GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:31

Ik weet niet waar jij Saxenda vandaan haalt, maar ik kan die vragen stellen aan mijn arts die me begeleid.
Die moet alles daar alles van weten. Of kunnen navragen.
Ik zit bv bij Yazen, en heb bij vragen aan de arts vaak binnen een half uur een antwoord.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:39

Jester_ schreef:
Annemiek73 schreef:
Ik heb even een vraagje. Ik gebruik Saxenda en ga op vakantie naar de tropen. Ik weet niet of ik, op het vakantie adres waar we het grootste deel van de reis zullen verblijven, van de koelkast gebruik mag maken.

Er zijn 2 opties:
- gewoon saxenda meenemen in een frio zakje en er op gokken dat ik van de koelkast gebruik mag maken
- voor de vakantie overstappen op de pil vorm van ozempic. dit is lastig omdat ik niet weet hoe ik hierop reageer en of de saxenda bij thuiskomst dan nog steeds werkt.

Iemand van jullie ervaring hiermee?

Hoelang ga je?

Ik zou het buiten de koeling bewaren, dat mag namelijk gewoon. Normaal bewaar je open ook buiten de koeling en gesloten in de koelkast, maar als je weet dat ze beide op gaan zou ik er bijv gewoon 2 meenemen en buiten de koelkast bewaren

We gaan 2 weken. De accomodatie is heel erg basic, er is ook geen airco bijvoorbeeld. Stroom is er alleen in de avonduren als het aggregaat even aangaat. Ik twijfel omdat de temperatuur daar rond de 30 graden of warmer is.

Annemiek73

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:41

ikkeniet schreef:
Ik weet niet waar jij Saxenda vandaan haalt, maar ik kan die vragen stellen aan mijn arts die me begeleid.
Die moet alles daar alles van weten. Of kunnen navragen.
Ik zit bv bij Yazen, en heb bij vragen aan de arts vaak binnen een half uur een antwoord.

Ik krijg het via de huisarts. Ik heb het gevraagd bij de praktijkondersteuner, die gaf wel aan dat het niet meteen slecht wordt als het even op 30 graden is geweest. Ik twijfel omdat de temperatuur daar rond de 30 graden of warmer is. En de accomodatie heel basic is, het is niet meer dan een houten hutje. Er is ook geen airco of iets.

Jester_

Re: GLP-1 (Ozempic, Mounjaro etc) om af te vallen. Tips, ervaringen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 14:45

Maar ze hebben daar toch wel koelingen? Als je zegt dat het medicatie ofzo is, of een koelpack erin kan leggen en dan omwisselt en die erbij legt.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:07

Citaat:
Zoals beloofd *\o/* hier onze gezamelijke progressie die we online bij kunnen houden:

:list: De Ontzettend Krimpende Spreadsheet :list:

Het is een opzetje, een start. Laat me gerust weten of jullie meer/minder kolommen wensen, of iets net iets anders willen. Je bent natuurlijk vrij om niet alles in tevullen/privé te houden. Zo nu en dan zal ik de sheet op alfabet kunnen sorteren. Een aantal kolommen heb ik een formule ingevoerd, dat zullen jullie vanzelf wel zien. Datum helaas invoeren in amerikaans formaat (google sheet is net wat beperkter dan excel).

Let op dat je niet tegelijk data invoeren gaat op dezelfde balk. Je kunt bovenaan zien wie er nog meer actief is en de muis rond zien gaan. Ik hoop dat jullie toegang hebben.

Een beetje jammer dat mijn data bovenaan staat nu, want die zijn eigenlijk niet zo indrukwekkend (mijn centimeters gaan wel goed, vandaar wel een grote wijziging in BMI met taille). Na alfabet ordening zal mijn naam wat zakken.
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op Vandaag, 15:17, in het totaal 2 keer bewerkt

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:13

Annemiek, als ik naar de warmte ga stop ik of verminderen ik de Saxenda.
Ik kan dan niet genoeg meer drinken. Het stroomt niet meer door zeg maar.
Mijn eerste vakantie met Saxenda ben ik echt uitgedroogd geraakt.

Het mag tot 30 graden 30 dagen uit de koelkast.
Ik neem dan een koeltasje mee en leg het daar in. In de hoop dat het de warmte tegen houd. Wel zonder koelelementen.

Sommige koelkasten op vakantie gaan ook weleens opeens dingen bevriezen. Dus ik gebruik de koelkast daar eigenlijk nooit voor medicatie.

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:24

ik stuur je een beheervezoek Formumster, of vul jij voor ons in?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:29

Toegekend, en ook even zo aangepast dat iedereen met een link kan aanpassen.

Dieuwke_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:35

Zijn er restricties aan het invullen van de sheet? Ik ben natuurlijk pas een paar weken onderweg, dus ik ben niet echt van toegevoegde waarde als het op totaalresultaten aankomt :))

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:44

Voor de vakantie: koelbox?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:46

Dieuwke_ schreef:
Zijn er restricties aan het invullen van de sheet? Ik ben natuurlijk pas een paar weken onderweg, dus ik ben niet echt van toegevoegde waarde als het op totaalresultaten aankomt :))

Er is een kolom startdatum en peildatum, het rekent dan uit hoeveel weken je bezig bent. Dit kun je in de loop van de komende weken aanpassen :)

Deertje

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 15:57

*\o/* ingevuld

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:09

Ingevuld maar die data zo werkt niet voor mijn brein haha. Ik moest ff kijken.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:28

Ik sta open voor suggesties. Ik ben goed in alles relevante data vinden en de hoofd boodschap verliezen.

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:34

Je kan eventueel nog de bmi's automatisch laten uitrekenen in de sheet met de formule: Gewicht / (lengte x lengte)
voorbeeld 80/(1,60x1,60)=31,25

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:45

Dat heb ik overwogen inderdaad, maar ik weet niet of iedereen met dezelfde gegevens wil werken. Bj mij maakt taille meenemen enorm verschil op de bmi ((brede heup, smalle taille)

Deri

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 16:49

Ah! Ja snap ik.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:14

Hm, wat vreemd, ik meende eerder te zien dat dat veel verschil maakte, maar nu niet. Ik zal er dan ook even een formule voor de bmi in gooien, gewoon omdat het leuk is :D

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:37

Als je twee weken op vakantie gaat zou ik 1 dosis meenemen in een insuline spuit en de prikdag daar op aanpassen dus vlak voor vertrek, na terugkomst en ter plaatse dus gewoon 1x prikken. Gaat het niet lukken met prikken dan kost het je hooguit 1 dosis en niet je hele pen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 17:39

Forumster hoe kan ik het document invullen? Als ik op een vak Klik gebeurt er niks? ( Mobiel)

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:13

opisop_shop schreef:
Als je twee weken op vakantie gaat zou ik 1 dosis meenemen in een insuline spuit en de prikdag daar op aanpassen dus vlak voor vertrek, na terugkomst en ter plaatse dus gewoon 1x prikken. Gaat het niet lukken met prikken dan kost het je hooguit 1 dosis en niet je hele pen.

Dat zou ik nooit doen. Dan neem je een niet steriele spuit mee die je gaat bewaren dan bederft het zeker. Dat is alleen oké als je mereen spuit. Daarbij kan je niet reizen met losse spuiten en iets onbestemds erin.

Geen idee of je überhaupt bij saxenda kan optrekken.
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op Vandaag, 18:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:14

Maar ze gebruikt ook saxenda, dat spuit je dagelijks

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:16

Jester_ schreef:
Maar ze gebruikt ook saxenda, dat spuit je dagelijks

Inderdaad daar had ik ook nog niet aan gedacht.

Ik zou meenemen en het zo gekoeld mogelijk houden. In koebox leggen dat het niet kan oververhitten.

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:21

En als je een beetje een dosis spuit doe je nog geen week met zon spuit. Dus ik zou gewoon 2 spuiten meenemen en het risico lopen.

Er is vast wel ergens een koel plekje in het huisje. Badkamer, ergens op een tegel of buiten in de schaduw, bedenk het maar maar het is vast niet altijd overal 30 graden. Ventilator met fles water ervoor etc

Ennasuus

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 18:39

Wat veel van jullie al eerder beschreven ervaar ik nu ineens sinds een paar weken; dat eten mij niet smaakt (met name de warme hap) en dat ik het echt niet weg krijg moet er vaak bijna van kokhalzen. Terwijl mijn gezin dan met smaak zit te eten van wat ik gekookt of gebakken heb dus het ligt dan niet aan de smaak ;)

Maar voor nu vind in het wel even dikke prima want hopelijk door de kleine porties ga ik weer wat afvallen :)
Kan me wel voorstellen dat als die maanden / jaren / voor altijd zo is dat inderdaad de lol van lekker eten er wel af gaat, waar ik normaliter altijd zo van kan genieten