Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:17

-Namiro- schreef:
Ik ben ook aan het oriënteren op een nieuw horloge. Heb een Apple Watch, maar de batterijduur is drama en wordt steeds dramatischer.. dus nu toch na veel wikken en wegen keuze gemaakt om over te stappen op Garmin.

Maar nu nog het model.. mijn hemel wat een keuzes.. %)

Wat is het belangrijkste verschil tussen de 265 en 995? Het scherm en de kaarten?

Een kort antwoord op je vraag is het belangrijkste verschil tussen de 55 en 65 is de scherm upgrade + de 265 is touchscreen waar de 255 dat niet is. Belangrijkste verschil tussen de 200 en 900 is kaart & navigatie functionaliteit. Er zijn meer verschillen maar die vind je toch voornamelijk in de details terug.

Hier een paar nuttige filmpjes over de verschillen:
Verschillen tussen 265 & 965:

Verschillen tussen 955 & 965:

Welke Garmin te kiezen:

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 18:17

De 265 bevalt mij goed, maar toen ik zocht was de 900-serie eigenlijk geen optie vanwege de prijs.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:03

IMAY1990 schreef:
Puera schreef:
Ik neig ook naar de 955. :j Hier helaas geen ING, maar zag ‘m met korting bij Futurumshop.

Ik heb net gekeken, en de voorwaarden zeggen maximaal 2 per 12 maanden. Mocht je voor de 955 gaan en het aandurven het via een zo goed als vreemde op internet te laten lopen wil ik hem eventueel wel voor je bestellen.
Da’s lief, ik hou het in gedachten. :) Heb je zoveel punten dan?

BeFunny

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 19:08

Ik heb hem besteld oops
En ook ik heb nog heeeeel veel punten over.

De Garmin Fenix s7x Sapphire is ook in de aanbieding (wel een stuk duurder) mochten daar geïnteresseerden in zijn.

Bij de Bijenkorf is er ook een leuke actie voor de Fenix 6pro ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 20:10

S7x bestaat niet.

Het is of de s7 of de 7x.

7x is de grootste maat, 7s de kleinste.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:14

Supervixen schreef:
S7x bestaat niet.

Het is of de s7 of de 7x.

7x is de grootste maat, 7s de kleinste.

Haha ze zijn er allebei :j

Mijn loopje bij de loopgroep.
Wat sprintjes getrokken maar gezorgd dat ik niet teveel in zone 5 zat

Afbeelding

Afbeelding

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 21:54

Puera schreef:
IMAY1990 schreef:

Ik heb net gekeken, en de voorwaarden zeggen maximaal 2 per 12 maanden. Mocht je voor de 955 gaan en het aandurven het via een zo goed als vreemde op internet te laten lopen wil ik hem eventueel wel voor je bestellen.
Da’s lief, ik hou het in gedachten. :) Heb je zoveel punten dan?

Ik heb er na het bestellen van de mijne nog 42.000 over en het kost 4.000 punten. Ik gebruik ze nooit :')

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 22:28

Gaaf hoor, nieuwe horloges *\o/*
Hier een Garmin Fenix 6S. Enige wat ik daarop mis zijn de kaarten bij het navigeren... Verder is het echt een fijn ding!

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 06:54

MuSLi schreef:
Hier een Garmin Fenix 6S. Enige wat ik daarop mis zijn de kaarten bij het navigeren... Verder is het echt een fijn ding!

Maar mis je ze ook echt MuSLi? Als in: hoe vaak denk je.. ah had ik nu maar een kaart?

Ik neig nu naar de 265.. maar twijfel indd door het navigeren..
op mijn AppleWatch kan ik nu helemaal geen routes inladen dus ik ga er hoe dan ook al op vooruit..

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 06:59

*Valt weer even binnen.

Ik heb de Garmin Venu 2s. Die kan niet navigeren maar ik heb er een app op kunnen zetten: Dynamic Watch. Hier kun je gpx-routes op inlezen en vervolgens naar je horloge uploaden. Het werkt niet zo nauwkeurig als de kaart van de Fenix die ik hiervoor had, maar ik vind het alsnog fijn werken. Ik gebruik de routes graag, ook voor wandelingen en fietsen.
Wellicht kun je die app ook gebruiken op andere typen Garmin horloges.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:02

Ik heb eerst een garmin zonder kaart gehad en nu met en ik zou eigenlijk niet meer zonder willen.
Het maakt het navigeren veel makkelijker, vooral als je een gpx hebt die niet meer helemaal klopt en dat gebeurt nog wel eens bij mijn vriend en ik.
Je kunt dan veel beter zien wanneer er een nieuwe afslag komt en hoe je om moet lopen.

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 07:23

Wat een goede tip Lisitano! Ik heb ook de Venu :j
Mooi speelgoed allemaal, ik zit ook wel eens te speuren, maar moet ook mijn jurkjesverslaving in stand houden :))

Hier gisteren 9 kilometer gelopen, lekker rustig:j
Het wordt zondag 23 graden.... ;(

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:07

-Namiro- schreef:
MuSLi schreef:

Maar mis je ze ook echt MuSLi? Als in: hoe vaak denk je.. ah had ik nu maar een kaart?

op mijn AppleWatch kan ik nu helemaal geen routes inladen dus ik ga er hoe dan ook al op vooruit..

Ik heb met wandelen nu een Garmin Etrex mee. Die vergeet ik nog wel eens en met de telefoon trekt het de batterij snel leeg. Dus het lijkt heel fijn om dat op het horloge te kunnen.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:28

-Namiro- schreef:

Nou, als je ergens loopt waar je het niet kent (bijvoorbeeld in het buitenland) dan is het echt wel een gemis als je geen kaart hebt, maar alleen een lijntje. Je neemt dan toch vaak een verkeerde afslag, zeker in het bos (of wat meer onverharde paden).. Dan moet je weer terug en zoeken..

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 08:38

Ook in NL kan het fijn zijn hoor. Echt verdwalen doe je niet snel. Maar toch wel leuk dat je gewoon de route zoals je in gedachten had kan lopen. Ik gebruik best vaak navigatie de Etrex of dus mijn telefoon. Dan heb ik een zware powerbank mee. Maar nu wil ik zo nu en dan eens nieuwe routes in het bos gaan hardlopen/trailen waar ik ook met de hondjes nog niet geweest ben en dan zou ik dus die Etrex mee moeten of die zware powerbank. En daar is het dus echt wel fijn als je dat vanaf je pols kunt afzien.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:36

Lisitano schreef:
*Valt weer even binnen.

Ik heb de Garmin Venu 2s. Die kan niet navigeren maar ik heb er een app op kunnen zetten: Dynamic Watch. Hier kun je gpx-routes op inlezen en vervolgens naar je horloge uploaden. Het werkt niet zo nauwkeurig als de kaart van de Fenix die ik hiervoor had, maar ik vind het alsnog fijn werken. Ik gebruik de routes graag, ook voor wandelingen en fietsen.
Wellicht kun je die app ook gebruiken op andere typen Garmin horloges.

Die had ik ook op mijn vivoactive maar dat is gewoon een lijntje met een pijltje.
Daarom wil ik graag een Garmin met koersen (navigatie).
Als ik ergens een bos of andere omgeving loop waar ik totaal niet bekend ben, wil ik wel graag de juiste afslag nemen. Ik wil graag zelf routes maken en kunnen inladen of een bestaande GPX gebruiken. De standaard beborde wandelroutes zijn vaak net te kort.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 09:54

Je kunt een upgrade doen tegen kleine betaling en hebt dan wel een kaartje.

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 13:56

Meelezer meld zich!

Mag ik jullie even mega bedanken voor de tip voor de rentepuntenwinkel van ING? Mijn nieuwe FR 955 is onderweg ;-)

Ik heb zelf triathlon ambities, ben dol op hardlopen. Wel nog aan het opbouwen in intensiteit en afstanden. Ik lees oa verlekkerd mee met de trailverhalen van oa SV want stiekem heb ik daar ook ambities in (trail/ultra) maar voorlopig bouw ik nog even lekker door naar mijn steady 10/15km en m'n eerste (1/8e en 1/4e) triatlons.

Wie weet klets ik wat vaker mee, als jullie dat goed vinden. Leuk om zo over je hobby te kunnen delen!

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:02

RSLevi schreef:
Meelezer meld zich!

Mag ik jullie even mega bedanken voor de tip voor de rentepuntenwinkel van ING? Mijn nieuwe FR 955 is onderweg ;-)

Ik heb zelf triathlon ambities, ben dol op hardlopen. Wel nog aan het opbouwen in intensiteit en afstanden. Ik lees oa verlekkerd mee met de trailverhalen van oa SV want stiekem heb ik daar ook ambities in (trail/ultra) maar voorlopig bouw ik nog even lekker door naar mijn steady 10/15km en m'n eerste (1/8e en 1/4e) triatlons.

Wie weet klets ik wat vaker mee, als jullie dat goed vinden. Leuk om zo over je hobby te kunnen delen!

Welkom, wees vrij om gezellig mee te kletsen en her en der wat tips mee te pakken en te delen!
@IMAY1990 doet ook triathlons, dus wie weet kunnen jullie daarover ook uitwisselen :)

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:04

RsLevi, natuurlijk is dat goed.
Je hebt mooie plannen en dat is dan ook weer leuk om te lezen :j
Een triathlon lijkt me gaaf zeg.
Maar ik ben helemaal nog aan het opbouwen en hoop wat vaker de kans te krijgen om trailtjes te lopen. En hopelijk krijg ik de kans ooit om ook lange afstanden te lopen. Dromen kan hè _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:36

Klets lekker mee RSlevi, gezellig!

RSLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 14:56

Wat een warm welkom, helemaal leuk!

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe gericht en gestructureerd jullie trainen? Doe je maar wat? Plan je je trainingen? Volg je een schema? Of juist bewust niet?

Ik train zelf zo veel mogelijk gepolariseerd: meeste in zone 1-2, 1x pw ongeveer intervallen naar zone 3/4, soms stukje 5. Veel rustig trainen dus. Blijkbaar wordt je daar snel van, ik ben begonnen met hardlopen in juni vorig jaar en liep op mijn eerste wedstrijdje (een 5km) in 24:07. ik was helemaal verbaasd over dat dat kon. Zeker als je weet dat ik afgelopen jaar 55kg afgevallen ben (met een gastric bypass). Was ik behoorlijk trots op!

Morgen weer een wedstrijdje op de planning, weer een 5km. Maar dit keer niet voluit, om de rest van de trainingen deze week ook goed te kunnen doen. Ben benieuwd hoe het zal gaan.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 15:02

Wow. Wat ongelofelijk goed. Die tijden ook en dan na die gastric bypass.
Echt heel knap hoor :j

Ik doe het je echt niet na en ben zelf nu vooral blij dat ik loop zeg maar.

Ik probeer wel 3 tot 4 keer per week te lopen en dan minstens 1x een duurloopje, 1x met de loopgroep en 1 keer doe ik zelf wat met tempo wisselingen. Als ik een 4e keer loop is dat ook een heel traag duurloopje. En ik doe thuis wat krachtoefeningen. Maar ik kan van jou wat leren want ergens ben jij echt super snel geworden :j

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:07

Welkom RSLevi! Wat een prestatie, zeg. Respect! Mooie tijd ook op de 5 km!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-23 16:28

RSLevi een schema is aan mij niet besteed, ik loop altijd op gevoel en ben daar al heel ver mee gekomen. Ik ben inmiddels 27 (ultra)marathons verder. Ik geloof dat ik mijn eerste in 2019 liep. Morgen hopelijk nummer 28.
Ik geef niks om tempo, maar ik wissel wel af en loop ook in de verschillende hartslagzones.

Sneller worden door langzaam te gaan is niet helemaal waar, je zult ook echt tempotrainingen moeten doen als je sneller wilt worden. Maar een groot deel van je trainingen moet wel op een laag tempo inderdaad.
Dus volgens mij ben je goed bezig!
En wat knap dat je zoveel bent afgevallen zeg. Respect.
Train je zelf met een schema?