Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:40

Je maag kan niet scheiden, je maag is een hele grote ton waar voedsel in komt. :D Het enige wat je maag kan reguleren is hoe snel het eten van je maag in je darmen komt. Bij vette voeding gaat dat langzamer dan bij alleen koolhydraten (die hebben wat minder vertering nodig in de maag namelijk). Vandaar dat suiker met veel vetten ook minder invloed heeft op je bloedsuiker.

Daarna gaat de voeding naar je darmen en ook daar is het 1 grote massa, waar het langzaam afgebroken wordt, stapje voor stapje. Daar vindt wel wat scheiding plaats, doordat de vertering op verschillende plaatsen plaatsvindt en dus op verschillende plaatsen de macro's klaar zijn om opgenomen te worden.
Maar eigenlijk pas echt in je lichaam wordt het onderscheid gemaakt: koolhydraten zijn direct klaar voor gebruik en kunnen getransporteerd worden voor opname, eiwitten gaan vooral naar je spieren en dienen voor onderhoud (mits je voldoende energie krijgt, anders wordt het omgezet in glucose), en als laatste vetten die wat meer werk hebben voor ze daadwerkelijk als energie kunnen dienen.

Daarmee zijn juist koolhydraten eigenlijk je eerste (en makkelijkste) brandstof voor het lichaam. Vandaar dat sporters ook veel koolhydraten eten voor het sporten.

Nogmaals: wel heel simpel gesteld nu, uiteraard is het daadwerkelijk een stuk ingewikkelder en lopen processen ook door elkaar heen en hebben invloed op elkaar.

Einde dag bestaat niet voor ons lichaam nee. Dus het is niet zo dat ons lichaam zodra we op bed liggen gaat tellen "goh, ik heb 1900 kcal binnen gehad, ik had er 1700 nodig. Lichaam, zet 200kcal om in vet!" Ons lichaam gebruikt energie op het moment dat het het nodig heeft, kan wat energie opslaan in spieren en als het teveel is dan wordt het omgezet in vet.
Vergelijk het met de auto die altijd rijdt en waar een aantal keer per dag een plens benzine in wordt gegooid. Uiteindelijk moet over de lange termijn de hoeveelheid benzine niet teveel zijn voor de auto, want dan loopt de tank over. Maar je kan prima eens een dagje wat minder (of meer Y)(^) )er in gooien als dat de dag erna weer gecompenseerd wordt.

Janine1990

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:46

Keep up the good work Secredible! Heel erg leuk om te lezen, en stukken makkelijker dan wat je op internet kan vinden!

Je lijkt me een goede voor voorlichting op basisscholen :P

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:50

Oh god nee :') :') ik heb afgelopen jaar een gastles gegeven bij de kleuters, dat vond ik helemaal niks. Misschien dat ik ooit een blog wil schrijven, maar basisschool is me te jong en middelbare school te ongeinteresseerd :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:57

secricible schreef:
Oh god nee :') :') ik heb afgelopen jaar een gastles gegeven bij de kleuters, dat vond ik helemaal niks. Misschien dat ik ooit een blog wil schrijven, maar basisschool is me te jong en middelbare school te ongeinteresseerd :')

Oooh hahahahaa.... :')

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:10

Thnx voor de duidelijke uitleg! Dacht idd al zoiets, leek me al stug dat er een einde van de dag was maar wie weet :')
Mn vraag kwam vooral voort uit het verhaal (fabel?) dat je niet meer mag eten na 8 uur 's avonds omdat t dan niet verbrand wordt. Nou weet ik inmiddels dat de verbranding gewoon dag en nacht doorgaat, maar t is best een hardnekkig verhaal.
Kan me overigens best voorstellen dat t voor andere dingen goed is (rustigere buik met slapen bijv). Ook is het schijnbaar goed om een langere tijd niet te eten, maar het lijkt me niet dat het lichaam denkt :)* 8 uur, de fabriek sluit :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:22

Klopt hoor laura. Een periode vasten is prima, en praktisch gezien doe je dat het handigst 's nachts, want dan slaap je en heb je toch geen honger, maar voor je lichaam kan dat ook prima overdag.
En inderdaad, als je energie opdoet (slaapt) is het fijn dat je lichaam niet meer hard werkt, bijvoorbeeld op de vertering. Want dan slaap je beter. Maar voor je verbranding maakt het niet zoveel uit, die stopt niet.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 13:58

Janine1990 schreef:
IMANDRA schreef:
@Janine: een week is al genoeg voor problemen met je darmen he. Shakes an zich is niet erg, maar zorg dat je ook iets vasts erbij eet, waar voldoende vezels in zitten.

Als ik secredible moet geloven, heb ik geen hongergevoel en een stabiele suikerspiegel door de vezels in mijn smoothies (o.a. havermout).

Maar zoals eerder aangegeven (snap dat het verwarrend is hoor), ik eet thuis gewoon met de pot mee 's avonds. En dat was gisteren een heerlijk bord nasi en vanavond een stamppot.

Ben ook niet zo van het diëten, ik wil hiermee gewoon even een startup doen. Om volgende week weer anders verder te gaan. Al ben ik wel gecharmeerd van een smoothie als ontbijt.

Problemen met mijn darmen of lichaam zit ik beslist niet op te wachten!

Ah kijk, als je gewoon 's avonds mee eet is er niks aan de hand. Als je maar vast voedsel tot je toeneemt! ^^

@mnnkhfsgh: Leuk medisch feitje: Als je onder je BMR eet krijgt je lichaam niet genoeg energie om te werken. Je BMR houdt namelijk het energieniveau in wat je lichaam nodig heeft om te werken als je er 0,0 beweging naast doet: dus in principe de hele dag stil in bed blijft liggen en geen spiertje verroert. Ga je daaronder eten, heeft je lichaam dus niet genoeg energie en gaat die andere bronnen van energie aanboren. En weet je wat dat zijn? Je spieren. En later je organen. En ja, daar begint je lichaam eerder mee dan vet verbranden. Vet verbranden voor energie is echt het laatste redmiddel van je lichaam. Dus buiten dat je echt niet genoeg energie krijgt om van rond te huppelen, is het ook nog eens hartstikke gevaarlijk om zo weinig te eten.
Volgens mij las ik laatst ook bij de consumentenbond dat die dieetshakes ook vol met suiker zitten. Over gezond gesproken ;).

@The_Cat: Ai, beterschap! Niet te veel last meer van hoop ik?

@Secrible: wauw, duidelijke metafoor! Die zou ik zeker bewaren voor in een (nieuwe) OP! En oeh, zo'n tabel moet ik misschien ook doen in mn BuJo. Lekker visueel!

@MarjanB: Voor avocado's te bewaren moet je ze in een bakje met uien doen met een beetje citroensap erin, en de pit erin laten zitten! Dan blijven ze wat langer goed ^^.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:11

Die avocado tips ben ik blij mee, ik eet m vaak helemaal op omdat ie anders bruin wordt.

Mn lijstje voor vandaag is flink veranderd, dus nog maar een keer:
O: havermout met halve appel en halfvolle melk
T: banaan
L: roerei met champignons en roerbakmix, cup a soup goulash
T: 2 mandarijntjes
A: spruiten, halve zigeunerschnitzel, 3 kleine aardappelen
T: denk niets, misschien nog iets kleins na het rijden

Meteen voor morgen een omelet gebakken met de overgebleven champignons en roerbakgroenten, scheelt morgenochtend weer tijd.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:12

@ secrible super heldere uitleg over alles!

En je post over het shake dieet kan ik me helaas alleen maar in herkennen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:14

Laura82 schreef:
Die avocado tips ben ik blij mee, ik eet m vaak helemaal op omdat ie anders bruin wordt.

Mn lijstje voor vandaag is flink veranderd, dus nog maar een keer:
O: havermout met halve appel en halfvolle melk
T: banaan
L: roerei met champignons en roerbakmix, cup a soup goulash
T: 2 mandarijntjes
A: spruiten, halve zigeunerschnitzel, 3 kleine aardappelen
T: denk niets, misschien nog iets kleins na het rijden

Meteen voor morgen een omelet gebakken met de overgebleven champignons en roerbakgroenten, scheelt morgenochtend weer tijd.

Dat roerei klinkt goed! :~

Neem je dat mee naar je werk? Hoe doe je dat? En hoe zijn de hoeveelheden?

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:26

Ik heb vanmorgen nog even gekozen voor het allerlekkerste....2 slagroomsoesjes met caramel en zeezout <3 .

Aankomende maandag een proeflesje Crossbag op de sportschool. Moet maar eens over zijn met m'n luie leven. Van niks doen word ik alleen maar luier dus ga mezelf weer lekker activeren en fit worden.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:28

Faringo schreef:
Ik heb vanmorgen nog even gekozen voor het allerlekkerste....2 slagroomsoesjes met caramel en zeezout <3 .

Aankomende maandag een proeflesje Crossbag op de sportschool. Moet maar eens over zijn met m'n luie leven. Van niks doen word ik alleen maar luier dus ga mezelf weer lekker activeren en fit worden.

Waar haal je die? :oo

Ik kijk nu al uit naar mijn speklapje bij de stamppot... :~

Mijn geen melk is nu twijfelachtig. Ik krijg weer cystes in m'n hals... :\ Maar heb wel het idee dat mee-eters in het gezicht zachter en minder worden... Nog maar even doorzetten deze week...

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:34

Geen idee, een oproepkracht was vandaag voor het laatst hier op het werk en zij had bij zich. Ze zijn echt goddelijk :D

Heerlijk is dat he als je je kan verheugen op iets lekker. Ik ga vanavond smullen van lasagne :D

Inderdaad nog even aankijken deze week. Maar als je ze toch weer krijgt lijkt het misschien toch een nadere oorzaak te hebben.

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:39

Wat een super uitleg steeds sec, thanks! :D En lekkere lijstjes allemaal, krijg wel honger van die karamel zeezout soesjes. _O-

Lisa, chille tip van die avocado, thanks! Ik eet ze ook meestal in een maaltijd op, terwijl een halve eigenlijk ook zat is, maar vind het zonde om weg te gooien als ze bruin worden haha

Ik kom net van twee uur buiten tennissen (koud!). Eerste half uur conditie/voetenwerk oefeningen, dan 1,5 normaal trainen. Heb deze week een trainingsweek, dus iedere dag van 10:30-12:30 sta ik op de baan. Goed begin van het nieuwe jaar in ieder geval! Na deze week wel een beetje rust voor m'n lichaam haha, m'n kuiten hebben het zwaar :')

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:48

Sterker nog die soesjes staan hier nog op tafel en roepen me heel hard, maar nee ik wil het niet!! Ik kies voor een fitter gezonder lichaam op de lange termijn :D

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:49

Mag ik hier ook meepraten?
Wil voornamelijk gezonder gaan eten, maar als er een kilo of 5-10 af gaat is dat ook mooi meegenomen.
Daarnaast wil ik vooral voorkomen dat ik zwaarder ga worden en wil wat fitter zijn zodat ik beter in mijn vel zit.
Tenslotte is het voor mijn geliefde pony ook niet eerlijk als ik fanatiek blijf rijden terwijl ik steeds zwaarder zou worden. Dat is mijn voornaamste motivatie.

Eetdagboekje:
O: smoothiebowl met banaan, havermout, melk, lijnzaad, eiwitpoeder en een beetje water
T: Peer
L: Boterham met smeerkaas en kipfilet. Een klein bakje rundvleessalade.
T: 150 gr worteltjes en een pakje sultana
A: Wat de pot schaft
T: waarschijnlijk wat popcorn (Zelf gepoft)

B: wandeling 20 min. en een uurtje paardrijden vanavond

Ik kan nog goed werken aan het gebruiken van de juiste producten en nu ik een zittend beroep heb mag ik ook wel wat minder tussendoortjes nuttigen haha.
Maar juist omdat ik veel zit en weinig lichamelijk bezig ben tijdens het werk heb ik alle tijd om aan lekkere dingen te denken haha.

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 14:53

Lijstje van vandaag
O; 2 volkoren boterhammen met hagelslag (standaard :'))
L; 2 volkoren bolletjes met kipfilet
T; 1 merci
A; kipfilet, wortelen en 1 aardappel

Voorderest nog even kijken. Ik heb honger, nu niet toegeven aan slecht eten. Denk dat ik een gekookt ei pak. :=

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 15:00

Advocaat van de duivel: de soesjes komen van AH!

Secricible complimenten voor je uitgebreide en duidelijke uitleg!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:00

linoleum schreef:
Advocaat van de duivel: de soesjes komen van AH!

Secricible complimenten voor je uitgebreide en duidelijke uitleg!

Hulde! Altijd goed om te weten! :D

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:05

Nee niet goed om te weten ;)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:22

De soesjes zijn idd van ah, maar was volgens mij feest assortiment? Of hebben ze ze nu vast?

Roerei was vast geen officieel roerei, meer een mislukte omelet :+ wat roerbakgroenten met champignons bakken, 2 eitjes klutsen met wat melk en erbij gooien. Hij bleef alleen niet heel, ei was net te weinig, dus heb geroerd totdat t soort roerei was :+

2e keer, voor morgen, lukte wel. Heb m af laten koelen en in een vershoud bakje gedaan, op mn werk mik ik m in de koelkast.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:32

Stille meelezer meldt zich. Sec zou ik jou even een PB mogen doen met iets wat ik me afvraag over mijn eigen eetpatroon?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:51

tuurlijk dyphusion, ik wil altijd even voor je kijken :)

Ik heb de laatste tijd moeite met lunch merk ik. De werkdagen dan bereid ik het voor en dan heb ik geen keuze, maar thuis loop ik altijd door de kasten heen te zoeken wat ik wil eten. Gewoon geen inspiratie... Ik eet iig geen brood en heb de voorkeur voor iets warms en wil groente bij mijn lunch. Vaak eindig ik nu met een omelet of wat gebakken groente maar meh.... Iemand nog lekkere suggesties?

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:55

Ik maak weleens een roerbak van kip met wat groenten. Of gegrilde groenten uit de oven.

Dyphusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:56

Top, dan komt er zo een PB jouw kant op!