Afvallen 2023 - Wie doet er mee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne F.

Re: Afvallen 2022 - Wie doet er mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:18

Toch werkt het wel maar voornamelijk als je maar een paar kilo kwijt wil. Voor de hogere aantallen kilo’s kan je beter structureel een goed eetpatroon gaan volgen en niet voor de snelle paar kilo’s gaan.
Ik heb jaren geleden een Max 1000 calorieën dieet gevolgd en dat ging als een tiet hoor. Elke dag zag ik de weegschaal naar beneden gaan. Tot je stilstaat. En als je dan weer ‘normaal’ gaat eten dan komt het er ook weer aan. Daarom moet je ook iets vinden wat je structureel kan volhouden. Dat is nog het moeilijkste van het hele afvallen, niet het gewicht verliezen zelf, maar het eraf houden.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:26

Dat ga ik ontkrachten. Ik was 36 toen ik ging afvallen, 87 kilo, 1.58, kantoorbaan. Dus weinig beweging. Ik at toen rond de 1300 calorieën en ben netjes in 1,5 jaar tijd 23 kilo afgevallen zonder honger en met lekkere dingen op z'n tijd. En geen jojo want ik ben nog steeds rond dat gewicht. Nu eet ik uiteraard wel wat meer. Dus het kan wel degelijk op een gezonde manier. Maar dat zal per persoon wel verschillen.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:27

__Sannne schreef:
Ohh jongens, ik merk dat ik gewoon boos word van die apps die aanraden om 1200-1300 kcal per dag te eten, doe even. Dat lukt je misschien voor een week of twee, waarna je waarschijnlijk weer helemaal terugvalt in je oude patroon. Ga alsjeblieft voor een gezonder aantal kcal en kijk vooral naar wát je binnen krijgt, en hoe je gezonde gewoontes in kan bouwen in je leefstijl. Lees je in, doe kennis op over voeding en wat het met je lichaam doet in plaats van af te gaan op wat een app zegt die helemaal geen idee heeft hoe jouw lichaam er verder uit ziet, en hoeveel je daadwerkelijk nodig hebt.

Zo laag in kcal gaan zitten vraagt gewoon om een jo-jo effect.

Nou ik vind het echt veel te kort door de bocht. Hoezo dat lukt je maar een paar weken? Ik volg dat boek nu al 2 jaar zonder problemen. Je mag zoveel lekkers eten dat je echt niet hoeft te snaaien. Als je klein bent, kun je wel leuk 1800kcal gaan eten maar dan ga je echt niet afvallen. Kun je boos om worden maar het werkt echt prima als het bij je lengte en beweging past.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:30

In principe is het zo dat met een inname 500kcal onder onderhoud, je per week een halve kilo afvalt. En met een inname van 1000kcal onder onderhoud, je per week een hele kilo afvalt. Ik zou in de meeste gevallen aanraden om te beginnen met een halve kilo per week te proberen af te vallen en pas daarna eventueel gaan schaven aan het aantal kcal dat je inneemt.

Gnome

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:33

Mizora schreef:
In principe is het zo dat met een inname 500kcal onder onderhoud, je per week een halve kilo afvalt. En met een inname van 1000kcal onder onderhoud, je per week een hele kilo afvalt. Ik zou in de meeste gevallen aanraden om te beginnen met een halve kilo per week te proberen af te vallen en pas daarna eventueel gaan schaven aan het aantal kcal dat je inneemt.

Eens. 500gr is toch ook een hoop al hoor. En zeker in het begin verlies je vaak nog veel meer omdat je met gezond eten en meer drinken ook veel vocht loost.

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:34

Eens dat 500 gram per week echt prima is.

__Sannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 20:57

500 gram is inderdaad prima. Wel de side note erbij dat je onderhoud en je BMR niet hetzelfde is.

_Lois_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 21:54

Ik denk dat veel mensen te snel resultaat willen zien. Maar op de lange termijn is het veel effectiever om stapsgewijs over te gaan naar een gezondere leefstijl waarin maaltijden je een voldaan gevoel geven en er geen sprake is van crash diëten, dan weer teveel eten en dus een slecht gevoel. Een gezonde relatie met eten opbouwen. Food = fuel :D

Ik deel even wat posts van een Instagram account met goede informatieve posts:

Staan meerdere van dit soort posts op, bekijk eens de labels van je boodschappen en kijk eens of er een andere variant is met minder calorieën/beter voedingswaarden. Dat kan op dagelijkse basis echt veel schelen!

Goed voorbeeld van volume eten! Oftewel lekker voldaan en verzadigd zijn zonder veel calorieën te eten... :D

marley93

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:00

Wat een goede tips op die insta!

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:05

Dat is precies zoals ik het weer wil doen...zit nu op 85% daarvan. Soms valt er ineens iets anders in m'n karretje _O-

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 22:50

Ik haal wel altijd gezonde boodschappen daar zit het probleem niet. Maar als je op een dag een pond aardappelen eet met gesmolten kaas erover en met saus dan zet dat ook aan. _O-

Maar hier vandaag een nette dag, wel een chocolate chip koekje van 400 kcal gegeten maar ook 15.000 stappen en een half uur gefietst. En verder heel normaal gegeten (alleen lunch, avondeten en fruit).

Morgen een dagje naar een museum in Duitsland met denk ik 2x buiten de deur eten dus ja dank weet je genoeg. Heb ook nog eens vakantie dus wil ook niet mezelf alles ontzeggen. :P

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-22 23:02

1 koekje van 400 calorieën? Zelfs een Magnum haalt de 300 calorieën nog niet eens. Wat voor koek is dat dan?

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:05

Hier gaat het tot nu toe ook goed! Ik las dat mensen tegen een 'crash'dieet van 1400kcal zijn. Toch werkt dat voor mij wel. Vorig jaar in een half jaar 9kg afgevallen daardoor, wel weer 2,5 eraan dus nu wil ik er nog 6 kwijt. Ik heb een kantoorbaan en ben niet groot, vind 1400kcal goed te doen. Vorig jaar skeelerde ik er ook veel bij, wil dat in het voorjaar wel weer oppakken.

Eerste 2 dagen in ieder geval goed aan de richtlijn gehouden en niet gesnoept. Vandaag iedere 1,5 uur alarm ingesteld zodat ik ook meer ga drinken. Eens kijken of dat helpt!

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:10

Suzanne F. schreef:
1 koekje van 400 calorieën? Zelfs een Magnum haalt de 300 calorieën nog niet eens. Wat voor koek is dat dan?

De koekjes van HC zijn ruim 600kcal per stuk dus 400 kcal is echt zo gek nog niet.

Ik verbaas mij er wel over hoe laag sommige mensen eten en zoveel fluctueren in gewicht :+

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 10:19

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:04

gribaldi schreef:
Suzanne F. schreef:

De koekjes van HC zijn ruim 600kcal per stuk dus 400 kcal is echt zo gek nog niet.

Ik verbaas mij er wel over hoe laag sommige mensen eten en zoveel fluctueren in gewicht :+

Voor het geval je doelt op mijn bericht hierboven; die 2,5kg kwam ik aan nadat ik het gezonde eten losliet en compleet ging snacken de laatste maanden :')

Travellust

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:15

Laurahh haha ging meer over de laatste pagina's. Maar je geeft zelf al netjes aan dat je het gezonde eten los liet, ging snacken aan kwam toen.

Volgens mij kun je best gewoon wat lekkers eten tussendoor en hoef je niet super gezond te eten om af te vallen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:21

Ja zoals een lekker koekje als je weet dat je nog veel gaat wandelen. :P

Maar 1400 kcal eten is gewoon niet duurzaam voor veel mensen. Zeker als je 90+ kilo weegt is dat zoveel minder dan je lichaam nodig heeft dat jij je dan enorm moe, hongerig en ellendig gaat voelen. Het kan zijn dat mensen dat wel volhouden en dat het werkt. Maar als je 35 kilo af wil vallen dan duurt dat al snel 2+ jaar en zo lang houdt niemand dat vol.

Laurahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:27

MarlindeRooz schreef:
Ja zoals een lekker koekje als je weet dat je nog veel gaat wandelen. :P

Maar 1400 kcal eten is gewoon niet duurzaam voor veel mensen. Zeker als je 90+ kilo weegt is dat zoveel minder dan je lichaam nodig heeft dat jij je dan enorm moe, hongerig en ellendig gaat voelen. Het kan zijn dat mensen dat wel volhouden en dat het werkt. Maar als je 35 kilo af wil vallen dan duurt dat al snel 2+ jaar en zo lang houdt niemand dat vol.

Eens. Ik hoef niet heel veel kwijt, wil alleen wat strakker worden, dat is inderdaad anders dan wanneer er veel kg af moeten. Die 1400kcal bereik ik al door niet meer te snacken en mn avondeten aan te passen. In de weekenden gun ik mezelf dan wel wat meer.

Wat ik ook fijn vind aan kcal is dat je wel vrije keuze hebt in wat je eet en het een kan compenseren met het ander. Zo'n voorgeschreven menu zou niks voor mij zijn, ook omdat ik niet alles lust. En kcal tellen leert toch wel over wat erin zit, verbaasde me echt soms in dat sommige dingen veel meer of minder bevatten dan ik dacht. Dat geeft wel handgrepen om het in een lifestyle mee te nemen.
Laatst bijgewerkt door Laurahh op 05-01-22 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:29

Jeetje mina, ik schommel me toch een partij :') Niet normaal.
Min 1,8 kg, plus 1,5 kg in drie dagen. Ik neem het maar niet te serieus :+

MarloesHJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:32

Ik heb de app FatSecret gedownload. Die community pagina sla ik maar over want daar zie ik niet de toegevoegde waarde van. App heeft heel aardig berekent dat ik maar 20+ kg kwijt hoef. Ik vind alleen dat de app vrij hoog in de kcal zit met eetdoelen, wat ik beter vind dan te laag maar ik heb mijn activiteit maar even naar beneden gezet, toen kwam er een realistischer kcal doel tevoorschijn :D
Vandaag mijn eerste dag weer met voeding bij houden. Nog iets van 900 kcal over voor het avondeten dus dat moet goed komen.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:36

Renee1991 schreef:
Jeetje mina, ik schommel me toch een partij :') Niet normaal.
Min 1,8 kg, plus 1,5 kg in drie dagen. Ik neem het maar niet te serieus :+

Oh dat is frustrerend hè := na een week dan maar kijken wat het gemiddelde is!

Hier al 2 ochtenden stabiel min 1,7kg. Ondanks dat het vast vooral vocht zal zijn ofzo, motiveert het wel. :+

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:36

MarlindeRooz schreef:

Plus dat het niet alleen gaat om afvallen, maar vervolgens ook om op gewicht blijven. Dat gaat toch echt makkelijker als je met het afvallen alvast goede gewoontes hebt aangeleerd die je ook nodig gaat hebben om je streefgewicht te handhaven.
En aangezien ik hier veel oude bekenden zie uit eerdere topics, kunnen we rustig zeggen dat dat niet echt makkelijk is :')

Voor mij als dwerg (1.60m) geldt dat ik altijd moet blijven uitkijken, mijn bmr zit al onder de 1400 kcal. Dat maakt ook dat afvallen en op gewicht blijven eigenlijk niet kan, tenzij ik er flink bij beweeg.
Vanmorgen trouwens op de weegschaal gestaan, de uitkomst viel niet mee, dat had ik niet verwacht aangezien mijn kleren best goed zitten.
Ik laat me er maar niet teveel door leiden, maar ga lekker door met waar ik mee bezig ben qua sporten, bewegen en eten!

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:39

MarlindeRooz schreef:

Oh wauw, zit daar zoveel in :') ik kon daar nooit kcal van vinden, maar had er maandag dus wel 2 van weg gewerkt :) Maar ze zijn idd wel lekker, vooral als ze nog warm uit de oven komen en niet te hard zijn gebakken.

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-22 11:42

Achterom schreef:
MarlindeRooz schreef:

Plus dat het niet alleen gaat om afvallen, maar vervolgens ook om op gewicht blijven. Dat gaat toch echt makkelijker als je met het afvallen alvast goede gewoontes hebt aangeleerd die je ook nodig gaat hebben om je streefgewicht te handhaven.
En aangezien ik hier veel oude bekenden zie uit eerdere topics, kunnen we rustig zeggen dat dat niet echt makkelijk is :')

Voor mij als dwerg (1.60m) geldt dat ik altijd moet blijven uitkijken, mijn bmr zit al onder de 1400 kcal. Dat maakt ook dat afvallen en op gewicht blijven eigenlijk niet kan, tenzij ik er flink bij beweeg.
Vanmorgen trouwens op de weegschaal gestaan, de uitkomst viel niet mee, dat had ik niet verwacht aangezien mijn kleren best goed zitten.
Ik laat me er maar niet teveel door leiden, maar ga lekker door met waar ik mee bezig ben qua sporten, bewegen en eten!

Ik ken dat goed als mededwerg. :j Gemiddelde porties zijn voor mij gewoon te groot; kennelijk heb je minder nodig. Wel heb ik nu echt voor het eerst het sporten ontdekt, zoals jij zegt. Want het is inderdaad niet te doen om altijd op die 1300 kcal te zitten.