Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 19:49

Gefeliciteerd Danseresje! Wat een leuk kado voor jezelf, die wandeling!
Ziet er mooi uit daar.

Leonie, fijn dat je groen licht hebt gekregen, en de knie weer beter voelt!
Die foto van je kat is hoop ik gefotoshopt? Hoe kan die zooooo rond zijn?
Laat die maar eens hardlopen ;)

Sherivey, auw dat ziet er pijnlijk uit, voelt het al wat beter nu?
Hopelijk word je niet ziek.

Puera, wat leuk zo een buuf! En leuke trainer hebben jullie.
Lief dat je het vraagt, het gaat beetje bij beetje wat beter.
Ik wilde eergisteren een klein stukje proberen te lopen, maar was bang dat het nog niet zou lukken, of dat er iets gebeurde, daarom besloten dicht bij huis te lopen, en mijn rondjes in de rijbak te lopen.
Jeemig wat is dat saai en klein zeg.
Ik snap nu helemaal dat paarden er meestal niks aan vinden om in de bak te lopen, om van longeren nog maar te zwijgen, dus snap helemaal waarom die van jou de benen nam Sherivey ;)

Het lopen ging redelijk, na 3km had ik het wel gehad.
Vandaag de eerste dag werken viel me wel zwaar.

-Namiro-

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-25 20:34

Gefeliciteerd Danseresje! *\o/*
Klinkt als een fijne verjaardag! :j

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 01:03

Veel plezier morgen Puera!
Wat ben jij toch snel Suliko, echt knap.
Gefeliciteerd Danseresje, mooie wandeling!
Haha ieris, in de rijbak is wel echt saai inderdaad, wel fijn dat je weer wat kon doen.

Hier weer een beetje in het land der levenden, zaterdag voor het laatst gelopen, zondag op maandag koorts en daarna echt niet fit en dus mijn 2 korte trainingen gemist deze week. Twijfel een beetje of ik nu dit weekend weer kan lopen, nog steeds een flink pijnlijke keel en een hoofd vol watten . maar vandaag wel weer vanuit huis gewerkt en een uurtje gewandeld en dat ging wel. Ben een beetje bang dat ik me echt beroerd ga voelen achteraf als ik weer ga lopen? Misschien stel ik me wel aan, maar ben wat bang voor een terugval en ook hoe mijn keel het houdt.. heb me van de week echt beroerd gevoeld met bijna niet kunnen slikken. Vandaag was de eerste dag met weer een normale rusthartslag.

Hoe bepalen jullie of je weer fit genoeg bent om te lopen?

Fenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 08:24

Nog gefeliciteerd danseresje!

En fijn verhaal over de fysiotherapeut Leonie.

Lekker gelopen allemaal.

Ik was donderdag met de loopgroep aan het rennen. Opbouwen valt me niets tegen tot nu toe.

Eef_bam, ik krijg meestal zin en probeer dan weer. Eventueel met iets warmere kleren en vaak gewoon rustiger of minder lang. Maar een dagje rust kan vast ook geen kwaad. Dus zou niet denken dat je je aanstelt.

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 09:33

Je hebt in ieder geval je rust nodig om goed te herstellen. Als je je nog zo voelt zoals je nu beschrijft zou ik nog een dagje wachten en dan morgen een kort en rustig rondje proberen.
Ik houd altijd aan dat ik met klachten boven mijn longen en zonder koorts kan lopen, (dat werd ons op de atletiek training verteld), maar anderzijds verbruik je met lopen weer energie die je nodig hebt om te herstellen.
Ik persoonlijk zou dus nog een dagje wachten, daar krijg je niks van. We "moeten" niks denk ik dan maar, we hoeven er ons brood niet mee te verdienen en het blijft voor de lol toch? Als jij denkt dat je er vandaag blij van wordt, dan gaan. Anders gewoon nog een dagje rusten. Beterschap!

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 10:59

Eef_Bam schreef:
Veel plezier morgen Puera!
Wat ben jij toch snel Suliko, echt knap.
Gefeliciteerd Danseresje, mooie wandeling!
Haha ieris, in de rijbak is wel echt saai inderdaad, wel fijn dat je weer wat kon doen.

Hier weer een beetje in het land der levenden, zaterdag voor het laatst gelopen, zondag op maandag koorts en daarna echt niet fit en dus mijn 2 korte trainingen gemist deze week. Twijfel een beetje of ik nu dit weekend weer kan lopen, nog steeds een flink pijnlijke keel en een hoofd vol watten . maar vandaag wel weer vanuit huis gewerkt en een uurtje gewandeld en dat ging wel. Ben een beetje bang dat ik me echt beroerd ga voelen achteraf als ik weer ga lopen? Misschien stel ik me wel aan, maar ben wat bang voor een terugval en ook hoe mijn keel het houdt.. heb me van de week echt beroerd gevoeld met bijna niet kunnen slikken. Vandaag was de eerste dag met weer een normale rusthartslag.

Hoe bepalen jullie of je weer fit genoeg bent om te lopen?

Ligt eraan of ik überhaupt stop met lopen.

Ben sinds dinsdag ook niet fit, maar meeste zit boven mn schouders, dus dan train ik rustig door.

Als ik te ziek ben om te trainen, dan iig wachten tot je een dag of 3 koortsvrij bent. En dan gewoon proberen of het gaat. Rustig aan.

Hier nog wel een snotkop en vervelende hoest. Dus vanochtend weer op huisvrouwentempo mn rondje gedaan. :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lies_sparkle

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:33

Eef_bam; ik probeer altijd gewoon als ik denk dat het goed gaat. Zonder verwachtingen zodat je terug kunt als het nodig is (& wat je dus ook vaak moet haha)

Sherivey; heerlijk rondje. Ik moet nu zo lachen om het huisvrouwentempo :+

Ik was vanochtend om 7:00 heerlijk gaan lopen. Op vogeltjes en een briesje na was er helemaal niemand op de Loonse en Drunense Duinen :D

Afbeelding

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:36

Leuke loop op je verjaardag Danseresje! Je had zeker prachtig weer!

Gelukkig voel je je wat beter Iris! Haha in de paarden bak gelopen!

Eef, je kan het altijd proberen, als het niet gaat wandel je het uit toch.

Haha Sherivey huisvrouwen rondje! :')

Ik heb net 22k gelopen. Viel me niet tegen. Elke 5 km netjes gestopt voor een gelletje. Ook nog even bij de Mac naar de wc geweest en m’n drinken aangevuld want had maar 500 ml bij me.
Was daarna ook zo weer op dus had echt dorst en laatste 3 km voelden zwaarder.

Had weer een Komoot route maar dat zijn toch wel rare routes. In het bos stuurde die me over het ruiterpad. Daarna via de weg naar Zeist, prima stuk. Toen midden door het centrum heen, ook niet zo handig. Halverwege maar uitgezet want werd er gek van.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 13:40

Oh, wat een heerlijke dikkerd, Leonie! <3 Mooi rondje gisteren! En fijn dat het meeviel bij de fysio!
Wat loop je morgen?

Een sportieve verjaardag, Danseresje. Prachtige foto’s! :)) Lekker uit eten geweest?

Haha Ieris, in de bak gelopen? Snap wel dat je het na 3 km bekeken had. :))

Fijn dat je weer wat opgeknapt bent, Eef_bam. Altijd lastig om te bepalen wanneer je weer fit genoeg bent om te lopen. Anders een klein blokje bij huis proberen, en als het niet gaat weer lekker terug.

Heerlijk rondje, Sherivey!

Vanochtend met buuf gelopen, het was weer genieten. Heb wat minder lekker gelopen dan anders. De laatste 5 km volle tegenwind gehad, dat was pittig!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:49

Samantha, ohhh dat heb ik idd ook wel eens gehad; route plannen en dan 80% ruiterpad :+

Lies, heerlijk om daar te lopen :D

Puera, lekker bezig geweest!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 15:53

Bussymissy: ik moet niks inderdaad, maar was wel ergens naartoe aan het trainen dus wil niet te lang stilvallen. Zou eigenlijk dit weekend voor het eerst 9 km lopen. Nu maar besloten dat rondje over 2 dagen te verdelen.
Jammer dat de route zo raar was Samantha.
Mooie foto Puera, toch een flink stuk gelopen!

Thanks voor de tips allemaal. Werd vanochtend best wel fit wakker, hoofdpijn, keelpijn en mijn stem waren zo goed als weg :+. Heb besloten met mijn vriend samen een rondje op huisvrouwentempo te doen dicht bij huis. Voor mijn vriend ook goed, die had wat pezen overbelast en moet rustig aandoen, kon ik hem mooi afremmen. Was fijn, benen voelden echt goed en uiteindelijk 4,5 km gelopen.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 16:02

Goed gelopen allemaal!

Hier ook lekker op pad geweest. Heerlijk rondgerend in het Reichswald met een gezellig clubje. Ik liep de route voor de 4e keer, maar hij verveelt niet. Zo afwisselend. En weer 454 hoogtemeters erbij. In de afgelopen vier weken ruim 4500 hoogtemeters gelopen.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:13

@Danseresje,nog gefeliciteerd! En prachtige rondje zo te zien!

@Puera,wel leuk als je allemaal rare dingen moet doen. Leer je ook vaak bijzondere dingen van. Lekker fanatiek bezig!
Die tegenwind nekte mij inderdaad ook.

@Suliko, zo he, goed bezig geweest! Jouw conditie is niets mis mee!

@leonie, toch netjes naar je doel gelopen. En fijn dat je van de fysio door mag.

@Ieris, dan is een rijbak wel klein inderdaad. Maar die 3km is dan wel lekker! Wel jammer van je werk. Hoe kwam dat zo?

@Eef_bam, fijn dat het weer beter gaat! En het begin is er weer zo te zien.

@Fenn,fijn dat het opbouwen goed gaat!

@Sherivey,ook beterschap! Toch nog een net rondje als je niet helemaal lekker bent.

@lies_sparkle, heerlijk is dat!

@Samantha, lekker bezig! Wel inderdaad een bijzondere route zo te horen

Bij ging het lopen vandaag niet zo fijn. Mijn warmteregulatie tijdens het sporten laat nog wel eens te wensen over en ik raakte vandaag ook elke keer oververhit. Tempo lag dus erg laag en een paar keer een stukje gelopen. Hartslag viel op zich nog mee en zakte ook mooi tijdens de rust stukjes, maar bleef tijdens het hardlopen wel wat aan de hoge kant

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 16:17

Drunense duinen, huisvrouwentempo, 20+ kilometers. Mooie lopen weer vandaag (en mooi loopweer hahah!).
SV, merk je resultaat van al die hoogtemeters? Gaat het je makkelijker af inmiddels ofzo?

Ik heb mijn eerste rondje Veluwse bossen van dit jaar erop zitten <3
Ik had gehoopt op groter wild, maar dit was ook leuk :')

Afbeelding

Afbeelding

Op een klein doorsteekje over een fietspad na alles getraild. Heerlijk rondje!
Ik merk alleen dat mijn linkerenkel wat gevoelig is en twijfel of de Akasha's wel de juiste schoenen zijn voor mij. Ik twijfel ook of ik er straks wel 20km op wil lopen eigenlijk -O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 17:14

Mooi Goof. Altijd jammer als je schoenen toch niet helemaal fijn zijn.

Ik merk wel dat de heuvels makkelijker gaan ja, al had ik vandaag nog wat zware benen door de hoogtemeters van donderdag. Steile heuvels blijven zwaar, maar ik train gewoon stug door de komende weken.
Alle beetjes helpen.
Ik wil in ieder geval binnenkort eens 1000 hoogtemeters maken in een 25km trail.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 18:54

Hahaha Goof die eerste foto! :D

Lekker gelopen!
Balen van de twijfel aan je schoenen. Lastig is dat altijd. Ik twijfel ook nog over m’n schoenen voor de marathon. De hoka’s lopen super fijn met de dikke zool, maar heb er sneller blaren in. Denk dat ze voor mijn voeten toch iets te breed zijn?
Heb nu wel wat strakker aangetrokken vandaag.

Is ook wel wennen nu de temperatuur Bowie!

Lekker SV, super die hoogte meters ook!

Fijn dat je wat bent opgeknapt Eef, en lekker op huisvrouwen tempo gelopen haha.

Lekker gelopen ook Puera!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 21:41

Danseresje ja ik woon fanstastisch. Oisterwijkse vennen en bossen, kampina en Loonse drunense duinen <3 . KLinkt als een heerlijke verjaardag! En wat had je prachtig weer {:} . Geniale foto ook in die kruiwagen _O-

ieris ik zou willen dat het gefotoshopt is... Tips zijn welkom hoor. De dierenarts weet het ook niet meer. Goed dat je weer aan het lopen bent.

Eef_Bam ik doe het echt op gevoel. Als ik zin heb, is dat een goede indicator voor mij.
Maar fijn dat je al weer wat gelopen hebt.

Lekker bezig Fenn!

Sherivey je blijft toch wel lekker aan de gang ondanks dat je niet helemaal fit bent. Hopelijk ben je snel weer opgeknapt. MOet je op zaterdag ook werken of zit het gewoon in je systeem om zo vroeg te gaan?

lies_sparkle je was vlakbij! Volgende keer even roepen kunnen we samen gaan :Y) . HOewel, om 7 uur, mij niet bellen :+ . Wel mooi tempo gelopen als je ook stukje duinen hebt meegepakt! ik ga altijd stuk op dat zand.

Wat knap Samantha dat je nu toch 22km pakt. Komoot is gewoon een beetje raar heb ik het idee met zulke dingen. Wel irritant dat hij je zo vreemd weg stuurt.

Puera ik loop samen met Suliko de 30km met 900+ hm :+ . Begon als een grapje en nu gaan we het gewoon doen *\%/*
Jij ook weer flinke afstand! En tegenwind kan echt zo heftig zijn soms. Jouw hartslag is ook echt wel heel duidelijk dat het afzien was.

SV ziet er weer top uit. En wat een hoogtemeters heb je gemaakt joh!

Bowo wat lastig als je warmte regulatie het af laat weten. Het is ook wel opeens erg warm!

Wat een mooie foto van die kikkers goof! Wel balen van je enkels/schoenen. MIsschien is het toch even wennen of je je ergens verstapt en ligt het niet aan de schoen?

Ik heb nog wel beetje spierpijn van 2 dagen krachttraining achter elkaar maar heb er vertrouwen in voor morgen. Garmin ook trouwens :D. Dus lets go!
Afbeelding

Volgen jullie ook de Dutch-Backyard-Ultra? VInd dat echt fascinerend.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-25 22:23

Zeker, wat een toppers lopen daar weer.

Ik heb het ook eens gedaan vanuit huis, in coronatijd was dat, toen heb ik 55km gelopen. Ik vond het heel leuk om te doen.
Het is echt zwaar om weer op te starten en je huis uit te gaan als je een paar minuten hebt gezeten.
Ik heb er de laatste tijd vaak aan gedacht om het nog eens te doen.

Ben benieuwd hoe lang ze het volhouden.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-25 23:09

Eef, toch lekker even gegaan. :D

SV, mooie trail weer.
En goed bezig met de hoogtemeters :j

Goof, heerlijk, zo de natuur in.
Die eerste foto :))
Wel balen van je enkel!

Leonie, ik moest niet werken, maar had een vrij strak schema vandaag. Moest om half 9 op stal zijn, zodat ik op tijd terug was. Want in de middag had ik een sollicitatiegesprek in Middelburg en daarna nog wat regelen voor de keuken van ons nieuwe huis.
In de avond uit eten en daarna nog even naar stal, want paard staat met mok/ dik been.
Dus vroeg was de enige optie vandaag. :')

Ik volg de DBU niet echt

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 14:10

Veel plezier en succes Leonie en Suliko!

Ik heb net de Amersfoort city trail gelopen. Vriendin van me kon niet en mocht startbewijs zo hebben.
Is op fietsafstand dus heb m als herstel rondje gelopen. Vond het leuk maar het was ook heel veel stilstaan voor je een gebouw in kon.
Wel echt overal in geweest, museum, bierbrouwerij, autodealer, brandweer, dille & kamille, hardloop winkel, bioscoop, discotheek, bibliotheek, theater. Volgens mij was dat het wel. Ik had gekozen voor 7 km wat uiteindelijk 8,14 werd, je ziet al hoeveel gebouwen je door ging dus veel stoppen etc. En heel veel trappen haha.
Wel leuk om eens te doen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 16:46

Ik lees later wel bij, vanaf pagina 269.
Maar moet even een ego post plaatsen. :D
Ik ben vandaag dood gegaan, alles doet pijn, inclusief mn armen. Volledig verbrand ook. Het was veel te warm, windstil en volledig in de zon. Nergens schaduw.
De verzorging was super, heb wel 5 liter gedronken, ze gaven hier halve liters water en sportdrank op elke 2.5km. En verder nog fruit en gelletjes.
Helaas wel kramp gehad waardoor ik even aarzelde om door te gaan, maar opgeven is geen optie vond ik. Maar ik heb mn eerste marathon in de benen.
*\o/*
Geweldige sfeer.
Nu kan ik amper nog lopen en zelfs mn koffer inpakken valt zwaar. Maar super happy dat ik een beetje eigenwijs geweest ben.

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-25 16:55

Hartstikke knap hoor! Hoe lang heb je er nou over gedaan?
Hopelijk heeft je lijf er niet te veel onder geleden waardoor je iets beschadigd hebt, want het klinkt niet helemaal verantwoord.
Je kunt in ieder geval genieten van je prestatie en je spierpijn.

Leuk Samantha!
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 23-03-25 17:04, in het totaal 1 keer bewerkt

BusyMissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:00

Gefeliciteerd Germie! Knap dat je zo'n afstand uit hebt kunnen lopen. Die heb je mooi in de pocket. Nu lekker herstellen!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 17:41

Supervixen schreef:
Hartstikke knap hoor! Hoe lang heb je er nou over gedaan?
Hopelijk heeft je lijf er niet te veel onder geleden waardoor je iets beschadigd hebt, want het klinkt niet helemaal verantwoord.
Je kunt in ieder geval genieten van je prestatie en je spierpijn.

Leuk Samantha!

Iets meer dan 6.5 uur, kon dat schema net niet volhouden wegens kramp, maar dus sneller dan getraind.
Alle spieren zijn er nog, achillespees is nu ook weer pijnlijk, maar dat was niet tijdens de run. Die begint nu, heb net een hazeslaapje gedaan. Het is echt een aanslag op je lichaam, ook hoofdpijn, van de warmte. En mn armen en gezicht gloeien van zonnebrand. Zo zonnig was niet voorspeld. Ben nog nooit zo diep gegaan, maar was ook niet zo zoals in sommige filmpjes dat mensen omvallen en zwalken en overeind gehouden worden. Maar vond de laatste 3km echt niet leuk meer. Haha.
Op dit moment zeg ik ook eens en nooit meer. Ik hou het wel op de halve max.

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-25 18:15

Gefeliciteerd Germie! Heel knap gedaan, gewoon gehaald! Je bent nu een marathonloper *\o/*