Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 07:42

Ben benieuwd hoe ze voldoen, BeFunny! Het lijkt me wel handig, waterdichte schoenen.

Veel plezier morgen, Tiggs. Lekker lopen, en geniet van de sfeer. Zo af en toe een stukje wandelen is niks mis mee. En wie weet verbaas je jezelf wel door verder te lopen dan je dacht te kunnen. ;)

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 14:15

Alvast veel plezier Tiggs! Die 10km gaat helemaal goed komen :j Ik loop niet mee, maar 2 collega's lopen de halve in Leiden.

Ik heb geen last van natte voeten, dus heb me nooit verdiept in waterdichte schoenen. Maar voor de winter kan het misschien best fijn zijn tegen het afkoelen?

Wat een weertje! Ik ben druk de boerin aan het uithangen, is ook topsport :+ Morgen een loopje van 65 minuten, ik ga eens even kijken naar een leuk rondje, mijn favoriete rondje is al de hele week afgesloten ^)

Tiggs

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 17:05

Thanks allemaal!

joosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-23 23:09

Hoi allemaal,

Sinds een paar weken lees ik mee met jullie verhalen.
Sinds ongeveer 5 weken heb ik het hardlopen serieus opgepakt en mezelf doelen opgesteld om de motivatie te behouden. Ook jullie verhalen motiveren en ook leer ik hierdoor.

Wat mij niet motiveert is dat mijn rechtervoet na ongeveer 5-6 km in slaapt valt.. Toen ik serieus ging hardlopen heb ik echte hardloopschoenen gekocht: asics. Helaas dus een slaapvoet. Dus pas ben ik naar runnersworld gegaan en ik heb daar een loop analyse laten doen. Het blijkt dus dat mijn enkel teveel doorbuigt en de schoenen leken te smal. Brooks schoenen leken toen het fijnste voor mij: wat breder en meer ondersteuning. Maar helaas vandaag weer een slaapvoet. Ook heb ik al geprobeerd mijn veters losser te doen, maar dit werkt helaas ook niet voldoende.

Hebben jullie misschien hier tips/tricks voor?

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 06:49

Joosie, welkom! Leuk dat je bent gaan hardlopen! Ik heb geen idee hoe je van een slaapvoet af komt, nog nooit ervaren hoe dat is.
Misschien is het iets om een flinke warming up te doen, zodat je lichaam en voeten alvast goed doorbloed zijn.
Wel met fietsen, dat mijn handen gaan slapen als ik te lang in dezelfde positie op het stuur hang.

Tiggs, succes vandaag met je 10km! Gaat je vast lukken! Je hebt mooi weer zo te zien!

Ninus, heerlijk toch, de boerin uithangen! Ik doe het ook graag! Succes vandaag met je 65 minuten rondje!
Hopelijk vind je een andere mooie route.

Be funny, mooi geslaagd in die winkel!
Leuk ik heb voor de cliftons, de challenger atr 6 gehad, zonder gore tex, vond ik ook fijne schoenen!

Germie, veel plezier met je nieuwe schoenen, en hopelijk vele kilometers loop plezier!

Gister was de laatste dag van de looptour, het was een pittige 15km tijdloop, om de minuut vertrok eerst de langzaamste deelnemer, en als laatste de snelste.
Ik vond het wel vervelend om niet als groep te starten, maar helemaal alleen, ik ben ook ergens verkeerd gelopen, maar gelukkig liep die gene achter mij ook verkeerd, en zo konden we samen de weg weer terug zoeken, gedeelde smart, is halve smart :D
Het waren 2 rondes van 7,5 km, waarvan het 2e rondje in tegengestelde richting.
De laatste 4km waren vals plat omhoog, wat echt moeizaam ging, zeker na een hele week bikkelen!
Ik was zo blij dat de finish in zicht was! Daarna omgedraaid om mijn moeder te zoeken, en haar naar de finish te begeleiden, ze liep niet eens zo ver achter me.
We waren allen niet gewend aan de hoge temperaturen, en mijn hoofd voelde echt als een geroosterde tomaat ;)

Na de finish was er een buffet, en de prijsuitreiking.
In mijn leeftijdscategorie was ik 1e geworden met 40 punten!
Leuk thee pakketje gekregen :)
Hier met de gene die de categorie 60+ had gewonnen.

Afbeelding
En tijdens de loop, warm *pum*

Afbeelding

En deze zijn nog van donderdag:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 06:57

Heuvelop, brrrr, dat wandel ik maar gewoon, haha. Ik moet eerst zien dat ik weer tot joggenhobbelen kom.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 07:32

Wat goed gedaan ieris! En ook leuk dat ze gewoon per leeftijdscategorie een prijs uitreiken, dat gebeurt meestal niet. Parcours ziet er ook echt pittig uit!

Ik ga straks het bos nog even in, voor iets van 15 tot 21km denk ik.

Een slaapvoet.. geen idee hoe je ervan af komt. Wel heb ik het eerder gehoord in dit topic dat iemand dat had.

Ik luister trouwens de slimmer presteren podcast en uit wetenschappelijk onderzoek (meerdere onderzoeken) is gebleken dat het niks uitmaakt voor je prestatie en blessures op wat voor schoenen je loopt (antipronatie, neutraal, enz). Vond ik wel een leuk feitje.
Dus al dat gedoe in de winkels waarbij ze kijken hoe je beter op je voeten staat, is dus een beetje onzin. Je moet vooral de schoen kiezen die het comfortabelst zit.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 07:36

Gefelie Ieris, wat goed!! *\o/*

Welkom Joosie! Ook hier geen ervaring met slapende voeten tijdens het lopen.
Hoe lang heb je de Brooks nu? Misschien dat het even tijd nodig heeft voordat je lichaam aan de nieuwe schoenen gewend is. Anders misschien tijdelijk wat minder kilometers.
Soms ga je tijdens het lopen ook wachten totdat je last krijgt van de klachten, tenminste, die neiging heb ik soms wel wat en dan trigger ze je juist als het ware. Daarom opper ik even tijdelijk wat minder kilometers en hopelijk kun je daarna met wakkere voeten weer verder opbouwen.
Of je zou je bij een loopgroep kunnen aansluiten om je techniek te verbeteten, wellicht helpt dat.
Roep maar wat zo op de vroege ochtend.

Op internet zijn ook wel artikelen te vinden maar dat houdt heel wat meer in. Las iets over zooltjes. Hopelijk vind je een oplossing voor je klachten en kun je je doelen halen!

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 07:57

Supervixen schreef:
Ik luister trouwens de slimmer presteren podcast en uit wetenschappelijk onderzoek (meerdere onderzoeken) is gebleken dat het niks uitmaakt voor je prestatie en blessures op wat voor schoenen je loopt (antipronatie, neutraal, enz). Vond ik wel een leuk feitje.
Dus al dat gedoe in de winkels waarbij ze kijken hoe je beter op je voeten staat, is dus een beetje onzin. Je moet vooral de schoen kiezen die het comfortabelst zit.

Ik las vorige week Missie Marathon van Mariska van Sprundel, zij verwijst hier ook naar, interessant :j

Echt super gedaan Ieris! Bikkel ben je en je moeder ook!

Succes Tiggs!

Veel plezier SV, het lijkt weer goed weer te worden :j

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:10

Thanks allemaal! Ik heb er zin in, maar vind het ook wel spannend :D

Gefeliciteerd Ieris!

Supervixen: ik las laatst wel iets over een nieuw (als in: een paar jaar geleden) soort schoenen waarmee toen de marathon onder de 2 uur gelopen is. Het scheelt iets, volgens dat artikel, maar vooral op marathonafstanden en voor echt goede renners.
Ik denk wel dat bepaalde schoenen voor bepaalde renners beter zijn, maar dan eerder als onderdeel van blessurepreventie.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 10:45

Ieris, wat een leuke foto's weer <3 . Goed gedaan.

Ik heb vandaag voor het eerst 15KM gelopen **\O/** Ging lekker.
Ik heb ook weer in de gaten gehouden of ik niet in rood ging naar zone 5. Heb het vandaag wat moeilijker gemaakt door wel wat meer in zone 4 te lopen. Dus was dat best wel lastig om dan niet door te schieten. Maar dat is goed gelukt Yeah.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 12:45

Tiggs je bedoelt de nike alphafly next of zoiets. Daar zitten carbon platen waardoor je sneller kan rennen. Die zijn ook uitgebreid in die podcast besproken, net als die recordpoging van de marathon onder de 2 uur trouwens :P . Gemiddeld geven ze zo'n 4% voordeel (daarom zat die 4% eerst ook in de naam). Maar erg duur en ze gaan niet lang mee. Echt iets voor wedstrijdlopers die puur voor een p.r. op de weg gaan.

Goed gedaan Befunny!

Ik heb 16.5km getraild op wisselende tempo's.
Onderweg nog een paar edelherten gezien.
Nu rustig aan tot donderdag, dan is het ultra tijd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 14:13

Je had er lekker weer bij, SV.

Jij ook, BeFunny! Goed bezig, weer de 15 km aangetikt! +:)+

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 15:10

Idd goed weer S.V ziet er uit als een mooi rondje. Succes donderdag. Ik vind het echt gaaf om te zien wat jij loopt.

Ik was blij vanmorgen dat het eigenlijk wat aan de frisse kant was :j

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:09

Mooie afstand BF! Goed gedaan :j

Hoe is het gegaan Tiggs? Mijn collega’s hebben goed gelopen zag ik, bij de uitslagen kon ik geen Tiggs vinden :+

Heerlijk SV en zoals altijd prachtige foto’s! Volgens mij zijn de voorspellingen voor donderdag wel prima, in ieder geval hier in het noorden.

We hebben er een rondje 11km van gemaakt rond een uur of 12, uiteindelijk één van de gewone rondjes, het was zulk lekker weer! Ging lekker, merk wel een iets hogere hartslag met deze warmte, maar het was bij lange na niet zo dramatisch als vrijdag :=

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 17:47

Leiden was leuk! En zwaar haha, maar ben binnen m'n streeftijd gefinisht dus tevreden :)

@SV: die inderdaad!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:36

Tiggs, gefeliciteerd met je medaille .

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 18:48

Super Tiggs! *\o/*

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 20:36

Goed bezig @Tiggs! *\o/*

Ook een mooi loopje gedaan dus @Ninus. Hier ook een loopje van 11,5km gedaan, ook gewoon lekker in de buurt. Het weer was goed, de podcast was prima en de benen wilden ook wel aardig :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 21:33

Altijd fijn als alles meezit Musli.

Fijn Tiggs!

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-23 23:00

Klinkt als een fijn rondje, Musli.

Ninus ook al zo’n lekker rondje gelopen. Moeten jullie zaterdag of zondag lopen?

Ninus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 06:46

Goed gedaan Tiggs!

Lekker MuSLi, genieten is het als alles gewoon lekker gaat hè?

Zondag Puera! We vertrekken zaterdag al en gaan maandag weer naar huis, het is me nogal een stukje rijden :+

De wekker ging vanochtend weer om 4:45 en ik ben niet voor 22 uur thuis, lopen zit er dus niet in vandaag :=

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 07:36

Hier is het hardlopen bij wandelen gebleven. Even een rondje op mijn nieuwe schoenen gedaan, 3.5km, met wel 100m hardlopen. Zucht.
Het is best vervelend als je conditioneel makkelijk meerdere kilometers kunt doen, maar gewoon pijn de boel in de weg zit. En een oorzaak is er niet, dus ook geen oplossing. Het is immers geen blessure. Als ik weet dat ik door de pijn kan lopen zonder het erger te maken, dan kan ik ook weer verder opbouwen. Maar het beeld is zo grillig. Heel af en toe heb ik een betere dag, nooit pijnvrij, maar dan kan ik zonder er naar te gaan lopen door de pijn heen wandelen. Vanmorgen stond ik weer op en wist ik meteen hoe laat het was, maar ik probeer wel elke dag dus 10.000 stappen te doen en af en toe loop ik 50m hard. Daar wordt het niet erger van en dus is het goed zegt de fysio. Maar de excentrische oefeningen van de fysio doe ik al enige weken niet meer, daar werd het erger van vreemd genoeg.

En dan zie ik jullie foto's en dan denk ik simpel: dat wil ik ook. :P
Maar de nieuwe schoenen zijn niet direct afgekeurd gelukkig. Wel vind ik Hoka erg lomp en lelijk, zelfs het model Clifton.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:22

Ik maak me eigenlijk nooit druk over hoe die schoenen eruit zien.
Voor wandelen heb ik de meindle M2 defensie schoenen en niks is lomper dan dat. En de meindl lady GTX laag.
En de hardloopschoenen zijn net balrinas in vergelijking _O-
Het belangrijkste is hoe ze lopen.

Puera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-23 08:58

Hoka is de afgelopen jaren wel minder lelijk geworden. := Maar het gaat er inderdaad om hoe ze lopen. Mijn Mizuno’s zijn er ook niet mooier op geworden maar lopen wel heerlijk.

Lekker, even een weekendje weg, Ninus. Het wordt prima weer dit weekend, volgens mij. Hopelijk is het niet al te warm.