Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:55

Vreselijke mensen die zoiets doen (of beter gezegd flikken) Earth … Ik hoop dat je er geen problemen door krijgt. Dat is de reden dat ik niet alles over mezelf en mijn ziekte online durf te zetten. Het ‘werk’ dat ik voor het bedrijf van mijn man doe deed ik ook al voordat ik ziek werd. Het UWV weet hiervan. Omdat ik niet een uur per dag of meerdere uren per week kan werken maar sporadisch hier en daar is voor een baas of als eigen baas werken gewoon geen optie.

Het kan af en toe dus wel, maar 99 van de 100 keer moet ik daar andere dingen voor laten. Zoals boodschappen of huishoudelijke taken. Dat is met leuke dingen/uitjes hetzelfde, die moeten daar voor wijken. En ergens snap ik dat dat wringt bij iemand die misschien wel werkt, die zou ook liever vrij zijn en iets leuks gaan doen. Ik zou dan de vraag stellen, mag ik dan omdat ik ziek ben alleen maar thuis blijven? Af en toe is het de pijn en ongemak/het ziek zijn waard om iets leuks te doen. Bij mij is het voornamelijk fysiek, maar mentaal is het soms nodig om die grens op te zoeken of er overheen te gaan.

Anders denk ik dat iedere fysiek chronisch zieke vanzelf bij een psycholoog terecht komt :+ Dan worden die wachttijden nog langer :=

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 17:59

Earth schreef:
Oh wat heftig Tallie. Ik herinner een bokker die daar een keer voor haar partner een topic over die aandoening aan maakte. Het heeft een bepaalde naam toch?

Ik ben er viavia achter gekomen dat er bokkers zijn geweest die me hebben geklikt bij het UWV. Echt zo bizar. Omdat ik af en toe lesgeef en wat andere verdiensten buiten het uwv binnen haal. Echt heel pijnlijk, een geval van hele harde verkeerde vooroordelen. En dat je daar wat van vindt is tot daar aan toe, maar er daadwerkelijk wat mee doen vind ik wel heel misselijk. :n Ik ben zo teleurgesteld weer in de mensheid. Sowieso mijn topic van afgelopen week was weer een deksel op de neus, er werden daar soms echt pijnlijke dingen gezegd. Zoveel vooroordelen weer, echt ongelofelijk.

Dit meen je toch niet? Wat hebben mensen toch vandaag de dag? :(

Earth

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 18:01

Nee ik verwacht geen problemen hoor, maar idd bizar is het wel. En het is geen grap, blijkbaar zijn mensen zo bizar. :(

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:02

Earth schreef:
Nee ik verwacht geen problemen hoor, maar idd bizar is het wel. En het is geen grap, blijkbaar zijn mensen zo bizar. :(

Het is gewoon heel naar.

nevica

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:03

Dat is wel fijn! Dan maar minder online zetten want het is echt te gek voor woorden dat mensen zich gaan bemoeien met iemand die ze niet kennen... (ga ik vanuit)

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:05

En die stoere bokkers melden zicht hier toch ook wel even?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:12

Echt, wat een haters zijn er toch.. :n

Ik heb maar wat pillen besteld voor de lever. Kan het allicht proberen iets te verbeteren. :(:)

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:33

Ben heel benieuwd of dit inderdaad gebeurt is. Via via is lang niet altijd betrouwbaar. Heeft het uwv al contact met je opnemen en aangegeven we hebben een tip gehad over dit forum???

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:33

Bizar.

Ik blijf het zelf vreselijk moeilijk vinden hoeveel ik noem van klachten vs hoeveel ik noem van wat ik kan.
Dat laatste is veel leuker en veel positiever. En deel ik veel liever.
Daar door ontstaat er dus wel een scheef beeld.

Tweede is dat ik ook mede uit angst voor het uwv niets durf.

Ik heb redelijk recent de vraag gekregen om een lezing te geven (eenmalig) over een onderwerp waar ik veel van weet.
Daar had ik prima geld (leuk geld ook) voor kunnen vragen.

Maar dan ben ik verplicht om het door te geven met het risico dat dat wordt gezien als 'oh ze kan dus werken'.
Maar een keer een lezing van anderhalf uur waar ik me anderhalve maand op kan voorbereiden, 5 dagen tevoren niets doen en week erna níets in de agenda hebben,
Is echt anders dan het structureel kunnen.

Maar omdat ik dus niet durf, krijg ik óók de kans niet om toch wat naam op te bouwen en om voor mezelf te kijken hoe de gevolgen zijn. Of ik het wellicht vaker zou kunnen (zeg twee keer per maand) of dat dat totaal onhaalbaar is.

En daarmee, gek genoeg, houd de starheid van het UWV mij tegen om alles kansen te pakken en alles uit te proberen....

Het zou zo fijn zijn als je ongestraft af en toe eens zou kunnen uitproberen hoe iets valt en wat de gevolgen zijn. Of die meevallen of tegenvallen.

Mijn oude werk kan ik niet meer, nooit meer.
Ik heb enorm veel beperkingen, en er zijn geen kant en klare bestaande banen die passen bij àl mijn problematiek.

Maar geef me dan toch de ruimte om ongestraft te kijken of ik een baan kan creeeren die voor mij haalbaar is.
Of desnoods soms een periode wel en soms een periode niet.

Terwijl ik dit type merk ik dat het mij écht raakt.
De tranen springen in mijn ogen. Gebeurt niet zo vaak.

Ik wil vreselijk graag in de toekomst weer wat kunnen, aangepast op alle extreme bijzonderheden die bij mij passen.
Laat het mijzelf uitproberen, en wie weet pak ik die paar % kans dat het me lukt.

Maar de wijze waarop het UWV werkt staat dat voor mij volkomen in de weg.

In plek van een 'goh wat goed dat je wat probeert' loop je het risico op herkeuring.
En we weten allemaal dat dat de nodige elementen van een loteeij in zich heeft.

#en nu ga ik naar buiten, tranen drogen.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:36

Femke :knuffel:

Maar zo is het wel.
Voor de mensen die af en toe wat zouden kunnen zou het basisloon zo goed zijn

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 18:38

zo dan.... hoe triest ben je dan......
Het zou niet eens in mij opkomen om iemand te verlinken, zelfs niet als ik die persoon niet zo hoog heb zitten.
Maar je hebt van die toetsenbord heldinnen die de hele dag niets anders te doen hebben dan op bokt en andere socials te zitten en de meest rare dingen doen....

Ik doe voor "ons bedrijf" de administratie wanneer het mij uitkomt, maar daar houd het dan ook echt wel mee op. Meer energie heb ik gewoon niet en heb ik er ook niet voor over.
Als ik eenmaal bezig ben is het wel lekker maar ik weet dat het consequenties heeft...... energie technisch zeker.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:04

Femke… ik denk dat veel mensen daar tegenaan lopen; zelfs niet alleen in NL. België heeft een ander systeem, maar is niet beter.
En zo komt het dat veel mensen met een chronische ziekte of een handicap thuis blijven en leven van een uitkering. En vervolgens kunnen we als maatschappij dan met de vinger wijzen naar “die profiteurs” die “zo’n hoge uitkering krijgen zonder ervoor te werken” (niet mijn woorden tussen “ uiteraard, zo wordt het hier oa door bepaalde politieke partijen naar de burgers gecommuniceerd). Zo jammer want zoveel mensen met een beperking of ziekte willen echt graag werken, maar doen het niet omdat ze daardoor in hun eigen vel snijden.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:11

Voor dat je iemand vals beschuldigd Earth, weet je echt zeker dat iemand van Bokt je hebt "verlinkt"? Want je zet zelf veel, heel veel van jezelf op internet. UWV controleert op verschillende manieren op internet en zou het niet kunnen zijn dat ze bijvoorbeeld op Facebook of Bokt oid iets hebben gelezen? Zo is de tante van mijn man ook "gepakt" (en terecht in haar geval!) Ookal is je Facebook afgeschermd, UWV gaat zo gewiekst te werk, die vinden wel wat, als er tenminste iets te vinden valt.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:14

Hebben die daar tijd voor dan. Random accounts door spitten?
Lijkt mij toch eerder na een melding

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:17

Het UWV kijkt zeker accounts na, maar dan moet er idd een melding zijn geweest.

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:18

Heel herkenbaar Femke, misschien geeft dat wat troost.

Gisteren had ik een gesprek met het UWV waar ik voor een keuze werd gesteld. Van een WIA naar een IVA en er 5% op vooruit gaan maar wel een herkeuring of in de WIA blijven. Ik word nu 2x per jaar gebeld om te vragen of er veranderingen zijn, na 5 jaar WIA houden ze hiermee op om de werkdruk bij het UWV te verlagen (is mij verteld). Ik durf de herkeuring niet aan want er is weinig tot niks aan mijn situatie veranderd.

Ondanks dat zo'n gesprek in mijn situatie (fijn contactpersoon, geen verandering) altijd 'makkelijk' is vind ik het heel zwaar. Een deel vanwege wat jij noemt Femke, dat je gewoon niks kan proberen want daar zitten consequenties aan vast.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:23

Femke :knuffel:

Het is gewoon zo wreed en vreselijk dat je gewoon niks mag proberen. Het risico op negatieve gevolgen financieel voor de rest van je leven is gewoon te groot. De kans dat ze denken aaah een keer iets doen meneer mevrouw u bent genezen. En zwaai zwaai afkeur.

Of je mag het doen, krijgt een keer een inkomen, dat wordt dan meteen voor het gemak maar iedere maand ingehouden. Voor dat je dat weerterug gedraaid hebt ben je zo maanden verder. En ja geen enkel inkomen leeft wat lastig. -O-

Het is gewoon dwaas natuurlijk dat ik niet eens mijn zelf gekweekte groente, een zelfgemaakt schilderij of eerder eitjes van de kippen mocht verkopen want dat was werk. 8)7

Je kunt op geen enkele manier een nuttige bijdrage doen, of koffie schenken ergens eens per week. Nope werk. :list:

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:24

Cayenne schreef:

Nee hoor, ook zonder melding. Ken iemand die bij UWV gewerkt heeft die de zich de hele dag moest bezig houden met online accounts napluizen. Kreeg elke dag een lijst met namen erop die hij moest controleren. Weet niet of dat nog steeds zo is, is al wat jaar geleden. Een soort steekproef. Als jij niets te verbergen hebt, hoef je er ook niet bang voor te zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:27

fohadie schreef:
Cayenne schreef:

Nee hoor, ook zonder melding. Ken iemand die bij UWV gewerkt heeft die de zich de hele dag moest bezig houden met online accounts napluizen. Kreeg elke dag een lijst met namen erop die hij moest controleren. Weet niet of dat nog steeds zo is, is al wat jaar geleden. Een soort steekproef. Als jij niets te verbergen hebt, hoef je er ook niet bang voor te zijn.

Wauw! :wow: Wat lijkt me dat bizar om te doen? En wat nou als je je account op privé hebt staan?
Maar inderdaad, als je niets te verbergen hebt lijkt het me verder gewoon prima.

Femke :(:)

Charlotte446

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:29

Ik ben niet op een hele leuke manier weggegaan bij mijn oude werkgever. Ik had de afhandeling van de eindovereenkomst uit handen gegeven en het bedrijf aan een advocaat. Nu wilden zij zich bij iets niet aan de wettelijke vergoeding houden wat uiteindelijk om drie tientjes ging :+ Ze bleven de betaling uitstellen en uiteindelijk kreeg ik het 2 maanden later in 2 delen met de omschrijving salaris. Ik kreeg gelijk de belastingdienst op mijn dak. Die hele vriendelijke man begon gelijk over fraude en zei dat ik blij mocht zijn dat hij mijn dossier tegen kwam. Hij gaf aan dat collega's zonder onderzoek te doen gelijk aan het UWV doorgeven dat er sprake van fraude is.

Dat was ondanks dat ik niks fout had gedaan mijn eerste waarschuwing dat je met een uitkering echt voorzichtig moet zijn.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:32

Ook over kleine bijverdiensten die in verhouding heel weinig voorstellen kunnen ze moeilijk doen helaas.
Fraude is voor hen fraude, hoe klein het bedrag ook is.
Dus idd moet je echt mega voorzichtig zijn, want je kunt zo een flinke boete krijgen of nog erger :\

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-24 19:33

fohadie schreef:
Voor dat je iemand vals beschuldigd Earth, weet je echt zeker dat iemand van Bokt je hebt "verlinkt"? Want je zet zelf veel, heel veel van jezelf op internet. UWV controleert op verschillende manieren op internet en zou het niet kunnen zijn dat ze bijvoorbeeld op Facebook of Bokt oid iets hebben gelezen? Zo is de tante van mijn man ook "gepakt" (en terecht in haar geval!) Ookal is je Facebook afgeschermd, UWV gaat zo gewiekst te werk, die vinden wel wat, als er tenminste iets te vinden valt.

Ja dat weet ik zeker. Want ik heb zelf nog geen melding ofzo gehad van het uwv maar het van iemand doorgekregen. Dus vandaar.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:36

Ik haal altijd best wat rust en ontspanning uit wandelen, maar nu het eindelijk mooi weer is, spelen mijn kniëen enorm op -O- (Patellofemoraal pijnsyndroom).
Ik baal echt als een stekker. Ook fietsen doet pijn.
En ik ben niet aanvullend verzekerd voor de fysio :=

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:43

Het klinkt nog steeds heel vaag...
Is het echt bij uwv aangegeven of wordt er mee gedreigd ofzo? Snap het denk ik niet...
Laatst bijgewerkt door Binck8 op 24-07-24 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-24 19:56

Er was laatst toch een discussie in een topic of dat mensen iemand zouden verlinken? Het voorbeeld was wel iemand die bijna een volle werkweek in de bouw werkte, zwart dus want kreeg ook een uitkering van het UWV.