Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 16:14

*\o/* Ik ben helemaal blij.ik heb gisteren de laatste controle gehad bij de orthopeed. Er zijn nieuwe rontgenfoto's gemaakt en die zagen er helemaal goed uit. Ik heb gevraagd of ze naar het bultje (knobbeltje) in het litteken wilden kijken en deze wordt er 12 mei onder lokale verdoving uit gehaald. Verder heb ik toestemming gekregen om te gaan skiën. Daar ben ik heel blij mee :D. Ben alleen bang dat als ik op de piste sta met mijn ski's aan dat ik niet meer durf. We gaan er gewoon heen en doen gewoon rustig aan. Desnoods ga ik gewoon lekker op het terras zitten, of misschien alleen de kinderpiste af.
Groetjes yvette

Hilde_q

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 18:39

En ik krijg alleen maar 6 weken fysio .. -O- , orthopeed heeft niet eens naar mijn knie gekeken .. :?

Ben het beu.. ik vertrek naar Geldrop denk ik !

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-10 20:22

Ik zit nu in me vierde a vijfde week weet het niet zo goed 22 mrt geopereerd, maar bij mij gaat het allemaal iets langzamer! Heb nog last van veel vocht in me knie daardoor gaat het strekken en buigen ook moeilijker. Ook als ik me been te lang laat hangen word me enkel heel dik van de vocht.... En hij is heel vaak heel stijf dus moet ik hem weer op gaan maken door met me been te bengelen.. Maar goed fysio gaat wel redelijk met fietsen is het in het begin heel pijnlijk maar na een min is het weer over :)

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-10 23:48

Hallo!

Hoe gaat het met de (ex) kreupele bokkers? ;-)

Ik hoop met jullie beter dan met mij, ik ga/ben het hele circuit van foto's/MRI en onderzoeken van de orthopeed weer in. Omdat ik die rare bult bij mijn knie heb, moet ik elke 2 maanden op controle komen om te zien of en zo ja hoeveel die bult gegroeid is. Helaas groeit deze bult de laatste weken wel érg hard, knakt mijn knie opeens weer heel vaak en hard, schiet knie soms op slot en die vertrouwd mijn orthopeed niet. Volgens hem zijn er 4 opties:

1: Een cyste
2: Botsplinter die mijn lichaam inkapselt maar daarbij te veel weefsel aanmaakt
3: Wildgroei van kraakbeen en/of bot
4: Foute boel ....

Afgelopen week is een röntgenfoto gemaakt, woensdag wordt er eeb MRI scan gemaakt en volgende week moet ik bij de orthopeed op gesprek komen en krijg dan te horen hoe ze het willen behandelen (welke operatie) Normaal is er een behoorlijke wachtlijst maar ik word nu overal tussen gepropt en ik weet niet of ik daar zo blij mee moet zijn....

Zoals ik zei, ik hoop dat het met jullie beter gaat!!!

fenja

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 08:01

Uthrick wat vervelend met mij gaat alles goed. Heb alleen 14 mei uit het grote litteken onder je knie onder plaatselijke verdoving ook een botsplinter weg laten halen. Deze zat net onder de huid en ik had er last van met paardrijden. Voor de rest gaat het super.

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-10 23:08

He wat vervelend Uhtrick :(:) Hopelijk blijkt het toch een beetje mee te vallen....

Mijn revalidatie gaat helaas ook nog niet helemaal zoals ik zou willen. Ben nu dik 2,5 maand op weg en kan nog steeds erg weinig. Maar misschien wil ik ook wel te snel.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 22:35

Hoi!!

Wat vervelend Uthrick! Hopelijk komen ze snel met een conclusie en ben je weer snel klaar met alle toestanden!! Mijn revalidatie gaat gewoon poedersuiker. Voor zover dat ik dacht dat het goed ging bleek het achteraf gewoon poedersuiker te gaan ben ne 3 mnd verder en kan nog niet echt zeggen dat er verbetering erin zit.. Heb ook nog onwijs last van vocht in me knie! Met andere woorden gaat het na mijn idee te langzaam!!!!!

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 10:37

Hallo Hallo!

Hoe is het met jullie?

Ik ga morgen weer onder het mes, de bult waar ik eerder over vertelde groeit nog steeds en uit MRI scan is gebleken dat die mijn meniscus al heeft weg/kapot gedrukt en nu richting kruisband groeit.
Morgen om 06:30 melden, operatie staat voor 08:00 op de planning en als alles goed is gegaan, dan hoef ik maar 1 nachtje te blijven!

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 13:26

Hoi allemaal!

Ik meld me hier ook maar even... Ga in januari onder het mes voor een VKB-reconstructie. Toen ik 13 was heb ik een ongelukje gehad met een pony (liep naast pony, pony ging rennen, ik hield vast en werd meegesleurd), waarschijnlijk toen al VKB afgescheurd. Daarna elk jaar wel een keer erdoorheen gezakt, 4 jaar geleden kijkoperatie en meniscus bijgeknipt. Daarna redelijk stabiele knie en weinig klachten. Tot afgelopen januari: reed een F proef op de manege en paardlief schrok en sprong onverwacht opzij waardoor ik erdoorheen 'knikte' en viel. Sindsdien een onstabiel gevoel, dikke knie na veel (trap)lopen en elke maand er wel een keer flink doorheen gestapt. Dus na 12 jaar moet ik er toch aan geloven: een VKB-reconstructie. Ze gaan het op de 'hamstring-methode' doen en de verwachting is dat ik 3 dagen opgenomen word.

Ben benieuwd. Hebben jullie nog tips/tricks voor de eerste tijd? Wat kan ik verwachten qua herstel? Na hoeveel tijd liepen jullie weer zonder krukken?

@ Uthrick: succes vandaag, hoop dat je inderdaad maar 1 nachtje hoeft te blijven!

Groetjes Myranda

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 14:26

Utrick weten ze al wat voor bobbel het is?

Myranda: Verwacht toch wel behoorlijk wat pijn. Lopen zonder krukken duurt toch wel een week of 8.Zorg dat je lekker wat boeken bij de hand ehbt. Je kan toch niet van de bank/bed komen. Probeer ergens te slapen waarvoor je geen trap hoeft te lopen. Dat is nl nogal slopend.

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 15:38

Uthrick Nou weet ik waar ik je naam van kende (excursie nijkerk 08-10-2010)
Wat vervellend dat je weer onder het mes moet. Hopelijk ben je hierna volledig hersteld

Groetjes yvette

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 17:10

Beterschap uthrick.

Myranda, verwacht inderdaad veel pijn. Niet om je bang te maken maar, zo is het nu eenmaal. :) Voor ervaringen kan je dit topic even doorlezen. Deze zijn namelijk heel erg verschillend per persoon. Traplopen is inderdaad niet makkelijk, probeer dat te voorkomen of neem er ruimschoots de tijd voor.
Het zonder krukken kunnen lopen is ook heel wisselend. Mij was verteld dat het gemiddeld 6 weken duurt voordat je zonder krukken kan. Ik gooide de laatste kruk pas na 3 maanden aan de kant. :(

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 23:41

Bij mij begint de moed ook weer in de schoenen te zakken... Weet niet of ik er wel goed aan gedaan heb om die hele operatie te doen.. Ben nu in de 7de maand van me revalidatie en het wil allemaal gewoon niet daarbij komt het ook dat ik of dystrofie heb gekregen of er een zenuw klem heeft gelegen tijdens het spreiden van de wond. Waardoor ik dus moet leren leven met een zwaar vervelende pijn.. Ik had verwacht dat het sneller zou gaan.. Maar als er maar iets teveel druk krijg op me knie dan doet die gewoon pijn... Heeft met me kraakbeen te maken ofzo?

Uhm tja de 1 is met 6 weken van de krukken af en de anders zoals ik dus is er na 3 mnd pas af... Traplopen met krukken is idd slopend! Je bent gewoon kapot als je boven bent! Ik had een bed in de woonkamer staan daar sliep ik en bij me ouders douchde ik want die hebben de badkamer beneden :)

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 08:57

Bedankt voor de info dames! Vooral het traplopen had ik onderschat. Pijn zal wel lukken, vorig jaar een spierscheuring in m'n rug gehad...geen pretje. Ik zal dit topic eens goed doornemen (en m'n werkgever vast inlichten dat t een tijdje zal duren voor ik weer met OV kan).

fenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:05

Ik was heel erg vlot met alles
Ik ben vorig jaar 10 maart geopereerd en eind april mocht ik zonder krukken lopen van de fisio. ik heb nartuurlijk last gehad van pijn van de wonden maar verder is het herstel bij mij zeer voorspoedig gegaan. Ik ben aan het revalideren geweest onder toezicht van de fisio in het martiniziekenhuis in groningen. Hij had ook consulten samen met de orthopeed en samen keken ze naar het revalideren.
Al met al heb ik maar heel kort op krukken gelopen en in december was ik uit gerevalideerd. In september heb ik volgens mij voor het eers weer op het paard gezeten.

Nu doe ik alles weer zoals ik het voorheen ook zou doen. Ik had als enige complicatie dat er een botfragmentje in mijn litteken was komen te zitten vlak onder de knie. Dit voelde ik met rijden en dat is er in mei onder lokale verdoving uit gehaald.

Zo de mennsen die nog moeten wil ik veel sterkte wensen en mij is het allemaal heel erg mee gevallen.
Groetjes yvette

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:23

Zo, dat is balen deeday. Ik ken het gevoel van "het wil niet zoals het moet" helaas te goed. Ik heb uiteindelijk ook ruim 10 maanden in de ziektewet gezeten. Bij mij was het een schroef die zat te vervelen. Het ding had vanzelf op moeten lossen maar, was dat dus niet van plan. Uiteindelijk is hij er dmv een operatie weer uitgehaald.

Myranda, traplopen is vooral de eerste tijd slopend. Als de wond eenmaal gaat genezen en je knie is niet meer zo dik en gevoelig, krijg je er ook handigheid in hoor. Ik woonde destijds op de eerste verdieping en moest dus regelmatig een trap op en af. ;) Gewoon de tijd ervoor nemen. Je zit in de ziektewet dus je hebt alle tijd van de wereld.
Het is net als met douchen. De eerste keer had ik hulp nodig om mijn benen af te drogen en sokken aan te doen. Maar, na een week kon ik het zelf. Wel langzaam maar, het lukte.
Sowieso is het met krukken lopen vrij vermoeiend. De dichtsbijzijnde winkel was voor mij 400 meter maar, halverwege, op de heen- en terugweg moest ik even zitten om bij te komen. Vooral de terugweg met een tas vol boodschappen op mijn rug was geen pretje.

Paardrijden deed ik na 3 maanden weer. Wel met hulp want, ik liep nog met 1 kruk en die kan niet midden in de bak blijven liggen. Net als de stoel die ik nodig had om op het paard te komen. :+ Het rijden zelf ging supergoed. Ik heb daar veel baat bij gehad ivm de revalidering. Mijn fysio kon het altijd goed merken als ik de dag ervoor had gereden. Vooral de eerste keer had ik verwacht pijn te hebben maar, dat was dus niet zo en ik heb ook een heel uur gereden met galop en alles. Alleen lichtrijden kon ik maar 1 rondje volhouden daarna ging het pijn doen en met wijken had ik wat problemen omdat ik nog niet de spieren had om genoeg druk te geven.

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 11:27

Ik ben na 4 maanden weer opgestapt en reed toen 2 weken mijn eerste cross weer. Helaas kreeg ik later ook last van de schoef. Die is er nu uit en in prince weinig last meer, behalve als ik teveel loop op ongelijk terrein.

Uthrick

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-10 20:01

Hallo,

Ik ben weer thuis!

De operatie was "leuk" ik heb echt een hele fijne nog vrij jonge orthopeed die mij als mens ziet en niet als "patiëntnummer zoveel" Hij noemt mij bij mijn voornaam en wil niet dat ik u of meneer zeg (Ik wil pas meneer en u genoemd worden als ik 40 ben en dat duurt nog 6 jaar zei hij :+ ) Toen ik de ruggenprik kreeg stond de orthopeed al in de OK naast mijn bed en waren we samen de OK assistenten aan het overtuigen dat de radio toch echt op Q music moest ipv Skyradio ;)
Voor de operatie heeft hij een extra scherm laten bijplaatsen zodat ik weer kon meekijken en alles uitgelegd.

De meniscus was gescheurd/kapot gedrukt door die bult wat een cyste van bindweefsel en kraakbeen was. Ook zat er veel bindweefsel op en om de knieschijf wat daar niet hoorde. Alles is weggehaald en ik mag weer 3 weken op krukken hobbelen.

Met de orthopeed afgesproken dat mijn goede voornemen voor 2011 het voorkomen van operaties wordt :+

Libertylove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 00:40

Uth: Fijn dat je weer thuis heb. Voor jou is het een goed voornemen om in 2011 operaties te voorkomen :P

Myranda: Ik heb de VKB operatie 30 september 2009 laten doen en was na een maand of 6 uitgerevalideerd. Ik liep ervoor al een jaar of 3 met een kapotte vkb, uiteindelijk toch geopereerd. Ik heb ervoor gekozen om de operatie met een ruggenprik te doen, zodat ik mee kon kijken. Ik vond dat zelf heel leuk. Ik ben in de middag geholpen en het was de bedoeling dat ik 1 nacht zou blijven, ware het niet dat ik de dag na de OK erg misselijk was en maar bleef spugen. Zodoende moest ik nog een extra nacht blijven, wat baalde ik zeg!
Ik heb in het ziekenhuis al fysio gekregen en toen ik thuis was had ik 2 keer in de week fysio. Het ging bij mij erg voorspoedig. Na 2 wkn liep ik met één kruk en 3 wkn na de OK liep ik zonder krukken. De fysio had gezegd dat ik een maand of 3 niet mocht paardrijden, had dat geaccepteerd, al baalde ik daar wel van. Na 6 weken had de fysio goed nieuws, de knie was al heel goed aan het herstellen en ik mocht langzaam aan weer paardrijden.
Inmiddels gaat het nog steeds erg goed. Ondanks dat ik afgelopen mei aangereden ben en daarbij precies op mijn geopereerde knie kwam. Was toen even bang dat ik weer geopereerd moest worden, maar dat was gelukkig niet het geval.

Sterkte in ieder geval met de OK!

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:29

Bedankt voor al jullie reacties! Weet nu iets meer wat me te wachten staat.

Morgen een gesprek met de anesthesist. Wat ik al begreep van de orthopeed is dat zowel ruggeprik als volledige narcose mogelijk is. Waarvoor hebben jullie gekozen en waarom? En is dat bevallen?

Bij de kijkoperatie van 4 jaar geleden had ik gekozen voor een ruggeprik. Zo kon ik meekijken met wat ze deden, was wel erg interessant. Maar vraag me af of ik me bij zo'n langere operatie niet onwijs ga vervelen oid...

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 10:53

Mijn eerste operatie was in Nederland en daar mocht ik ook kiezen. Ik heb toen ook voor een ruggeprik gekozen omdat ik ook mee wilde kijken. Hartstikke leuk om te zien. :j
Mijn 2e en 3e operatie waren hier en hier mocht ik niet kiezen. Ik heb tot op het laatste moment vol gehouden dat ik een ruggeprik wilde hebben maar, het zat er echt niet in. :n Dus dat werd 2 keer een volledige narcose en geen tv kijken. ;) De reden die gegeven werd was dat sommige mensen in paniek raken zodra er in het bot geboord gaat worden. Schijnt een erg onprettig geluid te zijn.
Het voordeel van een volledige narcose is dat heel je lichaam in 1 keer wakker wordt. Met een ruggeprik is eerst je hoofd wakker en als je dan naar de wc wil, kom je tot de ontdekking dat je benen nog niet werken.
Sommige mensen hebben langer "last" van een volledige narcose. Vermoeidheid die je nog een jaar blijft voelen. Ik heb zelf bij beide verdovingen geen extra last gehad achteraf.

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-10 16:03

Ow kan dat jo door een volledige narcose vermoeidheid een jaar lang nog voelen? Dat wist ik heel niet.. Heb twee keer over narcose gehad maar de laatste was echt verrot ben nog nooit zo ziek geweest als die keer.. Brr!! Maar ik denk dat het door en de morfine en narcose kwam.. K heb gekozen voor de narcose omdat ik al een aantal verhalen had gehoord over de ruggeprik zoals dat je benen nog niet mee willen werken, en mijn hoefsmid vertelde me dat zijn hart in eens heel langzaam ging kloppen en dat die het idee had dat die dood ging.. Ik als paniekhaas :Y) Me vader had trouwens met een ruggeprik het probleem dat het gaatje van de naald open bleef en daardoor nog tot drie maanden na die tijd hoofdpijn had..

Myranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 13:11

Nou...vanochtend het gesprekje gehad en besloten om voor een ruggenprik te gaan. Wel met aanvulling van een prikje in mn lies 'want anders is de pijn te erg'. Hmmm...begin m nu wel te knijpen... Alvast dozen paracetamol in gaan slaan? Hoelang zijn jullie aan de pijnstilling geweest? Is ook de bedoeling dat ik een dag of 3 in het ziekenhuis blijf, been gaat ook in een strekker oid.

Vorig jaar een spierscheuring in mn rug opgelopen na een val tijdens een buitenrit. Toen bijna 3 weken aan de tramadol (soort morfine) + 8 paracetamol per dag gezeten. Zo suf als een konijn ;-)

Deeday

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:13

Ik ben 1 nacht in het ziekenhuis geweest. Maar dit verschilt nog al per ziekenhuis.. Ik moet je eerlijk bekennen dat een spierscheuring veel meer pijn doet.. Ik heb zowat niet aan de pijnstillers gezeten. Alleen als ik na de fysio ging :Y) En voor het slapen gaan meestal een paracetamol..

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-10 21:21

De eerste keer 2 nachten / 3 dagen gebleven, de 2e keer een hele dag en de 3e keer een paar uurtjes. Tja, verschil moet er wezen. :D