Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

__Sannne

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:56

Zoo wat wordt hier weer veel gekletst jaa! Gezellig!

Ik heb net weer een workout erop zitten. Ben nu zo'n 4 weken bezig met sporten en het gaat echt lekker. *\o/*

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:13

xNavatu schreef:
Ik ben ook iemand die altijd savonds honger heeft, wat ik ook de rest van de dag eet.. daarom eet ik nu al een aardige tijd geen ontbijt meer (dan heb ik namelijk nooit honger en moet ik mezelf forceren te eten) dus het heft elkaar nu weer een beetje op haha :))

Mijn god.. that moment dat je ouders oliebollen zitten te eten voor je neus en je zelf niet kan eten -O-

Succes haha. Gelukkig zijn de enige oliebollen die we nog hebben knoer en knoerhard, heb ze net in de vuilnis gegooid lol.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:57

Tjah ik snap alle reacties heel erg goed maar ik vind ze ronduit belachelijk en beschamend

Ja ik heb gelijk want 600 kcal kan gewoon niet goed zijn...

Uuh oke en ik noemde het een 'shake dieet' want dat was het vroeger ook maar in feite drink je maar 1 shake per dag.

Wat ik eet op een dag :

1x havermout
1x reep
1x shake

Per product zit er 33% van de aanbevolen hoeveelheid Vitaminen en mineralen in. Soms zit het ene product met vitamine D bijvoorbeeld op 25 % maar dat compenseer je vervolgens weer met het andere product waar 42% in zit zodat je uiteindelijk altijd 100% zult krijgen.

Daarnaast krijg je een bloed onderzoek om te kijken welk programma het beste bij je past. Waarden van je lever, nieren en schildklier worden onderzocht en ook je hartslag en bloeddruk.

Verder krijg je na 6 weken weer een bloed onderzoek en iedere week wordt je bloeddruk en hartslag ook opgemeten.

Als verpleegkundige weet ik hoe belangrijk vitaminen en mineralen zijn.

Wat ik heel naar vind is iedereen zijn reactie op mijn vraag naar ondersteuning in mijn proces. Je bent dit niet verplicht maar wat jullie nu doen is mij de grond in stampen ( ja want zo voelt het!) en alles maar afkraken onder het mom ja het kan nooit goed zijn. Niemand heeft diep gaand onderzoek gedaan over de ingredienten en het verdere proces van dit dieet dus daarom vind ik het complete onzin!

Daarnaast vind ik het ook echt banketstaaf om te zeggen ja er komen na oud en nieuw en voor en na de zomer mensen en dan wordt de sfeer in het topic anders.

En een schop onder mijn kont? Ga lekker op mijn middelste vinger zitten.

Maak er aub een gesloten topic van met jullie 'clubje' want naar mijn idee was dit juist een motivatie topic...

Succes iedereen met afvallen! Iedereen kan het. Ik spreek jullie over een half jaar wel weer:) En daarna ieder jaar zal ik laten zien dat het mij gelukt is.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 02:06

Kunnen we het nu weer gezellig houden?

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 03:26

Sorry maar dan ben je een slechte verpleegkundige, imo. Ik heb ook een zus als verpleegkundige & een zus die verpleegkundige in opleiding is (hbo & wo), en zelfs die weten hoe slecht shakedieten zijn. En als je echt maar 600kcal per dag eet, dan is dat ongezond, en dat weten zij ook. Crashdieet = crashdieet, ongeacht hoeveel 'bloedonderzoeken' en weetikveelwat er bij komen kijken. Als ik zo google zie ik dat bijv. de eerste week van afbouwen begint met 1000kcal eten.. dit is sowieso te weinig!

En als antwoord dat we maar lekker op je middelste vinger moeten gaan zitten: ga dan maar lekker verhongeren en ongezond leven. Hier in het topic word advies gegeven, en ja: soms is dat een beetje kortaf omdat het vragen of opmerkingen zijn die we al 1000x voorbij hebben zien komen. Wil je dat advies niet aannemen, prima. Maar ga er dan niet keihard tegenin met vanalles en nogwat. En 'uitgebreid onderzoek' naar jouw dieet is niet nodig. Als er, zoals secrible zegt, maar 600kcal per dag ingenomen worden is het per definitie niet goed of gezond.

Ik denk dat iedereen hier het met me eens is als ik zeg dat we echt wel motiveren, maar dat we geen ongezonde eetgewoonten gaan motiveren, omdat er ook minderjarigen lezen en de mods al vaker gewaarschuwd hebben dat ongezonde diëten niet aangeraden moeten worden, gezien deze meelezers.

Ik wens je veel succes en hoop dat je uiteindelijk niet te veel geld aan je dieet weggooit, je lichaam gezond blijft en je alsnog op een gezond eetpatroon terecht komt ;). Bye.

mnnkhfsgh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 07:08

Ontbijt 1 snee brood besmeerd met halvarine en belegd met 1 plak achterham kcal =120
1 kopje magere melk kcal= 40

Tussendoor 2 mandarijnen of 1 kiwi kcal =34

Lunch 2 sneden brood besmeerd met halvarine en belegd met 2 plakken kipfilet kcal=240

1 kopje magere melk kcal=40

Tussendoor 1 kiwi kcal=30

Avondmaaltijd 3 gekookte aardappelen ter grootte van een kippenei kcal=120

1 stukje gegrild mager vlees kcal=120
5 opscheplepels groente kcal=60

Totaal kcal=804

En bij deze producten heb je nog niet eens al je voedingsmiddelen binnen.

Maar goed, ik zal dan niet meer reageren omdat ik toch echt het gevoel krijg dat ik niet welkom ben en niet mee mag doen. En dat is niet het slachtoffer uithangen maar gewoon de waarheid.

Iedereen succes.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:10

Bovenstaande is ook wel een beetje karig :)

Maar je slaat helaas mijn reactie over.
ik heb echt zelf ondervonden dat straight away niet echt gezond kan zijn voor je lichaam.
Ik had echt behoorlijk darm problemen.
En was zomaar ineens 2 tot 3 weken achter elkaar ongesteld.
Mijn haar is echt behoorlijk dunner geworden (wat gelukkig nu weer een beetje bij trekt).

En nee ik wil je absoluut niet de grond in boren, want ik snap je helaas maar al te goed.
Maar ik wil je waarschuwen, trap er niet in.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:17

Dan hou ik er nu verder over op O:)

Mijn lijstje van gister

O: 500 gr magere kwark met een scheutje siroop van body en fit shop (0 calorieën en 0 suiker)
L: 3 snee waldkorn brood met boter en 2 Rookvlees en 1 leverpastei
T: mandarijn
D: aardappelen met bloemkool met Kaassaus en een cordon blue

Drinken: koffie, thee en water.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:49

mnnkhfsgh schreef:
Ontbijt 1 snee brood besmeerd met halvarine en belegd met 1 plak achterham kcal =120
1 kopje magere melk kcal= 40

Tussendoor 2 mandarijnen of 1 kiwi kcal =34

Lunch 2 sneden brood besmeerd met halvarine en belegd met 2 plakken kipfilet kcal=240

1 kopje magere melk kcal=40

Tussendoor 1 kiwi kcal=30

Avondmaaltijd 3 gekookte aardappelen ter grootte van een kippenei kcal=120

1 stukje gegrild mager vlees kcal=120
5 opscheplepels groente kcal=60

Totaal kcal=804

En bij deze producten heb je nog niet eens al je voedingsmiddelen binnen.

Maar goed, ik zal dan niet meer reageren omdat ik toch echt het gevoel krijg dat ik niet welkom ben en niet mee mag doen. En dat is niet het slachtoffer uithangen maar gewoon de waarheid.

Iedereen succes.

Maar het hele idee van het topic (zie OP) is nou juist dat je kijkt naar je BMR etc, dus bovenstaande eet niemand als het goed is. Vrijwel iedereen eet hier boven zijn/haar BMR, en dus niet bovenstaand menu.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:23

Goedemorgen!!

Zo gisteren nog even een formulier ingevuld voor een proefles in het sportcentrum. Nu even afwachten wanneer ik kan komen. In ieder geval weer een stap gezet in het in word slanker proces haha.

Mijn lijstje voor vandaag.

O: 3 crackers met slankie
T: 1 kiwi en 1 mandarijn
L: sla met komkommer, tomaat, bosui en een ei
T: optimel yoghurt Griekse stijl
A: lasagne
T: geen idee nog, misschien niks of misschien toch een speculaasje

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:27

Ik kom ook vaak niet aan mijn kcal, gisteravond ook niet, terwijl ik wel vol zit qua maaginhoud. Dus maar een chocolademousse en nog een plak kaas (zo'n voorgesneden plak) gepakt want anders kwam ik nog niet boven de 1.200 uit, dat is me echt te weinig. Ik val liever een kilo in 2 weken af dan elke week een kilo. Ik hoef er ook nog maar 7 dus ik vind het ook niet erg als het wat minder snel gaat.

Lijstje voor vandaag:

O- milde kwark 200gr
T- gekookt ei
L- salade met kip, tomaat kaas en ceasar dressing
T- gekookt ei
A- Döner (lachmacun) in de stad :+

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:28

Mijn plan voor vandaag:
O: havermout met halve appel en halfvolle melk
T: volkoren cracker met slankie smeerkaas
L: 2 vk boterhammen met ossenworst, rauwkost, cup a soup
T: 3 mandarijnen
A: weet ik nog niet, moet nog boodschappen doen
T: ?

B: hopelijk een uur paardrijden, maar dat hangt beetje af van hoe ik me vandaag voel.

Eleadoras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:48

@mnnkhfsgh Ik wil graag even reageren, niet omdat ik een expert ben maar omdat ik ook gewoon een vrouw ben met overgewicht en ik het beste met je voor heb.

Het word echt niet bedoeld als in de grond boren. Ik ben juist erg blij dat de dames in dit topic zo staan voor gezonde voeding, want daar draait het allemaal ook om! Je kunt niet je hele leven een shake (of wat dan ook) dieet volgen. Uiteindelijk komt het neer op een veelzijdige voeding die je voed en niet enkel vult. Afvallen is een levenslang proces waarbij het aanpassen van je eetwijze en leefwijze essentieel is. Niemand blijft slank met bankhangen en alles wat los en vast zit te eten. Ik snap dat het 'makkelijker' is om een tijdje vast te zitten aan vaste producten, maar ondanks alle vitaminen mis je wel een hoop vezels en daarbij neem je echt te weinig kcal tot je. Ik heb een boekje in de kast over overgewicht en de gevolgen van verkeerde dieeten.. het heeft mij echt wakker geschud. Daarnaast ken ik meerdere personen die zijn afgevallen met bijv. Straightaway en bij hen zit het er allemaal weer aan (inclusief bij sommige bijwerkingen). Ik wens je heel veel succes en ik hoop dat je het restaat zult behalen wat jij voor ogen hebt. Het is jouw eigen keuze en jouw eigen lichaam :)

Ik hoop dat we in dit topic elkaar kunnen blijven motiveren, ook al doet iedereen het op zijn/haar eigen manier. Ik vind het erg prettig om bewust bezig te zijn met wat ik eet en hoe ik afval, maar ook om in dit topic extra kennis te vergaren. :)

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:29

Ik ben ook weer begonnen na de feestdagen, lekker cliché. :D Net een nieuwe weegschaal en een gezond kookboek besteld. Weegschaal die we hadden meet iedere keer dat je er op staat weer anders, dus vandaar maar een nieuwe. :')

Dit keer ben ik echt weer heel gemotiveerd! Iedereen in mijn omgeving ook verteld dat ik erop let, dat helpt ook wel om alles in goede banen te leiden. En voor mezelf subdoelen opgesteld met niet-eten beloningen dus ook kleinere doelen om naartoe te werken. :) Leuk dat er hier weer lekker actief gepraat wordt! Dat werkt ook motiverend.

Ik heb MyFitnessPal ook voor het eerst gedownload. Toch wel erg handig! Eigenlijk ken ik alle kcal inmiddels wel uit mijn hoofd zo'n beetje, maar toch geeft zo'n overzicht ook wel weer inzicht. Voornamelijk ook in verschillende macro's e.d., ook al zijn die voor mij niet leidend. Ik ga het trouw invullen voor een tijdje!

Iedereen weer heel veel succes! Volgens mij heeft iedereen het beste met elkaar voor, en @mnnkhfsgh, ik hoop dat je de adviezen ter harte neemt hier! Wat je van plan bent is, hoewel begrijpelijk, helaas enorm ongezond, zoals al meerdere keren aangehaald. En inderdaad, bij het plaatsen van enkel lijstjes van zo enorm weinig calorieën kun je eigenlijk niet in dit topic blijven, niet omdat je niet welkom bent, maar omdat hier een verantwoorde manier van afvallen de leidraad is. Het lijkt me dat dat toch genoeg zegt... Maar zoals Eleadoras zegt: natuurlijk is het jouw eigen keuze en jouw lichaam. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:43

IMANDRA schreef:
@Janine: een week is al genoeg voor problemen met je darmen he. Shakes an zich is niet erg, maar zorg dat je ook iets vasts erbij eet, waar voldoende vezels in zitten.

Als ik secredible moet geloven, heb ik geen hongergevoel en een stabiele suikerspiegel door de vezels in mijn smoothies (o.a. havermout).

Maar zoals eerder aangegeven (snap dat het verwarrend is hoor), ik eet thuis gewoon met de pot mee 's avonds. En dat was gisteren een heerlijk bord nasi en vanavond een stamppot.

Ben ook niet zo van het diëten, ik wil hiermee gewoon even een startup doen. Om volgende week weer anders verder te gaan. Al ben ik wel gecharmeerd van een smoothie als ontbijt.

Problemen met mijn darmen of lichaam zit ik beslist niet op te wachten!

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 10:58

Mijn lijstje van vandaag word denk ik...
O: bak magere yoghurt met een banaan
L: 3 snee waldkorn brood met boter en 2 Rookvlees en 1 leverpastei
T: appel
A: pasta kip pesto

Hebben jullie nog goeie ideeën voor een vullend ontbijt?
Lust helaas geen (havermout) pap.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:10

Goedemorgen allemaal! Zo, wat gezellig die laatste pagina's -O- Enfin, ik ga hier ook weer verder gaan met men lijstjes. Ik had mezelf verbaasd moet ik eerlijk zeggen, ik had gedacht terug wat gewicht aangekomen te zijn. Maar niets is minder waar *\o/* Had mezelf een hersenschudding gevallen op oudjaar (nee niet dronken, spijtig genoeg gewoon glad wegdek) en daardoor heel veel feestjes gemist :') ook een dieetplan nee? Vanaf vandaag terug rustig aan beginnen met het 'dagelijkse leven'.

O: Froop Yoghurt (komt uit duitsland, vind ik zeer lekker) en actimel en een tasje koffie (en dan nog men halte missen op de trein door in slaap te vallen :') )
T: Een speciale appelsien (mix van pompelmoes en appelsien)
M: 3 boterhammen met kippenwit
T: Appel
A: Gebraad met wat aardappel en schorseneren

Sport: 1u 'crossfit' (tussen haakjes want ik verwacht niet er hard in te vliegen vandaag)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:14

Ohhh Froop is lekker! Die haalde ik er ook altijd :) nu woon ik verder van de grens dus weer in nl boodschappen doen

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:15

mnnkhfsgh schreef:

Ik vraag me serieus af waarom je zo'n opmerking moet maken...

Volgens mij heb je enkel kritisch commentaar gekregen, en voor dat kritische commentaar is de motivatie niet dat men hier gewoon zin heeft om iemand af te zeiken... Nee, men wil iemand tegen zichzelf in bescherming nemen. Het zijn reacties die voortkomen uit bezorgdheid.
Daarnaast is er nog een motivator en dat is dat Bokt crashdiëten gigantisch afkeurt. En TERECHT! Want je wilt toch niet met z'n alleen een jonge meid motiveren om zichzelf uit te hongeren? :n

Blijft er voor mij maar één mogelijke reden over, waarom je zo heftig reageert... En dat is dat eigenlijk gigantisch twijfelt aan het dieet waar je nu aan bent begonnen. Want het goed verdedigen van de helft van het minimale aantal kcal dat een lichaam nodig heeft voor het basisonderhoud, dat lukt je niet. En energie haalt je lichaam niet uit vitaminen en mineralen.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:15

MarjanB schreef:
Ohhh Froop is lekker! Die haalde ik er ook altijd :) nu woon ik verder van de grens dus weer in nl boodschappen doen

Heb jij ook een idee van de 'gezond' factor? :p

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:16

mnnkhfsgh schreef:
Tjah ik snap alle reacties heel erg goed maar ik vind ze ronduit belachelijk en beschamend

Ja ik heb gelijk want 600 kcal kan gewoon niet goed zijn...

Uuh oke en ik noemde het een 'shake dieet' want dat was het vroeger ook maar in feite drink je maar 1 shake per dag.

Wat ik eet op een dag :

1x havermout
1x reep
1x shake

Per product zit er 33% van de aanbevolen hoeveelheid Vitaminen en mineralen in. Soms zit het ene product met vitamine D bijvoorbeeld op 25 % maar dat compenseer je vervolgens weer met het andere product waar 42% in zit zodat je uiteindelijk altijd 100% zult krijgen.

Daarnaast krijg je een bloed onderzoek om te kijken welk programma het beste bij je past. Waarden van je lever, nieren en schildklier worden onderzocht en ook je hartslag en bloeddruk.

Verder krijg je na 6 weken weer een bloed onderzoek en iedere week wordt je bloeddruk en hartslag ook opgemeten.

Als verpleegkundige weet ik hoe belangrijk vitaminen en mineralen zijn.

Wat ik heel naar vind is iedereen zijn reactie op mijn vraag naar ondersteuning in mijn proces. Je bent dit niet verplicht maar wat jullie nu doen is mij de grond in stampen ( ja want zo voelt het!) en alles maar afkraken onder het mom ja het kan nooit goed zijn. Niemand heeft diep gaand onderzoek gedaan over de ingredienten en het verdere proces van dit dieet dus daarom vind ik het complete onzin!

Daarnaast vind ik het ook echt banketstaaf om te zeggen ja er komen na oud en nieuw en voor en na de zomer mensen en dan wordt de sfeer in het topic anders.

Maak er aub een gesloten topic van met jullie 'clubje' want naar mijn idee was dit juist een motivatie topic...

Succes iedereen met afvallen! Iedereen kan het. Ik spreek jullie over een half jaar wel weer:) En daarna ieder jaar zal ik laten zien dat het mij gelukt is.

En wat denk je dat er gebeurt als je straks weer 'normaal' gaat eten? Op een shake kan je niet leven, je lichaam gaat dan extreem anders reageren wanneer je wel weer op normale voeding over gaat. In welke mate dan ook.

Anyhow:

Nog de beste wensen iedereen! Ik ben nog wel bezig met sporten, echter is mijn voeding een beetje af en aan de laatste paar weken maar in gewicht merk ik hier niks aan dus het is wel even prima zo :)

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-17 11:21

The Cat, beterschap met je hersenschudding! Ken het helaas al te goed. 3 weken op bank/bed gelegen met 0.0 eetlust en daarna nog maanden totaal niet tegen drank kunnen. Tja elk nadeel heeft zn voordeel moeten we het maar op houden :+

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:23

The_Cat schreef:
Goedemorgen allemaal! Zo, wat gezellig die laatste pagina's -O- Enfin, ik ga hier ook weer verder gaan met men lijstjes. Ik had mezelf verbaasd moet ik eerlijk zeggen, ik had gedacht terug wat gewicht aangekomen te zijn. Maar niets is minder waar *\o/* Had mezelf een hersenschudding gevallen op oudjaar (nee niet dronken, spijtig genoeg gewoon glad wegdek) en daardoor heel veel feestjes gemist :') ook een dieetplan nee? Vanaf vandaag terug rustig aan beginnen met het 'dagelijkse leven'.

O: Froop Yoghurt (komt uit duitsland, vind ik zeer lekker) en actimel en een tasje koffie (en dan nog men halte missen op de trein door in slaap te vallen :') )
T: Een speciale appelsien (mix van pompelmoes en appelsien)
M: 3 boterhammen met kippenwit
T: Appel
A: Gebraad met wat aardappel en schorseneren

Sport: 1u 'crossfit' (tussen haakjes want ik verwacht niet er hard in te vliegen vandaag)

Ik vind het best ambitieus om vanavond alweer te gaan sporten!
Ben zelf een keer lelijk van het paard af geflikkerd met een heeeeeeeeeeeele lichte hersenschudding. Maar jeetje... Ik zat op mijn werk met een zonnebril op (wel een dag thuis geweest) en de luxaflexen dicht. Paardrijden was de hel, was echt NIET fijn aan het hoofd... :n

Doe écht voorzichtig aan! Want je kan er nog veeeeel langer last van krijgen als je het overbelast! En ik gok dat je niet net als ik een cap op had toen je op het wegdek knalde ;)

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:28

Ik heb eerlijk gezegd ook wel eens gedacht aan die shakes. Iemand uit mijn omgeving had het gedaan, 40 kilo afgevallen. En wat zag ze er goed uit. Wat was ik jaloers. Ik ben men hele leven altijd al rond geweest. Nooit echt obesitas dik, maar wel dik. Wat wou ik het ook zo graag doen. Moeder en dokter hadden me het eigenlijk af geraden. Wat ben ik blij. Die persoon heeft een jaar een mooi lijf gehad, en nu is ze dikker als ooit. Die 40 kilo is er terug aan, met extra's.

Ik zit al iets langer in dit topic dan jij mnnkhfsgh, maar van een 'clubje' is hier geen sprake. Mensen plaatsen lijstjes, motiveren elkaar, en geven tips. Ik vind het nog steeds een inzicht dat je moet krijgen (wat me eigenlijk nog wel wat ontbreekt). En mijn coach zei ook, het is niet dat je meot diëten, je moet je levensstijl wijzigen. En met je shake, doe je dat maar kortstondig, en daarna ga je vervallen in je oude gewoonte, en begrijp je misschien niet waar het misloopt. Het is niet makkelijk (en dat zal ook niemand beweren) maar het is wel op de lange termijn beter :)

en de rest, bedankt voor de bezorgdheid. Ik ben met oudjaar gevallen, en heb ook 3 dagen doorgebracht in bed, geen oud of nieuwjaar gezien :( maar ik wil bewegen, omdat men spieren ook stijf zijn van het vallen. Daarom ga ik naar de crossfit, men spieren wat proberen los te krijgen. Ik ga nog niet hard gaan, maar ik wil van het stijf gevoel vanaf

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 11:30

Ik heb ook wel eens momenten gehad dat ik dacht aan shakes hoor. Dan lag ik in m'n bed en kon ik wel janken dat ik de motivatie niet kon opbrengen om af te vallen terwijl mijn lichaam en mijn hoofd er allebei echt om vragen. Zo lekker makkelijk... maar ik heb eens geprobeerd om 1 maaltijd per dag te vervangen met een shake en dat lukte me al niet. Vulde niet genoeg, kon niet kauwen en ik ging vreten alsof m'n leven er vanaf hing op andere eetmomenten. Nu weeg ik alles af, tel ik netjes en probeer ik zo veel mogelijk geduld te hebben....