Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

IMAY1990

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:17

Ik heb een paar verschillende schoenen, ben best even op zoek geweest naar wat voor mij het beste werkte. Heb nu 1 paar dat echt veruit favoriet is voor alles behalve een workout met korte intervallen op heel hoge intensiteit, al kan ook dat er wel goed mee. Daar heb ik een ander favoriet paar voor, maar op dat paar ben ik wat wiebelig dus daar heb ik na afloop langer last van mijn benen van, vooral mijn onderbenen waar alles harder moet werken om me te stabiliseren. Al dit om te zeggen dat het inderdaad heel persoonlijk is, en naast loop mechanics ook nog afhangt van waar je waarde aan hecht tijdens het lopen. Ik heb best lang op schoenen gelopen die vooral een hele zachte landing hadden, bang om mijn knieën en rug verder te slopen dan ze al zijn, maar ik ben vorig jaar over gegaan op een schoen met een stevigere midsole, maar wat lichter en die je eigenlijk automatisch van je landing door rolt naar je voorvoet/tenen. Dit blijkt voor mij persoonlijk veel beter te lopen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 09:32

Ik loop gewoon op wat het lekkerst zit.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:12

BeFunny schreef:
Ik maak me eigenlijk nooit druk over hoe die schoenen eruit zien.
Voor wandelen heb ik de meindle M2 defensie schoenen en niks is lomper dan dat. En de meindl lady GTX laag.
En de hardloopschoenen zijn net balrinas in vergelijking _O-
Het belangrijkste is hoe ze lopen.

Dat is waar. Maar het valt me wel op, haha.

Maar wat zijn hardloopschoenen in 10 jaar tijd een stuk zachter geworden.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:13

Wat een heerlijk weekend is het geweest. Veel zijn er lekker op pad geweest en leuke foto's voorbij zien komen. Ik zit ook weer achter mijn laptop dus even tijd om uitgebreid te kunnen reageren.

Qua schoenen loop ik ook op wat ik het lekkerste vind zitten en ben nu al ruim 2 jaar "merkvast". Die podcast klinkt interessant, ga die eens beluisteren.

Vervelende situatie Germie. Beterschap en hopelijk kan je snel ook weer meer km's maken.

Zo Ninus.. dat wordt een lang dagje. Succes vandaag!

Gefeliciteerd Tiggs!

Ga je voor de 100 km donderdag SV? Prachtige foto's ook weer!

Lekker bezig BeFunny, fijn dat je nu de hartslagzone's duidelijk hebt!

Ieris, jij powervrouw! Lekker bezig hoor *\o/* Fijne vakantie!

Ik heb gisteren in Hellevoetsluis de HM gelopen. Had voor mijzelf bedacht vooral lekker te lopen en niet te hoog in hartslag vanwege de warmte. Moest daarna nog 2 uur in de auto naar huis en wilde mijzelf dus niet teveel pushen. De eerste 10 km vlogen voorbij en heb echt genoten van de omgeving. Ik loop bijna nooit langs water maar dat was echt fijn. Een fris windje en je kon leuk wegkijken. Na km 11 draaide je richting het "strand" weer terug, daar kwam even de klap van de warmte en moest ik mezelf even herpakken. Maar al snel had ik weer een fijn tempo en leuk groepje waar ik bij kon aansluiten. 5 km voor de finish gingen zij toch een tandje terug en ben ik zelf naar het eind gelopen, met nog een kleine eindsprint in 1.56.49 gefinisht. Echt niet verwacht zo snel en stabiel te kunnen lopen dus ben erg trots op mezelf *\o/*

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

3 van de 5 gehaald! Nu nog 2 te gaan!

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:25

Wat goed, Suusje! *\o/*

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:28

Wat heb je mooi stabiel gelopen suusje en een goede eindtijd. Ook nog een eindsprintje zie ik. Mooie collectie medailles zo.

Ik denk dat 100 niet gaat lukken, want ik heb eigenlijk te weinig lange afstanden gelopen de laatste tijd.
Ik zie wel hoe ver ik kom, het moeilijkst wordt nog om echt langzaam te lopen. Ik wil ongeveer om half 7 beginnen donderdag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 10:49

Mooie medailles.
En een halve marathon, pfffff, dat is wel heel ver hoor.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:09

Dank jullie wel :) Normaal geef ik niet zoveel om medailles, maar vind het wel erg leuk dat deze zo samen horen.

Heb je wel een streven qua afstand en routes? Vind het sowieso al knap wat jij allemaal loopt en doet _/-\o_

Ja, dat langzaam lopen wil ik ook meer in de trainingen gaan verwerken en dan wil ik na de zomer gaan trainen voor een hele marathon.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 11:15

@Suusje gefeliciteerd. Netjes gelopen ook leuke foto's.

die hartslagzones moet ik nog duidelijk hebben. Ik zou wel zelf kunnen testen alvast met Borstband die zit nog in zijn doos :=

Ik ben in afwachting van 1 fysio praktijk en een sportschool waar ook die tests gedaan worden (maar ik train daar niet) over of ik daar de test kan laten afnemen in Alphen aan den rijn. Anders ga ik in Gouda.

Mijn 15km loopje had ik wel nog veel energie over. Dus ik denk dat het wel wat zwaarder kan. Maar Iig train ik dan niet in het rood. Morgen weer bij de loopgroep dan ga ik waarschijnlijk weer wat sprintjes trekken en ontkom ik er niet aan. Maar ik ga wel aan begin dan Iig rustig beginnen en die hartslag in de gaten houden dan loop ik Iig niet heel de training in rood _O-

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 12:05

suusje26 schreef:
Dank jullie wel :) Normaal geef ik niet zoveel om medailles, maar vind het wel erg leuk dat deze zo samen horen.

Heb je wel een streven qua afstand en routes? Vind het sowieso al knap wat jij allemaal loopt en doet _/-\o_

Ja, dat langzaam lopen wil ik ook meer in de trainingen gaan verwerken en dan wil ik na de zomer gaan trainen voor een hele marathon.

Weet je al welke?

Ik zet mijn auto bij Groenendaal als vp en dan loop ik lussen waarvan ik weet hoe lang ze ongeveer zijn.

Qua streefafstand:

50 km is minimaal en goed haalbaar.
60 km zou leuk zijn en alles daarboven moet ik puur op karakter lopen denk ik, dus ligt er maar aan hoe het tussen mijn oren gaat.

Het scheelt enorm dat ik de dag ervoor vrij ben en dan al boodschappen kan doen, het huishouden op orde kan krijgen en me goed voor kan bereiden. Zodat ik niet hoef te lopen met de gedachte dat ik nog van alles moet doen na het lopen. Ik heb dan ook echt de hele dag de tijd.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:22

Wauw suusje, wat goed gelopen!
Ik heb het even gemist geloof ik, maar wat loop je nu dat al die medailles in elkaar passen? :)

Ik moet eigenlijk vandaag ook nog maar ben echt mega moe van de rare en drukke week en heb vandaag heel mn stal uitgespoten, geschrobt, matten eruiten die schoongespoten enzo.
Denk dat ik, om frustratie bij mezelf te voorkomen, mn loopje maar even naar morgen verplaats :Y)

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 13:27

Ja, Rotterdam. Daar woont een vriend vlakbij die mij dan wil begeleiden. Lijkt me erg fijn. En wat ik hoor is het vooral veel chaos en gezelligheid. Daar ga ik wel goed op.

Ga je alleen lopen of heb je nog versterking? Heerlijk lang weekend dus voor jou, dat is wel fijn beginnen aan zo'n ultra ja. Fijn hoor. Ik ga je volgen donderdag :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 15:42

Goed bezig Suusje, mooie tijd!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 16:57

Ik ga alleen lopen, dan kan ik lekker in mijn eigen bubbel en hoef ik met niemand rekening te houden.

Mooi doel suusje, dat kun jij zeker.

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:10

Dankjewel voor het mee denken. Ik ga even verder nadenken wat ik met mijn slaapvoet kan doen.

Ik ga vooral weer mee lezen met jullie verhalen, want ik ben slecht in het bijhouden qua reageren op iedereen.

Heel veel succes iedereen!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:21

Woehoeeee Suusje, goed gedaan!

We moedigen je in gedacht aan SV! Echt zo stoer dat je dit gewoon doet :j Ik vnid op langere afstanden samen lopen toch wel heel fijn.

Ik ben weer onderweg naar huis, heb de Feyenoord supporters wat kunnen ontlopen (die zaten vanochtend om 6 uur al het bier := ), dus prima zo.

Morgen ga ik 45 minuten lopen, donderdag 40 en dan vrijdag denk ik een lange wandeling. Zaterdag zitten we een groot deel van de tijd in de auto, dus maar even kijken hoe ik dan weer soepel wordt voor zondag :))

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 20:52

joosie schreef:
Dankjewel voor het mee denken. Ik ga even verder nadenken wat ik met mijn slaapvoet kan doen.

Ik ga vooral weer mee lezen met jullie verhalen, want ik ben slecht in het bijhouden qua reageren op iedereen.

Heel veel succes iedereen!

Heb je al eens orthopedische zooltjes geprobeerd?
En na een km even je voeten/enkels losdraaien?

Ik vind het ook echt heel stoer SV. Echt knap ook. En leuk dat je dat met ons hier wil delen.

suusje26

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:17

Karin_deB, ik loop de vestinglopen. Dat zijn er 5 verdeeld over het jaar. Nu hebben ze een soort van zomer stop, de eerst volgende is in September in Willemstad. Klinkt alsof je een goede work-out gehad hebt met de stallen poetsen. Veel plezier vandaag met je loopje :)

Sorry, Joosie, helemaal overheen gelezen. Maar heb heel in het begin dat ook wel eens gehad. Bij mij waren het de sokken die niet lekker zaten en heb geleerd mijn veters iets anders te strikken. Of dat echt werkzaam is of meer toeval weet ik niet :Y) Nu nergens meer last van. Heb je dat ook wel in gewone schoenen of alleen met het hardlopen?

6 uur in de ochtend al aan het bier, die hebben vast de nacht doorgehaald dan.. Ik moet er in ieder geval niet aan denken :z Je had het vast al ergens vermeld maar waar ga je zondag lopen?

BeFunny, ben benieuwd wat er uit je sportonderzoek komt. Doelde in mijn post ook meer op dat je nu weet hoe het werkt met de hartslagzones en niet dat ze juist zijn. Sorry voor de verwarring.

Ik heb voor de komende periode mijzelf het doel gesteld om de 10 km binnen 48 minuten te gaan lopen. Merk dat als ik geen doel heb ik wat minder gemotiveerd ben. Nog niet eerder een tempodoel gehad dus ben benieuwd hoe dat zal gaan. Mijn pr op de 10 km is 49,51 nu.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:51

Sorry niet nodig. Ik heb dat gewoon verkeerd begrepen (blond hè _O- )

Ik wordt zo of straks terug gebeld door MTB fysio om een afspraak in te plannen.

Ik ben er trouwens "denk ik" ook achter waarom bij Garmin bij sommige de zones hoger of lager liggen. Bij Garmin vul je je leeftijd etc in en dan wordt het berekend 220- je leeftijd zeg maar. Die formule is sowieso niet accuraat maar daardoor scheelt het wel iemand van 20 of iemand van 60 ;)

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 08:56

BeFunny schreef:

Ik wordt zo of straks terug gebeld door MTB fysio om een afspraak in te plannen.

Ik ben er trouwens "denk ik" ook achter waarom bij Garmin bij sommige de zones hoger of lager liggen. Bij Garmin vul je je leeftijd etc in en dan wordt het berekend 220- je leeftijd zeg maar. Die formule is sowieso niet accuraat maar daardoor scheelt het wel iemand van 20 of iemand van 60 ;)

Dat klopt inderdaad. Garmin berekent zones naar aanleiding van het standaard rekenmodel :j

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:12

MuSLi schreef:
BeFunny schreef:

Dat klopt inderdaad. Garmin berekent zones naar aanleiding van het standaard rekenmodel :j

Jup. Fijne van Garmin vind ik overigens wel dat je zelf die zones van aanpassen als je dat wilt. Als je dus een test doet ergens dan kan je de resultaten daarvan in Garmin Connect zetten. En eventueel zelfs verschillende zones voor fietsen en hardlopen, bij mij zit er ongeveer 25 slagen verschil tussen de twee dus daar hecht ik persoonlijk wel waarde aan...

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:30

Ja dat is zeker fijn hoor.
Ik vroeg me alleen af hoe dat kwam dat die standaard waardes zo konden verschillen en voor mij zat de verklaring dus in de leeftijd.

Ik ben echt super blij met Garmin hoor
Mijn horloge ook. Het enige wat ik mis erop is toch goed kunnen navigeren. Dus misschien toch binnen kort een nieuwere versie maar absoluut weer Garmin.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:46

Welke Garmin heb je, BeFunny?

Ik heb de Vívoactive 4s, voldoet verder prima alleen kun je daar ook niet mee navigeren.
Ik heb m’n zinnen gezet op de Forerunner 265, die heeft dat wel. Zag dat ie bij Triathlonworld iets goedkoper was, scheelt toch weer.

Wat een snelle tijd heb je als doel, Suusje! Wel leuk om naar zoiets toe te werken, dat motiveert inderdaad.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:53

Ik heb de forerunner 245. En voldoet echt prima. Ook simpel verder.

Zou je dan niet liever op een aanbieding van de Fenix f6pro wachten of forerunner 955-965 ofzo?

Ik vind die wel duur momenteel en daarom doe ik het nog maar even met de 245

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-23 09:57

Goed navigeren met je horloge is zo fijn! Ik ben ook heel blij dat ik nu gewoon een kaart in beeld zie met navigeren. Dat betekent minder snel een foute afslag nemen. Het kost wat, maar dan heb je ook wat (fenix 7s sapphire solar).
Garmin gebruikt inderdaad standaardwaardes, maar bij mij past hij de zones dus wel aan af en toe.

Suusje dat lijkt me een heel reëel doel, in coronatijd was ik op mijn fitst (qua lopen op tempo) ik zat ook rond de 48 minuten toen. Moet te doen zijn. Je gaat nu al hartstikke lekker.