ken en heb hem bericht of we een stuk samen kunnen lopen en dat vond hij goed, dus kan eventueel bij hem aansluiten. Hij loopt redelijk op hetzelfde tempo. Weet nog niet zeker of ik dat doe, ligt eraan hoe ik me voel.

Nu zaterdag eerst de strong viking trail van 19km en dan 15 februari de Jutbergtrail van 30.5km. Heel veel zin in beiden.

En morgen lekker het bos in :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-20 21:42

Leuke vooruitzichten dus!
Ik loop ook altijd met muziek. Heerlijk even afsluiten van de wereld!

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:20

Ahzo! Ik zie op Instagram precies bijna enkel foto's van het trailrunnen, maar vandaag inderdaad propere loopschoenen en een pittig tempo!
Alvast veel plezier zaterdag!

Ik heb het een beetje lastig met het inplannen van m'n trailruns of wedstrijden, te veel andere dingen te doen (paardenwedstrijden, skivakantie, familieweekend) op de verkeerde momenten. Voorlopig enkel nog maar de naturarun in Westmalle gepland op 1 maart.

Djilna, de trail des fantomes heb ik ook al gedaan. Terrils niet.

Ik heb, na m'n trail van zondag, gisteren toch maar gewoon een rustig rondje gedaan (in de regen). Vandaag staat er een interval op de planning.

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 09:23

Ik loop trouwens ook altijd met muziek, ik kan echt niet zonder!!
Vorige week tijdens een rustig loopje eens een podcast beluisterd (de meeloper, met Aagje Vanwalleghem), was ook wel eens leuk! Maar denk enkel voor rustige loopjes, lijkt me niet zo interessant met intervals ofzo. Luisteren jullie soms podcasts tijdens het hardlopen?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 10:48

:wave: Piekosjj en Supervixen :D

Lopen met muziek doe ik eigenlijk alleen als ik in het donker moet en dus over straat ren. Als ik het bos in ga nooit, dan wil ik genieten van de natuur (vogeltjes ed) en de stilte. Heb wel eens gedacht om bij een langere loop een luisterboek op te zetten, maar weet niet of dat gaat werken :D

@Supervixen mooie planning! Waar is de Strong Viking Trail?
@Katharinaa, plannen blijft voor mij idd ook een dingetje. Merk dat ik meer naar de trailagenda kijk dan paarden gerelateerd. Wordt nog even een balans zoeken.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:17

Oh ik heb dat juist andersom :+ Ik plan m'n ritten in elke week en als er tijd over is, word er hardgelopen :))

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:19

Nou, ik doe beide niet zo heel regelmatig momenteel :+ Maar als ik dan naar wedstrijden kijk ben ik dus meer met trails voor komend jaar dan de endurancekalender bezig.
Gewoon van dag tot dag gezien wissel ik het straks gewoon weer af. Wil weer toe naar 3x pw rijden en 1 a 2x pw hardlopen.

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:35

Lijkt me ook wel wat makkelijker inplannen, je eigen wedstrijden dan endurance ritten. En de dag zelf natuurlijk ook. Ik word nu al zenuwachtig als ik eraan denk wat ik allemaal mee moet nemen en onthouden te zeggen en te doen in de vetgate enzo. Groom al een paar jaar, maar een eigen wedstrijd is toch andere koek :')

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 11:42

Ik rij LRV, dus mijn paardenwedstrijden worden voor me ingepland, aan de ene kant wel handig, maar aan de andere kant kan ik de 'vrije' zondagen dus ook niet kiezen en wordt alles daarrond gepland. Ik zit vol ongeduld te wachten op de zomerkalender, normaal is die er rond 20 januari, maar nu nog altijd niet.

Mijn trainingsplanning wordt ook wel wekelijks goed ingepland. Wel elke week ongeveer hetzelfde qua dagen: maandag paardrijden, dinsdag lopen, woensdag paardrijden, donderdag lopen, vrijdag paardrijden en rustig lopen. En weekend meestal zaterdag lopen en zondag paardenwedstrijd.

ontherun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 12:03

Hier geen paarden meer, plan zelfs rondom hardlopen _O- rondje ging lekker gister. Lekker tempo kunnen lopen, dat gaat langzaam de goede kant uit gelukkig.

Ik kan niet zonder muziek lopen, dan kom ik echt lekker erin. Susyqanda vind ik van podcasts wel heel leuk. De Pacer heb ik een paar geluisterd maar die vind ik demotiverend voor recreatieve lopers.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:26

Katharinaa, de strong viking trail is in Wijchen.

Podcasts heb ik geprobeerd, maar ik kan echt niet tegen dat eindeloze gepraat. Ik hou het bij muziek.

Vanmorgen 16km in het bos gelopen en man man wat was het schitterend.
Alvast sorry voor de spam..

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Jnien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:35

Wow.. gave foto’s SV!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:48

Schitterend SV echt schitterend

Hier niet gelopen hoop dadelijk na paard ff 4km interval

Zijn er mensen die de 10,5km van Rotterdam lopen
Je kan nog inschrijven wel hoofdprijs 29€
Ik twijfel sfeer is grsndioos

Katharinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 14:59

Echt heel heel prachtig SV!! Bedankt voor de spam, nu kunnen wij ook meegenieten!

Tita, Rotterdam is wat ver voor mij voor 10.5 km, ik heb die dag ook eventing. Wel veel inschrijvingen zie ik!

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 15:32

Tessa ik heb je net toegevoegd op Insta :D Prachtige foto's :)
Wijchen is in de buurt!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:45

Djilna er zijn nog kaarten, wel aan de prijs nu. Ik start om 10.15, die tijd is uitverkocht.

Ik heb jou ook even toegevoegd :D

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-20 16:53

Ik ben dit hele weekend al volgeboekt. Zaterdag voedingsles geven en zondag 2 awards voor mijn paard en mezelf in ontvangst nemen.
Maar het weekend erop of het eerste weekend van maart wil ik eigenlijk ergens een +/- 15km lopen..
En anders ga ik hier gewoon de Veluwezoomtrail van 15km pakken denk ik.