Het grote borstvoedingstopic

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Het grote borstvoedingstopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:48

Spruit dat bedoel ik dus, zou ik zo graag proberen! Maar laten huilen 's nachts... weet niet of ik dat kan.

Vooral als je bedenkt dat ze hun voeding nodig hebben.

Hoe ken je het verschil tussen drinken uit gewoonte of drinken uit noodzaak 's nachts?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 21:53

Ik vond het ook prima uiteindelijk. Hij heeft nog tot ruim anderhalf nachtvoedingen gevraagd. 3-4x per week, 1x per nacht. Uiteindelijk vroeg hij ze thuis wel en bij anderen niet dus toen was het echt een gewoonte. Ik had er weinig moeite mee en geen zin in heisa en gaf dan 1 schepje kv in een scheut warm water. Uiteindelijk is dat ook gestopt.
Tot anderhalf kunnen nachtvoedingen nog bijdragen aan de hersenontwikkeling dus tot die tijd wilde ik dat sowieso blijven geven op zijn verzoek.
Hier stopte het na een logeerpartij.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 21:58

Hier waren de nachtvoedingen met 12 weken al weg (10-12 uur doorslapen), ik was daar zooooooo blij om. Ik heb ontzettend veel slaap nodig en gebroken nachten waren mijn grootste angst. Gelukkig heb ik mijn luiaard genen doorgegeven
Wel klusterde ze als een gek. Soms moest ik savonds tot bedtijd haast ieder uur een flesje maken. Op een bepaald moment had ik 12 flesjes in 14 uur :+

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:02

Nursing agitation nooit van gehoord. Is dat een beetje hetzelfde als mensen die negatieve stofjes aanmaken als de melk toeschiet?

Ik had aan 1 borst Raynaud, dat speelde standaard op als ik met die borst voedde in de nacht. Dan lag ik uren wakker -O- uiteindelijk met die borst gestopt met voeden dat was een verademing. Heb er na de borstvoedingsperiode nooit meer last van gehad.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-07-21 22:05

Nee dat is een dysforische tsr. Dat is weer anders en hangt echt samen met je tsr. NA gaat om aanraking, gefrot, touched out zijn. Bij mij trok het juist weg na een TSR omdat hij dan rustiger dronk.
Laatst bijgewerkt door secricible op 27-07-21 22:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:07

Raynaud aan je borst is wel serieus ruk zeg :oo
Ik wist niet dat dat kon.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:08

Nee het is niet hetzelfde als een dysforische toeschietreflex! Dat is echt een hormoon verstoring, om het zo maar te zeggen en komt al vanaf het eerste moment voor. Nursing agitation ontstaat vaak pas op een later moment en zorgt echt voor een tenenkrommend gevoel idd, het uit zich vaak fysiek, waar D-tsr echt depressieve gevoelens opwekt.

Beiden ontzettend naar natuurlijk.

Ik kreeg ook nursing agitation op een gegeven moment, bij beide kinderen. Ook ik ben toen gestopt. Ik heb altijd gezegd dat ik zou blijven voeden zolang we het allebei fijn vonden, zodra dat niet meer het geval zou zijn was het klaar. Bij beiden is het ook wel heel natuurlijk verlopen verder, heb ook niks hoeven afbouwen oid. Het was gewoon op. Maar mer 17 en 18 maanden heb ik het nog best een hele tijd volgehouden, vind ik. Ben benieuwd hoe lang baby nr 3 en ik het samen volhouden.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:23

Oh wat goed dat ik lees dat nachtvoedingen goed zijn voor de hersenontwikkeling! Die van mij (10,5 maanden) willen er nog 2, mag eigenlijk niet van cb maar doe het lekker toch haha. Weer een reden om gewoon door te gaan :D

dromertje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 22:55

Mijn kinderen zullen dan minder slim worden :D Oudste sliep op 5 weken door, jongste van geboorte.

De eerste nachten maakte ik hem braaf wakker want ja, ik wil niet de reden zijn dat ik niet alles zou doen voor een goede hersenontwikkeling maar mijnheer wou niet drinken en kon hem moeilijk dwangvoederen als een gans.
Dan heb ik het maar zo gelaten, laatste voeding tussen 23u en middernacht, s morgens werd hij wakker tussen 6u en 7u.

Nu heeft hij zijn problemen maar geloof nooit dat het daar aan ligt.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 23:03

Ik denk ook niet dat het daar aan zou liggen… Als hij er niet om vraagt zal hij het niet nodig hebben :)

Gimme_Joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-21 23:08

Hij komt wanneer hij komt en als hij niet komt is het ook goed. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 04:51

Ik begrijp jullie zo goed dat jullie zijn gestopt omwille van nursing agitation.

Net was het weer raak hoor.

Man en ik zijn om 23 uur gaan slapen, eerste voeding (geen idee hoe laat) lukte prima en moest nog aan dit topic denken. Tweede voeding was een drama, weer dat tenenkrommend gevoel, stekende benen. Ik moest echt tanden bijten om haar te laten drinken en heb haar van zodra het maar kon weer weggelegd. Daarna moest ik nog enkele minuten mijn benen stretchen om dat gevoel weg te krijgen.

Daarna kon ze niet meer slapen, keek ik op de klok: 3u20. Dus om 3u20 had ik er alweer 2 voedingen opzitten.
Dat is leuk bij een pasgeborene maar met 8 maanden lijkt me dat toch teveel van het goede.

Inmiddels slaapt ze weer maar ik weet dat ik binnen een uur of 2 opnieuw kan gaan voeden.

Mijn man zei direct dat we morgen (inmiddels vandaag) kv gaan halen om bij te geven, lijkt me toch een goed plan.

Bij de eerste hebben we kv bijgegeven vanaf een maand of 7 en nog succesvol kunnen bv geven tot 18 maanden.

Ben benieuwd, maar adhv jullie ervaringen is NA sowieso geen goed teken :o

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 05:06

Hier een zoon van 10 maanden. Heb om half 2 gevoed en nu net. Ik zit ook te wachten op het doorslapen :D

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 06:54

Hier 10.5 mnd. Was rond 23u en om 4u. En toen om 5u was hij klaar wakker -O- dat vind ik erger dan de nachtvoedingen.
Eigenlijk altijd wel 2 nachtvoedingen nog. Bij mijn oudste ook op deze leeftijd. Die was met 15mnd van de nachtvoedingen af, maar sliep toen zeker nog niet door. Hij sliep de eerste keer door met 19 mnd :') en nu met bijna 3 nog steeds vaak niet. Ooit komt het goed :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 06:58

Hier was het 1.00 en 4.00 en om 6.30 wakker.
En het feit dat ze gisteravond voor het eerst kv kreeg voor ze naar bed ging veranderde daar niks aan :+

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:05

KV hoeft niks te betekenen voor doorslapen idd, bij sommige kindjes maakt het verschil, bij anderen niet. Zelfde als papflessen oid.

Nachtvoedingen (met BV dan) zijn idd goed voor de hersenontwikkeling, vanwege de stofjes die er snachts in zitten. Maar ook omdat snachts wakker worden heel normaal en in die zin juist gezond is en het de kans op wiegendood verkleind, omdat ze lichter slapen.
En dan doel ik idd niet op kindjes die uit zichzelf doorslapen, want dat is natuurlijk dikke prima :)

Duc_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:19

Ik zou ook geen nee zeggen tegen uit zichzelf doorslapen hoor :D
Overigens bedoel ik daarmee niet 6u aaneengesloten. Dat is officieel al doorslapen geloof ik. Dat doet mijn oudste meestal wel. En de jongste heeft dat ook een periode gedaan alleen dan in de avond van half 7 tot half 1 ofzo dus daar heb ik wat minder profijt van gehad haha.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:36

Ik heb echt respect voor jullie! Zo lang nacht voeden… ik weet niet of ik dat volgehouden had… al heb je natuurlijk weinig keuze en doe je wat je moet doen. Ik vind het knap! _/-\o_

*maakt zich nu zorgen over de hersenontwikkeling van haar dochter :+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 07:41

Ook voor nachtvoedung met kv geldt het gewoon :D

En 996981, als ze zelf doorslapen is wat anders. Het gaat er om nachtvoedingen niet te ontzeggen.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:43

Gelukkig :) is bekend waarom het ene kindje die nachtvoedingen zoveel langer nodig heeft dan een ander kindje? Interessante materie :j

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 07:49

Je hebt gelijk hoor Secricible, de continue aanvoer van melksuikers is het belangrijkste voor de hersenontwikkeling, die zitten natuurlijk in zowel BV als KV.
Ik doelde vooral op die paar specifieke hormonen die snachts in BV zitten, die ik nu natuurlijk ineens niet meer terug kan vinden 8)7 vond dat namelijk wel heel bijzonder, hoe dat werkt!

En ieder kindje is anders, overdag zijn eetpatronen ook heel verschillend tussen het ene of het andere kindje. En deels lijkt ook wel wat erfelijk bepaald te zijn soms :=

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:06

Hier met flesvoeding dat ze met 6, 7 en 8,5 maand pas echt doorsliepen. En de oudste twee kregen tot 10 maanden nog een droomvoeding om 22:00. En meestal om 06:00 weer wakker. Alleen de jongste ben ik snel met droomvoeding gestopt. Als ik die niet gaf sliep ze langer door :))

Over de hersenontwikkeling of wiegendood zou ik mij niet druk maken. Daar zijn andere veel zwaarder wegende factoren een veel groter belang in. Geloof dat wiegendood een 2% verschil percentage zit.
En hersenontwikkeling ook zoiets. En dat is zo verwaarloosbaar.
Ga er maar vanuit dat de erfelijke belasting zwaarder weegt :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:08

Ik lees hierboven weer eens ‚mag niet van het CB‘.
Wat is dat toch voor raar clubje dat perse moeders (al dan niet onzeker) erop wil wijzen dan hun kind niet de exact gemiddelde lijntjes volgt 8)7
Ze zouden mensen moeten ondersteunen, niet afkraken..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-21 08:08

Vergeet ook de opslagcapaciteit van de borst niet. Als moeder een lage opslagcapaciteit heeft moet baby vaak voedingen hebben om uiteindelijk voldoende binnen te krijgen. Als moeder veel melk heeft zorgt dat ook er voor dat baby met minder voedingen af zou kunnen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-21 08:14

Zal er allicht mee te maken hebben, maar ik heb altijd genoeg gehad aan één borst per voeding, dus in feite opslagcapaciteit genoeg, maar meer wilden ze gewoon niet drinken := die van mij waren altijd meer van de regelmatig kleinere beetjes drinken ipv wat minder vaak wat meer. Wat ik wel snap, daar doe ik het zelf ook beter op.

Oftewel, er zijn zooooveel factoren, dat je er eigenlijk geen realistische theorie op los kunt laten :+