[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Palmera

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:35

Hopelijk weet iemand hier een antwoord.... :)

Ik heb zo'n 14 jaar de pil geslikt zonder problemen. Daar ben ik 2 jaar geleden toch mee gestopt ivm met wat je allemaal hoort over de pil als je over de 30 jaar bent.

Nu na twee jaar wil ik gewoon weer aan de pil. Maar permanent lijkt mij ook niet alles. Zou het dus kwaad kunnen als ik bv 3-4 maanden wel pil en dan 3-4 maanden geen pil doe? Om en om dus...
Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.... :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 11:58

Lijkt me niet zo gezond voor je lichaam om elke keer zo'n omschakeling te moeten ondergaan. Ik zou dus kiezen: of wel, of niet.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 12:06

Ik denk ook niet dat dat echt bevorderlijk is voor je natuurlijke cyclus. Het kan zijn dat je dan in die
periode dat je hem niet slikt onregelmatig ongesteld bent, duurt vaak even voordat dat weer normaal
is namelijk na het stoppen met de pil.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-15 13:45

Goede argumenten :j Bedankt :)

miepje17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-15 06:34

Hier iemand die zich meld met een paar vragen.
Ik ben gestopt met de pil omdat we willen proberen zwanger te worden.
Ik ben in de eerste week van de pil gestopt ( na 3 pillen ofso).
Ik ben in mijn stopweek ervoor op de 14e aug ongesteld geworden. 17e dus begonnen met de pil 3 dagen en gestopt. En de 24e en 25e ben ik mega ongesteld geweest? Dat denk ik.
Nu had ik afgelopen zondag, maandag en dinsdag en woensdag allemaal steekjes onderin mijn buik. Net alsof ik ongesteld moest worden en ook rugpijn.
Kan dit ontpillen zijn? Test is negatief dus zwanger lijkt me ook niet. En moet ik het moment van ongesteld worden tellen vanaf de 24e

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-15 19:15

Is het goed dat ik hier ook mee praat?
Ik ben altijd enorm ziek wanneer ik ongesteld ben, de klachten beginnen meestal al een week van te voren.
Ook ben ik altijd enorm heftig ongesteld (zelfs bij de 1ste dag al) waardoor ik eigenlijk niet weg durf te gaan van huis, omdat ik bang ben dat ik doorlek.
Nu zit ik al een tijdje er over na te denken om aan de pil te gaan, dus ik ga maandag ochtend een afspraak maken bij de HA..

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:19

Ik heb een vraag.
Ik gebruik nu pleisters, maar elke week heb ik rondom de plek weer enorme wondjes van de jeuk/irritatie. Ik gebruik het nu een half jaar. Ik kan niet tegen de pil (continue erg misselijk en braakneiging bij inname) en wil absoluut geen spiraal.

Ik wil de prikpil al raad de HA dat nog af op mijn leeftijd (20). Nu heb ik er wel zelf de keuze in uiteraard.

Maar je hebt degene in je spier depo provera en in je huid Sayana.

Ik zou graag de Sayana willen want ik kan deze zelf injecteren (ben verpleegkundige) maar ik hoor hier wisselende verhalen over en dat deze eigenlijk niet word gegeven op jongere leeftijd?

Nu vraag ik me af of iemand er ervaring mee heeft. Of iets anders aanraad.

samirah

Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:28

@ Saaams; Ik heb al een aantal jaar de Sayana, en ben er erg enthousiast over. Niks geen gedoe, en ervaar geen nadelen terwijl ik echt heftig op hormonen reageer. Het laten zetten gebeurt hier door de Ha assistente, is zo gepiept.

Het klopt dat het op zich onder de 18 niet geadviseerd wordt, tenzij uitzonderingen. Dat heeft iets te maken met het nog ontwikkelen in de tienertijd. Precies hoe en wat zou je via de huisarts helder kunnen krijgen. Ik weet van meerdere die het gebruiken, en die zijn allemaal enthousiast.

Het is gewoon heel persoonlijk wat fijn werkt.

Saaams

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 15:45

Bedankt in ieder geval voor je mening. Nu is die in de spier ook niet erg. Maar het is natuurlijk fijn als ik het zelf kan doen iedere 3 maanden.
Ik moet toch nog naar de huisarts dus overleg ik het even maar ik hoor toch graag ervaringen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 16:15

Sem_ schreef:
Ik heb nu dinsdag een afspraak bij de huisarts staan om te kijken naar andere anticonceptie.. Hebben
veel mensen hier ervaren dat hun huid erop achteruit is gegaan door een hormoonspiraaltje?

Slikte je altijd de pil?

Ik heb met de gyn gesproken, het probleem van je huid ontstaat niet door de spiraal maar door het stoppen met de pil

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:27

Vandaag is via een hysteroscopische ingreep mijn Mirena vervangen voor een nieuwe. Omdat het via de normale gang van zaken niet lukte. Echt, ik was super zenuwachtig, sprak mijn zenuwen ook uit. Maar vandaag viel het me allemaal mee. Stond binnen 10 minuten weer buiten met de nieuwe Mirena keurig op zijn plek. Mijn vader zat in het restaurantje en had net zijn koffie en gevulde koek op toen ik alweer voor zijn neus stond.

Het ging dus super snel. Natuurlijk even ongemakkelijk en het voelt ook nu nog niet echt prettig. Ga nog even niet rond huppelen, of morgen flink rond crossen met mijn paard. Even rust en lief zijn voor mijn buik is wel zo fijn.
Ben vanmiddag even lekker naar bed gegaan. En ga vanavond ook lekker op tijd slapen. :o

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 19:46

Elin_ schreef:
Sem_ schreef:
Ik heb nu dinsdag een afspraak bij de huisarts staan om te kijken naar andere anticonceptie.. Hebben
veel mensen hier ervaren dat hun huid erop achteruit is gegaan door een hormoonspiraaltje?

Slikte je altijd de pil?

Ik heb met de gyn gesproken, het probleem van je huid ontstaat niet door de spiraal maar door het stoppen met de pil

Ik slik nu nog steeds de pil en heb die altijd geslikt. Maar nooit problemen ervaren met mijn huid.
Pas sinds een jaar heb ik nu last van puistjes, vooral op mijn kin, maar ook wel op mijn wangen.
Verder heb ik totaal geen vette huid. Ik slik nu nog steeds de pil.

soloro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-15 20:51

Saaams schreef:
Ik heb een vraag.
Ik gebruik nu pleisters, maar elke week heb ik rondom de plek weer enorme wondjes van de jeuk/irritatie. Ik gebruik het nu een half jaar. Ik kan niet tegen de pil (continue erg misselijk en braakneiging bij inname) en wil absoluut geen spiraal.

Ik wil de prikpil al raad de HA dat nog af op mijn leeftijd (20). Nu heb ik er wel zelf de keuze in uiteraard.

Maar je hebt degene in je spier depo provera en in je huid Sayana.

Ik zou graag de Sayana willen want ik kan deze zelf injecteren (ben verpleegkundige) maar ik hoor hier wisselende verhalen over en dat deze eigenlijk niet word gegeven op jongere leeftijd?

Nu vraag ik me af of iemand er ervaring mee heeft. Of iets anders aanraad.

Ik heb de depo provera. Ik was net 19 toen ik ermee begon. Ik kan de slikpil niet hebben (lactose intolerantie) en spiraaltje werd mijn afgeraden ivm hele heftige krampen tijdens mijn menstruatie. En inderdaad de dokter wilde het liefste hem niet geven. Maar omdat dit op dat moment enige optie leek ben ik daarvoor gegaan. Ik heb gebruik hem nu al 1,5 jaar en ben er tevreden mee :) Wel voor mijn gevoel meer acne gehad, maar geen menstruatiepijn meer (helemaal niet meer ongesteld zelfs haha).
Ben hiervoor wel 5 jaar aan de pil geweest, maar die werd te licht. Toen ik nieuwe kreeg is het helemaal fout gegaan. Veel overgeven, hoofdpijn etc. dus vandaar dat ik daarom op prikpil overgestapt ben, doordat daar o.a geen lactose in zit.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 20:43

Nog even een gênante vraag: mijn nieuwe Mirena heeft wel touwtjes, kan ik nu wel of geen tampons gebruiken bij de menstruatie en het na vloeien door het plaatsen?

Anders bel ik morgen wel even de HA.

Bij mijn vorige spiraaltje waren ze afgeknipt omdat het spiraaltje daarvoor uitgezakt was naar mijn idee door tampon gebruik. Dus ik heb 5.5 jaar een spiraal gehad zonder touwtjes. En kon dus probleemloos tampons gebruiken.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-15 23:51

Volgens mij kun je toch gewoon tampons gebruiken? Ik heb de gyneacoloog daar nog naar gevraagd toen mijn spiraaltje geplaatst is en zij zei dat het gewoon kon. Alleen ik voel de draadjes bij mezelf niet dus geen idee hoe kort die afgeknipt zijn en of dat er mee te maken heeft.

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-15 22:27

Helpt de pil ook tegen emotie wisselingen tijden de periode?
Ik voel me het ene moment echt slecht, huilen om het minste etc en dan weer gewoon happy
en dan op en neer

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 14:12

Bij sommige vrouwen helpt het, dwz je bestrijdt de symptomen.
Voor alle duidelijkheid: dat kan een zegen zijn, en heel hard nodig.

Maar fysiek verstoort de pil je balans in feite alleen maar, aan oorzaken als 'disbalans calcium/ magnesium', 'te weinig omzetting van de lever van wateroplosbare naar vetoplosbare hormonen' doet de pil niets.

En psychisch: het kan idd zijn dat een vrolijk en stabiel mens onder invloed van hormonen verandert in een draak, dat kan. Maar soms stoppen mensen hun emoties weg en als dat ivm je vrouwelijke cyclus niet meer lukt "krijgen de hormonen de schuld"....

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-15 16:18

In principe kun je met een spiraaltje gewoon tampons gebruiken. Mij werd wel aangeraden deze niet te gebruiken voor de bloeding direct na het plaatsen van het spiraaltje, omdat dat bloed van een wondje komt en dat liever even uit moet vloeien. Daarna is het geen probleem. Ik kan mijn touwtjes na twee jaar nog steeds voelen, en gebruik ook al 2 jaar gewoon tampons :)

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:48

Ik heb een vraagje! Kom er net achter dat ik mijn pil van zondag ben vergeten, maar heb hem op maandag wel weer geslikt en vandaag (dinsdag) dus ook weer. Moet ik die pil die ik zondag vergeten ben nu alsnog innemen of heeft dat geen zin meer?

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-15 23:55

Volgens mij heeft dat nu geen zin meer. En ik zou voor de zekerheid extra bescherming gebruiken tijdens de gemeenschap tot je volgende stopweek.

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:00

Maar kan het verder kwaad om die vergeten pil (uit de 2e week) alsnog in te nemen en verder de strip gewoon af te maken?

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:04

Die vergeten pil nu nog nemen is niet nodig. Dat brengt je balans alleen maar in de war en je wordt er niet beter door beschermt.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:13

1x pil vergeten maakt volgens de nieuwe voorschriften niet uit (als je de standaard pil hebt). Bij de oude is het afhankelijk van de week waarin je zit.

Die pil van zondag hoef je in ieder geval niet meer te slikken.

_CP

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 00:15

Oké thanks!

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-15 15:18

Ik ben het inderdaad nog even na gaan vragen vorige week aan mijn huisarts over het tampon gebruik bij de Mirena. En inderdaad moet het gewoon zonder problemen kunnen.

Hele geruststelling want ik kan zo slecht tegen maandverband en inlegkruisjes. Vind het vies en ik krijg er eczeem en uitslag van.

Voor het eerst trouwens dat ik na het opnieuw plaatsen van de Mirena niet door ben blijven vloeien. Het is na een dag al gestopt. *\o/*
Het heeft bij het plaatsen van mijn eerste Mirena wel 3 maanden aangehouden eer het stopte.
Daar werd ik ook niet goed van.