Leven met Autisme

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

snowdon

Re: Leven met Autisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-08 21:36

Welshcobfan, kan je niet vlak vantevoren hem mededelen dat je niet meegaat?
Je gooit hem wellicht in het diepe, maar zijn week vooraf is in elk geval gered... en er is iemand daar om hem op te vangen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:16

Nee, dan is hij zo vreselijk in paniek dat hij weigert heen te gaan en ik vrees dan alweer voor de muur Clown
1 gat in de muur is al genoeg Tong uitsteken
Maar ik heb hem net wel verteld dat ik misschien niet mee ga, dus dat wij nu al dingen door gaan nemen en hij heeft al een mooie brief geschreven met de knelpunten. Dus dan voelt hij zich ook zekerder Lachen

Blij om te horen dat hij niet de enige is die vragen gaat stellen bij een verandering Lachen Kun je er ook iets aan doen waardoor er minder vragen komen? Want ik weet niet helemaal hoe ik er mee om moet gaan... ene keer beantwoord ik alle vragen 1001 keer en de andere keer word ik boos omdat ik het zat ben.

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:23

Ik zet hier even een stipje, ik weet dat dit soort reacties niet gewenst zijn. Maar ik heb nu geen tijd om verder in dit topic te lezen. Op mijn stage werk ik ook met autisten en vind het dus heel interessant om jullie ervaringen te lezen Lachen

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 00:25

Ik vind het prima hoor Knipoog

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 13:18

Welshcobfan: Als er een verandering komt, het duidelijk uitleggen waarom, hoe het werkt, wat je moet doen,.. En zoveel mogelijk alle vragen beantwoorden. Dat helpt bij mij wel..
Misschien ook als hij een vraag stelt voor een 2de keer geen antwoord meer geven maar zeggen dat hij het al weet.. Dat is wel vervelend maar voor jou wel fijner, denk ik..

ItsmePipi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 15:00

Interessante topic. Zelf werk ik in de gehandicaptenzorg en ook met autisme. Pas nog een cursus gevolgd waar ik weer een heleboel van opgestoken heb.

@welshcobfan; op het moment dat je vriend meerdere malen vragen stelt, kun je ze ook terug vragen. Ik bedoel; je zegt dan; wat denk jij? Of wat vind je er zelf van?
Het niet mee willen naar de psycholoog kun je inderdaad het beste wat van te voren zeggen, maar wel he helpen bij de (voor hem) moeilijke stap. Laat hem inderdaad dingen op papier zetten. Je kunt evt wel mee tot aan een bepaald punt. Bv het busstation of de voordeur van de psycholoog. Zo sta je hem bij, maar toch kan hij het alleen.

Nogmaals een erg 'leuke' topic (klinkt raar maar ik vind het een leuke interessante topic)

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 16:01

Welshcobfan: Wat me in eens te binnen valt is het volgende: Het is misschien een idee om mee te gaan voor dat gesprek maar te wachten op hem in de wachtkamer! Zo doet hij het gesprek alleen maar dan weet hij wel dat jij er bent en op hem wacht.. Dat kan ook rust geven..

Hij moet het ook alleen doen..
Ik wilde eerst ook niet alleen naar de kapper (want ja, wat moet ik zeggen, doen,...). Maar heb het dan toch gedaan, wel op voorhand met mijn moeder afgesproken wat ik precies moet doen (hoe knippen, betalen, weg,...) en moet zeggen als ik maar weet wat ik moet doen dan lukt het wel..

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-08 18:08

Welshcobfan, ik heb in dit topic veel berichtjes over jouw relatie gelezen.. en ik moet zeggen dat ik bewondering voor je heb, dat je het geduld hebt voor deze relatie.. Eerlijk waar. Hoop niet dat ik je beledig, want je vriend is je gelijke, begrijp me niet verkeerd.

Maar als ik kijk naar mijn vorige relatie (geen autist, maar wel een soort andere denkwereld), dan weet ik dat ik me heel vaak ook een soort moederfiguur over hem voelde.. Kan me voorstellen dat jij dat gevoel afentoe ook hebt? en daarom heb ik dus bewondering voor jullie relatie Haha!

GVR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 08:56

@ Laar ben het helemaal met je eens. Ik heb er ook respect voor !

Ik heb deze week een date ! Vind de date opzich niet meer spannend als een ander. Vind het spannender of de klik er is en we vaker faan afspreken. Gebrek aan zelf vertrouwen naar al die blauwtjes die ik gelopen heb... Al iets meer als een kwart eeuw vrijgezel..

Maar wie weet, denk ik dan maar weer. Gewoon gezellig avondje en dan zien we wel weer. Verwacht er niks van, dat laat ik lekker open,
Maar stiekem hoop je natuurlijk op een afscheids kusje. En beetje bevestiging dat er meer afspraakjes komen.

Vind het niet moeilijk allemaal, wel weer beetje om snel ergens op in te gaan. En op het juiste moment iets leuks terug te zeggen. Mischien dat toch die stoornis beetje in de weg zit. In mijn geval heeel klein beetje. Moet iemand tegen komen die me neemt zo als ik ben. Maar dat moet iedereen ! Heb eigenlijjk niet echt beperkingen. Alleen wat weinig echte vrienden. Wel weer een goed sociaal leven op werk en stal.

Nou we zien wel. Een vriendin o wel een keer punt zijn in mijn leven.
Omdat ik al lang van mening ben dat het met mij wat vriendin betreft niet goed gaat komen.

GVR

Leliev

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:05

moonfish13 schreef:
Maarre, leliev?
Wat heb jij dan?
Autist is een grooooot verzamelwoord weet je. Clown

Heb je trouwens nog een boete gehad o.i.d. na het wapenincident? Clown
Dat gebeurt toch nog wel eens dacht ik.

Ik heb een aan autisme verwante contactstoornis. Vroeger sloot ik mezelf ook op in een kast met een stapel donald ducks en zonderde me altijd af van anderen. Ook fantasiedingen waren echt in mijn ogen (de thunderbirds van vroeger bestond ook echt en zo..). Verder zocht ik vroeger nooit echt contact met mensen. Zowiezo zijn mensen eng. Ik heb ook onwijs veel moeite met het aankijken van mensen recht in hun ogen. Tegenwoordig heb ik daar een trucje voor bedacht. Ik laat mensen denken dat ik ze aankijk, maar ondertussen kijk ik ze absoluut niet aan..

En nee, ik heb geen boete gehad voor mijn wapenbezit..
Welshcobfan schreef:
hihi leliev, gewoon de manier waarop dingen jou overkomen en hoe je dat zo mooi kan verwoorden dat ik altijd dacht: er is iets met hem aan de hand, maar wat? Tong uitsteken

Tsjah, ik ben inderdaad goed in het verwoorden van dingen op een enigszions aparte manier.. Tong uitsteken

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 14:48

Iedereen bedankt! Lachen en ook voor de complimenten, echt heel lief Lachen
Ik ga nu wel mee met hem, maar ik blijf in de wachtkamer wachten zodat hij mij altijd erbij kan halen als het nodig is. De brief is al klaar: hij heeft alles goed verwoord! Voorzien met goede voorbeelden, dus dat komt wel goed.
Wel apart: in zijn hoofd maakt hij hele andere zinnen dan er uit komt. Hij schrijft bijvoorbeeld heel volwassen en gebruikt woorden die hij nooit uitspreekt! Hij zei nu ook: zo denk ik dus in mijn hoofd, zo zie ik de zinnen ook maar op de een of andere manier komen ze er nooit zo uit als ik ze denk.

En wat betreft veranderingen, ik zal inderdaad toch duidelijker moeten zijn. Ik moet er niet vanuit gaan dat hij het wel snapt, maar gewoon telkens weer alles uitleggen ipv gewoon maar doen.

Ik bemoeder mijn vriend nog wel, naja bemoeder... ik geef hem structuur en grenzen (zo heeft hij het nagelbijten al helemaal afgeleerd Tong uitsteken). Maar ik zeg wel duidelijk: ik ben niet je hulpverlener, daar heb je andere mensen voor!
Want dat deed ik wel in het begin vooral ook omdat hij het verwachte dat ik hem wel kan helpen. Maar dat heb ik afgeleerd en vooral: ik heb er totaal geen zin in.
Ben zijn vriendin, niet een praatpaal die zijn problemen maar op moet lossen Clown
Dus als hij ergens niet uitkomt zeg ik ook: schrijf maar op en leg het voor aan je psycholoog Lachen

Maar ja bemoederen zal ik altijd wel wat doen, zit in mij Tong uitsteken Mijn moeder doet het ook voor mijn vader hahaha Haha!

Laar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 17:02

Ja, het is ook wel een beetje vrouweigen denk ik, dat bemoederen Lachen Maar het moet idd wel gezond blijven, en vind dat jij dat heel mooi hebt opgelost door zo duidelijk te zijn tegen hem, het onderscheid tussen vriendin en hulpverlener maken.

Zag net een documentaire op tv, over een autist en dat was echt een Genie, een echt rekenwonder!
En daarin werd ook heel erg naar voren gebracht dat hij de getallen op een bepaalde manier in zijn hoofd zag, in verschillende grootte en vormen.
Sluit mooi aan, bij hoe jouw vriend de zinnen in zijn hoofd ziet!

Heel veel succes bij de psycholoog samen Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:06

Zal wel lukken Tong uitsteken

Ik vind dat echt zo bizar om mensen te zien (op tv dan, in het echt heb ik ze nog nooit ontmoet) die eigenlijk bijna niets kunnen, behalve 1 ding. Dat rekenwonder heb ik ook wel eens gezien, of zo'n man die bij een datum precies wist welke dag dat was!

Is er ook iets wat jullie goed kunnen? Mijn vriend heeft een soort fotografisch geheugen voor auto's Clown
Echt in het begin vond ik het leuk, maar nu heeft hij een verbod om tijdens het weekend ook maar iets met auto's te zeggen Tong uitsteken
Door de week valt hij mij maar gerust lastig met die sja vrij nutteloze informatie (voor mij dan Knipoog want als iemand vraagt naar onze nieuwe auto zeg ik: die is zwart Nagelbijten / Gniffelen en daar houd het op voor mij Tong uitsteken).

Moet er trouwens niet aan denken om echt autisten te begeleiden, heb bij scouting wel leiding gegeven aan een groep kids waarvan er ook een paar autisten (en adhd-ers) bij zaten. Kon er heel goed mee overweg vanwege mijn ervaring met mijn vriend, maar dan kwam ik thuis en had ik weer een autist op de bank zitten Tong uitsteken Toen dacht ik: nee bedankt! ik heb het 'werk' al thuis zitten Knipoog

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:14

Ik ben een freak als het Tinkers betreft, can't help it.... ken er 1001 bij naam, evt stamboom, (ex-)eigenaar, locatie, fokker, kleur, aftekeningen, stokmaat, karakter, minpunten, nakomelingen, etc Bloos

En op m'n werk ben ik een lopend naslagwerk als het om dossierinfo gaat Gestoord Zegt iemand: "wat was ook alweer het nummer van die en die?" En dan ratel ik zo het dossiernummer en/of contactpersoon en/of volledige naam en/of plaatsnaam uit... en dan gaat het bij lange na niet alleen om m'n eigen klanten Sigaar

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-08 23:38

Dan zijn ze vast erg blij met jou op je werk! Haha! Dat is wel iets practisch! Lachen

Grappig dat je ook zo'n tinkerfeitweten bent! Tong uitsteken lijkt mij niet altijd even handig als iemand naar een tinker vraagt en jij ratelt er echt alle info uit hahah Haha!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:48

Welshcobfan: Op zich vind ik het wel grof dat je zegt dat je je vriend niet wilt helpen.. Maar kan ook wel begrijpen dat dat voor jou niet zo leuk is... Wat vervelend een verbod om over auto's te praten! Ben blij dat ik dat niet krijg (geen auto's maar kan uren praten over mijn verzorgpony's). Houd hij zich ook aan het verbod??

Ik onthoud altijd veel details (over mensen, omgeving,..), ook onthoud ik altijd alle dingen die ik moet doen: Ken mijn lessenrooster, lestijden,... volledig van buiten! Als we huiswerk of toetsen krijgen weet ik dat ook steeds.. Als ik een afspraak maak met iemand dan vergeet ik dat (bijna) nooit.. Het gebeurt wel eens (niet zo vaak) dat ik eens iets vergeet, maar dat is dan eerder bewust...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 17:54

Grof? wat is er nou grof aan dat ik niet de rol van therapeut op mij wil nemen? Lachen Dat lijkt mij toch juist ongezond voor je relatie? Ik word daar niet gelukkiger van, hij ook niet. Dus voor echte hulp moet hij toch ergens anders heen.
Dat verbod is heerlijk! Haha! Hij houdt zich er ook keurig aan, omdat hij anders de consequenties wel weet: dan ga ik ook uren over paarden praten. en dat vind hij niet leuk Knipoog
Hij mag wel zeggen: wat een mooie auto bv, maar ik hoef geen uitgebreide info over die auto te horen in het weekend. Dat mag hij doordeweek doen Knipoog
Gaat goed, hij vindt het ook wel fijn omdat hij op die manier ook minder gefocust is op auto;s en hebben wij gezellige gesprekken over andere dingen Lachen
Doordeweeks ben ik natuurlijk wel af en toe het bokje, maar ik heb dan gaat het natuurlijk het ene oor erin en het andere eruit! Haha!

Wel handig horselove154 dat je die dingen onthoud! Lachen Lijkt mij niet altijd even leuk, maar het is wel praktisch Lachen
Voel je je ook wel eens een wandelend agenda?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:05

Ik zou zo'n verbod geen kenmerk vinden van een gezonde relatie moet ik eerlijk zeggen. Er spreekt wat mij betreft ook heel weinig respect uit voor dat wat iemand tot die persoon maakt. Ik zou het erg vervelend vinden als iemand waar ik een relatie mee heeft mij heel erg zou willen veranderen, in een sociaal wenselijk hoekje zou willen drukken, en ik zou dat zelf ook nooit willen doen. En volgens mij heeft autisme daar niet zoveel mee te maken. Een relatie doe je wat mij betreft met z'n tweeen op basis van gelijkwaardigheid. Maar goed, dat is natuurlijk iets wat iedereen voor zich uit moet maken - ik hoop alleen dat meelezende mensen met autisme niet het idee krijgen dat verboden en dergelijke de enige manier zijn om daarmee om te gaan.

Edit: 'niet' toegevoegd

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:10

En nog steeds ben ik benieuwd naar je persoonlijke ervaringen met autisme Lachen

Ach wij hebben een hele gezonde relatie! Haha! Dit is voor ons de beste oplossing om irritatie te vermijden door af te spreken dat weekend hobbyloos is (qua gesprek) en echt tijd voor ons Lachen
En veranderen? nee joh Tong uitsteken ik lijk wel gek om dat te proberen hahaha Haha! Hij blijft maar lekker zoals hij is! Lachen Daarom ben ik op hem gevallen Knipoog
Voor mij hoeft hij niet te veranderen, als hij wat wil doet hij het voor zichzelf Lachen

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:13

Welshcobfan:Misschien is het niet echt grof maar het lijkt me wel vervelend om zo iets te horen! Je vertrouwd op iemand en dan wordt je, door die persoon, gezegt: ''heb je een probleem?? Ga maar naar de therapeut!''
Ik zou me dan teleurgesteld voelen maar denk dat dat ook kan komen omdat ik 15 ben en jullie ouder zijn dan mij dan zul je er toch anders over denken, of niet??
Goed dat hij zich aan het verbod houdt! Zal soms wel moeilijk zijn! Wel vervelend dat hij alles over auto's onthoudt, niet zo interresant..

Ik vind het wel handig om die dingen te onthouden, al is het soms wel vervelend dat ze steeds aan mij vragen: ''Wat moeten we doen tegen morgen?'' ''Welke lokaal hebben we les?'' ..............
Wat ik ook vervelend vind is dat anderen vaak niet eens weten wat we moeten doen, of al weer vergeten zijn dat ze iets toe zeggen.. Soms voel ik me wel eens een wandelend agenda...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:22

hahaha nee ik zeg het ook niet zo tegen hem hoor! Haha! weet je hoe ik het zeg? Zet maar op papier waar je nu tegen aanloopt zodat je het er donderdag met je psycholoog erover kan hebben omdat ik je hier niet mee kan helpen.

Begin was ook wel moeilijk hoor dat verbod, maar hij raakt er aan gewend (en ik praat dan ook niet over paarden natuurlijk! want anders is het niet eerlijk Nagelbijten / Gniffelen). Het woord 'verbod' klinkt hard, maar is niet zo bedoeld (ik word bv niet boos als hij per ongeluk ineens over auto's begint, dan luister ik wel gewoon. Maar kap het wel af als hij te lang erover door gaat). Hij had gewoon een duidelijk woord nodig, vandaar Tong uitsteken

Maar pff lijkt mij best irri als mensen jou gebruiken voor info die ze zelf hadden moeten weten!

snowdon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:23

Ik vind het ook wel een beetje apart, dat verbod.... Maar ik heb ook het idee dat het heftiger klinkt dan het in feite is.

Gelukkig mag ik thuis vrijuit praten over mijn obsessie Knipoog Hij gaat zelfs heerlijk mee in mijn enthousiasme Haha!
Bij mijn ouders thuis was dat eerder het tegenovergestelde helaas.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:25

Klinkt ook heftiger dan het is, maar ik kon even niet op een betere omschrijving komen Tong uitsteken
Net als thuis: Mijn ouders vinden het prima dat ik over paarden praat, maar op een gegeven moment is het genoeg en tijd voor een ander gespreksonderwerp Knipoog
En zo heeft hij dus doordeweeks alle ruimte om zijn autoverhalen kwijt te kunnen van vooral zijn werk en in het weekend is het werkvrij en tijd voor andere gespreksstof! Haha!

horselove154

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:31

Welshcobfan: Oké, zo klinkt het wel VEEL beter dan dat ik eerst dacht!! Dan is het zeker niet grof!! Soms is het wel vervelend, voor mij zelf is het wel fijn om die dingen te weten (Dan is het duidelijk en weet ik precies wat ik nog moet doen..)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-08 18:33

Kun je ook makkelijk leerstof onthouden?