Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:42

Ik vind het gewoon voordringen. Hoe kan je bedenken dat kantoorpersoneel ook wel vast een prik mag? Ik kan daar echt niet bij. Net als ziekenhuizen die prikken die "over" zijn aan zorgpersoneel geven die niet met corona patienten werken, maar op andere afdelingen. Dat is gewoon niet de bedoeling. Wat er was was genoeg voor verpleeghuiszorg (wel de zorgmedewerkers dan), begeleiding uit de gehandicaptenzorg en de acute zorg zoals mensen in ziekenhuizen op IC en covid afdeling, ambulancezorg. Dat het Pfizer vaccin nu al op is betekend dat er gewoon heel veel mensen voor hun beurt zijn gegaan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:48

Ik ben benieuwd wat de cijfers zijn...
hoeveel mensen er nu te vroeg geent zijn... Want is dit bij alle zorginstellingen mis gegaan of bij 'maar' 2?
maar goed, gezien het een nieuwsbericht is, vraag ik me altijd af hoe het precies zit :+

Plus dat je, wat ik in het andere topic ook al zei, best wel een beetje niet heel snugger bent als leidinggevende als je nu aangeeft 'euh ja ik vond het maar verwarrend..'... :+ echt, werkelijk.. dan ben je Xongeschikt denk ik..

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:52

SusanH schreef:
Ik vind het gewoon voordringen. Hoe kan je bedenken dat kantoorpersoneel ook wel vast een prik mag? Ik kan daar echt niet bij. Net als ziekenhuizen die prikken die "over" zijn aan zorgpersoneel geven die niet met corona patienten werken, maar op andere afdelingen. Dat is gewoon niet de bedoeling. Wat er was was genoeg voor verpleeghuiszorg (wel de zorgmedewerkers dan), begeleiding uit de gehandicaptenzorg en de acute zorg zoals mensen in ziekenhuizen op IC en covid afdeling, ambulancezorg. Dat het Pfizer vaccin nu al op is betekend dat er gewoon heel veel mensen voor hun beurt zijn gegaan.

Ik vind dat ronduit asociaal, dat heeft niks meer te maken met niet nadenken, maar gewoon lak aan je medemens hebben.

Mijn man werkt ook met gehandicapten, ik hou telkens mijn hart vast dat ie niet toch wat mee naar huis sleept. Want die kinderen snappen niks van hygiene of mondkapjes.
Daar zit ik dan al vanaf begin van de crisis voor thuis...kom nergens!
Mijn zus die in een risico groep valt heb ik de hele tijd al niet meer gezien, mijn broer die ook longpatient is en waar ik normaal gezien elke week gezellig ga koffiedrinken, dit jaar 3 keer gezien.
En dan lees je dit soort dingen, bahbah :(

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:56

SusanH schreef:

Maar dat vind ik dus de fout van de instellingen en niet van de medewerkers zelf, die krijgen tenslotte een uitnodiging van de baas

Sansevieria

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 08:57

Wat Cer ook al schrijft, ongeschikte leidinggevenden!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:11

lenaa_tje schreef:
SusanH schreef:

Maar dat vind ik dus de fout van de instellingen en niet van de medewerkers zelf, die krijgen tenslotte een uitnodiging van de baas

Dat laatste ben ik met je eens.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:15

Toch als ik dit lees, kan het ook echt onduidelijk zijn geweest

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:16

[code][/code]
Cer schreef:
Ik ben benieuwd wat de cijfers zijn...
hoeveel mensen er nu te vroeg geent zijn... Want is dit bij alle zorginstellingen mis gegaan of bij 'maar' 2?
maar goed, gezien het een nieuwsbericht is, vraag ik me altijd af hoe het precies zit :+

Plus dat je, wat ik in het andere topic ook al zei, best wel een beetje niet heel snugger bent als leidinggevende als je nu aangeeft 'euh ja ik vond het maar verwarrend..'... :+ echt, werkelijk.. dan ben je Xongeschikt denk ik..

Volgens mij niet bij alle, bij onze stichting worden alleen de mensen met direct patiënt contact gevaccineerd, geen kantoormensen.
Zal eens checken, ms heb ik dat alleen voor logisch aangenomen.

Er staat trouwens ook restaurantpersoneel bij, maar die komen bij ons ook dicht bij de bewoners en ook ‘aan bed’, dus ja lijkt me logisch dat die ook gevaccineerd worden...

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:29

Het ligt er maar helemaal aan wat er in die brief stond.. Als er staat 'plan alvast afspraken voor mensen die later aan de beurt zijn' kan dat wellicht betekenen dat ze konden bellen om voor juni te plannen..
Ik kan me zo slecht voorstellen dat als je het nieuws volgt (wat je denk ik wel moet doen als je een zorginstelling leidt) dat je dan geen enkele vraag hebt als er gesteld lijkt te worden dat je al je personeel mag laten enten... ben je dan gewoon blond ofzo?

En de GGD kan zeker een dubbel check doen, maar ondertussen heb ik zo hier en daar wel begrepen dat ook bij de GGD managers werken die hun papiertje op straat hebben gevonden ofzo... :+

En het enige wat die managers/leidingevenden dan lijken te kunnen is naar een ander wijzen. Moet je als gewone werknemer eens proberen als je een vergissing hebt gemaakt ... :+
Wat dat betreft is het net het bedrijfsleven..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 09:47

Rien veel beterschap ! Ik had gemist dat jullie ook in de ellende zitten :7

Ik zag gister beelden uit Madrid. Jeetje.... artsen en verpleegkundigen geraken niet meer naar of van de hospitalen en het vaccintransport wordt ook sterk bemoeilijkt.
Krijgen ze dit er nog bovenop :x

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:01

Mijn tante heeft ook al een vaccinatie gehad inderdaad. Werkt weliswaar in de zorg maar gewoon op kantoor ja. Voor zover ik het heb begrepen was het voor deze instelling wel echt een uitzondering maar als je al die uitzonderingen bij elkaar optelt kom je dus blijkbaar op een dusdanig groot aantal dat een hele groep mensen er nu gewoon geen kan krijgen..

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:03

Pandora2 schreef:

Ik zag gister beelden uit Madrid. Jeetje.... artsen en verpleegkundigen geraken niet meer naar of van de hospitalen en het vaccintransport wordt ook sterk bemoeilijkt.

Thanks Pandora. Alle vier negatief!!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:04

Smee__ schreef:
Mijn tante heeft ook al een vaccinatie gehad inderdaad. Werkt weliswaar in de zorg maar gewoon op kantoor ja. Voor zover ik het heb begrepen was het voor deze instelling wel echt een uitzondering maar als je al die uitzonderingen bij elkaar optelt kom je dus blijkbaar op een dusdanig groot aantal dat een hele groep mensen er nu gewoon geen kan krijgen..

Bij het testen van Lansingerland: ik zeg; iedereen is daar, hopla, testen en meteen de spuit er in. :j

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:05

Hier val ik ook in de eerste groep. Wij hebben via onze werkgever te horen gekregen dat hij de brief binnen had. Maar bij ons is zeer duidelijk gecommuniceerd dat alleen personeel met direct cliënt contact de vaccinatie krijgt en hiermee dus de persoonlijke brief ontvangen heeft. Bij de afspraak maken vraagt de GGD ook nog eens naar je functie.

Ik ben benieuwd naar de cijfers. Welk percentage van het personeel van verzorgingshuizen al een afspraak heeft (gehad) en welk percentage moet wachten i.v.m. tekort aan vaccins? En dan ook de percentages van medewerkers op kleinschalige woongroepen, gehandicaptenzorg, thuiszorg.

Want ik weet dat collega's van mij in de thuiszorg (met direct cliënt contact) ook niet allemaal een afspraak hebben kunnen maken.

In de flowchart staat ook duidelijk dat mijn groep bijv. (thuiszorg) ook al snel aan de beurt is. Vrijwel direct nadat de eerste verpleeghuismedewerkers gevaccineerd worden. Het is niet dat deze eerst voorrang hebben en pas als zij gevaccineerd zijn, de volgende groep aan de beurt komt. Het loopt door elkaar heen.

De vaccinatiebereidheid leek ook gewoon aan de lage kant. Vanuit de FNV kwamen juist geluiden dat verpleeghuismedewerkers zich wat proefkonijn voelden doordat zij als allereerst aan de beurt waren. Ik vraag me echt af of de tekorten komen doordat de vaccinatiebereidheid niet gewoon enorm groot is? Of dat het echt te maken heeft met instellingen die personeel zonder direct cliënt contact ook direct laten vaccineren? En hoe groot is die groep? Want ik zie bijv. dat mijn baas wel echt de scheiding gemaakt heeft tussen personeel met direct cliënt contact en zonder. En dat lees ik hier bij meer mensen ook terug dat hun baas hetzelfde gedaan heeft.
Dat er zoveel tekort is, komt dit dan doordat

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:06

rien10 schreef:
Smee__ schreef:

Bij het testen van Lansingerland: ik zeg; iedereen is daar, hopla, testen en meteen de spuit er in. :j

Moeten de vaccinaties er wel zijn Rien, dat is een beetje het probleem.

Er werd in de brief zover ik weet gesproken over iedereen die direct cliëntcontact had. Maar ook daarin kun je al discussiëren: een technische dienst, die dagelijks bij bewoners op de kamer komt heeft ook direct cliëntcontact. Een schoonmaakster die kamers schoonmaakt ook. Dus volgens de definitie mogen die dan dus ook. Dat maakt het vrij verwarrend.
Kantoor vind ik dan wel echt weer te ruim om gaan met de definitie en gewoon niet netjes om die nu alsog direct te laten vaccineren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:06

Fijn Rien! Dus dan blijkt je dochter gelukkig ook geen corona te hebben als ik het goed begrijp?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:07

Vayo schreef:
Fijn Rien! Dus dan blijkt je dochter gelukkig ook geen corona te hebben als ik het goed begrijp?

Nou, daar twijfel ik over. In de bloedtest was dus wel Covid19 aangetoond. Ik denk dat ze het wel heeft, maar niet meer virulent is.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:13

rien10 schreef:
Pandora2 schreef:

Thanks Pandora. Alle vier negatief!!

*\o/*

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:17

De woordvoerder van die thuiszorgorganisatie die bij Nieuwsuur er naar gevraagd werd , volgens mij wist hij donders goed dat zijn medewerkers nog niet aan de beurt waren. Maar hij heeft ze alle 15.000 laten bellen en schuift de bal naar de GGD . Dat ze maar duidelijker moesten zijn. Volgens mij is het met de regels zo duidelijk als wat maar hebben ze gewoon hun kans gepakt.
Rien, top !!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:20

Wat fijn Rien!

Ik vind het gek dat 60 plussers (met of zonder medische indicatie) pas zo laat worden ingeënt. Dat zijn de mensen die toch veelal op de ic terecht komen en dat zal dan toch de druk op de zorg verminderen lijkt mij? Maar misschien is dat te simpel gedacht

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:22

Marcel Levi zei gisteren dat ze niet weten of die golf nu komt door de nieuwe variant of doordat rond kerst de lockdown toch minimaal was.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:25

bigone schreef:
De woordvoerder van die thuiszorgorganisatie die bij Nieuwsuur er naar gevraagd werd , volgens mij wist hij donders goed dat zijn medewerkers nog niet aan de beurt waren. Maar hij heeft ze alle 15.000 laten bellen en schuift de bal naar de GGD . Dat ze maar duidelijker moesten zijn. Volgens mij is het met de regels zo duidelijk als wat maar hebben ze gewoon hun kans gepakt.
Rien, top !!

Zal heel erg per organisatie afhangen. Rondom thuiszorg was volgens mij vrij duidelijk. Maar er werd dus wel gesproken over medewerkers in de verpleeghuizen die direct cliëntcontact hadden. En ik heb wel om me heen gehoord dat organisaties daar verschillend mee om gingen m.b.t. gastvrouwen, facilitair en technische dienst. Dat gaat niet om grote hoeveelheden mensen dus wellicht dat dat ook niet heel erg veel zou veranderen (itt 15.000 medewerkers in de thuiszorg), maar daar was dus zeker wel ruis.
Er was bijvoorbeeld ook wel discussie over de lagere managers mee vaccineren, om zo de vaccinatiebereidheid te laten stijgen (dus als voorbeeldfunctie). Dan heb je het over 5-6 mensen dus dat lijkt me minder dramatisch dan 15.000 medewerkers.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:28

bigone schreef:
Rien, top !!

De regels waren en zijn niet duidelijk. Er is bijvoorbeeld nergens beschreven wat het inhoudt dat verpleeghuismedewerkers eerst gaan, dan gehandicaptenzorg en dan thuiszorg. Sterker nog: in de communicatie vanuit de GGD staat niet eens echt die volgordelijkheid, maar staan alleen de drie groepen genoemd.
Zonder toe te lichten wat dat dan precies inhoudt. Hetzelfde geldt voor "zorgmedewerker met direct cliëntcontact". Wat is dat dan? De schoonmaakster is ook zorgmedewerker en komt dicht bij de client. In onze beleving is dus uiteindelijk bijna iedereen, met uitzondering van kantoorpersoneel en management, zorgmedewerker met direct cliëntcontact. En ja, daarom hebben we hen dus ook allemaal uitgenodigd.
De GGD vraagt immers naar de functie van de medewerkers. Toen in het begin van de eerste golf de vaccinaties nog schaars waren, was de GGD ook heel streng in hun triage...
Er wordt nu wel geroepen dat er echt genoeg vaccins waren, maar zoals ik al eerder zei geloof ik dat niet. Er zijn veel meer zorgmedewerkers met direct clientcontact dan de genoemde 200.000. Veel meer. Sowieso factor 2, maar misschien nog wel meer.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:28

bigone schreef:
Rien, top !!

Klopt voor die betreffende thuiszorgorganisatie, maar het probleem ligt helemaal niet specifiek bij de thuiszorgorganisaties! Verpleeghuizen blijken nu ook al kantoormedewerkers en restaurantmedewerkers te laten vaccineren.

Maar nogmaals, ik mis enorm de cijfers. Mijn thuiszorgorganisatie houdt zich keurig aan de afspraken door echt alleen personeel met direct cliënt contact te laten vaccineren. Ik vraag me zelf af of het ook niet te maken heeft met de vaccinatiebereidheid die, gelukkig, nu ineens enorm hoog lijkt te zijn.

Lenaa_tje, ik denk dat dat komt doordat bewoners van verpleeghuizen, gehandicapten, 75+ ouderen, niet mobiele thuiswonenden van 60-75 jaar, mensen van 18-60 jaar met medische indicatie allemaal op de planning staan om gevaccineerd te worden met o.a. AstraZenica en Moderna en niet met het Pfizer vaccin. Ik denk dat zij vooral moeten wachten tot die vaccins er echt zijn.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-21 10:30

Dat weet ik maar als je het schema bekijkt zijn de 18-60 jarige met medische indicatie eerder aan de beurt dan dan de 60’plussers met of zonder indicatie en dat is wat ik vooral gek vind