ben jij DONOR of niet?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mitnait

Re: ben jij DONOR of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:39

Gecondoleerd.
Ik weet dat ik na mijn dood niks meer zal voelen. Maar het idee dat ze dingen uit mijn lichaam halen beangstigd me.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:41

Heel het idee van doodgaan beangstigt veel mensen, maar vraag blijft onbeantwoord: wat als je zelf een hart nodig hebt.

Ik blijf bij mijn (harde) mening: niet willen geven? Prima, maar dan ook niet ontvangen.

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:54

Harteloos hoor Ellen.....

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 14:57

Mag JIJ hebben na mijn dood Haha!

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:01

Bloos ik zit er al in of niet?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:01

Tuuuuurlijk Knipoog

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:34

Sorry Ellen, hier ben ik niet mee eens. Niet geven=niet krijgen is wel erg kort door de bocht. Ik hoop niet dat ik ooit een orgaan hoeft te ontvangen van iemand, maar mocht het zo zijn, zal ik diegene erg dankbaar zijn.
Maar toch blijf ik bij mijn idee. De dood op zich beangstigd me niet, maar wat ze doen emt mijn lichaam erna wel.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:36

Als je geen codicil hebt moet je ook zelf geen orgaan krijgen vind ik hoor.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:37

Sorry dan maar te kort door de bocht, er is gewoon een schreeuwend tekort aan donoren, een excuus als "ik vind het eng" vind ik niet voldoende.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:38

je merkt er toch niks van,als ze een orgaan er uit halen.

Sim0ne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:39

Mitnait schreef:
Sorry Ellen, hier ben ik niet mee eens. Niet geven=niet krijgen is wel erg kort door de bocht. Ik hoop niet dat ik ooit een orgaan hoeft te ontvangen van iemand, maar mocht het zo zijn, zal ik diegene erg dankbaar zijn.
Maar toch blijf ik bij mijn idee. De dood op zich beangstigd me niet, maar wat ze doen emt mijn lichaam erna wel.

Vind ik niet zo kort door de bocht hoor, als je er wel 1 wil krijgen en niet wil geven, is dit behoorlijk egoistisch. Dankbaarheid lijkt me in deze niet genoeg, je kunt er minsten iemand anders een plezier mee doen. En dan nog, al heb je een codicil, de kans is zoooo klein dat het gebruikt wordt, omdat je namelijk in het ziekenhuis moet sterven en eigenlijk in gezonde toestand (qua organen)...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:41

Ik snap best dat mensen er problemen mee hebben, maar als dat door levensovertuiging is WILLEN ze over het algemeen ook niet ontvangen. Nou, prima.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 15:51

marleen_usar schreef:
je merkt er toch niks van,als ze een orgaan er uit halen.

Idd dus waarom niet...
Ik ben dan toch dood...

Sociolan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:12

Ik wil best donor zijn, maar dan vind ik wel dat mijn organen moeten gaan naar iemand die dat ook is. Dat is ook de reden dat ik dus geen donor ben. Het maakt mij niet uit wie mijn organen krijgt, zolang hij/zij maar ook donor is.
Vind ik teminste.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 16:16

Is omgekeerd zeggen van wat ik ook vind inderdaad. Maar ik ben dus WEL donor.
Want zo help je de mededonoren dus ook niet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 19:13

Mitnait schreef:
Sorry Ellen, hier ben ik niet mee eens. Niet geven=niet krijgen is wel erg kort door de bocht.

Waarom? Waarom zou je de voordelen van een systeem moeten hebben, als je niet mee wilt doen met de nadelen? Waarom vind je dat je dan toch kans op een donororgaan zou moeten hebben? Zou je dat kunnen uitleggen?

traan_beauty

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:08

IKbenEllen schreef:
Heel het idee van doodgaan beangstigt veel mensen, maar vraag blijft onbeantwoord: wat als je zelf een hart nodig hebt.

Ik blijf bij mijn (harde) mening: niet willen geven? Prima, maar dan ook niet ontvangen.

Dat vind ik dus ook. Hoe hard het ook klinkt.. Ik vind het behoorlijk egoïstisch als je zelf wel een orgaan wilt nemen maar niks wil afstaan, alleen omdat je het een ''eng'' idee vind.

Ik heb het formulier ingevuld en opgestuurd Haha! Ze mogen bij mij álles hebben.

Ellebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 20:17

Mijn nabestaanden weten haarfijn wat ik wel en niet wil. Organen mogen gedoneerd worden, weefsels ook maar alleen als er een direct belang van iemand is. Niet eerst uitnemen en vervolgens toch op kweek zetten of voor onderzoek gebruiken. Zij hebben uiteindelijk het laatste woord in wat er wel en niet gedoneerd wordt, als zij zich er niet prettig bij voelen mogen ze van mij ook beslissen me heel te laten. Het is wat mij betreft niet meer zo belangrijk wat er met mijn lichaam gebeurt, maar ik wil allereerst dat mijn nabestaanden wel op een fijne manier afscheid kunnen nemen. Hun belang komt wat dat betreft voor mij voor het belang van een onbekende.

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-07 22:45

En wat is er mis mee als organen voor onderzoek gebruikt worden en misschien wel voor vooruitstrevend onderzoek wat uiteindelijk bijvoorbeeld orgaandonatie overbodig maakt?

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:12

Nee, ik ben geen donor.
Het idee dat ze me nog open snijden als ik dood ben en me organen der uit halen en iemand anders er dan mee rond loopt die ik niet eens ken...
Klinkt misschien wel een beetje hart maar dat gevoel zit me toch niet helemaal lekker.
Terwijl dat als ik naar de tv zit te kijken naar een trauma progamma of ziekenhuis en ik zie zulke zieke mensen krijg ik wel een brok in me keel. Verdrietig

Behalve voor me eigen Familie daar zou ik het dan wel weer voor willen zijn maar niet voor een wild vreemde.
Als iemand idd ze eigen lever verknalt heb aan te veel aan alchol vind in dat toch wel ze eigen probleem.

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:14

ik ben geen donor...

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:17

Niet iedereen met een verknalde lever is alcoholist hoor... maar dat is al een aantal keer gezegd, die komen niet eens voor donorschap in aanmerking.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:25

IKbenEllen schreef:
Niet iedereen met een verknalde lever is alcoholist hoor...

Maar dat redeneert zoveel makkelijker Pling En het scheelt ook weer wat mensen die een donororgaan zouden moeten. Dan kunnen de mensen die geen donor zijn, ook makkelijker zeggen dat het eigenlijk best meevalt, en dat het probleem kleiner is dan we denken, etc.

X__Hardc0re_ schreef:
Terwijl dat als ik naar de tv zit te kijken naar een trauma progamma of ziekenhuis en ik zie zulke zieke mensen krijg ik wel een brok in me keel. Verdrietig

En jijzelf? Zou jij een orgaan van een wildvreemde willen? Zou jij blij zijn als iemand tegen jou zegt: "tsja, ik krijg wel een brok in mijn keel, maar toch ga ik je niet helpen"?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:29

Meestal als je dan vraagt: en als jij zelf een orgaan nodig hebt, zou je die dan wel nemen, is het ineens stil....
Alleen hierom al zou het systeem van aanmelding dus omgedraaid moeten worden. Gaat helaas niet gebeuren.

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-07 17:32

Nou sorry hoor...
Dat wist ik niet maar goed dan nog hou ik me ingewande en organe lekker in me lijf waar ze horen.

@Shadow
Ik weet het niet beetje makkelijke beslissing om dat nu zo te zegge terwijl ik kern gezond achter me pctje zit thuis.
Maar vind het een enorm ranzig idee om een orgaan te krijgen van een dode.
Draag ik gewoon een deel lijk mee. Sigaar