Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lisitano

Re: Zwanger uitgerekend najaar/winter 2023

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:02

En ook, die kamer gebruik je nauwelijks de eerste maanden. De baby slaapt dan meestal naast je bed in je eigen slaapkamer. Dat was veel makkelijker met voeden ‘s nachts.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 21:06

Het is nooit te laat, vorige keer kregen we de sleutel een week voor ik werd ingeleid en zijn we er daadwerkelijk 2 dagen van te voren gaan wonen :')

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:13

Hahaha, dat kan natuurlijk ook.

Hier de kamer ook weinig gebruikt de eerste maanden. We willen het wel graag af hebben voor de komst van de kleine, omdat we het niet zo zien zitten dat straks te moeten doen met twee kleine koters :')

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:33

Wij gaan aankomende week een kleur uitkiezen en de kamer een beetje opruimen/spullen naar de kringloop brengen.
De kamer wat straks de babykamer moet worden is nu de Poezenkamer, we hebben 1 binnenkat en tot nu toe heeft zij dus altijd haar eigen kamer (en een eigen speelzolder :') ) gehad. Verder is ze niet verwend ofzo.

Maar er staan op die kamer ook nog twee (vitrine)kasten die we nooit gebruiken en een bureau. Ook op zolder hebben we nog een extra kast en de oude salontafel staan, dus we moeten daarvoor binnenkort maar eens een ritje kringloop doen :').

Enige uitdaging is dat we aan die kamer nog nooit iets hebben veranderd (behalve de vloer, de hele bovenverdieping is in 1x gelegd). Dat betekent dat de ene muur nog heel fel mintgroen is en de muur er tegenover knalblauw :').
Eerst maar eens aan het witten.... alle muren zijn alleen gestuct dus schilderen pakt nooit in 1x.

De vorige keer zijn we in augustus bezig gegaan met de kamer. Denk dat het grootste gedeelte van deze kamer ook pas eind juli/augustus wordt. Eerder hebben we eigenlijk gewoon niet echt tijd.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:50

Rebecca leuk toch een beetje beginnen op te ruimen om zo te kunnen starten aan de baby kamer.

Ik haf vandaag een drukke dag, mijn paard gereden/ klein sprongetje, kapper en had nog het intake gesprek bij d'r verloskundige. Mijn vriend vond het een beetje spannend dat ik vrijwel geen klachten meer had. Of althans geen dingen die lang aan houden. Omdat ij verder weinig bijzonderheden had, heeft ze voor zijn/ onze gerustelling nog een echo gemaakt. Nouja gerrustelling. Eerst zag ij t hartje niet duidelijk.... maar toe porde ze wat in mn buik en pietje begon zelfs te bewegen! Je kon goed zien waar er armpjes en beentjes kwamen, heel bijzonder.
Ze kwam voorlopig nog steeds het zelfde uit als ik met mijn berekening. Dus voorlopig nog 27 november. 10 mei de terrein echo.

Vraagje aan jullie... ik begreep dat als je kiest voor bevallen in t ziekenhuis dat je dan in t geboortehuis komt.. dit is bij ons aangrenzend hij t ziekenhuis maar nu begreep ik, dat het tegenwoordig vaak voorkomt er niet eens plek is in t ziekenhuis... en dat dus bij een thuis bevalling als t dan mis is ze sneller gaan bellen waar er plek is dan in bv het geboorte centrum/huis... hoe hebben mensen met al meerdere kindjes dit ervaren?

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 22:51

Onze babykamer is veel te groot. Ik denk wel dat we het maar zo laten. We zijn net klaar met verbouwen en anders moet er nu weer een muur in gezet worden. Er staat nu alleen een massagestoel en we hebben slechts één stopcontact gemonteerd :+ Verder helemaal kaal. Alles is wel gewit en er ligt een vloer. Ik denk dat ik het gewoon wit laat en het later verander. De meubels van mijn zoontje gaan gewoon over naar deze baby.
Eerst even de rest van het huis afmaken en dan komt die kamer weer :D

Saskia89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-23 23:20

Linn: dat verhaal komt me eigenlijk helemaal niet bekend voor. Hier mag je op eigen verzoek in het ziekenhuis bevallen, maar een ziekenhuisbevalling zonder medische indicatie wordt niet volledig vergoed. Ik heb destijds ook gevraagd wat er gebeurt als er geen plek is, maar dat scheen zelden voor te komen en anders wordt je doorgestuurd naar een ander ziekenhuis. In onze regio zijn er genoeg. Bij ons heet de afdeling verloskunde trouwens ‘geboortehuis’, maar dat is dus gewoon het ziekenhuis. Die benaming zal vast verschillen per ziekenhuis.

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 03:35

linn1502 schreef:
Vraagje aan jullie... ik begreep dat als je kiest voor bevallen in t ziekenhuis dat je dan in t geboortehuis komt.. dit is bij ons aangrenzend hij t ziekenhuis maar nu begreep ik, dat het tegenwoordig vaak voorkomt er niet eens plek is in t ziekenhuis... en dat dus bij een thuis bevalling als t dan mis is ze sneller gaan bellen waar er plek is dan in bv het geboorte centrum/huis... hoe hebben mensen met al meerdere kindjes dit ervaren?

Nu heb ik geen idee hoe het tegenwoordig is natuurlijk. Maar toen ik NL moest bevallen, inleiding dus automatisch ziekenhuis vergoed, werd mij gezegd dat als het druk werd mijn man weg moest en ik met andere moeders of alleen op zaal kon komen te liggen. Waar ben je precies ongerust voor? Misschien dat we dan een beter antwoord kunnen geven, maar ik hoop dat dit de geruststelling is die je nodig had.

Als ik het goed onthouden heb zijn er weer 2 meisjes en 1 jongen bijgekomen (of was het nu andersom?) Gefeliciteerd.

Babykamer hebben wij eigenlijk wel altijd gebruikt bij De eerste. Onze slaapkamer was veelste klein, plus flesvoeding dus moest er toch al uit. De 2de lag bij ons op de kamer, wegens gebrek aan een goede 3de slaapkamer, wat een hel vond ik dat. Elk reuteltje maakte me wakker en elke knal en kraak (oud houten huis) werdt hij wakker van. Hebben het vol gehouden totdat hij 's nachts en geen voeding meer kreeg. Toen ging hij bij zijn zus op de kamer. We hebben dan wel weer een babycamera met beeld en thermometer erop met alarm. Helaas kunnen we die laatste noet uitschakelen, onder 14°C En boven 29°C begint dat ding te janken. Voor de kou (geen verwarming in slaapkamers) kunnen we ze flink kleden kwa warme dekens en/of goede slaapzakken, die warmte kan ik gewoon echt niets aan veranderen.

Grote bedden, onze dochter heeft tot haar 3de in ledikant gelegen. Zoon hebben we redelijk recent in een groot bed overgedaan, die rolde zich 's nachts wakker tegen de spijlen. Ligt nu iets stiller maar draait nog steeds veel. Wij hebben toendertijd een stapelbed gekocht, die ook los van elkaar gebruikt kon worden dus hij slaapt nu in het bed met het anti val rek. Als straks de baby oud genoeg is om bij hun op de kamer te gaan zetten we de bedden weer op elkaar en komt hij in de onderste. Stiekem hoop ik dat voor die tijd de aanbouw gewoon een feit is en we 2 extra slaapkamers plus een nieuwe badkamer hebben.

Ik ben ook wezen shoppen. Eigenlijk vind ik het voor mezelf nog te vroeg, maar aangezien ik gek ben van Merino en deze geheid allemaal weg zijn als de baby geboren wordt, toch maar even de stad in geweest voor baby's eerste kleding set. Aangezien we het niet weten zowel een meiden en een jongens set gekocht. Sorry, de foto's staan op hun kant.
Afbeelding
Afbeelding

Nu alleen straks nog een nieuwe autostoel voor de jongste kopen. Passen of de oudste dan nog vanaf de achterste rij tussen de 2de rij door past om uit de auto te gaan anders moeten ze maar met zijn 2en op de achterste rij.

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 05:58

Nou opzich ben ik niet ongerust. Het is meer dat het een andere verwachting bleek te hebben.

Het geboortehuis is hier ook deel van t ziekenhuis. Maar zonder medicische indicatie beval je dus thuis of daar, ziekenhuis is zeg maar een deurtje verder en alleen bij "problemen".

Wat de verloskundige zei is dat t volledig eigen keuze is maar dat ze nu dus afgelopen tijd al paar x had ervaren dat ze dan dus in t geboortehuis waren en door moesten ziekenhuis...dat ze dan bv van Harderwijk naar Amersfoort moest omdat harderwijk vol zat. Maar dat je dan dus 2x in de auto zat ipv als je thuis bent, bellen ze al eerder rond en kunnen ze direct naar het juiste rijden.

Het was ook meer vanuit haar dat je je keuze nog bewuster kan maken. Er is geen goed en fout maar als je zelf een ander beeld heb over je keuze kan dat je behoorlijk tehenvallen.Nu moet je maar denken dat t allemaal normaal verloopt maar dit was een kans. Dus hoe lief is het als je vriend vraagt, vraag is op bokt hoe mensen met meerdere kindjes dat ervaren haha.

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 07:43

Ik had vorige keer een inleiding dus had m’n plekje al ruimschoots bereikt en gereserveerd voor er überhaupt iets gebeurde. Mocht het die dag ineens super druk worden dan hadden ze bijvoorbeeld wel m’n inleiding een dag kunnen verzetten. Verder hebben ze hier in het ziekenhuis 2 afdelingen en een geboortehotel ernaast, dus je zit niet snel zonder plek. Maar mijn vriend hoorde op de wandelgangen toen wel dat mensen die toen belde (alweer een dag later, inleiding kan lang duren) werden doorverwezen naar een ander ziekenhuis.
Maar dat was daar toen ook zeer uitzonderlijk.

Larisske

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 07:49

Primavera schreef:
En zo liep ik
De vroedvrouw in België doet dit gelukkig wel :) Dus wanneer ik naar daar kom wordt er een controle gedaan op urineweginfectie, gewicht/bloeddruk en normaal hartje luisteren maar in mijn geval even snel spieken omdat me dat iets meer gerust stelt.

Oh dat wist ik niet! Ben ook van België, ik had hier gelezen dat het vooral hartcontrole en algemene controle van de moeder was met wat praten over hoe alles loopt. Ik ga eerst eens kijken om de hoeveel tijd de gynaecoloog controles in plant, gezien het bij vrienden wel lijkt alsof ze elke 4 weken een controle hebben. Indien minder, misschien toch eens luisteren :Y) Succes met de echo! +:)+

Ik lees veel babykamers die nog vrijgemaakt en verbouwd moeten worden, wij zitten nog volledig in de zoektocht van een eigen huis, waar ik nu toch meer en meer voor begin te stressen. De baby zal de eerste tijd wel op de kamer kunnen, en we hebben een extra kamer, maar die is nu eigendom van onze 5 katten dus hen eruit schoppen gaat ook nog iets worden. :=

Daffie, leuke outfitjes! Willen jullie uiteindelijk het geslacht wel weten?

Linn dit klinkt voor mij heel raar, maar denk dat het in België nog steeds meer voorkomst om standaard in het ziekenhuis te bevallen. Ook zonder medische indicatie. Hopelijk hebben de andere Nederlandse dames hier al geruststellende ervaringen!

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:00

Het komt ook meer voor in drukkere plaatse zoals Amsterdam maar had zij toevallig deze ervaring pas geleden gehad met 3 man en wilde me daar wel op attenderen dat dar nodig kan zijn. Maar alsnog wil ik die kant op hoor haha... voelt toch fijner.

Hehbgosteren de "cadeautjes" klaar gemaakt voor mn broer, zijn zus en ouders.. maar kijk hoe leuk het is geworden
Spoiler:
Afbeelding

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 08:14

Heel leuk Linn!

Bij mijn 1e bevalling werden we in eerste instantie doorverwezen naar een ander ziekenhuis omdat het ziekenhuis 3 minuten van ons huis vol was. Dit was wel in 2020 dus vol in de Corona tijd. Uiteindelijk belden ze gelukkig binnen 5 minuten terug dat we toch terecht konden. Als je een uitgebreide aanvullende verzekering hebt dan kun je bevallen in het ziekenhuis zonder medische noodzaak trouwens ook gewoon volledig vergoed krijgen.

Onze dochter krijgt binnenkort een groot bed. Ze is nogal avontuurlijk dus we hebben haar maar zo lang mogelijk in het ledikant gehouden :Y) Ze vraagt nu ook om een groot bed dus het wordt tijd.
We twijfelen nog of we haar meubels doorschuiven naar de babykamer of dat we nieuwe meubels voor de baby bestellen. We willen haar niet het gevoel geven dat ze alles af moet staan, maar ik denk dat het praktischer is om voor haar nieuwe meubels aan te schaffen.

Ik heb dit keer weinig drang om al van alles te kopen maar dat komt ook omdat we echt alles nog hebben.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 08:48

Leuk Linn!

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 10:15

Primavera, ik moet zeggen dat ik wel nu al iets geruster ben door de 17-weken check dan ik voor de 16-weken echo was. Toch weer even baby bekeken, hartje geluisterd. Maar 11 mei moet ik voor de 20-weken echo en toch merk ik ook dat daar de spanning ondanks alles weer voor opbouwd. Ik haal er wel heel veel steun uit dat ml dit keer wel mee is en ik er niet weer alleen voor sta, gaat ook vanaf nu gewoon steeds mee. Maar mijn hartslag gaat flink tekeer tot het verlossende woord gesproken wordt en we een hartje horen. Uiteraard kun je altijd een pb sturen :(:)

Linn, leuke cadeautjes. het ziekenhuis waar ik heen moest gaf een informatie avond. Misschien eens kijken of je zoiets kunt vinden bij beide ziekenhuizen, kun je natuurlijk meteen vragen hoe dat zit en hoe ze daar mee omgaan. Andere optie is om van beide locaties de telefoonnummers van de afdeling op te vragen. Als de bevalling begint moet je toch met de VK of het ziekenhuis bellen En dan kun je ze natuurlijk meteen vragen of je naar de dichtstbijzijnde toe kunt komen. Bij mij braken de vliezen de avond voor het inleiden dus heb gewoon het ziekenhuis gebeld en die vertelde toen dat het rustig was en ik eventueel direct kon komen als ik dat wou. Plus, ik wil nooit iemand onnodig wakker bellen (kreeg ik ook voor op mn donder van mijn VK) dus bel dan gewoon eerst ziekenhuis waar toch altijd iemand wakker is.

Senna, zolang zei nieuwe spullen krijgt zal dat toch wel meevallen? Mijn dochter heeft er echt nooit wakker van gelegen, hebben we wel haar al in haar nieuwe bed gedaan voordat we überhaupt spraken over haar spullen die naar de nieuwe baby zouden gaan. Misschien dat dat nog verschil maakt?

Larriske, ik wil het tot nu toe niet weten. Ik weet niet of dat nog veranderd, maar voor nu iig niet.

Ook las ik nog iets over "vreetbuien", ik moet zeggen dat het gewicht van mijn jongste er echt voor gezorgd heeft dat ik genoeg geschrokken ben om héél vér bij suikers vandaan te blijven. Ik wil uiteraard ook niet teveel druk op het litteken van mijn keizersnede veroorzaken en wil vanuit mijn kant echt zorgen dat alles gunstig is voor een succesvolle natuurlijke bevalling.

IJskoffie lijkt me echt verschrikkelijk, vind koude koffie echt afschuwelijk.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 11:42

Wij hebben gelukkig een goede echo gehad. Ben enorm opgelucht! Kindje was iets groter als gemiddeld en ik was ook nog net op tijd voor de nipt. De ophaaldienst stond er al := hopelijk dus over twee weekjes de reveal!

De gynaecoloog wilde alleen geen voorschrift uitschrijven voor meer afspraken bij de vroedvrouw en stiekem baal ik daar heel hard van omdat zij aangaf dat we daar zeker voor in aanmerking kwamen. De gynaecoloog is bang dat het me ongeruster gaat maken en dat de afspraken in de twee ziekenhuizen al zeer regelmatig gaan zijn en dat ik daar genoeg aan zou moeten hebben.
Ik hoop dat ze gelijk heeft. Gelukkig mag ik 8 mei voor de tweede 12 weken echo, dan op 15/16 weken nog eens en dan 20 en 22 weken weer.
Hoop dat ik tussen de 16 en 20 vol houdt en anders gooi ik er een pretecho tussendoor :+

Afbeelding

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 12:07

Linn, wat een leuke cadeautjes! Heel snoezig <3.
Bij ons kan het in het ziekenhuis met heel veel pech zijn dat je doorgestuurd wordt, ik wil bewust wel in het ziekenhuis bevallen (woon 30 minuten van een ziekenhuis af, vind het risico te groot om te gokken dat het goed gaat). Vorige keer werd er bij mij gebeld naar het ziekenhuis (poliklinisch) toen ik een aantal cm ontsluiting had, toen was ik zelf gewoon nog thuis, dus mocht dat ziekenhuis geen plek hebben, had ik naar een andere gekund (zitten nog twee andere op 30 minuten afstand). Uiteindelijk kon ik gewoon in het ziekenhuis van mijn keuze terecht en werd ik uiteindelijk medisch omdat ik het echt niet meer vol kon houden na een uur of 15 rugweeën en een ruggenprik kreeg.

Dat is echt het enige waar ik nu al tegen op zie, ik ben zo bang weer rugweeën te krijgen, die krengen kun je niet goed opvangen.

Primavera , gefeliciteerd met de goede echo weer! Doen jullie een uitgebreide reveal?

haasje20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 13:58

Ik woon nu 5 minuten van het ziekenhuis af waar ik vorig jaar ben bevallen, maar helaas gaat dat sluiten. Afhankelijk van hoe ik me voel en of het kan, wil ik deze keer misschien wel een thuisbevalling. Ik had omdat ik zelf in het ziekenhuis werk gedacht dat ik me in het ziekenhuis het beste kon ontspannen, maar dat was totaal niet zo helaas. Dus als het kan, deze keer lekker in mijn eigen huis. En anders naar het ziekenhuis 15 minuten verderop, dat is wel net nieuw en heeft prachtige kraamkamers gelukkig.

In Nederland wisselt het per ziekenhuis of je in het ziekenhuis zelf of in het kraam hotel bevalt. Maar als je niet medisch bent kost het je wel geld, tenzij je extra verzekerd bent.

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-23 14:57

Wij willen met familie en belangrijkste vrienden wel uitpakken ja. Heb ik bij Liam niet gedaan wegens Corona en dat wil ik nu wel graag.

Gisteren voor op facebook de reveal foto's laten maken met Holi powder (de kleur blijft nog even geheim :P tot we die zelf weten). Die waren wel echt vet geworden!!Afbeelding

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 19:07

Wat een leuke cadeautjes linn!

Ik wil graag in het ziekenhuis bevallen. Just in case something happens :+ het is voor ons de eerste dus ik vind dat wel een fijn idee
Het dichtstbijzijnde ziekenhuis is 15 minuten met de auto. En de andere 25 minuten
Als het goed is ben ik verzekerd voor een niet medische ziekenhuis bevalling. (Daar heb ik wel echt goed naar gekeken toen ik ging overstappen afgelopen jaar)

Vreetbuien heb ik hier ook niet echt last van
Wel merk ik dat mijn smaak echt anders is. Waar ik eerder lichtelijk verslaafd aan cola was vind ik dat lang zo lekker niet meer >;)

We zijn nog niet begonnen aan de babykamer. Maar willen dat wel gaan doen binnenkort. In elk geval alvast alles leeghalen en de muren klaarmaken voor de muurschildering en nieuw behang. We moeten nog plintjes maken aan de muur (want die zitten er na 2 jaar dat we er wonen nogsteeds niet aan) :=
We hebben over 3 weken geslachtsbepaling :):)

daffie1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-23 23:46

Primavera, mooie echo.

Rebecca, ik had bij de eerste been en rug weeën die bleven ook nog constant door de oxytocine. Verschrikkelijk. Staand kon ik ze opvangen, maar doordat ze niet meer weggingen kon ik dus ook niet ontspannen. Hier hebben ze gas +:)+

Lisitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 07:08

Primavera, wat een mooie echo! Wat zie je het gezicht al mooi.

Door de verhuizing moet ik nu naar een ander ziekenhuis dan bij de eerste. Ik heb niets gehoord over een geboortehuis, gewoon een verloskamer en daarna kraamkamer.
Bij de eerste wilde ik al in het ziekenhuis bevallen. Uiteindelijk werd ik medisch omdat de baby met 38 weken al op 4500 gram werd geschat en bij ons een smal bekken in de familie zit. Ik werd dus ingeleid.
Dit wil ik heel graag voorkomen deze keer. Net als Daffie enorme weeënstorm gehad, 19 uur lang. Helemaal kapot en uitgeput. Ik wilde het heel graag zonder ruggenprik doen maar dat ging echt niet. De ontsluiting schoot niet op dus ze zetten je pomp dan steeds hoger. Tussen de persweeën door viel ik in slaap :))

Dit keer wil ik weer in het ziekenhuis bevallen. Ik vind het een fijn gevoel dat als er iets is of gebeurt, er meteen de juiste mensen bij zijn. Ik heb straks ook extra echo’s om de groei in de gaten te houden. Hopelijk wordt deze baby minder groot en mag ik het aan mijn lichaam overlaten.

Vanmiddag heb ik alweer de 13 weken echo. Ik vind het zo snel gaan dit keer! Vorige zwangerschap ging zo langzaaaam. De misselijkheid wordt minder heftig, ik kan vieze dingen ruiken zonder gelijk te gaan kokhalzen. ‘s Ochtends nog niet, maar overdag wel en dat geeft weer een stukje vrijheid terug *\o/*

Primavera

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-23 10:09

Oh fijn lisitano! Geniet van je echo vanmiddag!

Ik vind het ook snel gaan! Wij weten alweer twee maanden dat ik zwanger ben :oo bizar

linn1502

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:25

Leuk en toch een beetje spannend lisitano! Succes!

Ja gaat best snel. Ik heb gisteren wss de laatste keer iedereen voor de gek gehouden met de wisseltruc. Dit weekend vertellen wij het mn broer, zijn ouders en zus. En daarna ga ik naar ibiza met vriendinnen.deze zal ik het dan wel moeten vertellen haha.

Maar we willen t officieel pas vertellen naar de termijn echo en als t aan mij ligt pas na de 13 weken echo maar mijn vriend vind t wel erg lastig om nog zo lang niks te mogen zeggen haha

SennaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-23 10:32

Succes met de 13-weken echo vanmiddag Lisi!

Ik heb nog niet echt het gevoel dat m’n 2e zwangerschap sneller gaat, hopelijk komt dat nog als ik me wat beter voel.

Het heftige overgeven begin vd week bleek een flinke buikgriep te zijn. Helaas gaat het herstel erg traag dus voel me nog steeds beroerd. Zat er gisteravond echt even doorheen.