Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Gender-gate, slaan we niet een beetje door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:52

Ja, vooral ja :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:53

Citaat:
Onzin! Er zijn cismensen die er bijv. mannelijk uitzien dat ze niet gerespecteerd worden. Zo heb je miljoenen mensen die ciz zijn en niet gerespecteerd worden.

Er zullen idd miljoenen cismensen niet gerespecteerd worden, omdat ze arm zijn, zwart zijn, in het verkeerde land wonen, de verkeerde taal spreken, naar de verkeerde kerk gaan - hartstikke naar en triest.

Maar het ingewikkelde is, dat dit niet gebeurt omdat ze cis zijn...

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:54

Precies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:55

Dat is dus een niet kloppende gedachte. Juist wel omdat ze ciz zijn. Een ciz zijn betekend niet automatisch dat je dit ALTIJD aan de buitenkant kunt zien.

Was jullie gedachte maar waar.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:57

Waarom blijf je cis structureel met een z schrijven?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:58

Ach zo houdt je t een beetje speels dit topic :P

Grapje: de naam zit er nog niet zo goed bij mij in :o

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 18:59

Urbanus schreef:
ikkedus schreef:
Ik De post van Urbanus bijv. waarin wordt gesteld dat iemand bloedend naar huis gaat oid is daar een mooi voorbeeld van.
Het onderwerp raakt je Urbanus en dat siert je, maar je toont in mijn ogen wel aan dat er dus te weinig nuance zit in de volledig accepterende kant van de maatschappij ( in zijn algemeen omschreven, maar niet iedereen omvattend) en de middenmoot die ook ruimte wil om dingen op zijn eigen manier wil doen in deze. En dat sluit helemaal niet uit dat die groep ook gewoon op een respectvolle manier met genderzaken om kan gaan en zal gaan. De hardcore tegengroep benoem ik om overduidelijke redenen hier niet. Lijkt me niet nodig.

Ach, prima. Ik vind dat iedereen mag vinden wat hij of zij wil, maar je hoeft het gewoon niet uit te spreken.

Als jij dat ongenuanceerd vindt, be my guest.

Mentaal bloedend betekent natuurlijk niet dat hij daadwerkelijk bloedde. Moet ik het verschil tussen letterlijk en figuurlijk uitleggen?

:=

Waarom zo defensief? Je hoeft niks uit te leggen. Ik vind die uitspraak ongenuanceerd en het laat de diepte van jouw gevoel zien ( wat mooi is aan jou), maar ook de felheid waar meerdere mensen hier op reageren en ervaren als onprettig in de maatschappij als het gaat om dit onderwerp. Die felheid gaat geen acceptatie opleveren. Naar mijn gevoel zitten hier tot nu toe mensen die het best genuanceerd willen bekijken, maar die niet allemaal hetzelfde denken en reageren zoals jij het graag ziet. Ik vind de discussie tot nu grotendeels goed en prettig verlopen, maar het verzandt nu meer in ageren tegen de uitspraken van Elisa2.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 19-05-23 19:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:00

Fijn dat ik zeker niet de enige ben,die dat ook opvalt.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:04

Evamarie schreef:
Wie hoeft het niet uit te spreken, jij?

Edit: mentaal bloedend is vaak erger dan fysiek

Ik?

Is mentaal bloedend erger ja?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:07

Mijn jongste zusje is ook zo fel qua reactie. Dat schreef ik eerder in dit topic al. Ik snap waar dat vandaan komt, maar er is geen gesprek meer mogelijk daardoor en dat doet pijn en maakt dingen heel erg ingewikkeld, terwijl dat niet nodig is.
Ik heb mijn beide MTF nichtjes lief en accepteer ze volkomen. Noem ze bij de juiste naam en voornaamwoorden en dat werd verrassend snel normaal. Heerlijk voor beide meiden! De rest daaromheen echter not so much. Dat drijft een wig in de familie en dat heeft geen klap te maken met de transitie, maar met de onmogelijkheid om er op een rustige manier over te kunnen praten, waarbij ik ook het gevoel heb te kunnen zeggen wat mij bezig houdt. Het gesprek gaat toch steeds onbedoeld weer de verkeerde kant op.
Laatst bijgewerkt door ikkedus op 19-05-23 19:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:07

ikkedus schreef:
Waarom zo defensief? Je hoeft niks uit te leggen. Ik vind die uitspraak ongenuanceerd en het laat de diepte van jouw gevoel zien ( wat mooi is aan jou), maar ook de felheid waar meerdere mensen hier op reageren en ervaren als onprettig in de maatschappij als het gaat om dit onderwerp. Die felheid gaat geen acceptatie opleveren. Naar mijn gevoel zitten hier tot nu toe mensen die het best genuanceerd willen bekijken, maar die niet allemaal hetzelfde denken en reageren zoals jij het graag ziet. Ik vind de discussie tot nu grotendeels goed en prettig verlopen, maar het verzandt nu meer in ageren tegen de uitspraken van Elisa2.

Oh nee joh, totaal niet defensief bedoeld! Maar ik vind mezelf wel genuanceerd, het is niet alsof ik in het dagelijks leven mensen forceer zich naar mij te voegen.

Leef en laten leven.

Maar ben ik in gezelschap en gedraagt mijn gezelschap zich racistisch, discriminerend, vrouwonvriendelijk, homofoob, transfoob, onvriendelijk tegen de bediening, dan zeg ik daar iets van.

Maar ik verwacht niet van mijn vrienden dat ze net zo progressief zijn als ik bijvoorbeeld.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:12

Ibbel schreef:
Nikass schreef:
Misschien wil Bo niet met "u" worden aangesproken? Je moet het maar weten.

Ik kan me niet echt goed voorstellen dat mensen hoogst beledigd zijn om een term als 'u', zelfs niet als ze dat over the top vinden.

Citaat:
Ik denk idd dat Bo het beste "bedankt" kan zeggen, en zich verder niet gekwetst hoeft te voelen en een gesprek over zijn/haar gender aan te gaan. Want dat is totaal niet relevant.
En als Bo wel een heel verhaal op gaat hangen over zijn/haar gender en aangeeft non-binair te zijn dan ga ik echt geen "sorry, dat zag ik niet..." zeggen.
Dan zeg ik: "prima, maar vergeet je tas niet".

Ook prima.
Wat niet prima is, is als iemand dan zou reageren met: "meneer, dat boeit me niks" - want dán ben je bewust aan het kwetsen.

En daar gaat het om. Uit onwetendheid iemand met meneer of mevrouw aanspreken, (op de uitzondering na die vindt dat het toch duidelijk moet zijn voor de hele wereld dat-ie non-binair is en pissed off is bij iedere verkeerde aanduiding) word je niet kwalijk genomen. Iemand per vergissing met z'n oude voornaam aanspreken zal je ook niet verweten worden.
Als je met anderen praat over Bo en 'm als hij aanduidt zal ook geen heisa geven (want Bo is er tenslotte zelf niet bij) zolang je Bo niet expres belachelijk aan het maken hebt door Bo met hij ipv met die aan te duiden.

Het is niet heel erg moeilijk, kost heel weinig moeite, je levert niets van je eigen identiteit in en je maakt er iemand blij en zelfs gelukkig mee. Wat is daar mis mee? Een ander een beetje gelukkiger maken?

Maar het is toch in elke conversatie, met wie dan ook en over wat dan ook, toch de bedoeling dat je niet opzettelijk kwetst?
Waarom moet dat zo nodig hierbij benadrukt worden?

En jij moet niet bepalen wat wel of niet moeilijk is voor een ander. Dat is pas kwetsend! Hoe kan jij daar over oordelen?

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:12

@Urbanus Dat klinkt al een stuk prettiger en zo ben ik ook. :o

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:16

Evamarie schreef:
Dat is dus een niet kloppende gedachte. Juist wel omdat ze ciz zijn. Een ciz zijn betekend niet automatisch dat je dit ALTIJD aan de buitenkant kunt zien.

Grappige aanname.

Ik werd hier op de bible belt omdat ik vrijwel altijd een broek draag en toen ik nog kort haar had regelmatig als 'meneer' aangesproken als men mij in een winkel bv van achteren zag. "Meneer, mag ik er even langs?" dat soort werk.

Nooit, maar dan ook nóóit, had ik het idee dat dat automatisch ook betekende dat ik 'raar' was en dus automatisch niet geaccepteerd. Nee, mensen hebben hier een bepaald verwachtingspatroon, daar voldoe ik uiterlijk niet aan, en ik begrijp dat, maar heb daar als cis totaal geen probleem mee, ómdat cis zijn geen problemen geeft in het dagelijks leven.

Als ik een MTF in transitie was, zou ik het er vermoedelijk focking moeilijk mee hebben gehad...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:18

ikkedus schreef:
Het onderwerp raakt je Urbanus en dat siert je, maar je toont in mijn ogen wel aan dat er dus te weinig nuance zit in de volledig accepterende kant van de maatschappij ( in zijn algemeen omschreven, maar niet iedereen omvattend) en de middenmoot die ook ruimte wil om dingen op zijn eigen manier wil doen in deze.

Ja, en die 'te weinig nuance' zal er ook altijd blijven omdat er helemaal geen 'volledig accepterende kant' kan zijn. Natuurlijk kun je niet alles accepteren in een samenleving, een samenleving geeft ook voortdurend frictie tussen mensen. De muziek waar jij lekker van geniet, is geluidsoverlast voor de buren. Daar zit altijd een afweging in en je gaat niet uitkomen op een 'altijd/volledig accepterende kant.'

Maar dat wordt wel via allemaal sluipwegen het verhaal binnen gesmokkeld. Zo ontstaan er hele verschillende normen, waarbij mensen die niet gediscrimineerd willen worden vanwege seksuele identiteit of geaardheid of andere redelijke dingen de hele tijd moeten bewijzen dat ze iedereen accepteren, en '
Citaat:
de middenmoot die ook ruimte wil om dingen op zijn eigen manier wil doen in deze.

En we weten wat de 'eigen manier' is waar dit om gaat: de onwil om ook werkelijk moeite te doen om iets te veranderen. Misschien zijn sommige mensen in de middenmoot best bereid om af en toe wel rekening te houden met dat soort dingen, maar de ruimte die men hier wil gaat erom dat dat voorwaardelijk blijft. Je mag er vooral niet op rekenen. Het moet altijd gezien worden als een gunst die de 'normale middenmoot' toont aan de 'afwijkenden.'

En daar zit een hele nare ondertoon van nadrukkelijke niet-acceptatie onder. Daarin laat men steeds weer voelen: jij bent minder waard, wij kunnen op elk moment onze gunst aan jou weer intrekken, dus gedraag je vooral niet te opvallend want jij bent de minderheid en wij niet.

Dat is niet zo bot en afwijzend als rechtstreeks uitschelden of bedreigen, maar het is ook beslist niet veel respectvoller.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:20

Evamarie schreef:

Je hoeft het niet eens aan de buitenkant te zien. Mensen gaan er automatisch vanuit dat je cis bent. Die reactie komt om van alles maar niet omdat iemand cis is.

En dus is het kolder om te zeggen dat het respect van beide kanten moet komen. Respect voor cis is er allang, zo oud als de mensheid is. Maar omgekeerd is er nog een weg te gaan, zo blijkt.

Maar om dan te eisen dat iedere reactie op misgenderen heel beleefd en weloverwogen is, is voorbijgaan aan het feit dat trans mensen in het dagelijks leven best wat frustraties tegenkomen. Iedereen heeft weleens een poedersuiker, en soms ben jij de druppel die de emmer doet overlopen.
Dat overkomt iedereen, dus een beetje begrip naar elkaar is niet verkeerd. Aan het eind van de dag zijn we allemaal mensen en willen we gewoon onszelf kunnen zijn.

Nikass schreef:
Maar het is toch in elke conversatie, met wie dan ook en over wat dan ook, toch de bedoeling dat je niet opzettelijk kwetst?

Is het kwetsend dat je even gecorrigeerd wordt? Plus dat je geen idee hebt hoe kwetsend misgendering kan zijn, vooral als het dag in en dag uit gebeurt, omdat je lijf en uiterlijk nog niet past bij je brein.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:21

Ibbel schreef:
Evamarie schreef:

Grappige aanname.

Ik werd hier op de bible belt omdat ik vrijwel altijd een broek draag en toen ik nog kort haar had regelmatig als 'meneer' aangesproken als men mij in een winkel bv van achteren zag. "Meneer, mag ik er even langs?" dat soort werk.

Nooit, maar dan ook nóóit, had ik het idee dat dat automatisch ook betekende dat ik 'raar' was en dus automatisch niet geaccepteerd. Nee, mensen hebben hier een bepaald verwachtingspatroon, daar voldoe ik uiterlijk niet aan, en ik begrijp dat, maar heb daar als cis totaal geen probleem mee, ómdat cis zijn geen problemen geeft in het dagelijks leven.

Als ik een MTF in transitie was, zou ik het er vermoedelijk focking moeilijk mee hebben gehad...

Dat jij je niet gekwetst voeld betekend niet dat dit voor andere mensen ook niet kwetsend is.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:24

Shadow0 schreef:
ikkedus schreef:
Het onderwerp raakt je Urbanus en dat siert je, maar je toont in mijn ogen wel aan dat er dus te weinig nuance zit in de volledig accepterende kant van de maatschappij ( in zijn algemeen omschreven, maar niet iedereen omvattend) en de middenmoot die ook ruimte wil om dingen op zijn eigen manier wil doen in deze.

Ja, en die 'te weinig nuance' zal er ook altijd blijven omdat er helemaal geen 'volledig accepterende kant' kan zijn. Natuurlijk kun je niet alles accepteren in een samenleving, een samenleving geeft ook voortdurend frictie tussen mensen. De muziek waar jij lekker van geniet, is geluidsoverlast voor de buren. Daar zit altijd een afweging in en je gaat niet uitkomen op een 'altijd/volledig accepterende kant.'

Maar dat wordt wel via allemaal sluipwegen het verhaal binnen gesmokkeld. Zo ontstaan er hele verschillende normen, waarbij mensen die niet gediscrimineerd willen worden vanwege seksuele identiteit of geaardheid of andere redelijke dingen de hele tijd moeten bewijzen dat ze iedereen accepteren, en '
Citaat:
de middenmoot die ook ruimte wil om dingen op zijn eigen manier wil doen in deze.

En we weten wat de 'eigen manier' is waar dit om gaat: de onwil om ook werkelijk moeite te doen om iets te veranderen. Misschien zijn sommige mensen in de middenmoot best bereid om af en toe wel rekening te houden met dat soort dingen, maar de ruimte die men hier wil gaat erom dat dat voorwaardelijk blijft. Je mag er vooral niet op rekenen. Het moet altijd gezien worden als een gunst die de 'normale middenmoot' toont aan de 'afwijkenden.'

En daar zit een hele nare ondertoon van nadrukkelijke niet-acceptatie onder. Daarin laat men steeds weer voelen: jij bent minder waard, wij kunnen op elk moment onze gunst aan jou weer intrekken, dus gedraag je vooral niet te opvallend want jij bent de minderheid en wij niet.

Dat is niet zo bot en afwijzend als rechtstreeks uitschelden of bedreigen, maar het is ook beslist niet veel respectvoller.

Ik ben het het het onderste deel van jouw post niet eens. Ik reken mezelf onder de middenmoot en voel me hier niet door aangesproken. Het is geen gunst en ook niet voorwaardelijk. Waar baseer je deze uitspraak op?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:29

Gini schreef:
Nikass schreef:
Als ik nu in de winkel met de beste intentie zeg: "mevrouw, u laat uw portemonnee liggen" dan reageert het mens gekwetst want ik had de persoon gender neutraal moeten aanspreken.

Als je in de winkel met de beste intentie zegt: "mevrouw, proficiat met je zwangerschap!", terwijl de dame in kwestie alleen maar wat voller is, dan kan het zijn dat ze gekwetst reageert.
Als je in de winkel met de beste intentie tegen een dame zegt: "gaat je vader dit voor je kopen? Dat is wel lief van hem.", maar het gaat om de partner van de dame, dan kan het zijn dat de personen in kwestie gekwetst reageren.

Je af en toe gekwetst voelen is mens-eigen en beperkt zich niet tot transgenders. In mijn opgesomde voorvallen is het dan precies een kleinere moeite om je te excuseren en nemen we onszelf zelfs voor dergelijke aannames in de toekomst niet meer te doen, want te risicovol. Daar waar transgenders er maar mee moeten dealen want "het probleem ligt toch echt bij hen".

Klopt, je af en toe een beetje gekwetst voelen is heel menselijk. Daar hoeft alleen iemand anders zich niet persé altijd voor te excuseren.
Een beetje kunnen incasseren en begrijpen dat iemand het niet kwetsend bedoelde kan ook geen kwaad.

Avelanche daar zijn we het dan niet over eens, want ik ben van mening dat er niet voor iedereen een andere benaming/aanspreekvorm hoeft te worden uitgevonden, die vervolgens door iedereen moeten worden onthouden en juist moeten worden toegepast.
Dat is net zoiets als dat Pietje geen goedemorgen verdraagt omdat hij net een rotdag heeft.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:29

Als jij gewoon cis bent, is verkeerd aangesproken worden niet kwetsend. Nooit. Omdat je wéét dat het een vergissing is, omdat cis de norm is.
Als je als non-cis verkeerd wordt aangesproken schuurt dat, omdat je 99 van de 100 keer volgens de norm (waar jij je niet thuis voelt) wordt aangesproken. Men ziet een hij en zegt een hij, terwijl jij je een zij voelt.

Apart dat je dat niet ziet. Je wordt 99 van de 100 keer aangesproken volgens de cis-norm, die niet bij je past. Die ene keer dat dat fout gaat is voor een cis niet erg, en voor een niet-cis alleen maar mooi, ook al is het bij toeval.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:38

Evamarie schreef:
Avalanche schreef:
Het "acceptatie moet van beide kanten komen" vind ik zo bijzonder. Cis mensen zijn altijd al geaccepteerd. Je bent altijd al aangesproken met de voornaamwoorden die bij jou horen, ook door trans mensen.

Onzin! Er zijn cismensen die er bijv. mannelijk uitzien dat ze niet gerespecteerd worden. Zo heb je miljoenen mensen die ciz zijn en niet gerespecteerd worden.
Helemaal geen onzin.

Jouw bericht wel. Enorm zelfs.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:38

Nikass schreef:
Klopt, je af en toe een beetje gekwetst voelen is heel menselijk. Daar hoeft alleen iemand anders zich niet persé altijd voor te excuseren.
Een beetje kunnen incasseren en begrijpen dat iemand het niet kwetsend bedoelde kan ook geen kwaad.

Hoeft niet, is wel lief om te doen. Vooral als iemand er toch wel serieus gekwetst over is.

Nikass schreef:
Avelanche daar zijn we het dan niet over eens, want ik ben van mening dat er niet voor iedereen een andere benaming/aanspreekvorm hoeft te worden uitgevonden, die vervolgens door iedereen moeten worden onthouden en juist moeten worden toegepast.
Dat is net zoiets als dat Pietje geen goedemorgen verdraagt omdat hij net een rotdag heeft.

Maar dat vraagt ook niemand. De meeste mensen houden het gewoon bij hij, zij, die of hen/hun. Dat is prima te onthouden. Neopronouns onthou ik ook niet. Ik probeer het wel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:39

Nikass schreef:
ik ben van mening dat er niet voor iedereen een andere benaming/aanspreekvorm hoeft te worden uitgevonden, die vervolgens door iedereen moeten worden onthouden en juist moeten worden toegepast.

Hoeveel non-binaire mensen denk jij tegen te komen? Want alleen voor díe groep geldt een andere benoeming. Geen andere aanspreekvorm, dat blijft gewoon jij of u. Alleen de 3e persoon en bezittelijk voornaamwoord wijken af.

De LHB van de LHB is gewoon man of vrouw, dus geen 'voor iedereen moet wat anders worden onthouden' problemen hier. Nooit geweest ook, en homo's en lesbiennes zijn nou niet bepaald een nieuw fenomeen.

De T zegt vanaf nu ben ik M ipv V of omgekeerd, óók geen probleem.

Alleen het deel dat zegt: ik voel me geen van beiden, ik wil graag een andere "beschrijfvorm" (nogmaals, geen andere aanspreekvorm) en die is, correct me if I'm wrong, voor de hele fluide, intersekse, agender, non-binaire groep hetzelfde, nl hen of die.

Dus wat is nou precies het probleem? Bij vreemden weet je het niet, ze vertellen je het, of niet, als je ze verkeerd aanspreekt, en bij vrienden en kennissen mag ik aannemen dat je zo flexibel wilt zijn om het te noteren, te onthouden, of op z'n minst gaat proberen het goed te doen.
En hoeveel zijn het er dan?
Meer dan 150 vrienden schijn je niet te kunnen hebben, volgens de wetenschap, als het 10% van de populatie is, is het dus 15 X tussen de 135 M/V

Ik mag kennelijk niet voor een ander bepalen dat dat niet moeilijk is, dus bij deze: IK vind dat geen moeite.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:52

Is het tijd voor een korte adempauze?

Hhilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-23 19:53

Wat een onzin dat cispersonen geregeld verkeerd worden aangesproken en dat dat kwetsend zou zijn. Als cisvrouw ben ik zelden aangesproken als man en als het wel gebeurd, bieden mensen direct hun excuses aan. Ik ben wel eens verkeerd benaderd vanwege mijn uiterlijk en allerlei andere redenen, maar nog nooit omdat ik cis ben. Ik ken niemand in mijn omgeving die dat heeft meegemaakt. Laten we het niet gaan verwarren.