Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 08:39

Bizar eigenlijk dat het zo’n verschil maakt dan.
Hij baalde want had nu geen 10 km gelopen. Ik zei al, volgende keer moet je stukje door rennen. :')

Supervixen

Re: Hardlopen: tips, tricks en ervaringen #6

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-24 08:44

De afstand kun je achteraf aanpassen in de garmin app als je garmin hebt.

IMAY1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 09:10

Ik ben hier begonnen met het uitbouwen van mijn long run. Ik heb het soms best lastig met het mentale aspect van blijven rennen, maar heb nu denk ik een oplossing gevonden. Ik deel het op in blokjes van 10, 12 of 15 minuten waarna ik mezelf een wandelpauze geef. Ik weet toch al dat ik op langere afstanden zoals bijvoorbeeld 10 mijl of een halve marathon wandelpauzes ga hebben om te drinken dus waarom dat dan niet inbouwen in training. Tot nu toe lijkt een 12-2 schema rennen-wandelen me heel goed te bevallen, misschien dat ik die verhouding op een later moment nog ga verschuiven naar meer rennen voordat ik ga wandelen maar voor nu is dit echt super behapbaar en zit ik toch op bijna anderhalf uur voor time on feet zonder problemen. Ik heb hiervoor snelheid ook helemaal los gelaten, puur op gevoel en hartslag.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 12:03

Mijn vriend heeft een Chinees horloge en heeft altijd net wat meer dan ik met mijn Garmin. Maar het is geen groot verschil.

Gisteren heb ik met veel gepruts de training van zondag (tempo) naar dinsdag verschoven, toen de training van woensdag (long run) naar zondag, en vervolgens tempo weer naar woensdag.
Ik had 3 uur gisteravond en het plan was kijken of ik toch een hartslagzone 2 heb, oftewel rustig en een langere afstand in 1 keer lopen. Dit had ik al een tijdje niet gedaan wegens run walk run. Het zou gewoon een gevoelskwestie worden, met het idee niet moe te worden. Dus een echte afstand had ik niet. Het liefst wel minstens 5km. Nou, dat ging makkelijk. Ja, ik was langzaam, 8.35 ongeveer per km. Maar dat was een tempo waarop ik slechts 1 keer per 700-800m op m'n horloge keek i.p.v. elke 100-150m. Toen doorgegaan. Tussen de 8 en de 9 km kreeg ik het wat zwaarder, je zag ook dat de tijd per km opliep naar 8.45. Maar daarna ging het wel weer. Spieren voelde ik niet, dus niet die rare knieholte, pees ging goed. Dus de 10km zat er ook in bedacht ik me. Ik verstapte me precies in in minuut 89 omdat ik op een slecht smal stoepje vol kuilen liep, dus na 10.5km rustig aan en 90 minuten ben ik gestopt. Ik heb de rest naar huis gewandeld.
Dus ik was traag, maar kennelijk kan ik de 10km nog wel. Op karakter had ik echt nog wel 2 er bij kunnen doen, maar ik voelde met naar huis wandelen m'n rechterenkel wel. En ik moest nog een heel eind, want ik was op een rondje van 15km. Maar goed, dat gaf niet, ik had de tijd. Overigens weer geen zone 2, maar ik heb wel amper zone 4 aangetikt, dus dat is dan voor mijn doen echt rustig. Ik was uiteindelijk thuis best wel moe, maar het was niet dat ik doodop was na die 10.5km. Ik kon me tot km 8 ook focussen op mijn geslof door lichter te gaan lopen. ;)

Garmin vindt wel dat mijn belasting laag is, die zit nu onder de 1, en ik zou zelfs onttrainen. Hoe dan denk ik. ;) Maar goed, die enorme slowrun was echt vreselijk traag, maar wel even goed tussen de oren.

Op dit moment valt de stijfheid mee, maar ik ben benieuwd of de spierpijn af gaat nemen. Dat weet ik pas morgen, als ik dan nog kan lopen, dan wordt het beter.

Drinken tijdens het hardlopen vind ik ook niet fijn heb ik gemerkt. Ik had gisteren wel 750ml water bij me, en dat is wel opgekomen, maar met wandelen drink je makkelijker.

Imay, ik heb vorige week 10-3 gedaan, en tijdens 2 10km runs heb ik 60 seconden om 30 seconden gedaan. Volgens Jeff Galloway ben je met run-walk-run niet langzamer dan met aan 1 stuk door lopen.
Of dat waar is moet ik nog uittesten. Maar door zoals jij het doet wel langere tijd te sporten train je wel je duurbelasting zeg maar. Dus dat is zeker niet verkeerd.

IlBuono

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-24 20:39

Myka schreef:
IlBuono, welkom in het topic! Fijn dat je je sportproeven hebt kunnen behalen. Wanneer staat je halve marathon gepland?

Dankjewel! In oktober, dus heb wel tijd ;) Gaat mij ook enkel om het uitlopen en geen tijdsdoelen!

Wat een leuke omgevingen heeft iedereen om te lopen!
Heb zelf in de rechtstreekse buurt niet zo veel moois, moet daar dan best even voor in de auto zitten en dat heb ik er vaak niet voor over. Dus loop meestal gewoon op de weg...

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:18

Vanmorgen een rondje van 10km gedaan en man, wat doet mijn hartslag weer raar.

Dit is normaal gesproken, al jaren, na anderhalve minuut zit ik al in de 140 (foto van 2 wkn geleden):

Afbeelding

Vanmorgen bleef ik 4km lang in de 120, wat echt uitzonderlijk is (Germie, ik blijk voor het eerst in mijn leven een zone 2 te hebben):

Afbeelding

(Ik had er zelfs foto's van gemaakt omdat ik het ongeloofwaardig vond).

Na 4km een minuut stilgestaan om even wat te drinken (de dop zat niet goed, dus ik gooide de halve inhoud over me heen). En tijdens het stilstaan is mijn hartslag ineens omhoog geschoten (en nooit meer gezakt):

Afbeelding

Binnen anderhalve minuut van 122 naar 148 dus. Tijdens stilstaan. Schiet mij maar lek.

Je ziet hier precies dat hij omhoog schiet terwijl ik stil sta.

Afbeelding

Afbeelding

Anyway, ik heb wel lekker gelopen *\o/*

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 12:39

Hij schiet omhoog terwijl je stil staat maar wel door de beweging ervoor nog. Duurt altijd even voor hij weer zakt dan. Ik wacht dan altijd even voor het weer gezakt is. Als ik in een lagere zone wil lopen moet ik gewoon echt langzamer gaan maar dan lukt het wel en dat kan frustrerend zijn. Maar als ik bewust in hartslag wil lopen moet ik dat tempo echt los laten en het maakt dan dus niet uit als ik bijv 8:45 moet lopen of nog in een lager tempo. Maar het op lagere hartslag kunnen trainen naast interval training maakte vorrig jaar wel dat het het steeds makkelijker ging en uiteindelijk ga je sneller in lagere hartslag en voelt het minder zwaar. Dus ik ga dat nu ook blijven doen.

Wel lekker 10km gemaakt.
En uit rood gebleven en je zone 2 echt gevonden dus goed gedaan joh.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:00

Goed zeg!

Hebben jullie je hartslag zones laten bepalen of volgen jullie een richtlijn?

Ik heb vanochtend een rustig loopje 5 km gedaan.

Nog een vraag, ik zie aan foto’s en filmpjes van evenementen dat ik m’n benen niet zo hoog optil. Beetje sloffen dus.
Iemand tips om dat te verbeteren? Vanochtend geprobeerd om mn knieën meer op te tillen.

Welk horloge heb jij Goof?
Ik heb een Venu SQ, tweedehands gekocht vorig jaar maar nu ik meer loop zou ik wel wat uitgebreider model willen. Die ik nu heb geeft ook soms tijdens lopen of fietsen ineens een zwart scherm.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:36

Ja, mijn zone rood is ook wat verschoven. Voorheen begon die bij 162, nu bij 166.
Ik ben vandaag helemaal niet bezig geweest met tempo en/of hartslag. Wilde gewoon een rondje doen en koffie drinken op het terras daarna _O-

Samantha, ik heb nu een Garmin forerunner 265.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 13:49

Vreemd wel die hartslag. Misschien eens het horloge van iemand anders omdoen en dan je hartslag meten om te kijken of het wel klopt?
Of zelf even je pols tellen? Misschien ligt het aan je horloge en niet aan jou.

Samantha als dat je loopstijl is en je valt er niet constant door op de grond, dan maakt dat toch niet uit?
Je hebt plakkers en mensen die heel erg stuiteren zeg maar. Ik ben ook een plakker.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 13:53

Ik heb dit horloge nu zo'n anderhalve maand, de vorige gaf dezelfde pieken. En die daarvoor ook.
Denk wel dat ik een keer mijn hartslagband uitgraaf om te kijken wat die registreert, maar ik heb geen idee waar die is.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:25

Ok, bevalt het horloge verder?
Ik twijfel tussen deze en 255, deze is uitgebreider toch? En duurder zag ik haha.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 14:27

Ik weet het verschil met de 255 niet, maar ik vind deze erg uitgebreid en fijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 15:37

Goof schreef:
Ik heb dit horloge nu zo'n anderhalve maand, de vorige gaf dezelfde pieken. En die daarvoor ook.
Denk wel dat ik een keer mijn hartslagband uitgraaf om te kijken wat die registreert, maar ik heb geen idee waar die is.

Dan zou je toch zeggen dat het aan jou ligt ja..
Maar als je er verder geen last van hebt, zou ik me er niet te druk om maken. Is dit elke keer?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 15:43

Supervixen schreef:
Goof schreef:

Dan zou je toch zeggen dat het aan jou ligt ja..
Maar als je er verder geen last van hebt, zou ik me er niet te druk om maken. Is dit elke keer?

Ja, structureel, al sinds ik loop.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:29

Ik had dat ook.
Na een tijdje loopt de hartslag op.
Bij mij helpt het om hem te laten zakken (en dat lukt soms bij wandelen en dan wachten tot hij gezakt is) en dan langzamer starten en verder lopen. Ga ik weer in dezelfde tijd lopen dan gaat hij ook gewoon weer omhoog. Na een sprint gaat hij omhoog en na herstel gelijk weer omhoog.
Mij heeft het afgelopen jaar juist heel erg geholpen om heel bewust ook de lagere zones te pakken en ook op duurlopen langzamer te starten dan ik deed. Dus al starten in 8min nog wat. Dan loopt hij ook niet zo erg op. Ja bij een heuvel wel maar zakt dan ook veel sneller.

En daarnaast dan ook wel intervallen. Dat doe ik sowieso met de hardloopgroep. Maar als ik daar te weinig interval heb gedaan doe ik zelf ook nog een interval.
Ik heb gemerkt dat als ik continu in zone 5 of 4 en 5 loop dat er ook geen schot in komt. Dat ik mezelf alleen zwakker maak.

Ik herken dat van die hartslag bij Goof. Maar als het wandelen na een tijdje echt wel paar minuten en dan zakt hij ineens snel, niet zakt dan is het wel iets anders. En zou ik dat zelf toch wel willen weten wat het dan was.

Een trailtje van net geen 10km

Afbeelding

Afbeelding

In 07.17:km dat was toen voor mij de relaxte tijd. Maar hier zakte mijn hartslag niet meer.

Na een tijd echt op hartslag te hebben gelopen liep ik 6:45 km op 16km in meest zone 3. Maar dan liep ik wel maanden in een gemiddeld tempo van tussen de 07:45 en 08:45. Ik moest dus echt een stap terug doen. En rood pakte ik vooral alleen op interval of als ik met de Trcu liep want dan kon ik niet op hartslag lopen want dan loop je in hun tempo. Maar mij heeft dat afgelopen jaar echt heel erg geholpen en ik liep ook echt veel fijner. En ik merk nu ook dat ik er toch profijt uit haal.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 16:53

Samantha, waarom wil je je knieën hoger optillen? Zolang je niet struikelt is het prima toch?

Ik til ze hoger op tijdens korte intervallen/ sprints, omdat ik dan beter kan afzetten. Maar tijdens lange duurlopen ga ik echt geen energie verspillen aan mn voeten hoger optillen dan nodig :+

Goof, die hartslag die ineens omhoog schiet heb ik ook een poos gehad. Idd vaak als ik ineens stilsta. Alsof mn lichaam dat niet snapt ofzo. :o

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:04

BeFunny schreef:
Ik herken dat van die hartslag bij Goof. Maar als het wandelen na een tijdje echt wel paar minuten en dan zakt hij ineens snel, niet zakt dan is het wel iets anders. En zou ik dat zelf toch wel willen weten wat het dan was.

Ja, met wandelen zakt hij meteen gelukkig.

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 17:44

Wel gek ja, zo’n lage hartslag! Ik heb m juist altijd heel hoog.

Ja waarom wil ik m’n knieën meer optillen, goede vraag. 8-)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-24 19:36

Ik deed een kort rondje na het werk. 2km relaxed tempo, daarna 3x500m versnellen met 500m herstel, daarna 3x150m sprint met 150m herstel. En rustig uitgelopen tot 7.2km. Hartslag ging mooi mee.

Afbeelding
Afbeelding

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:30

Samantha_ schreef:
Goed zeg!

Hebben jullie je hartslag zones laten bepalen of volgen jullie een richtlijn?

Ik heb vanochtend een rustig loopje 5 km gedaan.

Nog een vraag, ik zie aan foto’s en filmpjes van evenementen dat ik m’n benen niet zo hoog optil. Beetje sloffen dus.
Iemand tips om dat te verbeteren? Vanochtend geprobeerd om mn knieën meer op te tillen.

Welk horloge heb jij Goof?
Ik heb een Venu SQ, tweedehands gekocht vorig jaar maar nu ik meer loop zou ik wel wat uitgebreider model willen. Die ik nu heb geeft ook soms tijdens lopen of fietsen ineens een zwart scherm.

Ik loop ook dichtbij de grond en heb me laten vertellen dat dat juist heel efficiënt is. Sindsdien heb ik er vrede mee dat ik minder spectaculair op foto’s sta :))

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-24 21:51

Ook ik loop dicht bij de grond. Met sprints maak ik grotere passen en automatisch wat hoger.

Goed gelopen Leonie :j

Ik heb een rondje van 5KM gedaan met de loopgroep. Ik vond het zwaar gaan. Had het ook warm op het eind een kop als een tomaat. En ik had last van traanogen en loopneus dus steeds even snuiten tijdens het rennen gewoon. Voelde zwaarder dan de trail van zondag _O- Maargoed we zijn geweest.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 05:59

Het is denk ik ook heel normaal hoor, als je duurlopen doet, om dicht bij de grond te blijven.
Is het meest energiezuinig

Alleen als ik tijdens een duurloop iets van stijfheid of pijntjes begin te voelen, doe ik wel eens een stukje iets versnellen met wat meer knieheffen. Schudt alles net weer ff los. :)

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 09:47

Gelukkig, ik zie altijd alleen maar van die mensen die enorme passen maken, en hoog.
Of zijn die gewoon veel jonger dan mij. :')
Ik heb vanochtend een duurloopje gedaan van 10 km met wat stukjes interval. Wel lekker gelopen!

Gruis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-24 12:07

Hai hai! Ik heb de afgelopen pagina's een beetje bijgelezen en wat kunnen jullie allemaal ver lopen :oo ! Ik vind dat zo ontzettend knap!

Ik ben net een beetje begonnen met lopen, met het Start to Run programma van Evy. Ik zit nu in de tweede week en zou graag een beetje meelezen om al jullie tips & tricks te pikken. En om me te laten inspireren door jullie mega-afstanden! Dat voelt voor mij allemaal nog zoooo ver weg. Ik heb wel al goeie loopschoenen gehaald bij de hardloopwinkel, dus daar kan het niet aan liggen.