Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:55

Skessa_ schreef:
De regels zoals het kabinet voorstelt:

als uzelf, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft.

Dit staat op de site van rijksoverheid. Een dier kan zichzelf niet voeden, dus dat valt gewoon onder hulp, zoals ik het interpreteer tenminste.

Maar je kan wel voor 20:30 voeren voor een hele nacht.

Daarbij krijgen heel veel paarden veel teveel en zijn er echt weinig mensen en stallen die veel later een laatste ronde doen. Ken ze wel die dat beloven...............maar ze doen het vaak niet.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:57

Voeren is geen dringende hulp, dat kan je in de meeste gevallen plannen of een uurtje eerder doen.

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:58

Er gaan toch mensen zijn die (vinden) dat ze dat voor 20.30 niet redden. Maar verder geen idee, ik ben om die tijd allang thuis, dus maak me er niet druk om :)

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 17:59

Er staat nu: als uzelf, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft

Dringend, dat vind ik een lastige. Een revalidatieschema, dagelijkse medicatie etc. is bijna nooit op die dag zelf dringend, maar 3 weken lang meerdere dagen per week iets niet kunnen doen of geven wordt dat wel. Ik bedenk me ook dat ik 's avonds naar de hoefsmid moet, in principe niet dringend, maar als de smid alles vanuit de avonden op zaterdagen moet proppen en ik daardoor pas over 3 weken kan komen, dan wordt het dat denk ik wel....

Het probleem wat ik heb met de avondklok is dat je eigenlijk niemand beweging/ individueel sporten zou moeten ontzeggen omdat het gewoon niet bevorderlijk is voor de volksgezondheid. Het gros van de mensen zal het wel voor 20.30 moeten kunnen regelen. Maar als een zorgverlener na een late dienst nog even ter ontspanning een rondje wil hardlopen oid moet dat kunnen vind ik. Of ouders nadat de kinderen op bed liggen na een dag thuiswerken combineren met thuisonderwijs.

Ymor

Re: Avondklok en naar je paard 's-avonds ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:01

Als je een late dienst hebt kan je ook daarvoor je rondje hardlopen.

Voeren van je dier is in mijn ogen geen dringend (medische) hulp. Als jij om 20:00 uur gaat voeren is dat toch ook prima.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:04

Skessa_ schreef:
De regels zoals het kabinet voorstelt:

als uzelf, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft.

Dit staat op de site van rijksoverheid. Een dier kan zichzelf niet voeden, dus dat valt gewoon onder hulp, zoals ik het interpreteer tenminste.

Maar is voeren dringend als het ook op een ander moment kan gebeuren? Om 20.15u bv.... Ik zie dat echt niet als dringend.... en anders extra vroeg op, zodat je om 4.30u kan gaan voeren.

Met (medische) dringende hulp doelen ze uiteraard als je paard ineens ziek word (ik zeg maar wat, koliek) en je dus naar stal moet....

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:05

Ja inderdaad.

Revalidatie kan je in de meeste gevallen ook wel plannen voor 20:00 uur en medicijnen ook wel. Ik vraag me af hoeveel mensen er zijn die hier gaan proberen misbruik van te maken. Als mijn pony’s iets hebben probeer ik ze echt zo vroeg als mogelijk te verzorgen zodat ik een beetje de normale tijd thuis ben.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:12

Maar mensen schrikken nu vooral. We hebben dit nog nooit eerder gehad en dan is het vooral de eerste reactie.

Ik loop al jaren vele km's met de honden. Of ik nou op de veluwe liep of hier in het Noorden. Het ene bos, of het andere of de hei. Alleen met mooi weer zag ik mensen en anders is het altijd vrij stil geweest.
Hier ook. Ik zie mensen naar buiten en weer terug, want het is nat, koud etc.

Natuurlijk is beweging gezond en heel goed. Maar ze gaan er vanuit dat mensen de hele dag thuis zijn. Is niet zo, maar ze hopen dat het gros thuis zit en dus overdag ergens op de dag iets kan doen.

Dat zie ik ook wel; wandelclubjes die gewoon wat gaan lopen.

Het is ook winter en momenteel rond half 6 donker en dan zie je normaal ook nog weinig kinderen buiten spelen.
Sporten zou kunnen. Jeugd traint normaal vrij vroeg. Heb jaren bij een grote voetbalclub gewerkt en alleen de laatste trainen na 20:30 en die zijn wel va 16 zo een beetje.

Er zijn sportscholen met ruime openingstijden. Ik ken veel mensen die voor het werk sporten en dat is ook nog steeds wel een optie, want 4:30 is gewoon vroeg. Dan zie je doorgaans nauwelijks iemand op straat. Ook voor Corona niet. Zelfs in grote steden is het dan buiten de weekenden om vrij rustig.

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:13

superpony schreef:
Ik heb even eerste aangeklikt wat ik tegenkwam en dat was dagblad van het noorden. Daar stond; Je hond of ander dier uitlaten.......tja, vreemd misschien, maar geeft openingen.
https://www.dvhn.nl/extra/Avondklok-in- ... RIIQXWqUAQ

De avondklok en dieren verzorgen is wat anders dan kinderen die moeten bewegen. Ze gaan er vanuit dat dat kan voor 20:30. Wat ook wel redelijk aannemelijk is.
Maar zoals een dier voeren of een hond nog uitlaten is iets wat moet omdat het anders te lange tijd is om te overbruggen.
Waar wij per 24uur hooi aanbieden, dus moet kunnen. ( wel 3x bijvoeren, maar daar zouden ze wel even zonder kunnen of terug naar 2x )

KNHS verzint steeds van anders. Die kwam met zo een berg onzin waarom binnenbakken open moesten blijven..........Ik schaamde me gewoon dat ik een paardenmens ben. Sowieso gaat het bij het KNHS nergens om het welzijn van paarden en hebben ze ook 0,0 verstand daarvan. Is echt bijna te triest.

Bij dat laatste sluit ik me wel echt aan. Op dit soort momenten denk ik ook, waar ben je dan mee bezig als organisatie zijnde.. Ook kijken of je zoveel mogelijk te randjes van de regels op kan zoeken. Goed voorbeeld..

frutsels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:21

Barbabientje schreef:
superpony schreef:
Ik heb het lijstje met uitzonderingen gelezen en volgens mij kan er nog steeds heel veel. Er stond honden en dieren. Dus als mensen met hun paard wandelen, zou dat dus ook mogen.

Verder is er gewoon niet 100% op te controleren. 1 Bezoeker. Prima, maar ze gaan niet alle huizen af, dus geloof dat zoiets niet werkt.

In mijn ogen houden ze nog heel veel rekening met situaties en verandert er daardoor eigenlijk vrij weinig.

Volgens mij stond er alleen noodzakelijke verzorging. Nu vind de Knhs beweging daar ook onder vallen, ik niet.
Dus ben benieuwd hoe ze dat gaan vorm geven..

Dat ligt er maar net aan op wat voor stalling je je paard hebt staan. Het is nu eenmaal geen zomer en veel paarden staan veel op stal nu. In dat geval is beweging geven wel degelijk noodzakelijk.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:25

Je hebt de kans tussen 4.30 en 20.30. Als je daar twee uur reistijd vanaf trekt is er 14 uur over. Nog eens 8,5 uur werk eraf is er 5,5 uur over voor boodschappen, je paard sporten enz. Lijkt me voldoende? Dan maar om 2200 gaan slapen en de wekker vroeger
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-01-21 18:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:25

Bij mij zou het ook noodzakelijk zijn om beweging te geven, is niet zodanig volpension dat dat automatisch gebeurt. Nu kan ik overdag gaan omdat ik nog studeer, maar mijn bijrijdster moet zich gaan haasten. We komen er wel uit hoor, maar kan me voorstellen dat dat niet voor iedereen zo is, zeker als je bijvoorbeeld ook nog met je kinderen te maken hebt die moeten eten en in bed gelegd moeten worden oid.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:35

De FNRS is er in ieder geval al weer flink mee bezig. Doen ze goed.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:39

Ik verwacht dat pension en manegehouders ook hun regels zullen opstellen voor de avondklok.

Mijn pensionhouder in ieder geval wel. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:41

superpony schreef:
Maar mensen schrikken nu vooral. We hebben dit nog nooit eerder gehad en dan is het vooral de eerste reactie.

Ik loop al jaren vele km's met de honden. Of ik nou op de veluwe liep of hier in het Noorden. Het ene bos, of het andere of de hei. Alleen met mooi weer zag ik mensen en anders is het altijd vrij stil geweest.
Hier ook. Ik zie mensen naar buiten en weer terug, want het is nat, koud etc.

Natuurlijk is beweging gezond en heel goed. Maar ze gaan er vanuit dat mensen de hele dag thuis zijn. Is niet zo, maar ze hopen dat het gros thuis zit en dus overdag ergens op de dag iets kan doen.

Dat zie ik ook wel; wandelclubjes die gewoon wat gaan lopen.

Het is ook winter en momenteel rond half 6 donker en dan zie je normaal ook nog weinig kinderen buiten spelen.
Sporten zou kunnen. Jeugd traint normaal vrij vroeg. Heb jaren bij een grote voetbalclub gewerkt en alleen de laatste trainen na 20:30 en die zijn wel va 16 zo een beetje.

Er zijn sportscholen met ruime openingstijden. Ik ken veel mensen die voor het werk sporten en dat is ook nog steeds wel een optie, want 4:30 is gewoon vroeg. Dan zie je doorgaans nauwelijks iemand op straat. Ook voor Corona niet. Zelfs in grote steden is het dan buiten de weekenden om vrij rustig.

Dat laatste vergis je je in hoor. Om half 5 zijn er zat mensen op straat. Vaak ben ik dan in Smilde. En kan vanaf daar niets meer met groot licht rijden omdat er enorm veel auto's rijden. A28 is sochtends vroeg ook vol net als de A32 waar ik na m'n werk over moet. Kom juist weinig mensen tegen tussen 11 en half 4 dan kan ik vol gas met groot licht aan.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:53

Er werd letterlijk gezegd alle zorg voor hulpbehoevende en dieren mag doorgaan.

Wel met een ingevulde verklaring

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 18:59

candalisa schreef:

Niet "alle" zorg, maar "dringende zorg". Dat is wel een verschil.

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:05

En daar staat ook nog het woord medisch bij.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:05

Inderdaad. Want ik vermoed, legaal gezien, dat als een paard z'n eten en drinken (en eventueel medicijnen) krijgt dat beweging geen dringende zorg is. Een paard kan immers overleven zonder beweging. Of dat een goede staat van leven is, is een tweede, maar cru gezegd dus geen noodzaak. Wellicht dat ze een uitzondering maken voor paarden die medisch gezien beweging moeten hebben (denk aan blessures), maar de meeste paarden hebben dat niet.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:06

beert schreef:
candalisa schreef:

Niet "alle" zorg, maar "dringende zorg". Dat is wel een verschil.

“Uitzonderingen gelden voor medisch en “ander” zorg aan mens en dier” Binnen de eerste 10 minuten van de persconferentie

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:09

FleurVP

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:12

Ymor schreef:

Voeren van je dier is in mijn ogen geen dringend (medische) hulp. Als jij om 20:00 uur gaat voeren is dat toch ook prima.

Wat fijn voor jou dat jij je blijkbaar niet eens kan voorstellen dat iemand na een werkdag even wat moet beweging om te ontspannen en/of een hoofd leeg te maken voor het slapen gaan. Zeker in deze tijd ken ik toch wel mensen die dag wel nodig hebben.

Bedenk me trouwens dat het misschien bij de KvK heel druk gaat worden, aangezien ze werkgeversverklaringen weer volledig aan bedrijven over laten, waarschijnlijk omdat het thuiswerken ook al zo goed gaat :+ .

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:14

Urbiezira schreef:
Niet iedereen kijkt de persconferentie, hè? Op de NOS staat alleen uitzondering voor mensen die mens of dier medisch hulp moeten verlenen. https://nos.nl/artikel/2365218-avondklo ... gelen.html

Ik zou voor de details niet afgaan op een nieuwsbericht van de NOS. Een nieuwsbericht is altijd een samenvatting.

Op Rijksoverheid.nl staat de uitgebreide versie: https://www.rijksoverheid.nl/actueel/ni ... svarianten

Rijksoverheid.nl schreef:
Als uzelf, een hulpbehoevend persoon of een dier dringend (medische) hulp nodig heeft;

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:16

FleurVP schreef:
Ymor schreef:

Wat fijn voor jou dat jij je blijkbaar niet eens kan voorstellen dat iemand na een werkdag even wat moet beweging om te ontspannen en/of een hoofd leeg te maken voor het slapen gaan. Zeker in deze tijd ken ik toch wel mensen die dag wel nodig hebben.

Bedenk me trouwens dat het misschien bij de KvK heel druk gaat worden, aangezien ze werkgeversverklaringen weer volledig aan bedrijven over laten, waarschijnlijk omdat het thuiswerken ook al zo goed gaat :+ .

Ja mensen hebben het nodig. Mensen hebben wel meer nodig. Maar het gaat nu gewoon even niet, dat is niet heel ingewikkeld.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-21 19:19

Dank Karin! Dat is inderdaad beter. :j