Achillespeesruptuur - wondellende na infectie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 08:04

Jaa zat ook te denken om misschien te vragen of ze bij poli ook een uitvalslijst hebben of dat misschien sneller kan.

Ben nu ook met een vriendin aan het appen die platisch chirurg is (voor met name handletsels) en daardoor ook een boel van pezen weet.

Die zegt dat het klinkt als een "pseudopees", langzaam uitgerekt littekenweefsel wat qua vorm lijkt op een pees, maar daar dus niet de functie van doet (=verlenging). Peesverbinding is stukgegaan en lichaam heeft dan het gat netjes opgevuld met littekenweefsel. Dus pees - litteken (5-6cm) - pees, allemaal netjes aan elkaar, maar wel te lang (met disclaimer dat ze de mri zelf niet gezien heeft natuurlijk, maar dit eruit zou opmaken).

DideH

Re: Achillespeesruptuur - wondellende na infectie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 08:42

Helaas, niet eerder plek en ze werken ook niet met een uitvalslijst -O-

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 08:57

Vraag het Gomir even. ;)

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-26 10:17

DideH schreef:

Jammer, dan zit er niks anders op dan te wachten tot het consult. Heeft het lezen van het radiologisch verslag met de beoordeling van jouw vriendin wat rust gegeven, of wekt het alleen maar meer vragen op?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-26 10:33

leintje_ schreef:
DideH schreef:

Jammer, dan zit er niks anders op dan te wachten tot het consult. Heeft het lezen van het radiologisch verslag met de beoordeling van jouw vriendin wat rust gegeven, of wekt het alleen maar meer vragen op?

Het is een beetje conform verwachting dat er iets zichtbaar is, maar je weet nu natuurlijk nog steeds niet waar je aan toe bent, dus ik kijk echt heel erg uit naar volgende week vrijdag. Heb het idee dat ik dan pas "echt" verder kan, als het meer concreet wordt.

Dus nee helaas, de radartjes draaien nu weer op volle toeren omdat er weer een stukje info bij is gekomen

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-26 13:43

Meh, misschien was het weer niet handig om met verwachtingen naar fysioafspraak te gaan.. fysio zei: ik kan niet eerder meer achterhalen dan je nu zelf al uit het dossier hebt getrokken.

Jammer :( Toch nog een volledige week wachten nu..

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-26 16:03

Bummer...

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 09:56

Mijn brein is gemeen :\

Droomde vannacht dat ik wakker werd uit de narcose, dat de operatie erop zat en ik heel opgelucht was dat het eindelijk zo ver was :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 09:59

:(:)
Dat is dan teleurstellend als je wakker wordt.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 11:38

Bellatrix schreef:
:(:)
Dat is dan teleurstellend als je wakker wordt.

Ja gekke gewaarwoording als je dan teleurgesteld wakker wordt dat je niet met je been in het gips blijkt te zitten :') _O-

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 11:43

Oh wacht. Ik was nog niet wakker toen ik reageerde. :')

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 11:49

Bellatrix schreef:
Oh wacht. Ik was nog niet wakker toen ik reageerde. :')

Haha nee je was wakker genoeg, zo bedoelde ik hem ook, ik was oprecht teleurgesteld :')

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 11:53

Ik raak in de war van jou. _O-

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 12:56

Bellatrix schreef:
Ik raak in de war van jou. _O-

Hahaha ik zelf ook :')

Bedoelde: het is een idiote situatie dat je van zoiets teleurgesteld raakt dat het niet echt is :+

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 13:20

Hmm, even een spreekwoord verbouwen: Waar het hart vol van is, loopt de droom van over...

Wat is de realiteit dan hard als je wakker wordt.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 16:08

DideH schreef:
Mijn brein is gemeen :

Droomde vannacht dat ik wakker werd uit de narcose, dat de operatie erop zat en ik heel opgelucht was dat het eindelijk zo ver was :')

Ik heb dat ook zo vaak gehad. Droom nog wel eens dat ik weer geopereerd moet worden. Nou ben ik nu uiteraard niet meer teleurgesteld als het niet waar blijkt te zijn, maar 3 jaar geleden heb ik dat gevoel wel gehad en het is zo'n rare gewaarwording.
Vrijdag de uitslag toch?

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 16:49

leintje_ schreef:
DideH schreef:
Mijn brein is gemeen :

Ik heb dat ook zo vaak gehad. Droom nog wel eens dat ik weer geopereerd moet worden. Nou ben ik nu uiteraard niet meer teleurgesteld als het niet waar blijkt te zijn, maar 3 jaar geleden heb ik dat gevoel wel gehad en het is zo'n rare gewaarwording.
Vrijdag de uitslag toch?

Oohh dat geloof ik dat bij jou die operaties nog vaak zijn komen spoken!

Inderdaad vrijdag eindelijk uitslag bespreken s middags. Ben echt iedere dag af aan het strepen als "yes, we zijn er weer 1 dichterbij". Hoop echt dat die afspraak me verder gaat helpen en dat het niet straks toch een "laten we het nog even 2 maanden aankijken" oid wordt. Dat is echt mijn angst.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:14

Als het (voorlopig) beleid wordt om af te wachten, dan zou ik zelf de vraag stellen hoe groot de orthopeed de kans acht dat de klachten nog zullen verbeteren zonder interventie. Afhankelijk van zijn antwoord kan je dan natuurlijk altijd zelf nog beslissen wat jij dan zou willen. Als je een goede arts hebt, dan laat hij je ook mee beslissen over het beleid.
Mijn orthopeed zei vorig jaar dat hij, voor mijn pijnklachten, misschien eerst een telefonisch consult wilde plannen, met de vraag of de klachten er nog waren, i.p.v. direct een foto te maken om een eventuele operatie te kunnen bespreken. Toen heb ik ook gevraagd hoe groot hij de kans achtte dat mijn klachten nog uit zichzelf zouden verbeteren, want het was in 8 maanden nog niks verbetert (eerder verslechterd). Toen trok hij zelf ook al wel de conclusie dat die kans heel klein zou zijn en dat eerst een TC geen meerwaarde zou hebben en is er gewoon meteen een follow-up op de poli met foto's vooraf voor 6 maanden later aangevraagd.

Ik duim voor je dat er een plan op tafel komt te liggen waarmee je iig een stap verder komt, wat dat plan ook maar mag zijn. Een operatie zou natuurlijk poedersuiker zijn, maar als je daardoor wel kan gaan opbouwen, dan is het nog even volhouden en dan weer gaan bouwen.

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-26 17:24

leintje_ schreef:
Als het (voorlopig) beleid wordt om af te wachten, dan zou ik zelf de vraag stellen hoe groot de orthopeed de kans acht dat de klachten nog zullen verbeteren zonder interventie. Afhankelijk van zijn antwoord kan je dan natuurlijk altijd zelf nog beslissen wat jij dan zou willen. Als je een goede arts hebt, dan laat hij je ook mee beslissen over het beleid.
Mijn orthopeed zei vorig jaar dat hij, voor mijn pijnklachten, misschien eerst een telefonisch consult wilde plannen, met de vraag of de klachten er nog waren, i.p.v. direct een foto te maken om een eventuele operatie te kunnen bespreken. Toen heb ik ook gevraagd hoe groot hij de kans achtte dat mijn klachten nog uit zichzelf zouden verbeteren, want het was in 8 maanden nog niks verbetert (eerder verslechterd). Toen trok hij zelf ook al wel de conclusie dat die kans heel klein zou zijn en dat eerst een TC geen meerwaarde zou hebben en is er gewoon meteen een follow-up op de poli met foto's vooraf voor 6 maanden later aangevraagd.

Ik duim voor je dat er een plan op tafel komt te liggen waarmee je iig een stap verder komt, wat dat plan ook maar mag zijn. Een operatie zou natuurlijk poedersuiker zijn, maar als je daardoor wel kan gaan opbouwen, dan is het nog even volhouden en dan weer gaan bouwen.

Het is nu een van de andere orthopedisch chirurgen dan die mij eerder geopereerd heeft. Heb wel het idee dat deze iets meedenkender is, dus wat dat betreft geeft dat wel hoop. Hij nam vorige keer ook wel echt de tijd ipv snel kamer in en uit.

Maar dat van de verbetering is wel een goede vraag om dan te stellen ja. Sinds laatste polibezoek heb ik ook eerder het idee dat het slechter is geworden dan beter. Dat ik met 31 jaloers naar de invalideparkeerplekken kijk bij bijv de supermarkt is gewoon niet goed.

Heb het woord "operatie" inmiddels wel ergens een plek kunnen geven. Als het dan dat wordt dan krijgen we inderdaad een reset, maar dan vanaf dan hopelijk wel vooruit. Kom nu gewoon echt niet meer verder met dit aanmodderen.

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-26 17:59

Nee dat is zeker geen goed teken. Misschien dat een conservatieve behandeling nog kan helpen als daar op een andere manier naar wordt gekeken, maar als het nu alleen maar achteruit gaat, dan zou ik me ook hardop afvragen of een conservatieve behandeling nog meerwaarde heeft en een operatie niet de kortste klap is

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:15

Mijn duimen draaien voor je Dide!

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 12:27

Dankjewel! Ik ben de uren af aan het tellen tot de afspraak!

Had net gelukkig nog afspraak bij fysio, dus even wat afleiding met een circuitje

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:40

De tijd kruipt dan voorbij. Hoop voor je dat je inmiddels meer weet

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : Gisteren, 16:52

Ik ben net weer thuis inderdaad!

Conclusie is dat het weer opereren wordt om de pees in te korten. Orthopeed vond het alleen zo'n zooitje geworden qua lengte van het littekenweefsel dat hij twijfels heeft bij de effectiviteit van alleen inkorter. Plan is dus om naast het inkorten de achillespees ook te verstevigen met de buigpees van de grote teen, die kennelijk daar ook ergens rondhangt. Die wil hij dan met een schroef gaan vastzetten in het hielbeen. Daarnaast gaat hij voor de zekerheid toch een stukje bot wegschaven, omdat het wel kan zijn dat dat toch een beetje mee irriteert. Just to be sure dat dat niet later een probleem wordt.

Daarnaast tijdens ok ook meteen diepe kweek gepland om uit te sluiten dat er een bacterie rommelt, gezien mijn geschiedenis. Mogelijk meteen AB er tegenaan gooien.

Plan daarna is afhankelijk van wat ze aantreffen en hoe de wondgenezing nu gaat: 2 weken gips + 4 weken walker, of 6 weken gips. En daarna dan weer opnieuw beginnen met revalidatie.

Voor de liefhebber, even foto gemaakt van mri. Als ik het goed begreep hoort het zwarte gedeelte waar ik de paarse streep naast heb getrokken ongeveer even dik te zijn als beneden bij de aanhechting thv de gele lijn. Dat kleine uitstulpinkje bij het blauwe cirkeltje gaat hij weghalen.

Afbeelding

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 17:07

Een heel verhaal, maar er worden stappen gezet. Hoe voel je je er zelf onder en is er bekend op welke termijn het kan worden gepland?