[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 14:00

De dokter heeft voor mij de Multisafe (koperspiraal) voorgeschreven, wordt over 3 weken geplaatst.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met dit spiraal? Schijnt vrij nieuw te zijn, meer geschikt voor
vrouwen die nog geen kinderen hebben gehad en/of een kleine baarmoeder hebben.

vanspeijk

Re: [Centraal] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-15 16:13

Ik heb nu al 2x achter elkaar dat m'n menstruatie te laat is... waaraan kan dit liggen? [geen seks gehad dus zwangerschap is sowieso uitgesloten, ik gebruik geen anticonceptie, ik heb mijn eet- of sportpatroon niet aangepast, en ik heb geen extreme stress gehad...]

Ik heb sowieso een lange cyclus [32 dagen] maar ben daar nu dus al 2x met minstens een week overheen.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-15 22:29

xApple schreef:
De dokter heeft voor mij de Multisafe (koperspiraal) voorgeschreven, wordt over 3 weken geplaatst.
Heeft iemand hier toevallig ervaring met dit spiraal? Schijnt vrij nieuw te zijn, meer geschikt voor

Niet met de Multisafe, wel met de Multiload. Helaas was de kleine variant nog niet op de markt toendertijd, want koperspiraaltjes werden schijnbaar nauwelijks geplaatst bij jonge vrouwen die nog geen kind hebben gehad :\

Mijne is toevallig toevallig afgelopen donderdag (na 6 jaar :o ) verwijderd. Ik heb gedurende de tijd dat dat spiraal in me zat enorm hevige menstruatiepijnen gehad.

Opzich is het ideaal dat je nergens meer aan hoeft te denken, behalve af en toe de touwtjes te checken. Als je er relatief pijnloos mee rond kunt lopen is het echt een geweldig ding, die hormonen zijn zo'n gigantische rotzooi.

Het plaatsen is niet prettig, hoewel het ongetwijfeld zal helpen als je een fijne huisarts of gyneacoloog hebt die je gerust stelt. Schijnbaar krijg je op het moment dat hij door de baarmoederhals gestoken wordt een soort persweeën. Je kunt een dag van te voren beginnen met Naproxen te slikken tegen de pijn (dat remt het hormoon dat baarmoederkrampen veroorzaakt) en zorg naderhand voor een lekkere kruik :)

Het laten verwijderen is echt een eitje vergeleken met het laten plaatsen. Als je denkt "meh, auw?!" dan is 'ie er alweer uit. Ik heb me daar dus een jaar druk om lopen maken en uiteindelijk valt het allemaal reuze mee :')

Heel erg veel succes over 3 weken!

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 22:54

Ik heb die spiraal al 3 weken maar nog beetje bruine afscheiding zoals laatste beetje wanneer je ongesteld bent geweest. Is dat normaal?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-15 23:35

Dioxide schreef:
xApple schreef:

Niet met de Multisafe, wel met de Multiload. Helaas was de kleine variant nog niet op de markt toendertijd, want koperspiraaltjes werden schijnbaar nauwelijks geplaatst bij jonge vrouwen die nog geen kind hebben gehad :\

Mijne is toevallig toevallig afgelopen donderdag (na 6 jaar :o ) verwijderd. Ik heb gedurende de tijd dat dat spiraal in me zat enorm hevige menstruatiepijnen gehad.

Opzich is het ideaal dat je nergens meer aan hoeft te denken, behalve af en toe de touwtjes te checken. Als je er relatief pijnloos mee rond kunt lopen is het echt een geweldig ding, die hormonen zijn zo'n gigantische rotzooi.

Het plaatsen is niet prettig, hoewel het ongetwijfeld zal helpen als je een fijne huisarts of gyneacoloog hebt die je gerust stelt. Schijnbaar krijg je op het moment dat hij door de baarmoederhals gestoken wordt een soort persweeën. Je kunt een dag van te voren beginnen met Naproxen te slikken tegen de pijn (dat remt het hormoon dat baarmoederkrampen veroorzaakt) en zorg naderhand voor een lekkere kruik :)

Het laten verwijderen is echt een eitje vergeleken met het laten plaatsen. Als je denkt "meh, auw?!" dan is 'ie er alweer uit. Ik heb me daar dus een jaar druk om lopen maken en uiteindelijk valt het allemaal reuze mee :')

Heel erg veel succes over 3 weken!

Bedankt voor je uitgebreide reactie! Hier heb ik iets aan :D

Ik zelf amper een menstruatie (maximaal 4 dagen, heel weinig bloed en amper pijn dus ik durf dat risico wel te nemen)

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:17

Een vraagje, ik heb nu 3 maanden een pil, over 2 dagen is mijn 3e strip klaar. Vanmiddag moet ik terug naar de HA en kan ik een recept krijgen voor een half jaar deze pil. Hoe weet ik nu of deze pil bij mij past en ik deze pil voor een half jaar wil? Ik heb acne, wat niet minder is geworden, zelfs iets meer geloof ik. De dagen voor het eind van mijn strip ben ik moe en niet zo fit en tijdens de bloedingen heb ik wel menstruatie pijn. Afgelopen maanden was ik al ongesteld voor het eind van mijn strip, nu moet ik nog 2 pillen en heb ik nog geen bloeding dus het lijkt goed te gaan. Wel bloed ik minder dan zonder pil en voel ik me iets "minder ziek" met pil dan zonder. Maar hoe weet ik nou of deze pil "mijn pil" is of ga ik iets anders proberen? Wanneer ga je door met het stellen/aanpassen van je eisen en wat zijn eigenlijk mijn eisen? Ik wilde aan de pil om niet elk uur naar de wc te moeten rennen, en niet elke maand 5 tot 7 dagen ziek te zijn en 9 dagen te bloeden. Neem ik hier dan genoegen mee of ga ik wisselen? Trekt het nog bij met deze pil? is het slecht om te wisselen en weer opnieuw aan een pil te moeten laten wennen?

Sorry voor de lading vragen, ik hoop antwoord te hebben van jullie voordat ik vanmiddag bij de huisarts zit en hij mij 6 maanden voorschrijft...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:20

Wij kunnen niet beoordelen of een pil bij je past, dat kan je alleen zelf. Ik zou de symptomen die je hebt even opschrijven en doorgeven aan je huisarts, dan kan die samen met je kijken of dit de goede pil voor je is.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:21

Debby614 schreef:
Een vraagje, ik heb nu 3 maanden een pil, over 2 dagen is mijn 3e strip klaar. Vanmiddag moet ik terug naar de HA en kan ik een recept krijgen voor een half jaar deze pil. Hoe weet ik nu of deze pil bij mij past en ik deze pil voor een half jaar wil? Ik heb acne, wat niet minder is geworden, zelfs iets meer geloof ik. De dagen voor het eind van mijn strip ben ik moe en niet zo fit en tijdens de bloedingen heb ik wel menstruatie pijn. Afgelopen maanden was ik al ongesteld voor het eind van mijn strip, nu moet ik nog 2 pillen en heb ik nog geen bloeding dus het lijkt goed te gaan. Wel bloed ik minder dan zonder pil en voel ik me iets "minder ziek" met pil dan zonder. Maar hoe weet ik nou of deze pil "mijn pil" is of ga ik iets anders proberen? Wanneer ga je door met het stellen/aanpassen van je eisen en wat zijn eigenlijk mijn eisen? Ik wilde aan de pil om niet elk uur naar de wc te moeten rennen, en niet elke maand 5 tot 7 dagen ziek te zijn en 9 dagen te bloeden. Neem ik hier dan genoegen mee of ga ik wisselen? Trekt het nog bij met deze pil? is het slecht om te wisselen en weer opnieuw aan een pil te moeten laten wennen?

Sorry voor de lading vragen, ik hoop antwoord te hebben van jullie voordat ik vanmiddag bij de huisarts zit en hij mij 6 maanden voorschrijft...

Kan je deze vragen niet voorleggen aan je huisarts dan? Of ga je alleen een receptje halen bij de assistente oid? Ik zou zelf overleggen met je huisarts of je een andere pil kan proberen. Dan kan je na die andere pil geslikt te hebben, kijken welke pil het fijnste werkte bij jou.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:31

Dat kan ik voorleggen ja, en zou ik ook wel graag willen. ALleen ik woon in Frankrijk, ben nog niet zo heel gewend bij mijn nieuwe huisarts. Het is al niet mijn favo onderwerp, en dan met een onbekende man, in het frans... Ik hoopte stiekum dat jullie me iets konden vertellen zodat ik vanmiddag niet zoveel woorden meer nodig heb.
Aan de pilgebruikers: Hoe is jullie pil? voldoet die helemaal aan je eisen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:33

Nee, ik ben zelf al een paar maanden aan het experimenteren met andere pillen. Gebruik er nu eentje waar ik in principe tevreden over ben, maar mijn menstruatie is met deze een stuk heftiger en pijnlijker, waardoor ik weer begin te twijfelen.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:35

Mijn pil voldoet an sich aan de eisen. Maar: Ik slik al sinds mijn 13de en ik heb daarom besloten eens een halfjaartje te stoppen. Punt is dat ik het wel heel fijn vind om de boel te kunnen regelen en daarom toch wel naar iets kijk wat wellicht bij mij kan passen. Vind het maar lastig :+

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:36

hmm... ik vind het ook heel lastig! ik ben opzich ook wel bang dat ik het mijn lichaam alleen maar moeilijk maak als ik wel elke 3 maanden een andere pil probeer... dan moet mijn lichaam elke keer weer opnieuw wennen aan de veranderingen denk ik!

Gamova

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-15 11:48

Elin_ schreef:
Ik heb die spiraal al 3 weken maar nog beetje bruine afscheiding zoals laatste beetje wanneer je ongesteld bent geweest. Is dat normaal?

Dit heb ik een half jaar gehad. Ben er nu eindelijk pas vanaf. Zeker de eerste drie maanden is dit heel normaal...

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 11:55

Debby, ik zou in jouw geval gewoon even vragen of je het nog drie maanden aan kan kijken. Dan ben je gewend en kan je een beter oordeel geven

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 14:57

dat is inderdaad wat de HA mij gister heeft aangeraden :) ik heb nog 3 strippies gekregen, inclusief een lading vitamines. 3 maanden aankijken en dan opnieuw op consult. bedankt iig

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 15:03

Ik ben de laatste keer vrijwel niet ongesteld geweest. Alleen wat bruine afscheiding, thats it. Niet noemingswaardig. Heb dus soa testen laten doen en gelukkig helemaal clean, maar het zit mij toch niet helemaal lekker...

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 19:45

Kom weer even binnengevlogen .
Heb nu 1e 5 jaar mirena gehad .
Maandje geleden ongeveer oude eruit , nieuwe erin .
Weinig aan de hand . Tot gisteren .
Bloedverlies ... Niet veel eigenlijk .
Had afgelopen weken ook stekende pijn in onderrug .
Nu leg ik de link bij de nieuwe mirena .
Iemand dezelfde ervaringen ?
En blijft dat bloedverlies nu aanhouden : terug komen ?
En die pijn in de onderrug kan dat degelijk van die mirena komen

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-15 22:42

Ik heb sinds een 5-tal weken een gynefix-spiraaltje. Tot hiertoe is alles goed verlopen, was me alleen erg bewust van mijn rechter eierstok al die tijd, pijn is het niet. Nu lag ik eergisteren in de zetel, wilde me iets rechter duwen met mijn rechtervoet, en kreeg opeens een pijnscheut in mijn rechter lies. Sindsdien voel ik een lichte pijn/druk rechts, en sinds vandaag ook in het midden van mijn onderbuik en soms links. Voor mijn gevoel heeft het toch te maken met mijn baarmoeder, maar ik kan ernaast zitten. Herkent iemand dit?

Eloya

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 01:55

Niet fijn onderwerp
Maar de eerste 2 dagen van mijn menstruatie heb ik last van diarree en maagzuute/misselijkheid. het is nu alleen wel héél irritant omdat het nu midden in de nacht is en ik dus op zit met krampen en diarree.

Hebben jullie misschien nog tips of ervaringen hiermee? Hielp de pil voor jullie hiervoor. Ik gebruik nog geen anticonceptie

Iolanthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 17:37

Hey ladies!
Ik merk sinds een aantal maanden dat mijn cyclus veel korter is en ik ook duidelijk minder bloed verlies. Waar het eerst op 35 dagen zat, kom ik nu aan 26 dagen... Iemand een idee waar dit aan kan liggen of gebeurt het vaker dat je patroon soms wat verandert? Ik gebruik geen anticonceptie.
Sinds enkele maanden heb ik wel een menstruatiecup, maar het lijkt met sterk dat dat mijn cyclus zou beïnvloeden. Iemand van jullie een idee?

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-15 03:32

Iemand hier al gehoord van ZOELY ?
Pil met lichaams eigen hormoon .

Ik verga al een maand ban stekende pijn in mijn onderrug na plaatsen nieuw spiraal
Althans dit is de link die ik leg nu .
Je moet soms checken of je de draadjes voelt . Dat deed ik dus , draadjes voel ik wel .
Maar daarbinnen voelt de rest niet oké .
Baarmoeder mond voelt kei hard ..
Kan nu niet slapen van de zere rug .
Morgen ochtend eerst de huisarts maar weer eens bellen .
Wil spoed verwijzing gynaecoloog .
Dan m'n eigen risico er maar aan geloven .
Maar dit is geen doen zo

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 00:19

Hoi Dames,

Sinds vandaag weet ik dat mijn Mirena inmiddels al 5 1/2 zit omdat ik naar de huisarts ging voor wel heel hevige rug/bekken pijn. Nou heb ik al enige tijd vanwege m'n werk last van vage rug klachten. Vaak rond de menstruatie periode maar ook wel eens als ik fanatiek met mijn paard had gereden. Dat ik afstapte en dacht "Oei nou moeten m'n benen weer zelf lopen". Ik heb dat altijd aan mijn werk of menstruatie periode gekweten en niet zozeer op het spiraaltje.

Maar goed, moest vandaag urine inleveren bij de huisarts en er zat een vlaag van bloed in. Geen menstruatie het is daarom op kweek gezet. Moest direct gaan bloedprikken in het ziekenhuis en uiteraard een afspraak bij de Gynaecoloog. Deze staat voor volgende week woensdag.

Mijn huisarts denkt aan een bekken ontsteking en dat mijn rug/bekken pijn niet met het spiraaltje te maken kunnen hebben. En ze dacht zelfs niet zozeer aan een blaas ontsteking.
Nou wacht ik netjes de uitslagen af..
Maar lees nu toch door jullie dat rugpijn klachten vaker voorkomen bij de Mirena.

Nou zit de mijne al 5 1/2 jaar (dat ik dat vergeten ben, komt door dat het spiraal in het begin 3x verwisselt is) en wat vliegt de tijd. Er wordt overigens wel weer een nieuwe geplaatst. Maar het maakt me nu toch wel zenuwachtig. Ook omdat mn touwtjes zijn afgeknipt. De uit einden liggen in m'n baarmoedermond.

De reden van de afgeknipte touwtjes vertel ik wel in PB voor de gene die dat willen weten ;-)

Overigens is voor mij de mirena de enige mogelijkheid als anticonceptie naast het condoom dan natuurlijk. Maar met al jaren een vaste relatie.. En nog geen kinderwens niet de uitkomst.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:00

Ik krijg vandaag een echo .
Zoals de huisarts kon beoordelen zat de mirena wel goed .
Maar wel vreemd dat de klachten mn rug begonnen zijn 2 dagen na plaatsen nieuwe mirena ...

Vandaar , overigens reageerde ik ook erg op druk thv linker eierstok ...
Dat moet ook bekeken worden .

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 07:50

Zinzi_jewel schreef:
Iemand hier al gehoord van ZOELY ?
Pil met lichaams eigen hormoon .

Ik verga al een maand ban stekende pijn in mijn onderrug na plaatsen nieuw spiraal
Althans dit is de link die ik leg nu .
Je moet soms checken of je de draadjes voelt . Dat deed ik dus , draadjes voel ik wel .
Maar daarbinnen voelt de rest niet oké .
Baarmoeder mond voelt kei hard ..
Kan nu niet slapen van de zere rug .
Morgen ochtend eerst de huisarts maar weer eens bellen .
Wil spoed verwijzing gynaecoloog .
Dan m'n eigen risico er maar aan geloven .
Maar dit is geen doen zo

Jeetje wat vervelend, hopelijk kunnen ze je snel helpen.

Seventje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-15 10:43

Oeii dat klinkt niet fijn Zinzi_jewel. Ik hoop dat de huisarts je verder kan helpen.

Jou verhaal maakt me enigszins wel wat bezorgd voor volgende week woensdag. Dan word mijn spiraaltje verwisselt voor een nieuwe. Overigens ben ik bij de vorige wisseling niet zo zenuwachtig geweest.

De eerste keer geplaatste spiraal zat niet niet helemaal recht dus ik bleef vloeien. De 2e is gezet na inwendig onderzoek en zakte uit i.v.m te lange touwtjes en deze is erin gejast (zonder verdovende pijnstillers) nadat de uitgezakte eruit gehaald was zit nu 5 1/2 jaar waarvan ik nu zeker wel een half jaar al een zeurende onderrug heb.

Dit spiraaltje is overigens wel 2x gecontroleerd op goede ligging omdat de touwtjes eraf zijn en ik het spiraaltje dus niet zelf kan checken of hij er überhaupt nog wel zit.. :o

Overigens net uitslag gekregen van mijn urine op kweek. In ieder geval geen blaas ontsteking. Ik hoor morgen als het goed is wat mijn bloeduitslagen zijn.