De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:30

Ik heb de mazzel dat ik thuis kan werken en mijn man ook, dus ik kan opvangen. Toch kan ik me zo goed voorstellen dat er ouders in de problemen raken: beroepen die niet thuis kunnen werken bijv in de zorg. Je kan ook weer niet opa en oma vragen op te passen want risico etca

Zebrastreep

Er gaat bij mij op school in Groningen elk moment bepaald worden of school volgende week nog open gaat of niet. Ik hoop wel dat ik gewoon naar stage kan maar ook dat zal ik even goed overleggen wat hun willen.

Saskia9

Mochten de scholen dicht gaan in brabant, hoe groot schatten jullie de kans dat we Brabant ook niet meer in of uit mogen?

Magrathea

Maar scholen dicht is ook niet zaligmakend he, wat ga je dan doen met zorgmedewerkers met kinderen die thuis moeten blijven?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:31

Echwel schreef:
Wat ik wel heel erg vind dat een vriendinnetje van mij net in Dec een baby heeft gekregen en mensen dus flesvoeding aan het hamsteren zijn en zij het bijna niet kan kopen..

Kan ze een lokale supermarkt niet bellen om te vragen of ze voor haar wat kunnen bestellen? Dan is ze niet afhankelijk van wat er in de schappen ligt en wanneer het bijgevuld wordt. Dan kan ze misschien zelf ook iets vooruit kopen bv. Natuurlijk doet niemand graag mee aan hamsteren, maar in dit geval zou ik in haar geval dus ook kijken of ik ergens wat extras uit kan halen.

Astorga

Ladybird schreef:
Astorga schreef:
Is het echt nodig dat iedereen hier deelt hoeveel hondenvoer, wcpapier, kattengrit en broodmakmix er in huis is?
Persoonlijk vind ik dat niet zo interessant en ga ik liever op de inhoud in. Maar goed, blijkbaar ben ik de enige, want op mijn inhoudelijke posts wordt toch niet gereageerd.

Ik denk dat dat voor iedereen anders is :) Ik snap dat het niet heel interessant is, maar aan de andere kant kan het voor mensen ook een eye opener zijn als ze lezen dat veel mensen toch wat meer inslaan. Denk dat dat ook wel bij het onderwerp hoort.

Het delen van wat er op voorraad is zet ook aan tot hamsteren en dat vind ik zorgelijk.

Mensen steken elkaar aan met hun paniek. Zal er wel weer gevonden worden dat ik bagatelliseer, maar dat risico neem ik. Ben zelf risicogeval door chron ziekte en werk met risicogroep. Toch is dat voor mij geen reden om thuis te blijven en mijn instelling staat er net zo in. Patiënten hebben toch zorg nodig.
Daarnaast slaan sommige mensen massaal zeep en desinfectans in, maar ik heb hier nog van niemand gelezen dat ze besloten hebben om afscheid te nemen van lange (kunst)nagels en even geen ringen te dragen, terwijl dat wel hoort bij een goede handhygiëne.
Laatst bijgewerkt door Astorga op 12-03-20 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cookies

Ik had vorige week al wat extra eten ingeslagen, zomaar eigenlijk. Daar was ik nu blij mee, zit al de hele week ziek thuis. Geen Corona (denk ik).

BloemBloem

Hanafubuki schreef:
Ik heb de mazzel dat ik thuis kan werken en mijn man ook, dus ik kan opvangen. Toch kan ik me zo goed voorstellen dat er ouders in de problemen raken: beroepen die niet thuis kunnen werken bijv in de zorg. Je kan ook weer niet opa en oma vragen op te passen want risico etca

Dat kan ik ook, maar ik kan wel opdrachten scoren, maar als mijn
buitendienstploeg straks ook niet meer naar buiten mag, valt de uitvoering
ook in duigen.....

Het zal mij allemaal benieuwen hoor....

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:32

AnnexUdith schreef:
Er gaat bij mij op school in Groningen elk moment bepaald worden of school volgende week nog open gaat of niet. Ik hoop wel dat ik gewoon naar stage kan maar ook dat zal ik even goed overleggen wat hun willen.

Met 2 gevallen al zoiets en dan hier in Tilburg stug open blijven. Ik begrijp het niet.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:33

Mogen scholen dat ook zomaar beslissen? Sowieso scholen met leerplicht schoolgaande kinderen mogen pas sluiten denk ik als dit vanuit overheid aangegeven gaat worden lijkt me. Uni's en andere Hoge scholen zullen daar dan misschien wel weer vrijer in zijn denk ik. Maar het is natuurlijk wel slim als ze zich wel erop voorbereiden dat het kan gaan gebeuren. Hier horen we niks van school tot nu toe. 1 brief gehad van de GGD bijna 1,5 week geleden en sindsdien niks meer. Heb wel vernomen dat bij een nabij gelegen middelbare school 2 kids waren die in quarantaine zaten thuis nu.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:34

Van mij mogen dingen als kroegen etc ook sluiten. Als je hoort dat mensen nog steeds massaal naar de kroeg gaan, daar sta je ook hutje aan mutje.

BloemBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:34

Citaat:
Ook Sint-Maarten weigert cruiseschip
Na Aruba en Barbados wil ook Sint-Maarten de MS Braemar niet laten aanmeren. Aan boord zijn duizend passagiers en vijf bevestigde coronapatiënten. Vier andere passagiers zitten in isolatie op verdenking van besmetting met het virus. Er zijn ook twee Nederlanders aan boord. De Braemar wilde aanleggen in de haven van Philipsburg om niet-besmette passagiers van boord te kunnen laten gaan.

Het RIVM is leidend bij de situatie op het schip omdat de Curaçaose gezondheidsautoriteiten de besmettingen gisteren hebben vastgesteld en Curaçao en Sint-Maarten als onderdeel van het koninkrijk aangesloten zijn bij Wereldgezondheidsorganisatie WHO.

Op dit moment dobbert het cruiseschip voor de kust van de Dominicaanse Republiek.

Je zal toch maar op het cruiseschip zitten .....

marius

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:35

Ik werk idd in de thuiszorg. Ben veel onderweg en veel fysiek contact met de cliënten.
Hygiënemaatregelen passen we natuurlijk toe en we staan nu met z'n allen op scherp.
Maar ik moet er toch niet aan denken dat ik diegene ben die het virus overdraagt naar de cliënten.

Ook zit ik nog druk te bedenken hoe het moet als de scholen willen gaan sluiten. Ik zal toch naar mijn werk moeten. Ik ben heel benieuwd wat het besluit vanmiddag zal worden.

Pindabear

Pepperrr schreef:
Ik vind sowieso het hele hamsteren zo onwijs egoïstisch... Zelf halve schappen inslaan terwijl je het misschien niet eens nodig hebt, en een ander heeft het dan juist keihard nodig en heeft helemaal niks. Doe gewoon je normale boodschappen, en als je iets nodig hebt neem je de hoeveelheid mee die je normaal mee zou nemen. Zo heeft iedereen wat ie nodig heeft toch? Of sta ik daar als enige zo in? En ja, ik woon in Brabant.

En ook absoluut niet richting mensen hier in het topic bedoeld.

_/-\o_

sureido

Hanafubuki schreef:
Van mij mogen dingen als kroegen etc ook sluiten. Als je hoort dat mensen nog steeds massaal naar de kroeg gaan, daar sta je ook hutje aan mutje.

Hier zeggen ze: oh als de uni sluit ga ik gewoon de hele dag zuipen in de kroeg :Y)

cursebreaker

Hanafubuki schreef:

O echt he!
Gaven ze eergisteren ook aan in de persconferentie.
"We kunnen de kroegen niet zomaar sluiten, MAAR misschien is het wel heel verstandig als je de situatie even goed laat doordringen en je aan je medemens gaat denken."
Kwam er op neer dat het eigenlijk wel het beste besluit zou zijn, maar het gebeurt dan niet, tot het dadelijk te laat is.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:36

Ik denk ook dat de scholen dicht gaan. Is het niet vanwege het reële gevaar, dan wel om sociale onrust te voorkomen. Mensen gaan anders toch hun kinderen thuis houden en ziek melden, dus wat heb je aan de lessen dan nog. Bovendien krijg je een hoop oliebol op social media als regering en je hebt kans dat er paniek uitbreekt. Duss ik denk 100%

Scholen kunnen niet zo maar zichzelf dicht gooien, dan krijgen ze echt enorm gezeik. We hebben in de school waar ik werkte een keer brand gehad en het hele gebouw stonk. School mocht niet dicht. Klassen werden beurtelings naar huis gestuurd, we stonden zelfs les te geven in de aula met drie klassen en in de personeelskamer. Totaal idioot en zinloos.
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 12-03-20 14:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

cursebreaker schreef:
Hanafubuki schreef:

O echt he!
Gaven ze eergisteren ook aan in de persconferentie.
"We kunnen de kroegen niet zomaar sluiten, MAAR misschien is het wel heel verstandig als je de situatie even goed laat doordringen en je aan je medemens gaat denken."
Kwam er op neer dat het eigenlijk wel het beste besluit zou zijn, maar het gebeurt dan niet, tot het dadelijk te laat is.

Dan gaan ze uit van het gezonde verstand van de Nederlander. Nou.. volgens mij ontbreekt dat gezonde verstand bij de mensen die wel gaan..

Anoniem

Hanafubuki schreef:

Alle kroegen en feesten zou ik sluiten en afgelasten idd.

fjordjes

Net even naar de kruidvat geweest, schappen van de handgel en antibacteriële zeep uitverkocht, paracetamol maar max 3 doosjes per klant. Fabriekswinkel beckers uit voorzorg gesloten.. Denk als de scholen in Brabant dicht gaan het lastig zal worden voor veel werkende ouders.

Anoniem

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:37

Bij ons is het max 2 doosjes pijnstilling per klant bij alle winkels. Ongeacht welke pijnstilling.

sureido

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Hoe zit het met hoestdrank? Mijne is op en die helpt persoonlijk erg goed. :+

Whale

Hanafubuki schreef:
Bij ons is het max 2 doosjes pijnstilling per klant bij alle winkels. Ongeacht welke pijnstilling.

Hier is het ook max. 2 doosjes.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:38

Het extreem hamsteren vind ik ook echt waanzin. Maar ik zie er geen kwaad in als je van bepaalde producten die je graag eet 1 of 2 extra pakt als er nog genoeg in het schap staat (of een extra pak wc papier ofzo) en zodat je op die manier een week vooruit zou kunnen komen bv.

Ik maak me vooral zorgen om het thuisbezorgen. Ik heb een bezorg abbo, maar gegarandeerd dat meer mensen nu online gaan bestellen en als de bezorg tijd vol zit, zit ie vol en heb ik ook pech. Dus maar op tijd de boodschappen erin gaan zetten weer voor vaste dagen, wat grote boodschappen betreft. Kleine boodschappen haal ik tussendoor nog bij de winkel. Ga er vanuit dat die niet zo 1,2,3 straks hermetisch dicht gaan zoals het in Italië gebeurd.
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 12-03-20 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-20 14:38

Hanafubuki schreef:

Ik heb gelukkig 20 pakjes paracetamol liggen voor de paarden altijd op voorraad haha.